Świadectwa energetyczne – nowy obowiązek właściciela nieruchomości
REKLAMA
REKLAMA
- Czym jest świadectwo charakterystyki energetycznej
- Cel: ułatwić dostęp do informacji o kosztach utrzymania mieszkania
- Obowiązki dla dewelopera i właściciela
- Świadectwo charakterystyki energetycznej – kto może sporządzić?
Czym jest świadectwo charakterystyki energetycznej
Od teraz kupujący bądź wynajmujący mieszkanie musi otrzymać świadectwo charakterystyki energetycznej lokalu, a informacja o jego przekazaniu jest odnotowana w akcie notarialnym. Określa ono zapotrzebowanie na energię wykorzystywaną do ogrzewania, wentylacji czy przygotowania ciepłej wody. Może być sporządzony w wersji papierowej lub elektronicznej. Zawsze jednak musi zawierać numer przypisany w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków i podpis uprawnionej osoby. Świadectwo jest ważne przez 10 lat, o ile nie zostaną przeprowadzone prace modernizacyjne. Zalicza się do nich działania, które mogą zmienić zużycie energii: np. wymiana okien, źródła ciepła czy docieplenie budynku.
REKLAMA
Cel: ułatwić dostęp do informacji o kosztach utrzymania mieszkania
Czemu ma służyć nowe prawo? Ma promować efektywne energetycznie budownictwo i uświadamiać na temat możliwości oszczędzania energii w budynkach.
– Wprowadzona zmiana przede wszystkim pozwoli kupującym łatwo oszacować, jakie będą koszty utrzymania lokalu. Nie każdy pamięta o tym, aby wybierając mieszkanie, uwzględniać również wydatki na eksploatację. Zazwyczaj, biorąc pod uwagę finanse, nabywcy zwracają uwagę na koszt metra kwadratowego i niekiedy również na dodatkowe wydatki, związane z kredytem czy taksą notarialną. Tymczasem zapotrzebowanie na energię to ważna informacja, która wpływa na domowy budżet przez cały czas – zauważa Tomasz Bednarek z biura sprzedaży dewelopera WPBM „Mój Dom” S.A.
Obowiązki dla dewelopera i właściciela
REKLAMA
Jakie obowiązki spoczywają na deweloperze, a jakie na właścicielach mieszkań? Inwestor musi dołączyć świadectwo charakterystyki energetycznej całego budynku do zawiadomienia o zakończeniu budowy czy wniosku o pozwolenie na użytkowanie. Z kolei właściciel mieszkania musi zlecić przygotowanie takiego dokumentu, jeśli zamierza sprzedać lub wynająć komuś swoje M.
– Warto pamiętać, że obowiązek ten spoczywa tylko na tych, którzy mają w planach sprzedaż lub wynajem. Jeśli zatem ktoś korzysta z mieszkania na własny użytek, nie musi posiadać takiego dokumentu – tłumaczy Tomasz Bednarek.
Świadectwo charakterystyki energetycznej – kto może sporządzić?
Dokument może sporządzić wyłącznie osoba uprawniona w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków. Lista ta jest dostępna na stronie Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Jeśli świadectwo nie zostanie przekazane przy sprzedaży czy wynajmie lokalu, właścicielowi może grozić kara nawet do kilku tysięcy złotych.
REKLAMA
REKLAMA