REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zawrzeć dobrą umowę z pośrednikiem?

Adam Kret
Każdy profesjonalny pośrednik w obrocie nieruchomościami powinien mieć licencję zawodową
Każdy profesjonalny pośrednik w obrocie nieruchomościami powinien mieć licencję zawodową

REKLAMA

REKLAMA

Pragnąc kupić dom, lub mieszkanie, a nawet szukając korzystnej oferty najmu lokalu, często brak nam możliwości i czasu, żeby samemu poszukiwać zarówno oferty jak i nabywcy. Z tego powodu coraz częściej zwracamy się o pomoc do pośredników w obrocie nieruchomościami. Z jednej strony odciąży nas to od samodzielnego szukania kontrahentów oraz pozwoli ograniczyć liczbę niepoważnych, lub fałszywych ofert, z drugiej może nas narazić na koszty… a w przypadku nieuczciwych pośredników wcale nie małe.

Stopień trudności: niski

REKLAMA

REKLAMA

Koszt: zmienny- w zależności od umowy, oraz wartości nieruchomości

Wymagane dokumenty: -

Krok 1: licencja.

REKLAMA

Każdy profesjonalny pośrednik w obrocie nieruchomościami powinien mieć licencję zawodową. Wydawana w formie dokumentu, powinna być nam okazana na pierwsze żądanie. Na niej pośrednik powinien być wymieniony z imienia i nazwiska, powinien tam również znaleźć się numer licencji. Nie podpisujmy, ani nie wpłacajmy żadnych pieniędzy osobom, które nie posiadają licencji, bądź budzi ona nasze wątpliwości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nawet jeżeli biuro do którego się udaliśmy jest jedynie filią lub oddziałem większego biura, czynności pośrednictwa powinien w nim dokonywać licencjonowany pośrednik.

Co prawda pośrednik może korzystać z pomocy innych osób do prowadzenia biura, jednak powinniśmy zwrócić uwagę na to czy nie podpisuje ona chociażby umowy w jego imieniu. Jeżeli pośrednik „nie jest obecny” umówmy się na inny termin.

Krok 2: rejestr.

Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast prowadzi rejestr pośredników w obrocie nieruchomościami. Wykaz ten znajduje się również na stronie ministerstwa infrastruktury. W nim możemy sprawdzić czy osoba przedstawiająca nam „licencję” rzeczywiście jest na liście.

Jeżeli, nie możemy skorzystać z bazy internetowej (może być nieaktualna, lub po prostu nie działać), zgłośmy się do urzędu – osobiście, lub telefonicznie.

Krok 3: ubezpieczenie.

Każdy pośrednik powinien posiadać ubezpieczenie OC, na wypadek szkody wywołanej swoją działalnością zawodową. Na naszą prośbę (żądanie) powinien przedstawić nam wysokość kwoty ubezpieczenia. Jeżeli zatrudnia osoby wspomagające go w działalności i działające pod jego nadzorem, powinien posiadać dodatkowe ubezpieczenie.

Krok 4: umowa.

Umowa musi koniecznie być zawarta w formie pisemnej, inaczej jest nieważna. Wszystkie uzgodnienia „ustne” np. zmieniające warunki umowy są nieważne. Następnie, umowa powinna zawierać m.in.

  • Oznaczenie pośrednika, w szczególności jego dane osobowe, numer licencji, oraz wysokość ubezpieczenia
  • Zakres świadczonych usług
  • Cenę wykonywanych usług (wyrażaną zazwyczaj procentowo- od wartości znalezionej nieruchomości)- nie powinna przekraczać 3%
  • Inne warunki: m.in. – odstąpienia, kar umownych, itp.


Co powinien wykonać w ramach umowy pośrednik :

  • dokonać prezentacji mieszkania,
  • sprawdzić stan prawny nieruchomości,
  • wziąć udział w negocjacjach,
  • przygotować umowę przedwstępną,
  • wyliczyć wszelkie opłaty notarialne i sądowe,
  • skompletować dokumenty niezbędne do przeniesienia własności,
  • być obecny przy podpisywaniu aktu notarialnego i przekazywaniu mieszkania.

Jeżeli chcemy kupić mieszkanie, powinniśmy starać się uregulować kwotę wynagrodzenia pośrednika liczoną od wysokości uzyskanego przez niego upustu, w stosunku do pierwotnej ceny zaoferowanej przez sprzedawcę. Inaczej w interesie pośrednika leży aby zaoferowana przez niego nieruchomość była jak najdroższa.

Krok 5: Czego pośrednikowi nie wolno

Pośrednik w stosunkach z konsumentami (czyli osobami nabywającymi w tym przypadku nieruchomość bez związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.) musi tak kształtować umowy, aby nie działać na ich szkodę. Wiąże się to z reżimem klauzul niedozwolonych (abuzywnych), które nie wiążą konsumentów.


Do tego rodzaju klauzul należą te, które nakładają na konsumenta rażąco wygórowane ( za takie uznano kary w wysokości 10% wartości) kary umowne w przypadku:

  • rezygnacji przez klienta ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości,
  • dokonania transakcji z klientem nieskojarzonym przez pośrednika,
  • dokonania transakcji z osobą bliską (współmałżonkiem, członkiem rodziny, współpracownikiem),
  • dokonania transakcji po okresie obowiązywania umowy z klientem poleconym przez pośrednika.


Podobnie rzecz się ma z wygórowanymi odsetkami za zwłokę we wpłacie prowizji na rzecz pośrednika (sięgały np. 2% za każdy dzień zwłoki).

Zanim podpiszecie umowę, przestudiujcie ją uważnie- nawet w domu. Zwróćcie uwagę na wasze obowiązki, jeśli wydają wam się wygórowane, zgłoście się do Powiatowego rzecznika konsumentów, lub sprawdźcie rejestr klauzul niedozwolonych

Pośrednik nie ma prawa żądać zapłaty od osoby, z którą nie podpisał umowy! Jeśli więc reprezentował sprzedającego, a sugeruje wam jako kupującym, że należy mu się zapłata- odmówcie.

Krok 6: klauzula wyłączności.

Klauzula oznacza, że nie możemy podpisać umowy z innym pośrednikiem, ani próbować samemu sprzedać nieruchomości, lub kupić jej na własną rękę, bez wypłaty „odstępnego”. Należy się jej generalnie wystrzegać, choć może to okazać się trudne zważywszy na popularność tego rozwiązania.

Krok 7: Co robić z nieuczciwym pośrednikiem

Jeżeli wdamy się w konflikt z pośrednikiem, a jego żądania wydają nam się nieuczciwe, zgłośmy się do Powiatowego Rzecznika Konsumentów. Pracownicy biura powinni pomóc w rozwiązaniu problemu, przede wszystkim sprawdzą czy nasze wątpliwości są uzasadnione, oraz skierują się do pośrednika w celu wyjaśnienia sytuacji. Pomogą również w skierowaniu sprawy do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w celu uznania postanowień umownych za niedozwolone.

Uwagi:

  • sprawdź czy pośrednik jest licencjonowany i ubezpieczony
  • zwróć uwagę na zapisy umowy, które nakładają na ciebie duże i kosztowne obowiązki.
  • Pamiętaj o Powiatowym Rzeczniku Konsumentów.
  • sprawdź oferowaną nieruchomość
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Koniec z biurokratycznym koszmarem? Prezydent podpisał rewolucyjne zmiany dla właścicieli budynków tej kategorii

Właściciele tych nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP złożył podpis pod nowelizacją ustawy, która ma szansę znacząco skrócić urzędniczą ścieżkę zdrowia. Znikają podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu sprawach decydować będzie tzw. milcząca zgoda. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

REKLAMA

Nowe obowiązki dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba będzie się z nich wywiązać? Lepiej nie odkładać tego na ostatnią chwilę

Przepisy wprowadziły nowe obowiązki m.in. dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba się z nich wywiązać? Warto znać termin, by nie dokonywać zmian na ostatnią chwilę i nie narażać się na konieczność korzystania z usług po zawyżonych cenach.

Młodzi nie chcą oszczędzać na własne mieszkanie! Stare zachęty nie działają, a nowe?

Pod koniec września 2025 r. na Kontach Mieszkaniowych w trzech bankach oszczędzało łącznie tylko ok. 6,7 tys. osób. Co gorsza – jak oceniają eksperci portalu GetHome.pl – program uruchomiony przez poprzedni rząd gaśnie. Czy ożywią go zmiany w warunkach oszczędzania, które zaczną obowiązywać od stycznia 2026 r.?

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA