REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie (SOPAB) - pilotaż w 20 urzędach od 16 listopada 2023 r.

System do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie (SOPAB) - pilotaż w 20 urzędach od 16 listopada 2023 r.
System do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie (SOPAB) - pilotaż w 20 urzędach od 16 listopada 2023 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Rozwoju i Technologii poinformowało, że 16 listopada br. rusza pilotaż Systemu do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie. Weźmie w nim udział 20 urzędów. Uruchomienie systemu dla wszystkich organów planowane jest w 2024 roku.

MRiT: 16 listopada 2023 r. rusza pilotaż Systemu do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie

Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT) poinformowało w środę 15 listopada 2023 r., że Główny Urząd Nadzoru Budowalnego (GUNB) uruchamia pilotaż zapowiadanego Systemu do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie (SOPAB).

Wyjaśniono, że SOPAB to pierwszy, bezpłatny, ogólnopolski, centralny i zintegrowany system do prowadzenia postępowań administracyjnych w budownictwie. Ma skrócić czas pracy mechanicznej i powtarzalnej po stronie urzędnika.

"Pilotaż rusza 16 listopada. Weźmie w nim udział 20 urzędów – organów administracji architektoniczno-budowlanej. Uruchomienie systemu dla wszystkich organów planowane jest w przyszłym roku. Udostępnienie pierwszej wersji systemu planowane jest na początku 2024 r." - wskazało ministerstwo.

REKLAMA

REKLAMA

SOPAB ma skrócić czas uzyskania pozwoleń na budowę

"System SOPAB nie tylko skróci czas uzyskiwania koniecznych przy inwestycjach pozwoleń, ale także ułatwi zadanie urzędnikom, którzy uzyskają sprawne narzędzie codziennej pracy" – podkreślił minister rozwoju i technologii Waldemar Buda.

"SOPAB pozwoli na elektroniczne tworzenie i obsługę wszystkich niezbędnych dokumentów, w zakresie procesu budowlanego. Taki zakres zakłada wersja MVP czyli podstawowa wersja systemu, który posiada wystarczającą liczbę funkcji, aby nadawał się do użytku przez pierwszych użytkowników" – zapowiedziała Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego Dorota Cabańska. Dodała, że uruchamiany pilotaż z jednej strony umożliwi przetestowanie systemu, z drugiej pozwoli na zebranie uwag od użytkowników do dalszego rozwoju funkcjonalności.

Na czym polega pilotaż SOPAB

"Pilotaż SOPAB polega na realizacji spraw dotyczących pozwolenia na budowę. W założeniach pilotażu, każdy urząd ma przeprowadzić do 5 takich spraw bezpośrednio w systemie" - poinformował resort.

Jak podano w komunikacie, następne etapy po pilotażu zakładają: analizę komentarzy i zgłoszeń, które spłyną od użytkowników wybór zgłoszeń do dalszych prac rozwojowych. Zaznaczono, że planowane są także dalsze prace rozwojowe po wdrożeniu systemu.

Cyfryzacja procesu budowlanego - nie tylko e-Budownictwo

Przypomniano, że pierwszym krokiem cyfryzacji procesu budowlanego był uruchomiony w 2020 r. serwis e-Budownictwo Wnioski. Z jego pomocą można przez internet składać wnioski w procesie budowlanym. Resort zwrócił uwagę, że obecnie jest to portal, z którego dostępne są wszystkie aktualne usługi Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego: e-Budownictwo Wnioski Elektroniczny Dziennik Budowy (EDB) Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego (c-KOB) Elektroniczny Centralny Rejestr Osób Posiadających Uprawnienia Budowlane (e-CRUB) Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) eWykonania Zastępcze.

"Klamrą spinającą powyższe rozwiązania jest właśnie System do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie-SOPAB" - podkreślono.

MRiT podało, że system do obsługi postępowań administracyjnych w budownictwie (SOPAB) – w wersji MVP realizowany jest w ramach programu Operacyjnego Polska Cyfrowa Oś priorytetowa: E-administracja i otwarty rząd, działanie nr 2.2 „Cyfryzacja procesów back–office w administracji rządowej”. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich. (PAP)

autor: Anna Bytniewska
ab/ skr/

REKLAMA

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Koniec z biurokratycznym koszmarem? Prezydent podpisał rewolucyjne zmiany dla właścicieli zabytków

Właściciele zabytkowych nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP złożył podpis pod nowelizacją ustawy, która ma szansę znacząco skrócić urzędniczą ścieżkę zdrowia. Znikają podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu sprawach decydować będzie tzw. milcząca zgoda. Co dokładnie się zmienia?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

REKLAMA

Nowe obowiązki dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba będzie się z nich wywiązać? Lepiej nie odkładać tego na ostatnią chwilę

Przepisy wprowadziły nowe obowiązki m.in. dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba się z nich wywiązać? Warto znać termin, by nie dokonywać zmian na ostatnią chwilę i nie narażać się na konieczność korzystania z usług po zawyżonych cenach.

Młodzi nie chcą oszczędzać na własne mieszkanie! Stare zachęty nie działają, a nowe?

Pod koniec września 2025 r. na Kontach Mieszkaniowych w trzech bankach oszczędzało łącznie tylko ok. 6,7 tys. osób. Co gorsza – jak oceniają eksperci portalu GetHome.pl – program uruchomiony przez poprzedni rząd gaśnie. Czy ożywią go zmiany w warunkach oszczędzania, które zaczną obowiązywać od stycznia 2026 r.?

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA