REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie (SOPAB) - pilotaż w 20 urzędach od 16 listopada 2023 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
System do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie (SOPAB) - pilotaż w 20 urzędach od 16 listopada 2023 r.
System do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie (SOPAB) - pilotaż w 20 urzędach od 16 listopada 2023 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Rozwoju i Technologii poinformowało, że 16 listopada br. rusza pilotaż Systemu do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie. Weźmie w nim udział 20 urzędów. Uruchomienie systemu dla wszystkich organów planowane jest w 2024 roku.

MRiT: 16 listopada 2023 r. rusza pilotaż Systemu do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie

Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT) poinformowało w środę 15 listopada 2023 r., że Główny Urząd Nadzoru Budowalnego (GUNB) uruchamia pilotaż zapowiadanego Systemu do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie (SOPAB).

Wyjaśniono, że SOPAB to pierwszy, bezpłatny, ogólnopolski, centralny i zintegrowany system do prowadzenia postępowań administracyjnych w budownictwie. Ma skrócić czas pracy mechanicznej i powtarzalnej po stronie urzędnika.

"Pilotaż rusza 16 listopada. Weźmie w nim udział 20 urzędów – organów administracji architektoniczno-budowlanej. Uruchomienie systemu dla wszystkich organów planowane jest w przyszłym roku. Udostępnienie pierwszej wersji systemu planowane jest na początku 2024 r." - wskazało ministerstwo.

REKLAMA

REKLAMA

SOPAB ma skrócić czas uzyskania pozwoleń na budowę

"System SOPAB nie tylko skróci czas uzyskiwania koniecznych przy inwestycjach pozwoleń, ale także ułatwi zadanie urzędnikom, którzy uzyskają sprawne narzędzie codziennej pracy" – podkreślił minister rozwoju i technologii Waldemar Buda.

"SOPAB pozwoli na elektroniczne tworzenie i obsługę wszystkich niezbędnych dokumentów, w zakresie procesu budowlanego. Taki zakres zakłada wersja MVP czyli podstawowa wersja systemu, który posiada wystarczającą liczbę funkcji, aby nadawał się do użytku przez pierwszych użytkowników" – zapowiedziała Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego Dorota Cabańska. Dodała, że uruchamiany pilotaż z jednej strony umożliwi przetestowanie systemu, z drugiej pozwoli na zebranie uwag od użytkowników do dalszego rozwoju funkcjonalności.

Na czym polega pilotaż SOPAB

"Pilotaż SOPAB polega na realizacji spraw dotyczących pozwolenia na budowę. W założeniach pilotażu, każdy urząd ma przeprowadzić do 5 takich spraw bezpośrednio w systemie" - poinformował resort.

Jak podano w komunikacie, następne etapy po pilotażu zakładają: analizę komentarzy i zgłoszeń, które spłyną od użytkowników wybór zgłoszeń do dalszych prac rozwojowych. Zaznaczono, że planowane są także dalsze prace rozwojowe po wdrożeniu systemu.

Cyfryzacja procesu budowlanego - nie tylko e-Budownictwo

Przypomniano, że pierwszym krokiem cyfryzacji procesu budowlanego był uruchomiony w 2020 r. serwis e-Budownictwo Wnioski. Z jego pomocą można przez internet składać wnioski w procesie budowlanym. Resort zwrócił uwagę, że obecnie jest to portal, z którego dostępne są wszystkie aktualne usługi Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego: e-Budownictwo Wnioski Elektroniczny Dziennik Budowy (EDB) Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego (c-KOB) Elektroniczny Centralny Rejestr Osób Posiadających Uprawnienia Budowlane (e-CRUB) Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) eWykonania Zastępcze.

"Klamrą spinającą powyższe rozwiązania jest właśnie System do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie-SOPAB" - podkreślono.

MRiT podało, że system do obsługi postępowań administracyjnych w budownictwie (SOPAB) – w wersji MVP realizowany jest w ramach programu Operacyjnego Polska Cyfrowa Oś priorytetowa: E-administracja i otwarty rząd, działanie nr 2.2 „Cyfryzacja procesów back–office w administracji rządowej”. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich. (PAP)

autor: Anna Bytniewska
ab/ skr/

REKLAMA

 

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Balkony we wspólnocie mieszkaniowej: Kto odpowiada za ich stan? Kluczowy wyrok NSA

Problem odpowiedzialności za stan techniczny balkonów w budynkach wielorodzinnych od lat generuje spory pomiędzy właścicielami poszczególnych lokali a wspólnotami mieszkaniowymi. Czy balkon jest wyłączną własnością użytkownika, czy elementem wspólnym, za którego utrzymanie odpowiada cała wspólnota? Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w niedawnym wyroku z 23 października 2025 roku (sygn. akt II OSK 959/23) rozstrzygnął tę wątpliwość, nadając kluczowe znaczenie funkcji, jaką dany element konstrukcyjny pełni w całym obiekcie. Orzeczenie to ma fundamentalne znaczenie dla zarządzania nieruchomościami i egzekwowania obowiązków wynikających z Prawa budowlanego.

Czy najemca może sam zameldować się w wynajmowanym mieszkaniu? Wiele osób jest zaskoczonych odpowiedzią na to pytanie. Przepisy są jasne

Wynajmujesz mieszkanie i chciałbyś uchronić się przed zameldowaniem najemcy? Przepisy są w tym zakresie jasne. Niestety wiele osób ich nie zna i po fakcie bywają zaskoczone. Sprawdź, jak postępować i co możesz uregulować w umowie.

Jak sprzedać nieruchomość szybko i bez ryzyka

Każdy chce sprzedać dobrze. Nieliczni wiedzą, jak zrobić to mądrze. Sprzedaż nieruchomości to dla wielu osób najważniejsza transakcja w życiu. Właściciele chcą, by proces był szybki, bezpieczny i przyniósł satysfakcjonującą cenę. Niestety, większość ofert długo stoi na rynku. Problem nie tkwi w koniunkturze, ale w braku przygotowania i strategii.

Ceny mieszkań 2025/2026. Kupować teraz, czy czekać na przyszły rok (zmiany przepisów, tańszy kredyt)?

Wiele osób zadaje sobie pytanie: kiedy jest najlepszy czas na zakup nieruchomości. Jak wynika z najnowszych danych GUS w sierpniu br. oddano do użytkowania ogółem 15,2 tys. mieszkań, tj. o 4,0 proc. więcej niż rok wcześniej. A jak wygląda sytuacja z pozwoleniami na budowę? Jakie są prognozy cen mieszkań na 2026 rok i czy obniżenie stóp procentowych zwiększy popyt na kredyty hipoteczne, a tym samym pobudzi rynek? Czy liczba wolnych lokali będzie się zwiększać? Odpowiedź nie jest oczywista, bo za danymi kryją się procesy, które dopiero zaczną wpływać na ceny mieszkań w najbliższych latach.

REKLAMA

Stacje ładowania aut – czym są i czy trzeba od nich płacić podatek?

Stacje ładowania samochodów elektrycznych stają się coraz częstsze. Dlatego temat ich statusu prawnego zyskuje na znaczeniu – również w wyrokach sądów.

Kiedy wreszcie zmiany w obowiązku odśnieżania chodników przed posesją - trwają prace nad zniesieniem tego uciążliwego obowiązku

Chociaż zimy ostatnimi czasy są coraz mniej obfitujące w opady śniegu, to jednak zjawisko to corocznie występuje. Wówczas właściciele posesji, a także zarządcy w przypadku spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, muszą zakasać rękawy, wziąć szufle i łopaty w dłoń (lub zlecić odpłatnie takie prace), oraz odśnieżać i oczyszczać z lodu czy błota chodnik, przy którym położona jest posesja, choćby nie stanowił on ich własności, a wchodził w pas drogowy.

Kaucja przy najmie mieszkania: jakie obowiązki ma najemca, gdzie kończą się prawa wynajmującego

Gdyby ktoś pokusił się o przygotowanie rankingu aspektów najmu, które najczęściej powodują spory lokatorów z właścicielami mieszkań, to temat kaucji na pewno uplasowałby się wysoko, komentuje Andrzej Prajsna - ekspert i analityk portali RynekPierwotny.pl i GetHome.pl.

Jak segregować tekstylia - unikaj tych błędów i kar, bo grozi grzywna do 5000 zł oraz 400% opłaty za śmieci

Od 1 stycznia 2025 r. w Polsce obowiązuje konieczność osobnej segregacji tekstyliów jako nowej frakcji odpadowej. Wynika to z konieczności spełnienia norm recyklingowych i odzysku jak największej ilości surowców – teraz także w zakresie tekstyliów, które po zużyciu wrzucane do odpadów zmieszanych nie były recyklingowane w wystarczającym stopniu lub po zanieczyszczeniu już się do tego nie nadawały.

REKLAMA

Wakacje podatkowe po zakończeniu budowy. Mogą trwać tylko miesiąc, ale mogą też i 11 miesięcy. Zawsze trzeba jednak wywiązać się z tego obowiązku

Od kiedy trzeba płacić podatek od nieruchomości od nowego domu? To zależy. Jednak niezależnie od tego, kiedy powstanie obowiązek podatkowy, prawo przewiduje również inne obowiązki, z których trzeba się wywiązać. Od razu i na czas. Nie warto narażać się organom podatkowym.

Będzie nowy podatek od nieruchomości, Sankcyjna stawka od pustostanów ma obniżyć ceny mieszkań, ale czy obniży

Nawet 30-krotnie większy podatek od nieruchomości mogą zapłacić przedsiębiorcy, w tym deweloperzy, posiadający puste lokale. Podstawą do takich działań są obowiązujące obecnie zasady naliczania podatku od nieruchomości, które różnicują stawki w zależności od sposobu użytkowania lokalu.

REKLAMA