REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo budowlane 2023 - pełna cyfryzacja procedur budowlanych

Subskrybuj nas na Youtube
Prawo budowlane 2023 - pełna cyfryzacja procedur budowlanych
Prawo budowlane 2023 - pełna cyfryzacja procedur budowlanych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Do Sejmu trafi wkrótce projekt ustawy wprowadzającej pełną cyfryzację procesu inwestycyjno-budowlanego i zmieniającej Prawo budowlane. Według założeń ustawy w połowie 2023 roku ma już obowiązywać wyłącznie elektroniczny obieg wszystkich dokumentów - wskazuje Główny Urząd Nadzoru Budowlanego.

Prawo budowlane w 2023 roku. Co się zmieni?

Termin 30 czerwca 2023 r. przewidziany w ustawie, jako data wejścia w życie zmian jest coraz bliższy. Jest to już trzeci, długo oczekiwany a także kluczowy, etap transformacji cyfrowej. Warto już dziś przybliżyć jego największe korzyści i mocne strony.
Trwają prace legislacyjne związane z nowelizacją Prawa budowlanego. Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw stanowi kolejny etap upraszczania, przyspieszania i cyfryzacji procesu inwestycyjno-budowlanego. Podstawowym założeniem nowej ustawy jest dalsze zmniejszenie obciążeń zarówno w stosunku do inwestorów, jak i organów administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego oraz usprawnienie ich działania, a także pełna cyfryzacja działalności organów administracji publicznej w obszarze budownictwa.

REKLAMA

REKLAMA

Najważniejsze cele projektu ustawy są następujące:

  • Wprowadzenie jednolitego dla całego kraju Systemu Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie (SOPAB),
  • uruchomienie cyfrowej, w pełni darmowej Bazy Projektów Budowlanych,
  • zmniejszenie obciążenia organów administracji architektoniczno-budowlanej, nadzoru budowlanego oraz Inwestorów dokumentacją papierową,
  • wprowadzenie 100% elektronicznego obiegu dokumentacji w obszarze budownictwa w administracji publicznej.

Projekt ustawy jest ściśle powiązany z podejmowanymi przez nas działaniami w obszarze cyfryzacji. W 2020 r. w wyniku pandemii zostały podjęte pierwsze kroki prowadzące do cyfryzacji procedur budowlanych. Uruchomiliśmy serwis e-Budownictwo, a rok później przepisy umożliwiające składanie wniosków i zgłoszeń do urzędów przez internet. W 2022 r. trwały prace nad poszerzeniem zakresu cyfryzacji o dalszą obsługę procesu budowlanego. W efekcie zbudowaliśmy zupełnie nowe systemy informatyczne i wprowadziliśmy przepisy dotyczące m. in. dziennika budowy i książki obiektu budowlanego w postaci elektronicznej, a także elektronicznego Centralnego Rejestru osób posiadających Uprawnienia Budowlane. Planowana nowelizacja podnosi poprzeczkę jeszcze wyżej. Nowe przepisy mają regulować standard obsługi po stronie organów administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego w systemie SOPAB. Standard bardzo wysoki, bo w pełni cyfrowy. Na wyższy poziom technologiczny wejdzie metoda doręczania urzędom projektów budowlanych. Inwestorzy będą umieszczać projekty w wirtualnym dysku, a tego samego dysku będą korzystać urzędnicy.

Prawo budowlane pomimo, iż na przestrzeni ostatnich lat było wielokrotnie nowelizowane, a proces inwestycyjny upraszczany i cyfryzowany, wciąż zawiera regulacje, które są skomplikowane zarówno dla Inwestora, jak i organów administracji architektoniczno-budowlanej oraz nadzoru budowlanego. W projekcie ustawy uwzględniono szereg zmian, które w dużym stopniu ułatwią im wszystkim życie.

REKLAMA

Pozostałe cele projektu ustawy wyglądają następująco:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Likwidacja dualizmu prawnego różnicującego budowę domów jednorodzinnych o powierzchni zabudowy poniżej i powyżej 70 m. kw.,
  • zmniejszenie obciążenia Inwestorów w ramach procedury uzyskiwania pozwolenia na budowę, dokonywania zgłoszenia oraz oddawania obiektów budowlanych do użytkowania,
  • zwiększenie odpowiedzialności zawodowej osób pełniących samodzielne funkcje techniczne w budownictwie,
  • przywrócenie rzeczoznawstwa budowlanego jako samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie,
  • wprowadzenie jednolitych zasad przeprowadzania przez starostę narad koordynacyjnych,
  • wprowadzenie w przepisach zmian z zakresu geodezji i kartografii,
  • zmniejszenie udziału stron w postępowaniach prowadzonych na podstawie obecnie obowiązującej ustawy.

Na szczególną uwagę zasługuje umożliwienie budowy domów  jednorodzinnych o powierzchni zabudowy powyżej i poniżej 70 m2 na podstawie tej samej, uproszczonej procedury oraz możliwość legalnego zamieszkania w domu tuż po zakończeniu robót budowlanych. Inwestorzy rozpoczną korzystanie z nieruchomości na podstawie oświadczenia kierownika budowy -  nie będą musieli czekać na decyzję organu nadzoru budowlanego. Z pewnością proponowane zmiany mogą przyczynić się to do zwiększenia zainteresowania budową domu na własne potrzeby mieszkaniowe.

Projekt ustawy znajduje się jeszcze w fazie opiniowania. Jego losy można śledzić na stronie: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12364751

e-Budownictwo - I etap cyfryzacji procesu budowlanego

Przypomnijmy, projekt cyfrowej transformacji budownictwa trwa już dłuższy czas, ponieważ rozpoczął się w lipcu 2020 r. w wyniku pandemii, poprzez uruchomienie strony e-Budownictwo. W lutym 2021 r. weszły w życie przepisy, które wprowadziły elektroniczną formę wniosków dla pierwszych dziewięciu procedur. Był to I etap cyfryzacji. Od tego momentu w serwisie internetowym e-Budownictwo można już pobrać i wypełnić online formularze budowlane i przesłać je drogą elektroniczną do urzędu. Było to duże ułatwienie dla inwestorów i przyczyniło się do popularyzacji projektu cyfryzacji. Momentem przełomowym okazał lipiec 2021, kiedy uruchomiony został najważniejszy i najbardziej oczekiwany wniosek o pozwolenie na budowę, do którego można było załączyć projekt budowlany (architektoniczno-budowlany i zagospodarowania działki lub terenu) w postaci elektronicznej. Czy cały ten proces przebiegał bez wątpliwości?

Wprowadzenie cyfrowego projektu budowlanego nie obyło się bez pytań i dyskusji, ale argumenty, które przemówiły za uruchomieniem cyfrowego projektu budowlanego, przeważyły” – odpowiada Dorota Cabańska, główny inspektor nadzoru budowlanego. - Według szacunków GUNB, roczne zużycie papieru przez administrację na potrzeby dokumentacji w procedurze wniosku o pozwolenia na budowę w 2020 r. wyniosło 22,5 tys. ton, co wymagało zabezpieczenia powierzchni magazynowej o łącznej kubaturze 34 tys. metrów sześciennych. Oczywiście, w praktyce magazyny do przechowywania dokumentów znajdują się w całym kraju, w starostwach i urzędach wojewódzkich, więc gołym okiem nie widać skali zgromadzonej dokumentacji. Urzędnicy wielokrotnie podkreślali jednak, że w miejscu ich pracy piętrzą się kartony z papierami, co przekłada się negatywnie na komfort i jakość ich pracy. Cyfryzacja projektu budowlanego i procedury wniosku o pozwolenie na budowę, choć była kierunkowo bardzo dobrym krokiem, to jednak w niewielkim stopniu przyczyniła do poprawy tej sytuacji. Rocznie od 2 do 5 % wniosków w procesie budowlanym obsługiwanych jest elektronicznie. Wniosek nasuwa się sam: tylko pełna cyfryzacja da odczuwalną redukcję kosztów zużycia papieru, logistyki oraz magazynowania dokumentów” – dodaje.

Elektroniczny Dziennik Budowy (EDB) od 26 stycznia 2023 r.

II etap cyfryzacji to prace nad poszerzeniem jej zakresu o dalszą obsługę procesu budowlanego. Ustawa z 7 lipca 2022 r., która była bardzo szeroko konsultowana i omawiana ze środowiskiem inżynierów i architektów, wprowadziła zmiany w Prawie budowlanym, polegające na uruchomieniu kolejnych systemów, które wpierają proces po złożeniu wniosku w serwisie e-Budownictwo. Kluczowa jednak okazała się tu cyfryzacja dziennika budowy, który jest najważniejszym dokumentem na budowie. Powstał system Elektronicznego Dziennika Budowy (EDB), który zostanie uruchomiony 26 stycznia 2023 r.

Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego

Jakie dalsze działania prowadzi GUNB, Dorota Cabańska wyjaśnia: „Po wybudowaniu budynku bardzo ważne jest jego utrzymanie. Dlatego opracowaliśmy cyfrową Książkę Obiektu Budowlanego i przeprowadziliśmy modernizację Rejestru Kontroli Obowiązkowej i Rejestru Katastrof Budowlanych. Chcieliśmy, aby dane z kontroli budynku były gromadzone w sposób bezpieczny i były dostępne dla zainteresowanych. Inną inicjatywą podjętą w tym etapie była cyfryzacja Centralnego Rejestru osób posiadających Uprawnienia Budowlane (CRUB), czyli upowszechnienie danych zamkniętych dotychczas w GUNB w nowym systemie e-CRUB, a także modernizacja RWDZ poprzez dodanie interfejsu dla zewnętrznych programistów (API), aby mogli korzystać z danych w rejestrze”.

A skąd wiemy, jakie potrzeby i oczekiwania mają obywatele w zakresie cyfryzacji?

„W lutym 2022 r. wspólnie z agencją MASMI zrealizowaliśmy badanie opinii >>Potrzeby obywateli w procesie inwestycyjnym<< (zobacz raport: https://www.gunb.gov.pl/strona/badania-opinii) – mówi Dorota Cabańska. - Podczas wywiadów zapytaliśmy inwestorów oraz ekspertów z branży budowlanej o ich stosunek do cyfryzacji. Respondenci byli entuzjastycznie nastawieni do projektu. Dla architektów, inżynierów i inwestorów każde rozwiązanie cyfrowe to krok w przyszłość i potencjalne ułatwienie, przyspieszenie i obniżenie kosztów załatwiania spraw: bez konieczności wychodzenia z domu, stania w kolejkach, drukowania i skanowania wielu stron dokumentów. Pytani przez nas obywatele podkreślali jednak, że faktyczna przydatność cyfrowych rozwiązań zależy od szybkości i skuteczności działania systemów i urzędników. Według opinii niektórych respondentów urzędnicy potrzebują odpowiednich narzędzi, aby korzystać z rozwiązań cyfrowych” – wyjaśnia Dorota Cabańska.

Czy GUNB orientuje się w tych potrzebach i podejmuje jakieś kroki, aby zapewnić odpowiednie wsparcie?

„Wiemy o tym doskonale i wychodzimy tym potrzebom naprzeciw. Regularnie organizujemy szkolenia z nowych systemów i zmian prawnych - stacjonarnie oraz przez internet. Uruchomiliśmy także platformę szkoleniową z kursami e-learningowymi dotyczącymi nowych systemów, nowych przepisów i technicznych aspektów związanych z podpisem elektronicznym. Potrzeby urzędów związane z cyfryzacją były też przez nas analizowane i oceniane podczas spotkań, szkoleń i konferencji. Dużo jeździmy po kraju i wsłuchujemy się w ich głos. W ten sposób, w organach administracji architektoniczno-budowlanej i organach nadzoru budowlanego, zidentyfikowaliśmy braki w zakresie oprogramowania i infrastruktury. W odpowiedzi na zgłaszane przez pracowników organów zapotrzebowanie, uruchamiamy w przyszłym roku System Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie. SOPAB jest nie tylko systemem informatycznym usprawniającym obsługę elektronicznych wniosków, ale całym projektem, w ramach którego przewidziane jest dostarczenie urzędom sprzętu o wartości 14,5 mln złotych. Wdrożenie projektu (realizowanego etapami w latach 2023-2025) wpiera wspomniana na początku artykułu ustawa, zakładająca uruchomienie jednolitego systemu i standardu obsługi obywateli w procesie inwestycyjnym” – wyjaśnia GINB.

Można zatem wysnuć wniosek, że tylko ambitny plan związany z pełną cyfryzacją w ustawie zmieniającej Prawo budowlane może być odpowiedzią na zapotrzebowania obywateli i urzędników.

System Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie od 30 czerwca 2023 r.

Wdrożenie Systemu Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie będzie stanowiło III etap cyfryzacji. Najważniejsze funkcje systemu polegają na gromadzeniu i udostępnianiu informacji o wszelkich rejestrach, ewidencjach, danych przestrzennych i innych, które są niezbędne dla urzędnika przy podejmowaniu decyzji w procesie budowlanym. Ponadto system będzie korzystał z danych innych systemów takich jak e-Budownictwo, RWDZ, EZD oraz wyposażony zostanie w gotowe wzory pism, a także zapewni automatyczne generowanie raportów. W kolejnych etapach SOPAB zostanie poszerzony o zaawansowany moduł raportowy i mapowy, ale już pierwsza wersja dostępna 30 czerwca 2023 r. w ogromnym stopniu przyczyni się do poprawy jakości pracy urzędników i redukcji kosztów.

O jakiego rzędu oszczędnościach mówimy?

„Rocznie w skali kraju zaoszczędzimy minimum 6 mln zł na same listy wymagane do podstawowej obsługi wniosków z projektem i 24 mln zł na magazynowanie projektów budowlanych. W organach czas rozpatrywania każdego wniosku o pozwolenia na budowę i zgłoszenia robót budowlanych zostanie skrócony o 2 godziny. Automatyzacja raportowania pozwoli także zaoszczędzić czas 8 godzin na każdy raport, a co roku urzędnik w jednym organie musi przygotowywać 16 raportów. Wniosek: ten dodatkowy czas urzędnicy będą mogli wykorzystać na pracę merytoryczną i rozwój zawodowy” - wyjaśnia Dorota Cabańska.

Transformacja cyfrowa jest jednym z priorytetów Unii Europejskiej i polskiego rządu. Wiele programów prospołecznych dotyczących obywateli opiera się wyłącznie na technologiach cyfrowych (np. program 500+). Doświadczenia pokazują skuteczność przyjętych rozwiązań opartych o nowe technologie. W UE całkowicie cyfrowy obieg dokumentów wniosków o pozwolenie na budowę wprowadziła Chorwacja, Litwa, Estonia, Finlandia, Dania i Norwegia. Hybrydowy - papierowy i elektroniczny - obieg dokumentacji wprowadziły wszystkie kraje poza Rumunią, natomiast tylko w Polsce, Szkocji, Rumunii i Irlandii stosuje się jeszcze pocztę tradycyjną w komunikacji pomiędzy uczestnikami procesu.

„My chcemy to zmienić. Cyfryzacja przyniesie korzyści wszystkim obywatelom. Technologie cyfrowe są również kluczem do zwalczania zmiany klimatu i osiągnięcia celów zielonej transformacji. Rozwiązania cyfrowe stworzą nowe możliwości dla przedsiębiorstw budowlanych i dla administracji, będą bodźcem do rozwoju godnej zaufania technologii, zapewnią branży budowlanej dynamiczny i zrównoważony rozwój, będą sprzyjać otwartemu i demokratycznemu społeczeństwu” – mówi Dorota Cabańska.

Zatem rachunek jest prosty, warunek jest tylko jeden cyfryzacja usług budowlanych. Cyfryzacja umożliwia bowiem nieprzerwane działanie procedur oraz bezpieczeństwo pracowników. Dzięki cyfrowym usprawnieniom na jakości zyskuje również obsługa klienta w urzędzie. I to są wartości dodane całego procesu, który wprowadzą i uporządkują nowe przepisy.

Źródło informacji: GUNB

(PAP MediaRoom)

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kupno mieszkania krok po kroku [Wywiad]

Kupno mieszkania to jedna z najważniejszych decyzji w życiu. Ekspertka Natalia Leszczyńska, dyrektor ds. marketingu Pekabex Development, podpowiada jak wybrać mieszkanie, na co zwracać uwagę, by tej decyzji nie żałować. Poniższy wywiad to w istocie poradnik jak kupić mieszkanie krok po kroku.

Od 11 września 2025 r. deweloperzy z nowym obowiązkiem, a kupujący z łatwiejszym dostępem do kluczowych informacji

11 września weszły w życie przepisy nakładające na deweloperów obowiązek publikowania cen ofertowych mieszkań i domów. Informacja dotyczyć ma nie tylko powierzchni użytkowej, ale też np. komórek lokatorskich, miejsc postojowych oraz wszystkich dodatkowych kosztów ponoszonych przez nabywcę.

Zasiedzenie nieruchomości nie zawsze jest możliwe

Zasiedzenie pozwala na nabycie własności nieruchomości przez osobę, która nią włada jak właściciel przez długi czas, mimo że formalnie nim nie jest. Może to być sposób na uregulowanie wieloletnich stanów faktycznych, istnieją jasne sytuacje, w których zasiedzenie jest wykluczone. Kiedy nie można nabyć nieruchomości przez zasiedzenie i jakie przeszkody stoją na drodze do stania się jej prawnym właścicielem?

Zmiany w prawie budowlanym. Nowe przepisy mają zwiększyć bezpieczeństwo pożarowe budynków [Gość Infor.pl]

Polskie przepisy dotyczące bezpieczeństwa pożarowego budynków od lat pozostawały w tyle za realiami nowoczesnego budownictwa. Teraz szykują się zmiany, które – jak podkreślają eksperci – mogą realnie wpłynąć na bezpieczeństwo mieszkańców oraz użytkowników hal przemysłowych i obiektów użyteczności publicznej.

REKLAMA

Koniec strategii pozornych promocji - od 11 września 2025 r. klient ma z góry dokładnie wiedzieć ile zapłaci za mieszkanie. Zmiany w ustawie deweloperskiej

Nowelizacja ustawy deweloperskiej, która weszła w życie w 11 lipca 2025 r., to ważny krok w kierunku większej jawności i przewidywalności rynku mieszkaniowego. Zmiany te wprost odpowiadają na rosnące oczekiwania klientów dotyczące transparentności procesu zakupu. Po raz pierwszy nałożono na deweloperów obowiązek publikowania kompletnych i aktualnych danych o każdej inwestycji - od cen metra kwadratowego, przez dodatkowe koszty, aż po historię zmian. Wszystkie te informacje mają być nie tylko dostępne na stronach internetowych firm, lecz także codziennie przekazywane do centralnego rejestru i publikowane w portalu danych publicznych. 11 września kończy się dwumiesięczny okres przejściowy, który przewidział ustawodawca na dostosowanie się deweloperów do nowych przepisów.

Owoce sąsiada na mojej działce. Jakie są przepisy?

Relacje sąsiedzkie mogą być źródłem wielu nieprzewidzianych sytuacji, zwłaszcza na granicy działek. Do kogo należą owoce sąsiada, które spadły na nasz grunt? Kwestie te regulują przepisy Kodeksu cywilnego.

Stopy procentowe: decyzja RPP a kredyty i mieszkania [Komentarz]

Stopy procentowe znowu poszły w dół. Jak wpływa to na kredyty i kupno mieszkania? Decyzja RPP oceniana jest pozytywnie przez polskich przedsiębiorców. Samo obniżenie stóp procentowych nie jest jednak game changerem. Potrzeba planu gospodarczego.

Kiedy zaczyna się jesień 2025 r.?

Nie tak łatwo odpowiedzieć na pytanie, kiedy zaczyna się jesień. Inne będą daty rozpoczęcia jesieni astronomicznej, kalendarzowej, meteorologicznej, fenologicznej i termicznej. Jakie więc daty początku jesieni można wskazać w 2025 roku?

REKLAMA

Nowe przepisy budowlane - jakie zmiany szykują się na rynku mieszkaniowym? Będzie drożej

Projekt nowego rozporządzenia dotyczącego warunków technicznych budynków wprowadza regulacje dotyczące m.in. instalacji punktów ładowania pojazdów elektrycznych, paneli fotowoltaicznych, magazynów energii oraz dostępności dla osób niepełnosprawnych i seniorów. Jak deweloperzy oceniają te zmiany i jaki będą miały wpływ na koszty inwestycji mieszkaniowych? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Dlaczego fotowoltaika się pali? Jest luka w prawie budowlanym

Dlaczego dochodzi do pożarów instalacji fotowoltaicznej? Ekspert Stowarzyszenia Elektryków Polskich tłumaczy, że wina leży po stronie słabej jakości montażu fotowoltaiki. Co więcej, wiele instalacji powstało bez projektu technicznego. Tutaj jest luka w prawie budowlanym.

REKLAMA