REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Branża nieruchomości zmaga się z brakiem pracowników

Branża nieruchomości zmaga się z brakiem pracowników
Branża nieruchomości zmaga się z brakiem pracowników
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich miesiącach wszystkie segmenty rynku nieruchomości odnotowały wyraźne ożywienie, co bardzo szybko przełożyło się na wzrost liczby rekrutacji. Firmy deweloperskie poszukują land managerów oraz specjalistów wykwalifikowanych pod kątem prowadzenia inwestycji, finansowania i łączenia klienta z produktem. Na brak ofert nie mogą narzekać również budowlańcy – tutaj potrzebni są pracownicy techniczni praktycznie każdego szczebla.

Brakuje pracowników w branży nieruchomościowej

Branża nieruchomościowa od długiego czasu zmaga się z brakiem wykwalifikowanych specjalistów. Jednak wraz z coraz większym boomem na zakup i budowę nieruchomości deficyt ten pogłębia się.

REKLAMA

REKLAMA

– Zdecydowanie zwiększył się ruch na rynku rekrutacyjnym w branży nieruchomości. Zarówno w kontekście liczby pojawiających się ofert pracy, jak i osób otwartych na zmianę miejsca zatrudnienia – zauważa  Wioleta Tyszko, construction & property specialism leader w Hays Poland, firmie doradztwa personalnego.

Podkreśla jednocześnie, że kandydatów aktywnie poszukujących pracy w branżach nieruchomości oraz budownictwa nadal jest niewielu.

- Niezmiennie jest to efektem małej podaży wyspecjalizowanych profesjonalistów oraz aktualnie dużego popytu na pracowników w sektorach magazynowym i mieszkaniowym – dodaje Wioleta Tyszko.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Praca na budowie szuka człowieka

Najwięcej ogłoszeń z pracą pojawia się w sektorze budowlanym.

– Ciągły niedobór pracowników technicznych powoduje trudności w znalezieniu kadry w zasadzie każdego szczebla – od inżynierów, przez kierowników branżowych, po kierowników projektów – wylicza ekspertka firmy Hays Poland.

Zauważa również, że potencjalni kandydaci oczekują coraz wyższych wynagrodzeń, co w ocenie ekspertki nie jest konsekwencją pandemii, ale stałego, pogłębiającego się niedoboru pracowników w tym sektorze.

Branża budowlana nie poddała się kryzysowi związanemu z pandemią, i – jak informuje Małgorzata Mudyna, regional manager professionals w Randstad Polska, firmie zajmującej się doradztwem personalnym, spośród wszystkich przedsiębiorstw w Polsce, to właśnie firmy budowlane najrzadziej podejmowały decyzje o redukcji zatrudnienia, w związku z trudną sytuacją na rynku.

Zmniejszenie liczby pracowników w tym sektorze dotyczyło mniej niż jednego na 10 pracodawców. Branża budowlana znajduje się również wśród gałęzi gospodarki z najbardziej ambitnymi planami dotyczącymi zatrudnienia w przyszłości – zauważa Małgorzata Mudyna.

Jednocześnie podkreśla, że ten sam sektor notuje najwyższy poziom rotacji wśród pracowników.

- Miejsce zatrudnienia w ostatnim półroczu zmieniła jedna czwarta osób zatrudnionych w budownictwie, a to może oznaczać odpływ pracowników do innych sektorów i trudności z przyciąganiem nowych – wyjaśnia ekspertka.

W nieruchomościach liczą się również miękkie umiejętności

Firmy deweloperskie intensywnie poszukują z kolei kandydatów na stanowiska land managerów, development managerów, leasing managerów oraz handlowców.

– Liczba ofert pracy dotycząca tych stanowisk jest większa, niż dostępna na rynku pula talentów, dlatego pracodawcy muszą przygotować się na kompromisy, takie jak proponowanie wyższego wynagrodzenia, zatrudnianie kandydatów z innych sektorów albo zaangażowanie mniej doświadczonych osób i stopniowe podnoszenie ich kompetencji na potrzeby stanowiska – mówi Krzysztof Butyński, senior manager w firmie rekrutacyjnej Michael Page Property & Construction.

Ekspert dodaje, że aktualnie rekrutacja pracownika na stanowiska specjalistyczne i menadżerskie niższego szczebla trwa około miesiąca. W przypadku wyższej kadry menadżerskiej i dyrektorskiej cały proces zamyka się zwykle w trzech miesiącach.

W niektórych rejonach kraju, szczególnie na Dolnym Śląsku i na Pomorzu, brakuje też chętnych do pracy na stanowiskach zarządców obiektów – dodaje Małgorzata Mudyna.

Ekspertka podkreśla, że procesy rekrutacji w okresie pandemii uległy wydłużeniu, a wynika to z mniejszej skłonności wykwalifikowanych pracowników do zmiany miejsca zatrudnienia.

Według Marty Kulik, HR manager w Newmark Polska, firmie doradczej na rynku nieruchomości komercyjnych, w branży nieruchomości dość dużą rolę odgrywają również umiejętności szybkiego działania, przewidywania efektu końcowego i szacowania ryzyka.

– Firmy coraz bardziej doceniają pracowników, którzy dobrze radzą sobie w sytuacjach kryzysowych, są proaktywni, kreatywni oraz zdolni do szybkiego podejmowania decyzji. Ważną umiejętnością w nowej rzeczywistości jest także zdolność zarządzania większą liczbą osób pracujących w modelu pracy zdalnej czy hybrydowej – wylicza ekspertka.

Brakuje pracowników w branży nieruchomościowej - konkurencja na pozapłacowe elementy wynagrodzenia

Organizacje zainteresowane dalszym rozwojem nie mogą pozwolić sobie na uszczuplenie aktualnego kapitału w postaci zasobów ludzkich. Dlatego, chcąc zapewnić ciągłość biznesową, wiele firm skupia się na ograniczaniu rotacji pracowników do minimum.

W obliczu braków kandydatów rośnie konkurencja pomiędzy firmami, które prześcigają się w poziomie oferowanych wynagrodzeń – zauważa Małgorzata Mudyna.

Dodaje, że na oczekiwania kandydatów i pracowników coraz bardziej oddziałuje silniej odczuwalna inflacja.

- Warto jednak przyjrzeć się także innym czynnikom. W ostatnim okresie, w związku z doświadczeniami Covid-19, rośnie znaczenie stabilności zatrudnienia. Polacy coraz częściej skłaniają się ku miejscom pracy, gdzie panuje dobra atmosfera i czują się komfortowo – podkreśla Małgorzata Mudyna.

Chcąc utrzymać przy sobie pracowników, wiele firm musiało zweryfikować również oferowane systemy benefitów. Na znaczeniu wyraźnie zyskały dodatki pozapłacowe w postaci prywatnej opieki zdrowotnej oraz kart podarunkowych do realizacji w internecie.

– Firmy wprowadziły do swoich programów wsparcie psychologiczne oraz szkolenia, które mogą ułatwić pracownikom codzienne zarządzanie swoimi finansami – podkreśla Marta Kulik.

Dodaje, że część benefitów została zmodyfikowana przez dostawców, którzy przenieśli oferowane usługi do świata wirtualnego. Powstały również nowe platformy, dzięki którym to pracownicy mogą wspólnie z pracodawcą zdecydować, na jaki cel przeznaczyć środki w danym miesiącu.

Według ekspertki Newmark Polska, kandydaci do pracy zwracają uwagę nie tylko na ofertę finansową, ale także na plany strategicznego rozwoju zarówno firmy, jak i pracowników. Właśnie taki rodzaj motywacji staje się coraz bardziej istotny dla osób na wyższych stanowiskach specjalistycznych i menedżerskich. Talenty doceniają również warunki pracy pomagające zachować work-life balance, stąd też ważnym argumentem będzie dla nich możliwość wykonywania części obowiązków z domu oraz elastyczne godziny pracy.

Nowe zawody i nowe kompetencje

W niektórych segmentach rynku brak wysokiej klasy specjalistów może stać się szansą na przebranżowienie i nowe otwarcie dla wielu osób.

– Zmiana branży czy specjalizacji w sektorze nieruchomości jest stałym, nieuniknionym trendem, który wynika ze skali rozwoju różnych segmentów rynku. Doskonałym przykładem jest bezprecedensowy rozwój rynku magazynowego, który pogłębił deficyt specjalistów w tym obszarze – zauważa Krzysztof Butyński

Ekspert zaznacza, że zjawisko przebranżowienia obserwuje również w sektorach handlowym i biurowym, które w ostatnim czasie doświadczyły spadku koniunktury.

- Z dużą uwagą przyglądamy się także specjalistom pracującym na stanowiskach handlowców oraz doradców klienta u deweloperów mieszkaniowych. Ze względu na zjawisko hurtowej sprzedaży mieszkań w ręce funduszy zagranicznych, coraz częściej takie osoby mogą pojawiać się na rynku pracy – mówi Krzysztof Butyński.

Przebranżowienie niejednokrotnie wiąże się z poszerzeniem kwalifikacji i zdobyciem nowych kompetencji, wymaganych na zmieniającym się, dynamicznym rynku nieruchomości.

– Nowe zawody oraz umiejętności coraz częściej związane są z obszarami zrównoważonego rozwoju, ekologii oraz certyfikacji budynków. Osoby o takim profilu zawodowym zatrudniane są w roli ekspertów w większości firm deweloperskich czy doradczych. Trudno tu jednak mówić o prawdziwym boomie. Obserwujemy raczej kształtowanie się nowego kierunku rozwoju – podsumowuje Wioleta Tyszko.

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Deweloperzy nie zrobią dużych promocji cen mieszkań na Black Friday. Ale nie będzie też pompowania cen przed obniżką. To skutki ustawy o jawności cen

- W dobie jawności cen nieruchomości, nie spodziewam się, by na rynku deweloperskim znacząco obniżano ceny na okoliczność Black Friday. Taka „szybka obniżka” później zostaje w historii ceny dostępnej dla konsumenta i będzie on kilka miesięcy później widzieć, że deweloper był w stanie zaproponować za nieruchomość znacznie niższą cenę – mówi Mirosław Król, ekspert rynku nieruchomości. – Spodziewam się, że deweloperzy wykorzystają czas promocji w inny sposób niż obniżając ceny nominalnie. Przykładem może być oferowanie darmowych elementów wyposażenia mieszkania czy np. obniżki ceny na garaż lub miejsce postojowe – dodaje ekspert.

Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Czy osoby pracujące w domu muszą zapłacić podatek według wyższej stawki? Organy podatkowe i sądy są zgodne

Siedziba działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach najmu, ale również korzystnie rozliczyć PIT i VAT. A co z podatkiem od nieruchomości? Czy w takim przypadku trzeba płacić go według najwyższej stawki?

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

REKLAMA

To koniec biurokratycznych uciążliwości dla właścicieli takich nieruchomości - Prezydent już podpisał nowelizację

Właściciele tego rodzaju nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP podpisał się pod nowelizacją ustawy, która ma za zadanie wyraźnie skrócić urzędniczą maszynerię. Znikają m. in. podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu rodzajach spraw wystarczy zgłoszenie i milcząca zgoda urzędnika. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli i jakich budynków dotyczy zmiana?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA