REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biurowiec przed zimą - co trzeba zrobić?

Biurowiec przed zimą - co trzeba zrobić?
Biurowiec przed zimą - co trzeba zrobić?

REKLAMA

REKLAMA

Biurowiec przed zimą. Kontroli specjalistów wymaga cały budynek – od instalacji do podgrzewania zjazdów do garaży czy zewnętrznych kranów serwisowych, po wieże chłodnicze na dachach. Profesjonalne i kompetentne zarządzanie obiektem pozwala na oszczędności, np. w zużyciu energii i zwiększeniu wydajności systemów w budynku. Wykonanie wszystkich niezbędnych prac jest kluczowe nie tylko dla bezpieczeństwa i komfortu użytkowników, ale jest również wymagane przez ubezpieczycieli. Brak takich działań może skutkować odmową wypłaty odszkodowania.

Jak przygotować budynki biurowe do zimy?

Nadchodząca zima to okres, do którego obsługa techniczna budynków musi przygotować się kompleksowo i bardzo szczegółowo. Prace obejmujące ten proces dotyczą całego obiektu, a ich zakres zależy w dużej mierze od jego wyposażenia i zaawansowania technologicznego.

REKLAMA

REKLAMA

 Elementów, na które trzeba zwrócić uwagę jest naprawdę dużo. Przygotowanie budynku na zimę to bardzo złożony proces, który wymaga czasu oraz pracy techników budynku. Odpowiednie przeprowadzenie oraz prawidłowa weryfikacja całego przedsięwzięcia zapewniają stabilne i prawidłowe funkcjonowanie budynku, odpowiednie warunki pracy oraz bezpieczeństwo instalacji. Niedopilnowanie jakiegoś elementu to ryzyko uszkodzenia danej instalacji i w konsekwencji skarg i niezadowolenia najemców – komentuje Martyna Topyła ze SPIE Building Solutions.

Co trzeba sprawdzić, zabezpieczyć?

Uwagę należy zwrócić na przygotowanie całego obiektu na ujemne temperatury. Przede wszystkim trzeba zabezpieczyć wszystkie instalacje narażone na zamarznięcie. Mowa tu np. o punktach czerpalnych dla serwisów technicznych i sprzątających, które znajdują się na zewnętrznych ścianach budynków, instalacjach wodnych doprowadzanych do zewnętrznych urządzeń, jak wieże chłodnicze na dachach, czy instalacje do podlewania zieleni.

 W przypadku niektórych instalacji warto zwrócić uwagę na ich umiejscowienie, a konkretnie na to czy nie są położone „ze spadkiem”. Takie instalacje wymagają nie tylko spuszczenia wody, ale również przedmuchania powietrzem, by pozbyć się nawet najmniejszej ilości płynu. Wyjątek w tym procesie stanowią natomiast instalacje zaopatrzone w system ogrzewania (tzw. kable grzewcze). Wówczas konieczne jest wykonanie ich przeglądu oraz sprawdzenie poprawności działania przed okresem zimowym – dodaje Martyna Topyła ze SPIE Building Solutions.

REKLAMA

Kolejnym niezbędnym elementem przygotowania do zimy jest dokładny przegląd wszystkich źródeł grzania w budynku, np. kotłów czy węzła cieplnego. W przypadku tego drugiego konieczne jest czyszczenie filtrów siatkowych, magnetoodmulacza, sprawdzenie pomp oraz ich ewentualna konserwacja, a także weryfikacja stanu wymienników ciepła pod kątem ewentualnego czyszczenia. Przed pierwszymi przymrozkami warto również sprawdzić kamerą termowizyjną i działanie instalacji ogrzewania zjazdów do garaży podziemnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Optymalizacja kosztowa procesu ogrzewania

Przed mroźnymi dniami powinna zostać również sprawdzona szczelność okien i drzwi w celu zminimalizowania strat cieplnych obiektu. Duży wpływ na komfort cieplny w pomieszczeniu ma także fakt, czy dana strona budynku jest nasłoneczniona. Warto zauważyć, że większe pomieszczenia, takie jak open space, generują stosunkowo mniejsze koszty ogrzewania w porównaniu do małych.

Odpowiednie zaplanowanie harmonogramu ogrzewania, które powinno być uzależnione od tego, ile osób w danym czasie przebywa na powierzchni biurowej jest kluczem do oszczędności. Kiedy nie ma ludzi można obniżyć temperaturę, ale nie przechładzając za bardzo powierzchni np. nocą, bo oszczędności zostaną skonsumowane w procesie podnoszenia temperatury.

Nie bez znaczenia w energooszczędności budynków jest także ubiór pracowników. Niezależnie od przebywania w domu czy w pracy, unikanie typowo letniego ubioru pozwoli na utrzymanie niższej temperatury w miejscu przebywania. W dodatku bez negatywnego wpływu na osobisty komfort cieplny. Ustawienie niższej temperatury to nie tylko ekonomiczna korzyść, ale również pożytek dla zdrowia i środowiska naturalnego. Już 1 stopień mniej to niższe zużycie ciepła o około 5-8 %. Niższa temperatura pozwalana na łatwiejsze i z pewnością bardzo ekonomiczne poprawienie parametrów powietrza (m.in. poziomu wilgotności) oraz ma bardzo dobry wpływ na nasze zdrowie, co potwierdzają eksperci z Polskiego Towarzystwa Alergologicznego. Gdybyśmy we wszystkich mieszkaniach w Polsce utrzymywali temperaturę 20 stopni C - zredukowalibyśmy emisję CO2 o 2 mln ton czyli aż o 10% oraz zmniejszylibyśmy zużycie węgla o 900 tys. ton, a nasze rachunki byłyby mniejsze o 10-15 %.

Praca hybrydowa to wyzwanie dla zarządzających obiektem, ale też szansa na oszczędności

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego udział osób pracujących zdalnie wynosi 14,2 proc. To o 3,2p.proc. więcej niż rok wcześniej. Pod koniec roku będzie jednak rósł. Równocześnie badania pokazują, że sześciu na dziesięciu Polaków oczekuje, że po wygaśnięciu pandemii będą pracować zdalnie albo hybrydowo, czyli częściowo z domu. To stawia przed osobami zarządzającymi parkami biurowymi nowe wyzwania.

Zadbanie o komfortowe warunki oraz bezpieczeństwo użytkowników budynku to najważniejsze zadanie ekip serwisujących budynki. Równocześnie praca hybrydowa i nieobecność w biurze dużej części zespołu to szansa na niższe koszty funkcjonowania. Profesjonalne i kompetentne zarządzanie obiektem może przynieść korzyści w postaci oszczędności, np. na zużyciu energii, wody. Efektywność wynika też z regularnego i kompleksowego kontrolowania stanu instalacji, co przekłada się na ich wydajność i zmniejszenie kosztów.

Ważne!
Dopełnienie wszystkich obowiązków w zakresie przygotowania budynku do zimy jest również konieczne z perspektywy towarzystw ubezpieczeniowych. Zaniechanie koniecznych czynności, jak np. niedokładne usunięcie wody z instalacji, niesie duże ryzyko odmowy wypłaty odszkodowania po jej uszkodzeniu na skutek niewłaściwego przygotowania do sezonu zimowego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Koniec z biurokratycznym koszmarem? Prezydent podpisał rewolucyjne zmiany dla właścicieli budynków tej kategorii

Właściciele tych nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP złożył podpis pod nowelizacją ustawy, która ma szansę znacząco skrócić urzędniczą ścieżkę zdrowia. Znikają podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu sprawach decydować będzie tzw. milcząca zgoda. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

REKLAMA

Nowe obowiązki dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba będzie się z nich wywiązać? Lepiej nie odkładać tego na ostatnią chwilę

Przepisy wprowadziły nowe obowiązki m.in. dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba się z nich wywiązać? Warto znać termin, by nie dokonywać zmian na ostatnią chwilę i nie narażać się na konieczność korzystania z usług po zawyżonych cenach.

Młodzi nie chcą oszczędzać na własne mieszkanie! Stare zachęty nie działają, a nowe?

Pod koniec września 2025 r. na Kontach Mieszkaniowych w trzech bankach oszczędzało łącznie tylko ok. 6,7 tys. osób. Co gorsza – jak oceniają eksperci portalu GetHome.pl – program uruchomiony przez poprzedni rząd gaśnie. Czy ożywią go zmiany w warunkach oszczędzania, które zaczną obowiązywać od stycznia 2026 r.?

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA