REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Adaptacja strychu do celów mieszkalnych – formalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Poddasze.
Poddasze.

REKLAMA

REKLAMA

Adaptacja strychu do celów mieszkalnych wymaga starannego zaplanowania oraz załatwienia niezbędnych formalności. Zanim przystąpimy do urządzania wygodnych pokoi na strychu, powinniśmy zapoznać się z kwestią prawną dotyczącą swobodnego dysponowania poddaszem. Jakie czekają nas formalności?

Zgoda współwłaścicieli nieruchomości

Jeżeli planujemy zaadaptować do celów mieszkalnych poddasze znajdujące się w domu dwurodzinnym, musimy uzyskać zgodę wszystkich współwłaścicieli nieruchomości. Muszą oni wyrazić pisemną zgodę na wyłączne korzystanie z poddasza i na prace budowlane oraz ewentualne zmiany udziałów w prawie własności przysługujących poszczególnym osobom. Zawieramy z współwłaścicielami umowę o podziale do używania, musi być w niej zawarta informacja o tym, że dany współwłaściciel może korzystać z części nieruchomości w sposób wyłączny. Kiedy granica wydzielonych działek gruntu przebiega wzdłuż pionowej ściany usytuowanej na całej wysokości budynku od fundamentu po dach, możliwe jest dokonanie całkowitego podziału budynku i tym samym zniesienie współwłasności.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz także: Jak ochronić poddasze przed wilgocią?

Formalności urzędowe

Przystępując do adaptacji nieużytkowego poddasza do celów mieszkalnych, musimy uzyskać zgodę na zmianę sposobu użytkowania oraz zgodę na zaplanowane prace budowlane. W obu przypadkach należy złożyć stosowne wnioski oraz określić zakres prac budowlano-remontowych. Ponadto powinniśmy poinformować organ podatkowy o włączeniu poddasza do powierzchni użytkowej budynku, ponieważ podlega ona podatkowi od nieruchomości.

Jeśli adaptacja strychu do celów mieszkalnych wymaga robót budowlanych objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę, możemy tę sprawę załatwić w starostwie powiatowym.

REKLAMA

Zobacz także: Jak naturalnie oświetlić poddasze?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozwolenie na budowę lub przebudowę konieczne jest:

- jeśli planujemy wstawienie okien połaciowych,

- podniesienie dachu,

- dobudowanie wewnętrznych lub zewnętrznych schodów na poddasze,

- doprowadzenie instalacji.

Trzeba pamiętać, aby zamówić projekt przebudowy lub nadbudowy. Wybierając gotowy lub wykonując projekt od początku, musimy dostosować się do standardów  miejscowego planu zagospodarowania lub uzyskać decyzję o warunkach zabudowy.

Prace remontowe należy rozpocząć przed upływem trzech lat od uprawomocnienia się decyzji o pozwoleniu na budowę, w przeciwnym razie ważność pozwolenia wygasa.

Zobacz także: Jak przygotować się do remontu?

Jeżeli adaptacja poddasza do celów mieszkalnych wymaga jedynie prac remontowych, wystarczy zgłosić je w starostwie powiatowym. W zgłoszeniu należy zawrzeć dotychczasowy i zamierzony sposób użytkowania części obiektu budowlanego, zakres wykonywanych prac oraz termin ich rozpoczęcia. Do zgłoszenia dołączamy opis i rysunek obiektu budowlanego w stosunku do granic nieruchomości oraz innych obiektów budowlanych na tej i sąsiednich nieruchomościach. Na rysunku oznaczamy część obiektu budowlanego, w której zamierzamy dokonać zmiany sposobu użytkowania. Do zgłoszenia dołączamy również zwięzły opis techniczny obiektu budowlanego, oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane oraz zaświadczenie wójta lub burmistrza o zgodności zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub ostateczną decyzję o warunkach zabudowy w przypadku braku planu.

Po zaadaptowaniu poddasza nieużytkowego na mieszkalne jesteśmy zobligowani w ciągu 14 dni poinformować o tym właściwy organ podatkowy. Zmiana wysokości podatku od nieruchomości będzie nas obowiązywała od następnego miesiąca.

Zobacz także: Czym ocieplić poddasze - wełna czy granulat?

Jeżeli poddasze było określone w projekcie budynku jako użytkowe, ale chcemy zmienić jego funkcjonalność, nie musimy wnioskować o zmianę sposobu użytkowania. Zezwolenia jednak wymagają wszystkie prace budowlane.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe obowiązki dla wszystkich właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba będzie się z nich wywiązać? Lepiej nie odkładać tego na ostatnią chwilę by nie przepłacić

Przepisy wprowadziły nowe obowiązki m.in. dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba się z nich wywiązać? Warto znać termin, by nie dokonywać zmian na ostatnią chwilę i nie narażać się na konieczność korzystania z zawyżonych cen.

Młodzi nie chcą oszczędzać na własne mieszkanie! Stare zachęty nie działają, a nowe?

Pod koniec września 2025 r. na Kontach Mieszkaniowych w trzech bankach oszczędzało łącznie tylko ok. 6,7 tys. osób. Co gorsza – jak oceniają eksperci portalu GetHome.pl – program uruchomiony przez poprzedni rząd gaśnie. Czy ożywią go zmiany w warunkach oszczędzania, które zaczną obowiązywać od stycznia 2026 r.?

Gdy służebność drogi koniecznej staje się luksusem... Sąd Najwyższy precyzuje pojęcie nieruchomości i granice niezbędnego dostępu

W obliczu narastających konfliktów sąsiedzkich i zawiłości prawnych związanych z dostępem do drogi publicznej, Sąd Najwyższy ponownie pochylił się nad instytucją służebności drogi koniecznej. Choć sprawa, której dotyczy najnowsze orzeczenie z 29 września 2025 roku (sygn. I CSK 2324/24), zakończyła się odmową przyjęcia skargi kasacyjnej, to uzasadnienie postanowienia rzuca nowe światło na kluczowe aspekty tego zagadnienia: pojęcie nieruchomości w sensie prawnym oraz rygorystyczne podejście do oceny niezbędności ustanowienia służebności. Wskazuje to, że nie każda trudność komunikacyjna uzasadnia ingerencję w prawo własności sąsiada, a właściciel nieruchomości musi najpierw wykazać, że podjęcie działań we własnym zakresie jest ekonomicznie nieracjonalne.

Sąd Najwyższy rozstrzyga dylemat: kiedy wykreślić hipotekę z księgi wieczystej, a kiedy wytaczać powództwo o uzgodnienie?

Postanowieniem z 27 marca 2025 roku Sąd Najwyższy uchylił rozstrzygnięcie sądu II instancji w sprawie dotyczącej wykreślenia hipoteki z księgi wieczystej, wskazując jednocześnie na fundamentalne różnice między postępowaniem wieczystoksięgowym a powództwem o uzgodnienie treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym. Orzeczenie to ma kluczowe znaczenie dla praktyki obrotu nieruchomościami, szczególnie w sytuacjach, gdy ujawniają się historyczne nieprawidłowości związane z prawem własności.

REKLAMA

Balkony we wspólnocie mieszkaniowej: Kto odpowiada za ich stan? Kluczowy wyrok NSA

Problem odpowiedzialności za stan techniczny balkonów w budynkach wielorodzinnych od lat generuje spory pomiędzy właścicielami poszczególnych lokali a wspólnotami mieszkaniowymi. Czy balkon jest wyłączną własnością użytkownika, czy elementem wspólnym, za którego utrzymanie odpowiada cała wspólnota? Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w niedawnym wyroku z 23 października 2025 roku (sygn. akt II OSK 959/23) rozstrzygnął tę wątpliwość, nadając kluczowe znaczenie funkcji, jaką dany element konstrukcyjny pełni w całym obiekcie. Orzeczenie to ma fundamentalne znaczenie dla zarządzania nieruchomościami i egzekwowania obowiązków wynikających z Prawa budowlanego.

Czy najemca może sam zameldować się w wynajmowanym mieszkaniu? Wiele osób jest zaskoczonych odpowiedzią na to pytanie. Przepisy są jasne

Wynajmujesz mieszkanie i chciałbyś uchronić się przed zameldowaniem najemcy? Przepisy są w tym zakresie jasne. Niestety wiele osób ich nie zna i po fakcie bywają zaskoczone. Sprawdź, jak postępować i co możesz uregulować w umowie.

Jak sprzedać nieruchomość szybko i bez ryzyka

Każdy chce sprzedać dobrze. Nieliczni wiedzą, jak zrobić to mądrze. Sprzedaż nieruchomości to dla wielu osób najważniejsza transakcja w życiu. Właściciele chcą, by proces był szybki, bezpieczny i przyniósł satysfakcjonującą cenę. Niestety, większość ofert długo stoi na rynku. Problem nie tkwi w koniunkturze, ale w braku przygotowania i strategii.

Ceny mieszkań 2025/2026. Kupować teraz, czy czekać na przyszły rok (zmiany przepisów, tańszy kredyt)?

Wiele osób zadaje sobie pytanie: kiedy jest najlepszy czas na zakup nieruchomości. Jak wynika z najnowszych danych GUS w sierpniu br. oddano do użytkowania ogółem 15,2 tys. mieszkań, tj. o 4,0 proc. więcej niż rok wcześniej. A jak wygląda sytuacja z pozwoleniami na budowę? Jakie są prognozy cen mieszkań na 2026 rok i czy obniżenie stóp procentowych zwiększy popyt na kredyty hipoteczne, a tym samym pobudzi rynek? Czy liczba wolnych lokali będzie się zwiększać? Odpowiedź nie jest oczywista, bo za danymi kryją się procesy, które dopiero zaczną wpływać na ceny mieszkań w najbliższych latach.

REKLAMA

Stacje ładowania aut – czym są i czy trzeba od nich płacić podatek?

Stacje ładowania samochodów elektrycznych stają się coraz częstsze. Dlatego temat ich statusu prawnego zyskuje na znaczeniu – również w wyrokach sądów.

Kiedy wreszcie zmiany w obowiązku odśnieżania chodników przed posesją - trwają prace nad zniesieniem tego uciążliwego obowiązku

Chociaż zimy ostatnimi czasy są coraz mniej obfitujące w opady śniegu, to jednak zjawisko to corocznie występuje. Wówczas właściciele posesji, a także zarządcy w przypadku spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, muszą zakasać rękawy, wziąć szufle i łopaty w dłoń (lub zlecić odpłatnie takie prace), oraz odśnieżać i oczyszczać z lodu czy błota chodnik, przy którym położona jest posesja, choćby nie stanowił on ich własności, a wchodził w pas drogowy.

REKLAMA