REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak w bezpieczny sposób pozbyć się pokrycia azbestowego?

Katarzyna Mazurek
Podczas demontażu azbestowego pokrycia dachowego, należy zachować szczególne środki ostrożności.
Podczas demontażu azbestowego pokrycia dachowego, należy zachować szczególne środki ostrożności.
Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Materiały produkowane z domieszką azbestu były powszechnie stosowane w latach 60 i 70 ubiegłego wieku. Do tej pory gdzieniegdzie można spotkać jeszcze ich pozostałości, szczególnie w postaci płyt używanych jako przykrycie dachu, potocznie zwane eternitem. Niebezpieczeństwo materiałów azbestowych, polega na niewidocznym pod gołym okiem pyleniu i przedostawaniu się niebezpiecznych związków do atmosfery a w tym do ludzi.

Pokrycia azbestowe w postaci płyt falistych lub płaskich płyt typu „karo” nadal znajdują się na wielu budynkach mieszkalnych i gospodarczych. Pomimo nagłośnienia problemu, nie każdy zdaje sobie sprawę z wielkości zagrożenia i nie przestrzega wskazówek dotyczących jego usuwania. Nie każdy też może się zdecydować na jego usunięcie. Usuwanie azbestu jest dość drogą inwestycją, ponieważ przede wszystkim wymaga zatrudnienia wykwalifikowanej ekipy z odpowiednimi uprawnieniami, wymaga także kosztownej utylizacji niebezpiecznego materiału.

REKLAMA

REKLAMA


Pierwszym krokiem po podjęciu decyzji o usunięciu groźnego materiału jest znalezienie wykwalifikowanej grupy robotników, przeszkolonych z zakresu bezpieczeństwa oraz wyposażonych w specjalną odzież ochronną oraz narzędzia. Firma taka powinna posiadać koncesję na usuwanie odpadów niebezpiecznych. Spis takich firm możemy znaleźć w wydziale ochrony środowiska każdej jednostki samorządu terytorialnego.

Demontaż pokrycia azbestowego z dachu powierzchni 100 m2 przez koncesjonowaną firmę kosztuje około 3 tys. złotych.

Na 30 dni przed planowanym rozpoczęciem prac, należy złożyć zawiadomienie w jednostce okręgowego nadzoru budowlanego oraz w gminnym inspektoracie pracy o planowanym zakresie prac. Dokumenty powinny zawierać akt własności działki, na której będą odbywać się prace, opis przeprowadzanych czynności oraz umowę z koncesjonowaną firmą. Po zakończeniu prac firma wystawia oświadczenie o prawidłowym wykonaniu usunięcia azbestu i jego utylizacji. Oświadczenie takie powinniśmy przechowywać przez pięć lat.

REKLAMA

Podczas demontażu azbestowego pokrycia dachowego, należy zachować szczególne środki ostrożności. Nie należy łamać płyt azbestowych, gdyż to zwiększa ich tendencję do pylenia. Płyty należy też z ostrożnością transportować na chwilowe miejsce ich składowania. Zaraz po zakończeniu prac związanych z demontażem, płyty azbestowe należy wywieźć na składowisko materiałów niebezpiecznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według przepisów Unii Europejskiej, do 2032 roku wszystkie materiały zawierające azbest powinny być usunięte. Nie jest to niestety tani wydatek. Aktualnie, już formują się fundusze, z których można uzyskać dofinansowanie na ten cel, jednak nie jest to tak szeroko dostępne.

Aby zmniejszyć ryzyko pylenia tego materiału można go pokrywać specjalnymi środkami. Nie jest to rozwiązanie zwalczające problem, ale bardziej bezpieczne niż nie podejmowanie żadnych kroków by ograniczyć emisję niebezpiecznych dla zdrowia związków.

Shutterstock
ShutterStock
Shutterstock
ShutterStock
Shutterstock
ShutterStock
Shutterstock
ShutterStock
Shutterstock
ShutterStock
Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

REKLAMA

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

Nowe obowiązki dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba będzie się z nich wywiązać? Lepiej nie odkładać tego na ostatnią chwilę

Przepisy wprowadziły nowe obowiązki m.in. dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba się z nich wywiązać? Warto znać termin, by nie dokonywać zmian na ostatnią chwilę i nie narażać się na konieczność korzystania z usług po zawyżonych cenach.

REKLAMA

Młodzi nie chcą oszczędzać na własne mieszkanie! Stare zachęty nie działają, a nowe?

Pod koniec września 2025 r. na Kontach Mieszkaniowych w trzech bankach oszczędzało łącznie tylko ok. 6,7 tys. osób. Co gorsza – jak oceniają eksperci portalu GetHome.pl – program uruchomiony przez poprzedni rząd gaśnie. Czy ożywią go zmiany w warunkach oszczędzania, które zaczną obowiązywać od stycznia 2026 r.?

Gdy służebność drogi koniecznej staje się luksusem... Sąd Najwyższy precyzuje pojęcie nieruchomości i granice niezbędnego dostępu

W obliczu narastających konfliktów sąsiedzkich i zawiłości prawnych związanych z dostępem do drogi publicznej, Sąd Najwyższy ponownie pochylił się nad instytucją służebności drogi koniecznej. Choć sprawa, której dotyczy najnowsze orzeczenie z 29 września 2025 roku (sygn. I CSK 2324/24), zakończyła się odmową przyjęcia skargi kasacyjnej, to uzasadnienie postanowienia rzuca nowe światło na kluczowe aspekty tego zagadnienia: pojęcie nieruchomości w sensie prawnym oraz rygorystyczne podejście do oceny niezbędności ustanowienia służebności. Wskazuje to, że nie każda trudność komunikacyjna uzasadnia ingerencję w prawo własności sąsiada, a właściciel nieruchomości musi najpierw wykazać, że podjęcie działań we własnym zakresie jest ekonomicznie nieracjonalne.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA