REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak w bezpieczny sposób pozbyć się pokrycia azbestowego?

Katarzyna Mazurek
Podczas demontażu azbestowego pokrycia dachowego, należy zachować szczególne środki ostrożności.
Podczas demontażu azbestowego pokrycia dachowego, należy zachować szczególne środki ostrożności.
Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Materiały produkowane z domieszką azbestu były powszechnie stosowane w latach 60 i 70 ubiegłego wieku. Do tej pory gdzieniegdzie można spotkać jeszcze ich pozostałości, szczególnie w postaci płyt używanych jako przykrycie dachu, potocznie zwane eternitem. Niebezpieczeństwo materiałów azbestowych, polega na niewidocznym pod gołym okiem pyleniu i przedostawaniu się niebezpiecznych związków do atmosfery a w tym do ludzi.

Pokrycia azbestowe w postaci płyt falistych lub płaskich płyt typu „karo” nadal znajdują się na wielu budynkach mieszkalnych i gospodarczych. Pomimo nagłośnienia problemu, nie każdy zdaje sobie sprawę z wielkości zagrożenia i nie przestrzega wskazówek dotyczących jego usuwania. Nie każdy też może się zdecydować na jego usunięcie. Usuwanie azbestu jest dość drogą inwestycją, ponieważ przede wszystkim wymaga zatrudnienia wykwalifikowanej ekipy z odpowiednimi uprawnieniami, wymaga także kosztownej utylizacji niebezpiecznego materiału.

REKLAMA

REKLAMA


Pierwszym krokiem po podjęciu decyzji o usunięciu groźnego materiału jest znalezienie wykwalifikowanej grupy robotników, przeszkolonych z zakresu bezpieczeństwa oraz wyposażonych w specjalną odzież ochronną oraz narzędzia. Firma taka powinna posiadać koncesję na usuwanie odpadów niebezpiecznych. Spis takich firm możemy znaleźć w wydziale ochrony środowiska każdej jednostki samorządu terytorialnego.

Demontaż pokrycia azbestowego z dachu powierzchni 100 m2 przez koncesjonowaną firmę kosztuje około 3 tys. złotych.

Na 30 dni przed planowanym rozpoczęciem prac, należy złożyć zawiadomienie w jednostce okręgowego nadzoru budowlanego oraz w gminnym inspektoracie pracy o planowanym zakresie prac. Dokumenty powinny zawierać akt własności działki, na której będą odbywać się prace, opis przeprowadzanych czynności oraz umowę z koncesjonowaną firmą. Po zakończeniu prac firma wystawia oświadczenie o prawidłowym wykonaniu usunięcia azbestu i jego utylizacji. Oświadczenie takie powinniśmy przechowywać przez pięć lat.

REKLAMA

Podczas demontażu azbestowego pokrycia dachowego, należy zachować szczególne środki ostrożności. Nie należy łamać płyt azbestowych, gdyż to zwiększa ich tendencję do pylenia. Płyty należy też z ostrożnością transportować na chwilowe miejsce ich składowania. Zaraz po zakończeniu prac związanych z demontażem, płyty azbestowe należy wywieźć na składowisko materiałów niebezpiecznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według przepisów Unii Europejskiej, do 2032 roku wszystkie materiały zawierające azbest powinny być usunięte. Nie jest to niestety tani wydatek. Aktualnie, już formują się fundusze, z których można uzyskać dofinansowanie na ten cel, jednak nie jest to tak szeroko dostępne.

Aby zmniejszyć ryzyko pylenia tego materiału można go pokrywać specjalnymi środkami. Nie jest to rozwiązanie zwalczające problem, ale bardziej bezpieczne niż nie podejmowanie żadnych kroków by ograniczyć emisję niebezpiecznych dla zdrowia związków.

Shutterstock
ShutterStock
Shutterstock
ShutterStock
Shutterstock
ShutterStock
Shutterstock
ShutterStock
Shutterstock
ShutterStock
Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Polacy chcą materiałów budowlanych dobrej jakości. Ale 73% osób ma problem z dostępem do informacji na temat ich właściwości i składu chemicznego

Wyniki najnowszych badań, przeprowadzonych na zlecenie marki ISOVER, pokazują, że Polacy coraz lepiej rozumieją, jak codzienne decyzje – zarówno te dotyczące eksploatacji budynku, jak i wyboru materiałów budowlanych – wpływają na ich komfort życia oraz domowy budżet. Coraz większe znaczenie zyskują także kwestie związane ze składem i procesem produkcji materiałów budowlanych.

Deweloperzy nie zrobią dużych promocji cen mieszkań na Black Friday. Ale nie będzie też pompowania cen przed obniżką. To skutki ustawy o jawności cen

- W dobie jawności cen nieruchomości, nie spodziewam się, by na rynku deweloperskim znacząco obniżano ceny na okoliczność Black Friday. Taka „szybka obniżka” później zostaje w historii ceny dostępnej dla konsumenta i będzie on kilka miesięcy później widzieć, że deweloper był w stanie zaproponować za nieruchomość znacznie niższą cenę – mówi Mirosław Król, ekspert rynku nieruchomości. – Spodziewam się, że deweloperzy wykorzystają czas promocji w inny sposób niż obniżając ceny nominalnie. Przykładem może być oferowanie darmowych elementów wyposażenia mieszkania czy np. obniżki ceny na garaż lub miejsce postojowe – dodaje ekspert.

Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Czy osoby pracujące w domu muszą zapłacić podatek według wyższej stawki? Organy podatkowe i sądy są zgodne

Siedziba działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach najmu, ale również korzystnie rozliczyć PIT i VAT. A co z podatkiem od nieruchomości? Czy w takim przypadku trzeba płacić go według najwyższej stawki?

REKLAMA

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

To koniec biurokratycznych uciążliwości dla właścicieli takich nieruchomości - Prezydent już podpisał nowelizację

Właściciele tego rodzaju nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP podpisał się pod nowelizacją ustawy, która ma za zadanie wyraźnie skrócić urzędniczą maszynerię. Znikają m. in. podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu rodzajach spraw wystarczy zgłoszenie i milcząca zgoda urzędnika. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli i jakich budynków dotyczy zmiana?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

REKLAMA

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA