REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uzyskać decyzję o warunkach zabudowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Kret
Budowa. Fot. Fotolia
Budowa. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każda w zasadzie budowa w Polsce wymaga jakiejś formy zezwolenia i podlega kontroli państwowej (głównie samorządowej). Do nielicznych zaś można zaliczyć te części kraju, w których uchwalono miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego: czyli plany, które sugerują gdzie w obrębie gminy/miasta można zbudować konkretny obiekt. W sytuacji gdy planu nie ma, musimy uzyskać indywidualną dla naszej nieruchomości decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Co ważne możemy to zrobić zanim zakupimy ziemię- pozwoli to uniknąć przykrych niespodzianek. Wydanie decyzji jest bezpłatne.

Stopień trudności: średni

REKLAMA

REKLAMA

Koszt: -

Wymagane dokumenty:

  • mapa zasadnicza działki i terenów przyległych
  • Wypis z rejestru gruntów

Spróbujmy zadzwonić do urzędu gminy (miasta) i dowiedzieć się w wydziale budownictwa co ewentualnie moglibyśmy postawić na konkretnej działce. Może nam to oszczędzić czasu i nerwów w sytuacji, w której warunki zabudowy są nam potrzebne jedynie orientacyjnie.

REKLAMA

Zobacz także: Wydzielenie z nieruchomości jednej lub kilku działek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok pierwszy: sprawdzamy plan

Zanim w ogóle przystąpimy do sporządzania wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy, sprawdźmy w urzędzie gminy czy:

  • miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest już uchwalony
  • prowadzone są prace nad planem i jak bardzo są one zaawansowane.

Jeżeli plan już istnieje nasz wniosek będzie bezprzedmiotowy.

Jeżeli prace nad planem są mocno zaawansowane postępowanie w sprawie naszego wniosku najprawdopodobniej zostanie zawieszone, a warunki zabudowy poznamy… dopiero z planu zagospodarowania.

Krok drugi: sprawdzamy sąsiednią działkę

Aby uzyskać decyzję o warunkach zabudowy musimy spełnić szereg warunków określonych w art. 61 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Jeden z nich odnosi się do sąsiedniej działki.

Decyzji bowiem nie otrzymamy jeśli:

  • żadna z sąsiednich działek dostępnych z tej samej drogi publicznej nie jest w ogóle zabudowana
  • zabudowa sąsiednich działek nie umożliwia określenia wymagań dotyczących nowej zabudowy w zakresie kontynuacji funkcji, parametrów i cech w szczególności gabarytów i formy architektonicznej, linii budowlanej i zagęszczenia zabudowań.

Zobacz także: Skutki protokołu odbioru technicznego lokalu

Innymi słowy nasz dom będzie musiał przypominać domy sąsiednie- nie zbudujemy nic większego, ani znacząco mniejszego, musimy zachować podobny styl zabudowy, kształt a nawet kolor dachu i zagęszczenie budynków. Natomiast jeśli w okolicy nie ma domów, lub są to na przykład stare chaty, lub budynki gospodarskie nie uzyskamy decyzji- nie będzie na czym jej wzorować.

Zobacz także: Podział nieruchomości po połączeniu lub scaleniu

Krok trzeci: sprawdzamy inne warunki

Innymi warunkami potrzebnymi do uzyskania decyzji o warunkach zabudowy są:

  • dostęp do drogi publicznej,
  • istniejące lub projektowane uzbrojenie terenu jest wystarczające dla zamierzenia budowlanego;
  • teren nie wymaga uzyskania zgody na odrolnienie (dot. gruntów I-III klasy), lub został uwzględniony jako nierolny w starych wygasłych planach zagospodarowania przestrzennego.

Krok czwarty: sporządzamy wniosek

Wniosek składamy na formularzu( dostępnym na stronach internetowych urzędów gmin, lub siedzibie gminy/miasta) kierując go do wójta, burmistrza, lub prezydenta miasta. W nim w zależności od formularza należy wskazać:

  • nasze dane jako wnioskodawcy
  • oznaczenie nieruchomości: adres, oraz dane ewidencyjne (nr działki itp.)
  • granice terenu objętego wnioskiem - oznaczone na kopii mapy zasadniczej (szczegóły dotyczące mapy zazwyczaj wskazane są na formularzu)
  • opis budynku jaki zamierzamy wybudować (jego przybliżoną powierzchnię i wysokość, ilość pięter, określenie czy ma być budynkiem mieszkalny, przemysłowym, handlowo usługowym, czy mieszanym (np. dom razem ze sklepem),
  • oznaczyć na mapie rozplanowanie położenia:
    • budynków (np. dom i garaż)
    • szamba itp.
    • miejsc postojowych
    • wjazdów
  • zapotrzebowania na wodę, energię i sposób odprowadzenia ścieków oraz innych potrzeb co do infrastruktury technicznej,
  • czy i w jaki sposób planowany obiekt będzie wpływał na środowisko (w przypadku budownictwa jednorodzinnego raczej nie jest potrzebne).

Zobacz także: Współwłasność nieruchomości – określenie sposobu korzystania z rzeczy wspólnej

Informacje podawane przez nas we wniosku maja charakter orientacyjny. Nie musimy sięgać po usługi architekta, aczkolwiek może on nam pomóc przy określeniu zużycia wody i zapotrzebowaniu na media i energię. Informujemy gminę o tym co chcielibyśmy ewentualnie zbudować na nieruchomości, urząd wskaże nam czy jest to możliwe, precyzując jednocześnie co i na jakich warunkach możemy wybudować na określonej działce.

Zobacz także: Zakup działki budowlanej – o czym należy pamiętać?

Krok piąty: Decyzja i co dalej

Decyzja o warunkach zabudowach i zagospodarowania terenu zawiera m.in.:

  • jaki rodzaj inwestycji można przeprowadzić na danej działce
  • warunki zabudowy i zagospodarowania terenu wynikające z przepisów szczególnych
  • warunki dotyczące infrastruktury technicznej i komunikacji- jakie sieci muszą być podciągnięte do budynku, lub jakie urządzenia należy zainstalować na działce (szambo, studnia),
  • wymagania dotyczące ochrony interesów osób trzecich,
  • linie rozgraniczające inwestycji– obszar planowanej inwestycji z pełną infrastrukturą, wyznaczone na mapie,
  • okres ważności decyzji,
  • w miarę potrzeby szczególne warunki wynikające z charakteru inwestycji.

Decyzja wskaże nam też konieczne do uzyskania pozwolenia i decyzje, w celu uzyskania pozwolenia na budowę (np. zgoda na wycinkę drzew, uzgodnienie projektu z wojewódzkim konserwatorem zabytków itp.)

Decyzja jest naszym kluczem do dalszej inwestycji.

Co zrobić kiedy nam nie odpowiada ?

Możemy ją zaskarżyć do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, o czym powinniśmy zostać pouczeni w decyzji.

Zaskarżenie przysługuje nam zarówno od decyzji wskazującej nieodpowiadające nam warunki, jak również odmawiającą wydania warunków zabudowy.

Zobacz także: Przyłącze gazowe do domu jednorodzinnego – kwestie formalnoprawne

UWAGI OGÓLNE:

  • nie musimy być właścicielami nieruchomości żeby wystąpić o decyzję (pozwala to sprawdzić na ile przydatna może być nieruchomości, którą chcemy kupić ),
  • wiele rzeczy możemy ustalić telefonicznie (spytajmy czy składanie wniosku w ogóle ma sens),
  • decyzja o warunkach zabudowy jest podstawą dla pozwolenia na budowę (jeśli nie ma planu zagospodarowania przestrzennego),
  • w przypadku inwestycji mieszkaniowych wniosek jest bezpłatny. W pozostałych przypadkach wydanie decyzji kosztuje 107 zł.
Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sąd Najwyższy rozstrzyga dylemat: kiedy wykreślić hipotekę z księgi wieczystej, a kiedy wytaczać powództwo o uzgodnienie?

Postanowieniem z 27 marca 2025 roku Sąd Najwyższy uchylił rozstrzygnięcie sądu II instancji w sprawie dotyczącej wykreślenia hipoteki z księgi wieczystej, wskazując jednocześnie na fundamentalne różnice między postępowaniem wieczystoksięgowym a powództwem o uzgodnienie treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym. Orzeczenie to ma kluczowe znaczenie dla praktyki obrotu nieruchomościami, szczególnie w sytuacjach, gdy ujawniają się historyczne nieprawidłowości związane z prawem własności.

Balkony we wspólnocie mieszkaniowej: Kto odpowiada za ich stan? Kluczowy wyrok NSA

Problem odpowiedzialności za stan techniczny balkonów w budynkach wielorodzinnych od lat generuje spory pomiędzy właścicielami poszczególnych lokali a wspólnotami mieszkaniowymi. Czy balkon jest wyłączną własnością użytkownika, czy elementem wspólnym, za którego utrzymanie odpowiada cała wspólnota? Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w niedawnym wyroku z 23 października 2025 roku (sygn. akt II OSK 959/23) rozstrzygnął tę wątpliwość, nadając kluczowe znaczenie funkcji, jaką dany element konstrukcyjny pełni w całym obiekcie. Orzeczenie to ma fundamentalne znaczenie dla zarządzania nieruchomościami i egzekwowania obowiązków wynikających z Prawa budowlanego.

Czy najemca może sam zameldować się w wynajmowanym mieszkaniu? Wiele osób jest zaskoczonych odpowiedzią na to pytanie. Przepisy są jasne

Wynajmujesz mieszkanie i chciałbyś uchronić się przed zameldowaniem najemcy? Przepisy są w tym zakresie jasne. Niestety wiele osób ich nie zna i po fakcie bywają zaskoczone. Sprawdź, jak postępować i co możesz uregulować w umowie.

Jak sprzedać nieruchomość szybko i bez ryzyka

Każdy chce sprzedać dobrze. Nieliczni wiedzą, jak zrobić to mądrze. Sprzedaż nieruchomości to dla wielu osób najważniejsza transakcja w życiu. Właściciele chcą, by proces był szybki, bezpieczny i przyniósł satysfakcjonującą cenę. Niestety, większość ofert długo stoi na rynku. Problem nie tkwi w koniunkturze, ale w braku przygotowania i strategii.

REKLAMA

Ceny mieszkań 2025/2026. Kupować teraz, czy czekać na przyszły rok (zmiany przepisów, tańszy kredyt)?

Wiele osób zadaje sobie pytanie: kiedy jest najlepszy czas na zakup nieruchomości. Jak wynika z najnowszych danych GUS w sierpniu br. oddano do użytkowania ogółem 15,2 tys. mieszkań, tj. o 4,0 proc. więcej niż rok wcześniej. A jak wygląda sytuacja z pozwoleniami na budowę? Jakie są prognozy cen mieszkań na 2026 rok i czy obniżenie stóp procentowych zwiększy popyt na kredyty hipoteczne, a tym samym pobudzi rynek? Czy liczba wolnych lokali będzie się zwiększać? Odpowiedź nie jest oczywista, bo za danymi kryją się procesy, które dopiero zaczną wpływać na ceny mieszkań w najbliższych latach.

Stacje ładowania aut – czym są i czy trzeba od nich płacić podatek?

Stacje ładowania samochodów elektrycznych stają się coraz częstsze. Dlatego temat ich statusu prawnego zyskuje na znaczeniu – również w wyrokach sądów.

Kiedy wreszcie zmiany w obowiązku odśnieżania chodników przed posesją - trwają prace nad zniesieniem tego uciążliwego obowiązku

Chociaż zimy ostatnimi czasy są coraz mniej obfitujące w opady śniegu, to jednak zjawisko to corocznie występuje. Wówczas właściciele posesji, a także zarządcy w przypadku spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, muszą zakasać rękawy, wziąć szufle i łopaty w dłoń (lub zlecić odpłatnie takie prace), oraz odśnieżać i oczyszczać z lodu czy błota chodnik, przy którym położona jest posesja, choćby nie stanowił on ich własności, a wchodził w pas drogowy.

Kaucja przy najmie mieszkania: jakie obowiązki ma najemca, gdzie kończą się prawa wynajmującego

Gdyby ktoś pokusił się o przygotowanie rankingu aspektów najmu, które najczęściej powodują spory lokatorów z właścicielami mieszkań, to temat kaucji na pewno uplasowałby się wysoko, komentuje Andrzej Prajsna - ekspert i analityk portali RynekPierwotny.pl i GetHome.pl.

REKLAMA

Jak segregować tekstylia - unikaj tych błędów i kar, bo grozi grzywna do 5000 zł oraz 400% opłaty za śmieci

Od 1 stycznia 2025 r. w Polsce obowiązuje konieczność osobnej segregacji tekstyliów jako nowej frakcji odpadowej. Wynika to z konieczności spełnienia norm recyklingowych i odzysku jak największej ilości surowców – teraz także w zakresie tekstyliów, które po zużyciu wrzucane do odpadów zmieszanych nie były recyklingowane w wystarczającym stopniu lub po zanieczyszczeniu już się do tego nie nadawały.

Wakacje podatkowe po zakończeniu budowy. Mogą trwać tylko miesiąc, ale mogą też i 11 miesięcy. Zawsze trzeba jednak wywiązać się z tego obowiązku

Od kiedy trzeba płacić podatek od nieruchomości od nowego domu? To zależy. Jednak niezależnie od tego, kiedy powstanie obowiązek podatkowy, prawo przewiduje również inne obowiązki, z których trzeba się wywiązać. Od razu i na czas. Nie warto narażać się organom podatkowym.

REKLAMA