REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uzyskać wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego

Adam Kret

REKLAMA

REKLAMA

Wypis i wyrys z planu zagospodarowania przestrzennego to podstawowy dokument niezbędny do takich czynności jak: uzyskanie pozwolenia na budowę, podział czy scalenie działki. Jest też źródłem informacji na temat możliwości wykorzystania nieruchomości, którą np. planujemy kupić.

Poziom trudności: niski

REKLAMA

Wymagane dokumenty: brak

Koszty- zmienne maksymalnie 250 złotych (+3,55 zł za nadanie listu poleconego)

Polecany produkt: Rozwód - opieka nad dziećmi, podział majątku

Polecany produkt: Emerytury na nowych i starych zasadach

Polecany produkt:  Testamenty, spadki, darowizny - PDF

Krok pierwszy: zbieranie informacji

Aby skutecznie wnosić o wydanie wypisu i wyrysu z planu zagospodarowania przestrzennego musimy ustalić poniższe informacje dotyczące naszej działki:

Zobacz także: W jaki sposób należy sporządzić wniosek o nabycie nieruchomości przez cudzoziemca będącego osobą prawną

  • nr ewidencyjny
  • arkusz mapy
  • obręb (miejscowość) i adres.

Powyższe informacje możemy uzyskać z dwóch podstawowych źródeł:

  • księgi wieczystej (o ile nieruchomość ją posiada)
  • urzędu gminy.

W urzędzie gminy możemy uzyskać wgląd w plan zagospodarowania przestrzennego.

Plan zagospodarowania jest jawny i ogólnodostępny, oznacza to że nie musisz wniosku uzasadniać, ani posiadać tytułu prawnego do nieruchomości, jak również to, że urzędnik gminy nie może odmówić przedstawienia informacji, ani umożliwienia wglądu w plan.

Wgląd w plan pozwoli nam uzyskać niezbędne dane dotyczące naszej nieruchomości, jak również poznamy przeznaczenie naszego gruntu.

REKLAMA

Jeśli nie możesz/nie chcesz udać się do urzędu, pozostaje rozmowa telefoniczna z właściwym wydziałem, przy odrobinie perswazji nie powinniśmy mieć problemu z uzyskaniem podstawowych informacji identyfikujących naszą działkę. Numeru telefonów dostępne są na stronach internetowych urzędów, lub na infolinii TP S.A. 118 913

Spróbujmy dowiedzieć się o objętość wypisu i wyrysu dot. naszej nieruchomości- od tego zależy wysokość opłaty. Sprawdźmy też czy nasz urząd wymaga od nas załączenia do wniosku mapy sytuacyjnej (do kupienia w siedzibie urzędu). Praktyka jest bowiem niejednolita w tym zakresie, część urzędów sama załącza mapę (za większą opłatą).

Zobacz także: Czy należy dokonać zgłoszenia budowy obiektu - niewymagającego pozwolenia na budowę

Krok drugi: opłata

W zależności od objętości wypisu i wyrysu koszt uzyskania wypisu i wyrysu z planu zagospodarowania przestrzennego jest zmienny i wynosi:

Wypis: do 5 stron – 30zł, powyżej 5 stron – 50zł,

Wyrys: za każdą wchodzącą w skład wyrysu pełną lub rozpoczętą część odpowiadającą stronie formatu A4 – 20zł, nie więcej niż – 200zł.

Zobacz także: Czy inwestor powinien zawiadomić właściwy organ o zmianach uczestników procesu budowlanego

Opłatę wnosimy w kasie urzędu, lub przelewem na rachunek wskazany na stronie internetowej, lub przekazany telefonicznie, przed wniesieniem wniosku.

Jeśli wniosek nie będzie właściwie opłacony, urząd wezwie nas do uzupełnienia opłaty w określonym terminie. Dobrze jest wskazać we wniosku telefoniczny numer kontaktowy, przy dobrej woli urzędnika zostaniemy powiadomieni telefonicznie, co pozwoli uniknąć straty czasu związanej z papierowym (pocztowym) obiegiem informacji.

Krok trzeci: wniosek

Zanim przystąpimy do wypełniania wniosku, sprawdźmy czy na stronie internetowej naszego urzędu nie umieszczono gotowego wzoru. Pozwoli nam to między innymi sprawdzić jakie załączniki są niezbędne w danym urzędzie (np. mapa).

Jeżeli nie ma wzoru, możemy skorzystać z innych, lub napisać wniosek od podstaw. Musimy w nim wskazać :

  • nasze dane (imię nazwisko, adres do korespondencji, nr telefonu),
  • dane urzędu (np. urząd miasta Płock, adres),
  • oznaczyć wniosek jako” wniosek o wydanie wypisu i wyrysu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. „
  • wnieść o wydanie wypisu dot. nieruchomości o numerze ewidencyjnym x, arkusz mapy y, położonej w …. , przy ul. …..
  • wskazać sposób odebrania wniosku – osobiście, lub pocztą, ewentualnie upoważnić inną osobę do odbioru.

 Pamiętaj o podpisaniu wniosku

Krok czwarty: złożenie wniosku

Wniosek należy złożyć w urzędzie gminy, w obrębie której znajduje się rzeczona nieruchomość. Do wniosku należy załączyć dowód uiszczenia opłaty skarbowej, oraz inne załączniki jeśli okażą się niezbędne (jak np. mapa).

Wniosek można również nadać na poczcie, za pomocą listu poleconego.

Urząd gminy ma 30 dni na wydanie wypisu i wyrysu z planu zagospodarowania przestrzennego. Należy jednak wziąć pod uwagę możliwe opóźnienia związane z potrzebą:

  • uzupełnienia opłaty,
  • czasem koniecznym na doręczenie przesyłek pocztowych.

Rozpoznawanie naszego wniosku możemy monitorować telefonicznie, jeśli uznamy że procedura trwa za długo.

Zobacz także: Czy inwestor powinien sporządzić zawiadomienie o rozpoczęciu inwestycji

UWAGI

  • często nieprzewidywalne koszty, związane z objętością wypisu i wyrysu (np. w sytuacji kiedy ułamek mapy „wskoczy” na nową kartkę A4)
  • możliwe długie oczekiwanie na rozpoznanie wniosku.

   Zobacz najnowsze GALERIE na serwisie Infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Nieruchomości
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Frankowicze znów triumfują. Co oznacza wyrok TSUE?

    Frankowicze znów mają powody do radości. TUSE w czwartek orzekł, że sądy krajowe mają obowiązek zbadać z urzędu, czy postanowienia umowy mają nieuczciwy charakter i, dokonawszy takiego badania, mają obowiązek wyłączyć stosowanie nieuczciwych warunków umownych tak, aby nie wywierały one skutków wobec konsumenta.

    Bezpieczny Kredyt 2% - czy w 2024 roku nadal będzie można skorzystać z dopłat do kredytu?

    Już od początku lipca 2023 r. osoby zainteresowane zakupem nieruchomości mogą być beneficjentami rządowego programu Bezpieczny Kredyt 2%. Kilka dni temu Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zwiększeniu środków na Bezpieczny Kredyt 2% o blisko 4,8 mld zł. To wstępne ustalenia, które muszą jeszcze przejść ścieżkę legislacyjną. Jeśli projekt zostanie zatwierdzony, w 2024 roku z programu będzie mogło skorzystać kolejne 35 tys. osób.

    Jaki metraż mają największe mieszkania deweloperskie i ile kosztują?

    Jak duże mieszkania można znaleźć u deweloperów? W których inwestycjach? Ile kosztują? Sprawdzamy!

    Frankowicze nie odpuszczają. Przyszły rok będzie podobny? [KOMENTARZ]

    Według najnowszych statystyk, od początku br. do końca trzeciego kwartału do sądów okręgowych w całym kraju wpłynęło o jedną trzecią więcej spraw frankowych niż rok wcześniej. Skala tak dużego wzrostu jest zrozumiała. Wielu kredytobiorców zachęciła do złożenia pozwu korzystna dla nich decyzja TSUE. Przekonujące były też zwycięskie batalie sądowe innych frankowiczów. Ponadto rosnąca świadomość prawna konsumentów i aktywne działania informacyjne różnych organizacji oraz kancelarii prawnych dały zapalniki do walki w sądach. Skutkiem tego niektóre z nich odnotowały nawet blisko 200-procentowe wzrosty liczby spraw frankowych. A to jeszcze nie koniec dodatnich wyników, choć kolejne skoki mogą być już nieco słabsze. Banki już powinny rozważać bardziej korzystne ugodowe rozwiązania konfliktów.

    REKLAMA

    Wody opadowe to nie problem tylko cenny zasób. Jak zagospodarować je w mieście?

    W obliczu zmian klimatycznych, również Europa staje się coraz bardziej narażona na anomalie pogodowe, takie jak długotrwałe okresy bez opadów lub nawalne deszcze. Te zjawiska wpływają na to jak projektowane są nowe budynki i infrastruktura, a także w jaki sposób modernizowane są istniejące obiekty. Jednym z kluczowych aspektów walki ze zmianami jest odpowiednie zagospodarowanie wód opadowych. Zamiast traktować je jako problem, pora spojrzeć na nie jako na cenny zasób, którego mądre wykorzystanie, uchroni nas przed zagrożeniami wynikającymi ze zmian klimatycznych.

    Dofinansowanie wymiany dachów z azbestu. Nabór wniosków od 15 grudnia 2023 r.

    Od 15 grudnia 2023 r. do 12 stycznia 2024 r. będzie można ubiegać się o wsparcie na wymianę w gospodarstwach rolnych pokryć dachowych wykonanych z materiałów zawierających azbest. Jest to drugi nabór wniosków o taką pomoc finansową realizowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

    Czy prawo zmusi rynek do większego nacisku na budynki pasywne?

    Potrzeba termomodernizacji budynków jest faktem, a energooszczędność jest jednym z najważniejszych wyzwań na rynku nieruchomości. Regulacje unijne mają w tym swój duży udział. Jaki jest planowany koszt termomodernizacji w Europie, i kto za to zapłaci? 

    Dłużej niż w Belgii, ale krócej niż na Słowacji. Ile pracujemy na zakup mieszkania?

    Ośmiokrotność rocznych zarobków brutto - tyle musi poświęcić przeciętny Kowalski, by kupić własne lokum. Według raportu Deloitte wynik ten plasuje nas pośrodku europejskiej stawki. Ile na mieszkanie pracuje się w innych krajach? Jakie są tam ceny nieruchomości?

    REKLAMA

    Kończą się negocjacje w sprawie dyrektywy UE dot. charakterystyki energetycznej budynków. Polskie szkoły pionierami w dziedzinie efektywności energetycznej ale nadal wiele jest do zrobienia

    Polscy przedstawiciele zbliżają się do finałowego etapu negocjacji odnośnie Dyrektywy UE dotyczącej charakterystyki energetycznej budynków. Ta dyrektywa ma na celu zainicjowanie rozległych prac renowacyjnych zarówno w przypadku budynków publicznych, jak i prywatnych. W Polsce można wskazać kilka przykładów pionierskich projektów, które mogą stanowić inspirację dla fali renowacji. Szkoły w Budzowie i Rogowie przodują w tworzeniu energooszczędnych rozwiązań, które mogą stać się inspiracją dla fali renowacji w Polsce. Jednocześnie wiele innych polskich szkół jest w złym stanie. Polska traci około 75 000 dni szkolnych rocznie z powodu pleśni i wilgoci w budynkach. Organizacje społeczeństwa obywatelskiego wzywają rząd do postawienia sobie jasnych i ambitnych celów w zakresie renowacji szkół i domów w trosce o zdrowie i dobrobyt polskich dzieci.

    Polacy uważają, że deweloperzy powinni więcej budować z ekomateriałów. Co wtedy z cenami nieruchomości?

    Ponad połowa Polaków jest zdania, że powinny obowiązywać przepisy obligujące deweloperów do budowania nowych mieszkań i domów w dużej części z materiałów ekologicznych, w tym pochodzących z recyklingu. Co na to eksperci? Opinie są podzielone. 

    REKLAMA