REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Formalności u notariusza w obrocie nieruchomościami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Kret
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż/kupno/darowizna nieruchomości zawsze wiążą się ze sporządzeniem aktu notarialnego, w celu zachowania ważności powyższych czynności (za wyjątkiem umowy przedwstępnej ). Wizyta u notariusza, poza koniecznością dokonania opłat: taksy notarialnej i podatku od czynności cywilno- prawnych wiąże się również z kilkoma formalnościami koniecznymi do skutecznego sporządzenia aktu.

Stopień trudności: niski

REKLAMA

REKLAMA

Koszty: zmienne

Wymagane dokumenty

  • dowód tożsamości,
  • Wypis z księgi wieczystej
  • Wypis i wyrys z plany zagospodarowania przestrzennego
  • Inne wskazane przez notariusza.

Krok pierwszy: wybieramy notariusza i umawiamy wizytę

REKLAMA

Wybór notariusza jest zawsze pozostawiony stronom umowy. W polskim prawie nie ma żadnej „rejonizacji” notariuszy w związku z położeniem nieruchomości. Możemy więc, sporządzić umowę sprzedaży domu w Zakopanem u notariusza w Suwałkach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wybór notariusza możemy uzależnić od wysokości opłaty jaką naliczy za sporządzenie aktu (taksa notarialna określa MAKSYMALNE wynagrodzenie), chociaż nie liczmy na duże różnice. Wybierając notariusza powinniśmy więc bardziej kierować się tym, czy może nas umówić na sporządzenie aktu w terminie nam odpowiadającym- np. jeśli kontrahent dysponuje niewielką ilością czasu.

W przypadku zawierania umowy z osobą obłożnie chorą/ niepełnosprawną, akt można sporządzić również poza kancelarią notarialną , w miejscu wskazanym przez strony : np. w domu – należy o tym jednak na wstępie powiadomić notariusza.

Numery telefonów i adresy kancelarii notarialnych najłatwiej znaleźć w Internecie- np. na stronach okręgowych izb notarialnych, lub w panoramie firm.

Krok drugi: niezbędne dokumenty.

Umawiając się na spotkanie z notariuszem, dowiedzmy się jakie dokładnie dokumenty będziemy musieli przedstawić w celu sporządzenia umowy. (zależy to od wielu czynników- np. rodzaju umowy, czy nieruchomości, sposobu wcześniejszego uzyskania tytułu własności)

Wymagane będzie przede wszystkim udowodnienie tytuły własności nieruchomości, oraz charakter tej nieruchomości : rolna/budowlana/rekreacyjna.


Do najczęściej wymaganych dokumentów należą:

  • Odpis zwykły z Księgi Wieczystej / umowa notarialna/ postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku/ wyrok sądowy
    • W celu wykazania tytułu własności nieruchomości
  • Wypis i wyrys z planu zagospodarowania przestrzennego/ decyzja o warunkach zabudowy
    • W celu ustalenia czy konieczne będzie sporządzenie umowy warunkowej i powiadomienie Agencji Nieruchomości Rolnych
  • Pełnomocnictwo jeżeli działamy w cudzym imieniu
    • o W celu sprawdzenia naszego umocowania.

Krok trzeci : inne formalności

Gdy sprzedawana jest nieruchomość rolna, notariusz musi sporządzić dwie umowy: umowę sprzedaży warunkowej i umowę przeniesienia własności. Wszystkie wymagane dokumenty właściciel musi dostarczyć notariuszowi już przed zawarciem umowy sprzedaży warunkowej. O zawarciu tej umowy notariusz zawiadamia Agencję Nieruchomości Rolnych. Dopiero wówczas gdy Agencja nie wykona prawa pierwokupu, notariusz sporządzi umowę przeniesienia własności.

Jeśli strona nie zna języka polskiego, a do aktu nie jest dołączony przekład na inny, znany tej osobie język, notariusz powinien wówczas przetłumaczyć akt osobiście lub przy pomocy tłumacza.

Jeśli strona jest głucha lub głuchoniema, notariusz powinien przekonać się, że treść czynności jest jej dokładnie znana i zrozumiała - w takim przypadku może wykonywać czynności w obecności biegłego.

Jeśli strona jest niewidoma, głucha, niema lub głuchoniema, może domagać się, aby notariusz przywołał do czynności wskazaną przez nią zaufaną osobę.

Krok czwarty: sporządzenie i podpisanie aktu.

Umowę będącą przedmiotem aktu notarialnego możemy sporządzić sami, lub z pomocą naszego prawnika. Gotowy projekt możemy przesłać do notariusza np. e-mailem. Spowoduje do skrócenie czasu sporządzania aktu.

Notariusz może nie uznać naszego projektu, jeśli uzna go za niezgodny z prawem. Wzór aktu sporządzony przez notariusza, przed jego podpisaniem zawsze możemy skonsultować z prawnikiem.

Zanim przystąpimy jednak do zawarcia umowy notariusz musi sprawdzić naszą tożsamość. Może zrobić to w oparciu o dowód osobisty lub paszport. Nie jest to konieczne jeśli notariusz zna stronę umowy osobiście (co uwzględnia w treści aktu).

Zanim strony podpiszą akt, zostaje on odczytany przez notariusza, można również domagać się odczytania załączników do aktu.

Przed podpisaniem aktu, konieczne będzie wniesienie wszystkich opłat i podatków pobieranych przez notariusza.

Podpisanie aktu zawsze odbywa się w obecności notariusza.

Uwagi:

- obrót nieruchomościami zawsze wymaga aktu notarialnego.

+ możemy wybrać dowolnego notariusza

- musimy zebrać dokumenty potwierdzające naszą własności oraz przeznaczenie gruntów.

+ przed notariuszem możemy zawrzeć umowę z osobą nie mogącą się podpisać/ obcokrajowcem nie znającym języka.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Elastyczność zamiast kredytu. Dlaczego młodzi Polacy coraz chętniej wybierają najem instytucjonalny?

Młodzi Polacy coraz rzadziej marzą o własnym mieszkaniu na kredyt. Zamiast tego stawiają na elastyczność, wygodę i bezpieczeństwo, jakie daje najem instytucjonalny (PRS). Ten segment rynku rośnie w rekordowym tempie – liczba mieszkań w tym standardzie wzrosła w Polsce o 30% w ciągu roku, a prognozy wskazują dalszy dynamiczny rozwój. Dlaczego właśnie PRS staje się symbolem nowoczesnego stylu życia młodych dorosłych?

Rynek mieszkań o wyższym standardzie - najnowsze dane

Jak duże jest obecne zainteresowanie mieszkaniami podwyższonego standardu i nieruchomościami premium? Jak szeroka jest oferta firm w tym segmencie oraz jakie są średnie ceny takich projektów? Czy deweloperzy planują nowe inwestycje o tym profilu? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Czujniki czadu i dymu. Jak prawidłowo zamontować

Czad jest wyjątkowo niebezpieczny zwłaszcza w sezonie grzewczym. Nie jesteśmy wstanie go wyczuć ani zobaczyć. Na rynku dostępne są urządzenia nieco sprytniejsze od nas, które w przypadku zagrożenia poinformują o wysokim stężeniu tej niezwykle niebezpiecznej substancji, już za kilka dni montaż czujników dymu i czadu będzie obowiązkowy.

Zagospodarowanie przestrzenne: zmiany w ustawie powinny być przemyślane. Nowe przepisy wejdą w życie w połowie 2026 r.

Wielka reforma dotycząca planowania i zagospodarowania przestrzennego trwa. Jakie korekty nowelizacji ustawy przewidziano? Kiedy wejdą w życie nowe przepisy? Przedsiębiorcy wystosowali apel do rządzących.

REKLAMA

Pies hałasuje i zakłóca spokój. Czy potrzebne są nowe przepisy?

W przypadku hałaśliwych zwierząt domowych nie pomogą ani przepisy administracyjne, ani karne. Na problem zwraca uwagę Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.

Bez tego papierka zapomnij o odszkodowaniu w razie pożaru

Mogłoby się wydawać, że skoro m. in. budynki mieszkalne jednorodzinne, garażowe, gospodarcze w zabudowie jednorodzinnej oraz obiekty budowlane budownictwa zagrodowego i letniskowego, nie wymagają prowadzenia dla nich książki obiektu budowlanego, to nie dotyczy też ich obowiązek dokonywania przeglądów niektórych instalacji – skoro nie ma książki, do której wynik takiego przeglądu można by wpisać. Jednak nic bardziej mylnego! W niniejszym artykule skupimy się na jednym z istotniejszych obowiązków właścicieli nieruchomości.

Ustawa o jawności nie wpłynęła na obniżenie cen mieszkań [Raport]

W III kwartale br. nastąpiło ożywienie popytu na rynku mieszkaniowym - wynika z raportu JLL. Wejście w życie ustawy o jawności cen wywołało falę korekt w cennikach deweloperów, ale ich wpływ na poziom cen był znikomy, ponieważ podwyżki i obniżki się zrównoważyły.

TBS-y na marginesie. Najtańszy najem w Polsce wciąż bez wsparcia państwa

Mimo kryzysu mieszkaniowego i galopujących cen, Towarzystwa Budownictwa Społecznego nadal działają w cieniu polityki państwa. Choć oferują najtańszy i najbezpieczniejszy najem w kraju, ich potencjał pozostaje niewykorzystany – procedury są zbyt skomplikowane, a finansowanie znikome. Jeśli to się nie zmieni, za kilka lat czeka nas jeszcze głębszy kryzys.

REKLAMA

Miało nie być podatku katastralnego, a jednak po cichu trwają prace – rewolucja w podatku od nieruchomości coraz bliżej?

Od kilku lat w debacie publicznej pojawia się temat istotnych zmian w podatku od nieruchomości i już kilkukrotnie opinia publiczna była sondowana przez władze potencjalnym wprowadzeniem podatku katastralnego. Okazuje się, że jednak z sejmowych komisji właśnie obraduje nad taką propozycją. Co znamienne, dzieje się to w okresie, gdy planowany deficyt w budżecie państwa sięgnie blisko 300 mld zł, zatem dodatkowe pieniądze z nowego i droższego sposobu opodatkowania nieruchomości mogłyby stanowić istotny zastrzyk dla budżetu kosztem właścicieli nieruchomości.

Podatek od nieruchomości 2026. Jakie będą nowe stawki i jak najlepiej opłacić daninę?

Podwyżki cen gazu, prądu i żywności to dopiero początek. Po waloryzacji emerytur i innych świadczeń, inflacja ponownie upomni się o swoje, tym razem poprzez wyższe opłaty za domy i mieszkania. W 2026 roku wiele gmin wykorzysta wskaźnik inflacji, by podnieść lokalne podatki. Kogo dotkną największe podwyżki i czy Twój budżet domowy wytrzyma kolejne obciążenie?

REKLAMA