Formalności u notariusza w obrocie nieruchomościami
REKLAMA
REKLAMA
Stopień trudności: niski
REKLAMA
Koszty: zmienne
Wymagane dokumenty
- dowód tożsamości,
- Wypis z księgi wieczystej
- Wypis i wyrys z plany zagospodarowania przestrzennego
- Inne wskazane przez notariusza.
Krok pierwszy: wybieramy notariusza i umawiamy wizytę
Wybór notariusza jest zawsze pozostawiony stronom umowy. W polskim prawie nie ma żadnej „rejonizacji” notariuszy w związku z położeniem nieruchomości. Możemy więc, sporządzić umowę sprzedaży domu w Zakopanem u notariusza w Suwałkach.
REKLAMA
Wybór notariusza możemy uzależnić od wysokości opłaty jaką naliczy za sporządzenie aktu (taksa notarialna określa MAKSYMALNE wynagrodzenie), chociaż nie liczmy na duże różnice. Wybierając notariusza powinniśmy więc bardziej kierować się tym, czy może nas umówić na sporządzenie aktu w terminie nam odpowiadającym- np. jeśli kontrahent dysponuje niewielką ilością czasu.
W przypadku zawierania umowy z osobą obłożnie chorą/ niepełnosprawną, akt można sporządzić również poza kancelarią notarialną , w miejscu wskazanym przez strony : np. w domu – należy o tym jednak na wstępie powiadomić notariusza.
Numery telefonów i adresy kancelarii notarialnych najłatwiej znaleźć w Internecie- np. na stronach okręgowych izb notarialnych, lub w panoramie firm.
Krok drugi: niezbędne dokumenty.
Umawiając się na spotkanie z notariuszem, dowiedzmy się jakie dokładnie dokumenty będziemy musieli przedstawić w celu sporządzenia umowy. (zależy to od wielu czynników- np. rodzaju umowy, czy nieruchomości, sposobu wcześniejszego uzyskania tytułu własności)
Wymagane będzie przede wszystkim udowodnienie tytuły własności nieruchomości, oraz charakter tej nieruchomości : rolna/budowlana/rekreacyjna.
Do najczęściej wymaganych dokumentów należą:
- Odpis zwykły z Księgi Wieczystej / umowa notarialna/ postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku/ wyrok sądowy
- W celu wykazania tytułu własności nieruchomości
- Wypis i wyrys z planu zagospodarowania przestrzennego/ decyzja o warunkach zabudowy
- W celu ustalenia czy konieczne będzie sporządzenie umowy warunkowej i powiadomienie Agencji Nieruchomości Rolnych
- Pełnomocnictwo jeżeli działamy w cudzym imieniu
- o W celu sprawdzenia naszego umocowania.
Krok trzeci : inne formalności
REKLAMA
Gdy sprzedawana jest nieruchomość rolna, notariusz musi sporządzić dwie umowy: umowę sprzedaży warunkowej i umowę przeniesienia własności. Wszystkie wymagane dokumenty właściciel musi dostarczyć notariuszowi już przed zawarciem umowy sprzedaży warunkowej. O zawarciu tej umowy notariusz zawiadamia Agencję Nieruchomości Rolnych. Dopiero wówczas gdy Agencja nie wykona prawa pierwokupu, notariusz sporządzi umowę przeniesienia własności.
Jeśli strona nie zna języka polskiego, a do aktu nie jest dołączony przekład na inny, znany tej osobie język, notariusz powinien wówczas przetłumaczyć akt osobiście lub przy pomocy tłumacza.
Jeśli strona jest głucha lub głuchoniema, notariusz powinien przekonać się, że treść czynności jest jej dokładnie znana i zrozumiała - w takim przypadku może wykonywać czynności w obecności biegłego.
Jeśli strona jest niewidoma, głucha, niema lub głuchoniema, może domagać się, aby notariusz przywołał do czynności wskazaną przez nią zaufaną osobę.
Krok czwarty: sporządzenie i podpisanie aktu.
Umowę będącą przedmiotem aktu notarialnego możemy sporządzić sami, lub z pomocą naszego prawnika. Gotowy projekt możemy przesłać do notariusza np. e-mailem. Spowoduje do skrócenie czasu sporządzania aktu.
Notariusz może nie uznać naszego projektu, jeśli uzna go za niezgodny z prawem. Wzór aktu sporządzony przez notariusza, przed jego podpisaniem zawsze możemy skonsultować z prawnikiem.
Zanim przystąpimy jednak do zawarcia umowy notariusz musi sprawdzić naszą tożsamość. Może zrobić to w oparciu o dowód osobisty lub paszport. Nie jest to konieczne jeśli notariusz zna stronę umowy osobiście (co uwzględnia w treści aktu).
Zanim strony podpiszą akt, zostaje on odczytany przez notariusza, można również domagać się odczytania załączników do aktu.
Przed podpisaniem aktu, konieczne będzie wniesienie wszystkich opłat i podatków pobieranych przez notariusza.
Podpisanie aktu zawsze odbywa się w obecności notariusza.
Uwagi:
- obrót nieruchomościami zawsze wymaga aktu notarialnego.
+ możemy wybrać dowolnego notariusza
- musimy zebrać dokumenty potwierdzające naszą własności oraz przeznaczenie gruntów.
+ przed notariuszem możemy zawrzeć umowę z osobą nie mogącą się podpisać/ obcokrajowcem nie znającym języka.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.