REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Formalności u notariusza w obrocie nieruchomościami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Kret
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż/kupno/darowizna nieruchomości zawsze wiążą się ze sporządzeniem aktu notarialnego, w celu zachowania ważności powyższych czynności (za wyjątkiem umowy przedwstępnej ). Wizyta u notariusza, poza koniecznością dokonania opłat: taksy notarialnej i podatku od czynności cywilno- prawnych wiąże się również z kilkoma formalnościami koniecznymi do skutecznego sporządzenia aktu.

Stopień trudności: niski

REKLAMA

REKLAMA

Koszty: zmienne

Wymagane dokumenty

  • dowód tożsamości,
  • Wypis z księgi wieczystej
  • Wypis i wyrys z plany zagospodarowania przestrzennego
  • Inne wskazane przez notariusza.

Krok pierwszy: wybieramy notariusza i umawiamy wizytę

REKLAMA

Wybór notariusza jest zawsze pozostawiony stronom umowy. W polskim prawie nie ma żadnej „rejonizacji” notariuszy w związku z położeniem nieruchomości. Możemy więc, sporządzić umowę sprzedaży domu w Zakopanem u notariusza w Suwałkach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wybór notariusza możemy uzależnić od wysokości opłaty jaką naliczy za sporządzenie aktu (taksa notarialna określa MAKSYMALNE wynagrodzenie), chociaż nie liczmy na duże różnice. Wybierając notariusza powinniśmy więc bardziej kierować się tym, czy może nas umówić na sporządzenie aktu w terminie nam odpowiadającym- np. jeśli kontrahent dysponuje niewielką ilością czasu.

W przypadku zawierania umowy z osobą obłożnie chorą/ niepełnosprawną, akt można sporządzić również poza kancelarią notarialną , w miejscu wskazanym przez strony : np. w domu – należy o tym jednak na wstępie powiadomić notariusza.

Numery telefonów i adresy kancelarii notarialnych najłatwiej znaleźć w Internecie- np. na stronach okręgowych izb notarialnych, lub w panoramie firm.

Krok drugi: niezbędne dokumenty.

Umawiając się na spotkanie z notariuszem, dowiedzmy się jakie dokładnie dokumenty będziemy musieli przedstawić w celu sporządzenia umowy. (zależy to od wielu czynników- np. rodzaju umowy, czy nieruchomości, sposobu wcześniejszego uzyskania tytułu własności)

Wymagane będzie przede wszystkim udowodnienie tytuły własności nieruchomości, oraz charakter tej nieruchomości : rolna/budowlana/rekreacyjna.


Do najczęściej wymaganych dokumentów należą:

  • Odpis zwykły z Księgi Wieczystej / umowa notarialna/ postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku/ wyrok sądowy
    • W celu wykazania tytułu własności nieruchomości
  • Wypis i wyrys z planu zagospodarowania przestrzennego/ decyzja o warunkach zabudowy
    • W celu ustalenia czy konieczne będzie sporządzenie umowy warunkowej i powiadomienie Agencji Nieruchomości Rolnych
  • Pełnomocnictwo jeżeli działamy w cudzym imieniu
    • o W celu sprawdzenia naszego umocowania.

Krok trzeci : inne formalności

Gdy sprzedawana jest nieruchomość rolna, notariusz musi sporządzić dwie umowy: umowę sprzedaży warunkowej i umowę przeniesienia własności. Wszystkie wymagane dokumenty właściciel musi dostarczyć notariuszowi już przed zawarciem umowy sprzedaży warunkowej. O zawarciu tej umowy notariusz zawiadamia Agencję Nieruchomości Rolnych. Dopiero wówczas gdy Agencja nie wykona prawa pierwokupu, notariusz sporządzi umowę przeniesienia własności.

Jeśli strona nie zna języka polskiego, a do aktu nie jest dołączony przekład na inny, znany tej osobie język, notariusz powinien wówczas przetłumaczyć akt osobiście lub przy pomocy tłumacza.

Jeśli strona jest głucha lub głuchoniema, notariusz powinien przekonać się, że treść czynności jest jej dokładnie znana i zrozumiała - w takim przypadku może wykonywać czynności w obecności biegłego.

Jeśli strona jest niewidoma, głucha, niema lub głuchoniema, może domagać się, aby notariusz przywołał do czynności wskazaną przez nią zaufaną osobę.

Krok czwarty: sporządzenie i podpisanie aktu.

Umowę będącą przedmiotem aktu notarialnego możemy sporządzić sami, lub z pomocą naszego prawnika. Gotowy projekt możemy przesłać do notariusza np. e-mailem. Spowoduje do skrócenie czasu sporządzania aktu.

Notariusz może nie uznać naszego projektu, jeśli uzna go za niezgodny z prawem. Wzór aktu sporządzony przez notariusza, przed jego podpisaniem zawsze możemy skonsultować z prawnikiem.

Zanim przystąpimy jednak do zawarcia umowy notariusz musi sprawdzić naszą tożsamość. Może zrobić to w oparciu o dowód osobisty lub paszport. Nie jest to konieczne jeśli notariusz zna stronę umowy osobiście (co uwzględnia w treści aktu).

Zanim strony podpiszą akt, zostaje on odczytany przez notariusza, można również domagać się odczytania załączników do aktu.

Przed podpisaniem aktu, konieczne będzie wniesienie wszystkich opłat i podatków pobieranych przez notariusza.

Podpisanie aktu zawsze odbywa się w obecności notariusza.

Uwagi:

- obrót nieruchomościami zawsze wymaga aktu notarialnego.

+ możemy wybrać dowolnego notariusza

- musimy zebrać dokumenty potwierdzające naszą własności oraz przeznaczenie gruntów.

+ przed notariuszem możemy zawrzeć umowę z osobą nie mogącą się podpisać/ obcokrajowcem nie znającym języka.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kupno mieszkania krok po kroku [Wywiad]

Kupno mieszkania to jedna z najważniejszych decyzji w życiu. Ekspertka Natalia Leszczyńska, dyrektor ds. marketingu Pekabex Development, podpowiada jak wybrać mieszkanie, na co zwracać uwagę, by tej decyzji nie żałować. Poniższy wywiad to w istocie poradnik jak kupić mieszkanie krok po kroku.

Od 11 września 2025 r. deweloperzy z nowym obowiązkiem, a kupujący z łatwiejszym dostępem do kluczowych informacji

11 września weszły w życie przepisy nakładające na deweloperów obowiązek publikowania cen ofertowych mieszkań i domów. Informacja dotyczyć ma nie tylko powierzchni użytkowej, ale też np. komórek lokatorskich, miejsc postojowych oraz wszystkich dodatkowych kosztów ponoszonych przez nabywcę.

Zasiedzenie nieruchomości nie zawsze jest możliwe

Zasiedzenie pozwala na nabycie własności nieruchomości przez osobę, która nią włada jak właściciel przez długi czas, mimo że formalnie nim nie jest. Może to być sposób na uregulowanie wieloletnich stanów faktycznych, istnieją jasne sytuacje, w których zasiedzenie jest wykluczone. Kiedy nie można nabyć nieruchomości przez zasiedzenie i jakie przeszkody stoją na drodze do stania się jej prawnym właścicielem?

Zmiany w prawie budowlanym. Nowe przepisy mają zwiększyć bezpieczeństwo pożarowe budynków [Gość Infor.pl]

Polskie przepisy dotyczące bezpieczeństwa pożarowego budynków od lat pozostawały w tyle za realiami nowoczesnego budownictwa. Teraz szykują się zmiany, które – jak podkreślają eksperci – mogą realnie wpłynąć na bezpieczeństwo mieszkańców oraz użytkowników hal przemysłowych i obiektów użyteczności publicznej.

REKLAMA

Koniec strategii pozornych promocji - od 11 września 2025 r. klient ma z góry dokładnie wiedzieć ile zapłaci za mieszkanie. Zmiany w ustawie deweloperskiej

Nowelizacja ustawy deweloperskiej, która weszła w życie w 11 lipca 2025 r., to ważny krok w kierunku większej jawności i przewidywalności rynku mieszkaniowego. Zmiany te wprost odpowiadają na rosnące oczekiwania klientów dotyczące transparentności procesu zakupu. Po raz pierwszy nałożono na deweloperów obowiązek publikowania kompletnych i aktualnych danych o każdej inwestycji - od cen metra kwadratowego, przez dodatkowe koszty, aż po historię zmian. Wszystkie te informacje mają być nie tylko dostępne na stronach internetowych firm, lecz także codziennie przekazywane do centralnego rejestru i publikowane w portalu danych publicznych. 11 września kończy się dwumiesięczny okres przejściowy, który przewidział ustawodawca na dostosowanie się deweloperów do nowych przepisów.

Owoce sąsiada na mojej działce. Jakie są przepisy?

Relacje sąsiedzkie mogą być źródłem wielu nieprzewidzianych sytuacji, zwłaszcza na granicy działek. Do kogo należą owoce sąsiada, które spadły na nasz grunt? Kwestie te regulują przepisy Kodeksu cywilnego.

Stopy procentowe: decyzja RPP a kredyty i mieszkania [Komentarz]

Stopy procentowe znowu poszły w dół. Jak wpływa to na kredyty i kupno mieszkania? Decyzja RPP oceniana jest pozytywnie przez polskich przedsiębiorców. Samo obniżenie stóp procentowych nie jest jednak game changerem. Potrzeba planu gospodarczego.

Kiedy zaczyna się jesień 2025 r.?

Nie tak łatwo odpowiedzieć na pytanie, kiedy zaczyna się jesień. Inne będą daty rozpoczęcia jesieni astronomicznej, kalendarzowej, meteorologicznej, fenologicznej i termicznej. Jakie więc daty początku jesieni można wskazać w 2025 roku?

REKLAMA

Nowe przepisy budowlane - jakie zmiany szykują się na rynku mieszkaniowym? Będzie drożej

Projekt nowego rozporządzenia dotyczącego warunków technicznych budynków wprowadza regulacje dotyczące m.in. instalacji punktów ładowania pojazdów elektrycznych, paneli fotowoltaicznych, magazynów energii oraz dostępności dla osób niepełnosprawnych i seniorów. Jak deweloperzy oceniają te zmiany i jaki będą miały wpływ na koszty inwestycji mieszkaniowych? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Dlaczego fotowoltaika się pali? Jest luka w prawie budowlanym

Dlaczego dochodzi do pożarów instalacji fotowoltaicznej? Ekspert Stowarzyszenia Elektryków Polskich tłumaczy, że wina leży po stronie słabej jakości montażu fotowoltaiki. Co więcej, wiele instalacji powstało bez projektu technicznego. Tutaj jest luka w prawie budowlanym.

REKLAMA