REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprzedać mieszkanie nie płacąc podatku dochodowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Kret
Mieszkanie. Fot. Fotolia
Mieszkanie. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mieszkanie, czy też dom są takim samym (choć generalnie droższym) towarem jak wszystkie inne- zysk osiągnięty z ich sprzedaży podlega opodatkowaniu. Istniejące jednak zwolnienia, w tym ulga meldunkowa, pozwalają tego uniknąć.

WAŻNE: Poniższy artykuł dotyczy sprzedaży nieruchomości zakupionych przed 2009 rokiem. O opodatkowaniu sprzedaży nieruchomości nabytych w 2009 r. przeczytasz tutaj

REKLAMA

REKLAMA

Stopień trudności : niski

Wymagane dokumenty: zaświadczenie o meldunku z urzędu gminy ( przy uldze meldunkowej)

Krok 1: sprawdzamy do jakiej ulgi jesteśmy uprawnieni

Jeżeli planujemy sprzedaż mieszkania, która nie jest związana z prowadzoną przez nas działalnością gospodarczą, możemy mieć do czynienia z dwoma sytuacjami, w zależności od tego kiedy uzyskaliśmy tytuł do nieruchomości (i jaka to nieruchomość).

REKLAMA

Zobacz także: Jaką formę opodatkowania powinien wybrać podatnik wynajmujący pokoje gościnne?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieruchomości uzyskane przed 01.01.2007r.

Opodatkowane są na trochę innych zasadach niż obecnie. Aby nie zapłacić podatku (10% od przychodu!)

  • podatnik nie może sprzedać nieruchomości w ciągu 5 lat od nabycia( licząc od końca roku kalendarzowego w którym ją nabyto/zbudowano),chyba że uzyskaną kwotę w ciągu 2 lat spożytkuje na zaspokojenie swoich potrzeb mieszkaniowych (np. kupił inną nieruchomość, lub wybudował dom spłacił kredyt na zakup/budowę domu).

Jeśli pieniądze zostaną wydane na inne cele, należy będzie zapłacić zaległy podatek wraz z odsetkami.

Lub

  • Nieruchomość pochodzi ze spadku, lub darowizny (nie obowiązują tu żadne terminy, można było sprzedać dom w tym samym dniu, w którym się go uzyskało i nie zapłacić podatku).

Zwolnienia podatkowe dotyczą wszystkich rodzajów nieruchomości (nie tylko mieszkaniowych).

Zwolnienia na starych zasadach obowiązują nadal wobec nieruchomości uzyskanych przed 01.01.2007r.

Zobacz także: Dlaczego podatnik powinien odróżnić koszty modernizacji od kosztów remontu?

ZAMIANA: Zamiana nieruchomości (oraz praw spółdzielczych) uzyskanych przed 01.01.2007r. jest zwolniona z podatku.

Nieruchomości uzyskane PO 01.01.2007r.

Aby uniknąć podatku dochodowego ( w wysokości 19% od dochodu)

  • Przed sprzedaniem lokalu mieszkalnego(patrz ramka) należy być w nim zameldowanym na stałe przez 12 miesięcy licząc wstecz od daty sprzedaży.
    (ulga meldunkowa)

Lub

  • Sprzedać nieruchomość po 5 latach posiadania (licząc od końca roku kalendarzowego w którym ją nabyto/zbudowano) – dotyczy wszystkich rodzajów nieruchomości.

ZAMIANA: Zamiana nieruchomości (i praw spółdzielczych) uzyskanych po 01.01.2007r. jest opodatkowana.

Zobacz także: Podatnicy VAT – prowadzący działalność gospodarczą w ramach najmu


UWAGA: nie ma też już „błyskawicznego” zwolnienia w przypadku nieruchomości otrzymanej w spadku/darowiźnie ! Nie można również zwolnić od podatku kwoty uzyskanej ze sprzedaży, a przeznaczonej na zakup innego lokalu mieszkalnego (stare ulgi nie obejmują tych nieruchomości)!

W 2009r. została zniesiona ulga meldunkowa. Prawo do wykorzystania będą miały jedynie osoby które nabyły (lub wybudowały) nieruchomość mieszkalną w okresie 01.01.2007 - 31.12.2008r.

Nieruchomości objęte ulgą meldunkową:

  • budynek mieszkalny (dom)

  • odrębna własność lokalu

  • spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu

  • prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej.

Ulgą nie są objęte grunty, na których jest posadowiony budynek, ani udział w nieruchomości wspólnej w przypadku odrębnej własności lokalu - kwoty uzyskane z ich sprzedaży są opodatkowane.

Zobacz także: Umowa najmu a podatek od nieruchomości

Krok 2: uważamy na podatek od spadków i darowizn

Korzystając ze zwolnień od podatku dochodowego - uważajmy jeżeli skorzystaliśmy ze specjalnego zwolnienia z podatku od spadków i darowizn- dotyczącego lokali mieszkalnych. O ile bowiem nie zapłacimy podatku dochodowego, możemy utracić zwolnienie od podatku od spadków i darowizn.

Zobacz także: Podatek od darowizny na zakup mieszkania

Krok 3: meldujemy się

Jeżeli chcemy skorzystać z ulgi meldunkowej, musimy zameldować się w lokalu. I poczekać 12 miesięcy od daty zameldowania przed sprzedażą mieszkania (w międzyczasie możemy je np. wynająć).

Musimy się zameldować na stałe ! (nie wystarczy meldunek tymczasowy).

Zgodnie z ostatnią interpretacją Ministerstwa Finansów- okres 12 miesięcy liczy się od daty faktycznego zameldowania w danym lokalu - a nie od daty nabycia!

Zobacz także: Darowizna domu od teściów a obowiązek podatkowy

Jan Grzegorczyk, w dniu 04.05.2007 r., odziedziczył po rodzicach mieszkanie, w którym była zameldowany na stałe przez ostatnie 10 lat. Po 2 miesiącach, dostał intratną ofertę pracy w Wielkiej Brytanii, postanowił więc mieszkanie szybko sprzedać. Akt notarialny został sporządzony 15.08.200 7r., o sprzedaży powiadomił Urząd Skarbowy, w celu skorzystania z ulgi. Zgodnie z interpretacją MF- nie musi czekać 12 miesięcy od dnia uzyskania mieszkania- jest zwolniony z podatku dochodowego.

Przed sprzedażą powinniśmy wystąpić do urzędu gminy (miasta) o zaświadczenie o zameldowaniu.

Krok 4: sprzedaż nieruchomości

Aby skorzystać z ulgi trzeba… sprzedać nieruchomość. Wymaga to sporządzenia aktu notarialnego- czyli poniesienia dodatkowych kosztów. Ulga w podatku dochodowym nie zwalnia nas również od podatku od czynności cywilnoprawnych (2% wartości) - ale ten obciąża kupującego.

Zobacz także: Pomoc dziecku w zakupie mieszkania a podatek

Krok 5: powiadamiamy urząd skarbowy

Jeżeli chcemy :

  • skorzystać z ulgi meldunkowej (nieruchomości uzyskane po 01.01.2007r
    • musimy zawiadomić urząd skarbowy w terminie :
      • do 30.04.2008r. w przypadku nieruchomości sprzedanych w 2007r.
      • do 30.04.2009 r. w przypadku nieruchomości sprzedanych w 2008r.
  • sprzedać nieruchomość przed upływem 5-u lat od jej uzyskania (przeznaczając w uzyskaną kwotę na cele mieszkaniowe ciągu dwóch lat od sprzedaży) –(nieruchomości uzyskane przed 01.01.2007)
    • musimy zawiadomić urząd skarbowy w terminie 14 dni od daty sprzedaży.

Jeżeli nie powiadomimy urzędu w terminie utracimy zwolnienie !

Zobacz także: Pomoc w spłacie kredytu a podatki

Pismo kierujemy do urzędu właściwego dla naszego miejsca zamieszkania. Nie jest wymagane złożenie zawiadomienia na formularzu- ważne jest zachowanie formy pisemnej.

Wniosek powinien zawierać:

  • oznaczenie Urzędu Skarbowego
  • wskazanie naszych danych, oraz danych małżonka: w szczególności: imienia i nazwiska, adresu, numeru NIP.(Jeżeli nie posiadamy numeru NIP- musimy to wskazać, oraz podać dodatkowe dane identyfikujące: nr PESEL, nr i serię dowodu osobistego/paszportu, oraz imiona rodziców.
  • oznaczenie pisma jako „oświadczenie o uprawnieniu do zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.”
  • wskazanie w piśmie, iż „w związku ze sprzedażą w dniu ………. nieruchomości mieszkalnej (wskazanie typu- patrz ramka) położonej w …., za kwotę ………… , oświadczam, iż jestem uprawniony do zwolnienia od podatku dochodowego z tego tytułu, w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na dowód nieprzerwanego zameldowania przez 12 miesięcy przed sprzedażą ww. nieruchomości (prawa do nieruchomości) załączam zaświadczenie o zameldowaniu.”
  • w przypadku drugiego rodzaju ulgi: oświadczamy o zobowiązaniu się do wykorzystania uzyskanej kwoty na …. (zakup mieszkania/domu, spłata kredytu mieszkaniowego, wkład mieszkaniowy itp. ) w ciągu dwóch lat od daty sprzedaży.

Zobacz także: Podatek od nieruchomości w 2013 roku – obowiązani i stawki podatkowe

Sprzedając nieruchomość po 5 latach posiadania prawa do niej – nie musimy sprzedaży zgłaszać co urzędu skarbowego !

UWAGA: w przypadku skorzystania ze zwolnień:

  • 5-o letniego posiadania nieruchomości
  • ulgi meldunkowej
  • sprzedaży nieruchomości przy wykorzystaniu funduszy na cele mieszkaniowe (dot. starych przepisów)
  • sprzedaży nieruchomości odziedziczonej lub uzyskanej z darowizny przed 01.01.2007 r.:

Przychodu ze sprzedaży nie zgłaszamy do urzędu skarbowego w rozliczeniu rocznym.

Zobacz także: Podatek katastralny – potencjalne konsekwencje

Uwagi

  • meldunek jest konieczny jedynie przy „uldze meldunkowej”
  • przy korzystaniu z ulgi po 5 latach, konieczne jest nieprzerwana własność prawa (spółdzielczego), lub nieruchomości (nie musimy się meldować, możemy wynajmować nieruchomość).
  • skrócenie okresu 5 lat (bez meldunku) jest możliwe tylko wobec nieruchomości nabytych/wybudowanych przez nas przed 01.01.2007 r.
  • UWAGA: Ministerstwo Finansów przedłużyło termin na złożenie oświadczenia do 30.04.2008 r. (dla nieruchomości sprzedanych w 2007 r. i do 30.04.2009 r. dla nieruchomości sprzedanych w roku bieżącym.
Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kupno mieszkania krok po kroku [Wywiad]

Kupno mieszkania to jedna z najważniejszych decyzji w życiu. Ekspertka Natalia Leszczyńska, dyrektor ds. marketingu Pekabex Development, podpowiada jak wybrać mieszkanie, na co zwracać uwagę, by tej decyzji nie żałować. Poniższy wywiad to w istocie poradnik jak kupić mieszkanie krok po kroku.

Od 11 września 2025 r. deweloperzy z nowym obowiązkiem, a kupujący z łatwiejszym dostępem do kluczowych informacji

11 września weszły w życie przepisy nakładające na deweloperów obowiązek publikowania cen ofertowych mieszkań i domów. Informacja dotyczyć ma nie tylko powierzchni użytkowej, ale też np. komórek lokatorskich, miejsc postojowych oraz wszystkich dodatkowych kosztów ponoszonych przez nabywcę.

Zasiedzenie nieruchomości nie zawsze jest możliwe

Zasiedzenie pozwala na nabycie własności nieruchomości przez osobę, która nią włada jak właściciel przez długi czas, mimo że formalnie nim nie jest. Może to być sposób na uregulowanie wieloletnich stanów faktycznych, istnieją jasne sytuacje, w których zasiedzenie jest wykluczone. Kiedy nie można nabyć nieruchomości przez zasiedzenie i jakie przeszkody stoją na drodze do stania się jej prawnym właścicielem?

Zmiany w prawie budowlanym. Nowe przepisy mają zwiększyć bezpieczeństwo pożarowe budynków [Gość Infor.pl]

Polskie przepisy dotyczące bezpieczeństwa pożarowego budynków od lat pozostawały w tyle za realiami nowoczesnego budownictwa. Teraz szykują się zmiany, które – jak podkreślają eksperci – mogą realnie wpłynąć na bezpieczeństwo mieszkańców oraz użytkowników hal przemysłowych i obiektów użyteczności publicznej.

REKLAMA

Koniec strategii pozornych promocji - od 11 września 2025 r. klient ma z góry dokładnie wiedzieć ile zapłaci za mieszkanie. Zmiany w ustawie deweloperskiej

Nowelizacja ustawy deweloperskiej, która weszła w życie w 11 lipca 2025 r., to ważny krok w kierunku większej jawności i przewidywalności rynku mieszkaniowego. Zmiany te wprost odpowiadają na rosnące oczekiwania klientów dotyczące transparentności procesu zakupu. Po raz pierwszy nałożono na deweloperów obowiązek publikowania kompletnych i aktualnych danych o każdej inwestycji - od cen metra kwadratowego, przez dodatkowe koszty, aż po historię zmian. Wszystkie te informacje mają być nie tylko dostępne na stronach internetowych firm, lecz także codziennie przekazywane do centralnego rejestru i publikowane w portalu danych publicznych. 11 września kończy się dwumiesięczny okres przejściowy, który przewidział ustawodawca na dostosowanie się deweloperów do nowych przepisów.

Owoce sąsiada na mojej działce. Jakie są przepisy?

Relacje sąsiedzkie mogą być źródłem wielu nieprzewidzianych sytuacji, zwłaszcza na granicy działek. Do kogo należą owoce sąsiada, które spadły na nasz grunt? Kwestie te regulują przepisy Kodeksu cywilnego.

Stopy procentowe: decyzja RPP a kredyty i mieszkania [Komentarz]

Stopy procentowe znowu poszły w dół. Jak wpływa to na kredyty i kupno mieszkania? Decyzja RPP oceniana jest pozytywnie przez polskich przedsiębiorców. Samo obniżenie stóp procentowych nie jest jednak game changerem. Potrzeba planu gospodarczego.

Kiedy zaczyna się jesień 2025 r.?

Nie tak łatwo odpowiedzieć na pytanie, kiedy zaczyna się jesień. Inne będą daty rozpoczęcia jesieni astronomicznej, kalendarzowej, meteorologicznej, fenologicznej i termicznej. Jakie więc daty początku jesieni można wskazać w 2025 roku?

REKLAMA

Nowe przepisy budowlane - jakie zmiany szykują się na rynku mieszkaniowym? Będzie drożej

Projekt nowego rozporządzenia dotyczącego warunków technicznych budynków wprowadza regulacje dotyczące m.in. instalacji punktów ładowania pojazdów elektrycznych, paneli fotowoltaicznych, magazynów energii oraz dostępności dla osób niepełnosprawnych i seniorów. Jak deweloperzy oceniają te zmiany i jaki będą miały wpływ na koszty inwestycji mieszkaniowych? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Dlaczego fotowoltaika się pali? Jest luka w prawie budowlanym

Dlaczego dochodzi do pożarów instalacji fotowoltaicznej? Ekspert Stowarzyszenia Elektryków Polskich tłumaczy, że wina leży po stronie słabej jakości montażu fotowoltaiki. Co więcej, wiele instalacji powstało bez projektu technicznego. Tutaj jest luka w prawie budowlanym.

REKLAMA