REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek przy sprzedaży nieruchomości – jak go nie płacić?

REKLAMA

Jak uniknąć podatku przy sprzedaży nieruchomości? Są na to trzy sposoby: 1) sprzedaż nieruchomości po upływie 5 lat od zakupu, 2) sprawdzenie dochodu ze sprzedaży nieruchomości po upływie 5 lat, lub 3) skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego przepisami.

 Pierwszą rzeczą, jaką należy zaplanować sprzedając mieszkanie, dom lub działkę budowlaną to … rozliczenie podatku od odpłatnego zbycia nieruchomości. Bez przeliczenia obciążeń przed podpisaniem aktu notarialnego możemy stać się zakładnikiem niekorzystnych przepisów podatkowych. Zdarza się, że sprzedając mieszkanie o wartości 400 000 zł, do zapłaty jest aż 76 000 zł podatku. Nic dziwnego, że wiele osób chciałoby ten podatek ominąć. W Polsce podatków nie nalicza Urząd Skarbowy, lecz sam podatnik. Jeżeli zatem dowiemy się o obciążeniach podatkowych z opóźnieniem, to do zapłaty dojdą jeszcze odsetki za zaległości podatkowe. W niektórych przypadkach Urząd Skarbowy wszczyna kontrolę po pięciu latach od sprzedaży.

REKLAMA

REKLAMA

Jak zatem obniżyć podatek do 0 zł? Jeżeli nieruchomość, którą zamierzamy sprzedać nabyliśmy na własne potrzeby, czyli jest ona naszym majątkiem osobistym, są na to trzy sposoby:

Sposób nr 1 - sprzedaż nieruchomości po upływie 5 lat od zakupu

Sprzedaż nieruchomości po upływie 5 lat podatkowych od daty nabycia nie podlega zgodnie z ustawą opodatkowaniu.

REKLAMA

- szczególne znaczenie ma tu sposób liczenia. Lata podatkowe, to nie lata kalendarzowe. Kupując nieruchomość np. 15-01-2014, pierwszy rok podatkowy to rok następny po roku nabycia, czyli 2015, drugi 2016, trzeci 2017, czwarty 2018, piąty 2019, i dopiero od 01-01-2020 można dokonać sprzedaży bez podatku, powołując się na upływ 5 pełnych lat podatkowych od daty nabycia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- w uproszczeniu, w roku 2014 bez podatku można sprzedać nieruchomości nabyte w roku 2008 i latach wcześniejszych.

Polecamy: Firma w spadku - zarząd sukcesyjny

Sposób nr 2 - sprawdzenie dochodu ze sprzedaży nieruchomości po upływie 5 lat

Jeżeli „Sposób nr 1” nie działa, gdyż spieszy nam się ze sprzedażą, a okres pięciu lat podatkowych nie minął, to należy sprawdzić jaki będzie dochód ze sprzedaży.

Dochód obliczamy odejmując koszty, jakie ponieśliśmy na nabycie tej nieruchomości, od dzisiejszej ceny sprzedaży. Od tak obliczonego dochodu do zapłaty jest 19% podatku. Jeżeli jednak dochód jest duży, to zapłacenie kilkudziesięciu, czy kilkuset tysięcy podatku może skutecznie zniechęcić od sprzedaży i zachęcić z kolei do oczekiwania na upływ okresu 5 letniego opisanego w „Sposobie nr 1”.

Jeżeli jednak po obliczeniu dochodu okazuje się, że wynosi on 0 zł, bądź sprzedajemy ze stratą, to nie pojawi się żaden podatek obciążający sprzedającego. Podatek naliczany jest tylko od dochodu.

Przy okazji obliczania dochodu, szczególnie ostrożne powinny być osoby, które nabyły nieruchomość w drodze spadku albo darowizny. Z nabyciem takim najczęściej wiąże się brak jakiegokolwiek kosztu. To oznacza, że dla większości osób, które tak nabyły nieruchomość podatek od dochodu ze sprzedaży będzie się równał 19% x cena sprzedawanej nieruchomości! Sprzedaż domu wartego 1 mln zł, nabytego w spadku, może oznaczać nawet 190 000 zł podatku dochodowego, który przy odpowiednim zaplanowaniu sprzedaży można w całości ominąć.

Sposób nr 3 - skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego przepisami

Jeżeli „Sposób nr 2” spowodował naliczenie podatku, a mimo wszystko szukamy sposobu na jego obniżenie, to ostatnią deską ratunku jest skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego przepisami. Chodzi o zwolnienie związane z wydatkowaniem środków ze sprzedaży nieruchomości na nowy cel mieszkaniowy.

Przykład:

Sprzedajemy mieszkanie za 400 000 zł, które nabyliśmy w roku 2010 za 300 000 zł. Z obliczeń wychodzi nam:

(Sposób 1) sprzedaż bez podatku możliwa jest od 1. stycznia 2016
(Sposób 2) dochód ze sprzedaży w roku 2014 = 100 000 zł, podatek 19 000 zł.

Aby uratować 19 000 zł musielibyśmy w ciągu 2 lat podatkowych od daty sprzedaży nieruchomości wydać cały przychód, czyli 400 000 zł np. na zakup nowej nieruchomości mieszkaniowej. Jeżeli wydamy połowę, czyli 200 000 zł, to podatek zostanie zredukowany o połowę, czyli z 19 000 zł na 9 500 zł. Jeżeli wydamy 100 000 zł na zakup nowej nieruchomości, to redukcja podatku wyniesie 1/4, zaś reszta będzie do zapłaty. Pomimo 2 lat podatkowych na wydanie środków trzeba pamiętać o złożeniu po sprzedaży nieruchomości PIT-39 do 30 kwietnia roku kolejnego, w którym zawiadomimy US o chęci skorzystania z tego zwolnienia.

Zgodnie z zapisami ustawy wydatki na cele mieszkaniowe, które uprawniają do skorzystania ze zwolnienia są:

a/ Nabycie nieruchomości mieszkaniowej.

b/ Nabycie nieruchomości gruntowej przeznaczonej pod budowę budynku mieszkaniowego.

c/ Budowa, rozbudowana, nadbudowa, remont, modernizacja własnej nieruchomości mieszkaniowej.

d/ Spłata kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele określone w punktach a-c

W punkcie „d” fiskus przyjął niestety bardzo niekorzystną dla podatników interpretację przepisów. Mimo, że nie wynika to z zapisów ustawy Urzędy Skarbowe kwestionują prawo do skorzystania ze zwolnienia, jeżeli spłacie podlegał kredyt zaciągnięty na zakup nieruchomości, od zbycia której mamy zapłacić podatek. Zanim zatem zaliczysz go do wydatków, sprawdź jak widzi to Twój Urząd Skarbowy.

Ostatnia rzecz, szczególnie istotna jest taka, że powyższe sposoby legalnego ominięcia podatku dotyczą tylko osób sprzedających nieruchomości będące w ich majątku osobistym. Jeżeli ktoś handluje nieruchomościami w ramach działalności gospodarczej, to nie może liczyć automatycznie na powyższe korzystne przepisy. W każdym przypadku, gdy pojawiają się wątpliwości warto zainwestować w konsultację u doradcy podatkowego specjalizującego się w podatku od odpłatnego zbycia nieruchomości. Koniecznie należy to przeanalizować przed umową przedwstępną sprzedaży. Zostawianie spraw podatkowy na później może nas narazić na znaczne straty finansowe i niepotrzebne nerwy. Zaś gdy będziemy chcieli wycofać się z umowy przedwstępnej z powodów podatkowych, również na konieczność zwrotu przyjętego zadatku w podwójnej wysokości.

Zobacz: Podatki

Zobacz także:  Rozbiórka budynku a podatek od nieruchomości

Zobacz także:  Nadpłata podatku VAT od nieruchomości

Zobacz także:  Podatek katastralny – potencjalne konsekwencje

Marcin Grudzień

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Deweloperzy nie zrobią dużych promocji cen mieszkań na Black Friday. Ale nie będzie też pompowania cen przed obniżką. To skutki ustawy o jawności cen

- W dobie jawności cen nieruchomości, nie spodziewam się, by na rynku deweloperskim znacząco obniżano ceny na okoliczność Black Friday. Taka „szybka obniżka” później zostaje w historii ceny dostępnej dla konsumenta i będzie on kilka miesięcy później widzieć, że deweloper był w stanie zaproponować za nieruchomość znacznie niższą cenę – mówi Mirosław Król, ekspert rynku nieruchomości. – Spodziewam się, że deweloperzy wykorzystają czas promocji w inny sposób niż obniżając ceny nominalnie. Przykładem może być oferowanie darmowych elementów wyposażenia mieszkania czy np. obniżki ceny na garaż lub miejsce postojowe – dodaje ekspert.

Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Czy osoby pracujące w domu muszą zapłacić podatek według wyższej stawki? Organy podatkowe i sądy są zgodne

Siedziba działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach najmu, ale również korzystnie rozliczyć PIT i VAT. A co z podatkiem od nieruchomości? Czy w takim przypadku trzeba płacić go według najwyższej stawki?

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

REKLAMA

To koniec biurokratycznych uciążliwości dla właścicieli takich nieruchomości - Prezydent już podpisał nowelizację

Właściciele tego rodzaju nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP podpisał się pod nowelizacją ustawy, która ma za zadanie wyraźnie skrócić urzędniczą maszynerię. Znikają m. in. podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu rodzajach spraw wystarczy zgłoszenie i milcząca zgoda urzędnika. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli i jakich budynków dotyczy zmiana?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA