REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak można kontrolować działalność spółdzielni?

Bąkowski Kancelaria Radcowska
Kancelaria świadczy zarówno stałą obsługę prawną, doradztwo i obsługę określonych projektów czy transakcji o charakterze jednorazowym.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli chcemy wiedzieć co dzieje się w naszej spółdzielni, kto wybierany jest do jej organów, jak wydatkowane są pieniądze i na kiedy zaplanowane będą remonty warto brać udział w walnych zgromadzeniach. Jeżeli chcemy włączyć się w prace spółdzielni bardziej intensywnie, warto zainteresować się udziałem w pracach zarządu czy rady nadzorczej spółdzielni.

Udział w walnych zgromadzeniach

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowym sposobem na wpływanie na działalność spółdzielni jest branie udziału w walnych zgromadzeniach. To ono decyduje o najważniejszych sprawach spółdzielni czy wybiera organy spółdzielni.

Zarząd ma obowiązek zwołać walne zgromadzenie co najmniej raz w roku, maksymalnie sześć miesięcy po zakończeniu roku obrachunkowego (pokrywa się on z rokiem kalendarzowym).

Jeżeli uda nam się zebrać 1/10 członków spółdzielni, możemy się sami zwrócić do zarządu o zwołanie walnego zgromadzenia - wtedy może się ono odbyć w każdym czasie.

REKLAMA

Członkowie spółdzielni mają prawo zgłaszać projekty uchwał i żądać zamieszczenia oznaczonych spraw w porządku obrad w terminie do 15 dni przed dniem walnego zgromadzenia lub jego pierwszej części.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli chcemy aby w walne zgromadzenie zajęło się danym problemem, pod wnioskiem w tej sprawie musi się podpisać minimum dziesięciu członków spółdzielni.

Nie później niż trzy dni przed walnym zgromadzeniem lub jego pierwszą częścią możemy zgłosić poprawki do projektów uchwał. Zarząd spółdzielni jest zobowiązany do odpowiedniego przygotowania i przedłożenia pod głosowanie projektów uchwał i poprawek zgłoszonych przez członków.

Każdemu członkowi spółdzielni na walnym zgromadzeniu przysługuje jeden głos, przy czym jeżeli oboje małżonkowie są spółdzielcami, to każdemu z nich przysługuje po jednym głosie.

Obrady walnego zgromadzenia są jawne i sporządzany jest z nich protokół (powinien on być podpisany przez przewodniczącego zgromadzenia oraz inne osoby wskazane w statucie). Członkowie spółdzielni mogą przeglądać protokół w siedzibie spółdzielni.

Udział we władzach spółdzielni

Najlepszym sposobem aby brać czynny udział w działalności spółdzielni i aktywnie wpływać na kierunki jej działalności mamy w przypadku gdy zostaniemy członkiem zarządu, rady nadzorczej lub komisji rewizyjnej naszej spółdzielni.

Lustracja spółdzielni

Celem lustracji spółdzielni jest przede wszystkim sprawdzenie, czy spółdzielnia przestrzega przepisów prawa i statutu. Muszą ją przeprowadzać wszystkie spółdzielnie mieszkaniowe przynajmniej raz na trzy lata, a jeżeli budują mieszkania i rozliczają koszty ich budowy albo są w trakcie likwidacji muszą to robić co roku.

Lustracja spółdzielni może być przeprowadzona na żądanie walnego zgromadzenia lub 1/5 członków spółdzielni.

Lustratora wyznacza związek rewizyjny w którym zrzeszona jest spółdzielnia, a jeżeli nie jest nigdzie zrzeszona, lustrację można zlecić Krajowej Radzie Spółdzielczej albo wybranemu związkowi rewizyjnemu.

Z kontroli lustrator sporządza protokół, który jest przedstawiany radzie nadzorczej i zarządowi spółdzielni.

Na podstawie tego protokołu związek rewizyjny lub Krajowa Rada Spółdzielcza opracowuje wnioski polustracyjne, które powinny być przedstawione walnemu zgromadzeniu.

Zobacz też serwis: Nieruchomości

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Deweloperzy nie zrobią dużych promocji cen mieszkań na Black Friday. Ale nie będzie też pompowania cen przed obniżką. To skutki ustawy o jawności cen

- W dobie jawności cen nieruchomości, nie spodziewam się, by na rynku deweloperskim znacząco obniżano ceny na okoliczność Black Friday. Taka „szybka obniżka” później zostaje w historii ceny dostępnej dla konsumenta i będzie on kilka miesięcy później widzieć, że deweloper był w stanie zaproponować za nieruchomość znacznie niższą cenę – mówi Mirosław Król, ekspert rynku nieruchomości. – Spodziewam się, że deweloperzy wykorzystają czas promocji w inny sposób niż obniżając ceny nominalnie. Przykładem może być oferowanie darmowych elementów wyposażenia mieszkania czy np. obniżki ceny na garaż lub miejsce postojowe – dodaje ekspert.

Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Czy osoby pracujące w domu muszą zapłacić podatek według wyższej stawki? Organy podatkowe i sądy są zgodne

Siedziba działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach najmu, ale również korzystnie rozliczyć PIT i VAT. A co z podatkiem od nieruchomości? Czy w takim przypadku trzeba płacić go według najwyższej stawki?

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

REKLAMA

To koniec biurokratycznych uciążliwości dla właścicieli takich nieruchomości - Prezydent już podpisał nowelizację

Właściciele tego rodzaju nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP podpisał się pod nowelizacją ustawy, która ma za zadanie wyraźnie skrócić urzędniczą maszynerię. Znikają m. in. podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu rodzajach spraw wystarczy zgłoszenie i milcząca zgoda urzędnika. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli i jakich budynków dotyczy zmiana?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA