REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jedno postępowanie w sprawie samowoli budowlanej w odniesieniu do kilku obiektów. Czy tak można?

Jedno postępowanie w sprawie samowoli budowlanej w odniesieniu do kilku obiektów. Czy tak można?
Jedno postępowanie w sprawie samowoli budowlanej w odniesieniu do kilku obiektów. Czy tak można?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepis art. 48 Prawa budowlanego stanowi że organ nadzoru budowlanego ma prawo i obowiązek wydać postanowienie o wstrzymaniu budowy w przypadku obiektu budowlanego lub jego części będącego w budowie albo wybudowanego: (1) bez wymaganej decyzji o pozwoleniu na budowę albo (2) bez wymaganego zgłoszenia albo pomimo wniesienia sprzeciwu do tego zgłoszenia. Zdaniem Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego posługiwanie się przez ustawodawcę w tym przepisie liczbą pojedynczą w odniesieniu do „obiektu budowlanego”, nie wyklucza możliwości prowadzenia w odniesieniu do kilku obiektów budowlanych jednego postępowania, jeśli spełnione będą przesłanki z art. 62 K.p.a.

Czy może być prowadzone jedno postępowanie w sprawie samowoli budowlanej w odniesieniu do kilku obiektów? Stanowisko GUNB

REKLAMA

Postępowanie w sprawie samowoli budowlanej, określone w art. 48 i nast. ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, jest postępowaniem administracyjnym. Mają zatem do niego zastosowanie przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.
Zgodnie z art. 12 § 1 K.p.a. organy administracji publicznej powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia. Natomiast w myśl art. 62 K.p.a. w sprawach, w których prawa lub obowiązki stron wynikają z tego samego stanu faktycznego oraz z tej samej podstawy prawnej i w których właściwy jest ten sam organ administracji publicznej, można wszcząć i prowadzić jedno postępowanie dotyczące więcej niż jednej strony. Dlatego w przypadku spełnienia określonych w ww. przepisie przesłanek możliwe jest przeprowadzenie jednego postępowania.  

REKLAMA

GUNB wskazał też, że w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 3 lutego 1999 r., sygn. akt: I SA 630/98, stwierdzono, że: „Wprawdzie art. 62 Kpa mówi tylko o możliwości prowadzenia jednego postępowania dotyczącego więcej niż jednej strony, jeśli spełnione są warunki w nim określone, ale tym bardziej można i należy prowadzić jedno postępowanie dotyczące tej samej strony, jeśli te warunki również są spełnione. Wniosek taki znajduje wsparcie w art. 12 par. 1 Kpa”

Natomiast ani w ustawie – Prawo budowlane, ani w K.p.a. nie zamieszczono zastrzeżenia, że art. 62 K.p.a. nie może mieć zastosowania w przypadku obiektów budowlanych zrealizowanych w warunkach samowoli budowlanej.  

REKLAMA

Zdaniem Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego posługiwanie się przez ustawodawcę w art. 48 ustawy – Prawo budowlane liczbą pojedynczą w odniesieniu do „obiektu budowlanego”, nie wyklucza możliwości prowadzenia w odniesieniu do kilku obiektów budowlanych jednego postępowania, jeśli spełnione będą przesłanki z art. 62 K.p.a.  

Odnosząc się do art. 62 K.p.a. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 25 maja 2021 r., sygn. akt: II OSK 2289/18 zauważył, że: „Przepis ten nie nakłada na organ administracji obowiązku prowadzenia jednego postępowania a jedynie daje organowi administracji taką możliwość. Nie będzie tym samym naruszeniem art. 62 k.p.a. nieskorzystanie przez organ administracji z możliwości prowadzenia jednego postępowania i prowadzenie kilku postępowań. W konsekwencji nie jest naruszeniem art. 62 k.p.a. prowadzenie oddzielnych postępowań administracyjnych w odniesieniu do każdego z "domków holenderskich" oddzielnie”. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak natomiast wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 28 stycznia 2015 r., sygn. akt: II SA/Kr 1688/14: „połączenie kilku spraw administracyjnych w oparciu o art. 62 k.p.a. w jednym postępowaniu, ani też zakończenie w takich warunkach postępowania jedną decyzją nie są z zasady obowiązkiem organu administracji publicznej. Należy jednak zwrócić uwagę, że w wielu przypadkach za zastosowaniem art. 62 k.p.a. przemawiają względy sprawności postępowania i celowości. Skoro w przepisie mowa o "tym samym stanie faktycznym", organ administracji publicznej, łącząc kilka spraw w jednym postępowaniu, nie jest zmuszony do prowadzenia kilku odrębnych zespołów akt, nie naraża się na ryzyko powielania czynności procesowych, względnie pominięcia takich, które mają znaczenia dla wszystkich spraw. W sytuacji odwrotnej, czyli gdy mimo realizacji przesłanek z art. 62 k.p.a. sprawy o tożsamym stanie faktycznym nie zostaną połączone, zachodzi ryzyko wadliwego i niekompletnego ustalenia owego stanu faktycznego. Jeżeli organ spraw nie połączy i w każdej będzie prowadzić osobne postępowanie wyjaśniające, to ciążył będzie na nim obowiązek wnikliwego ustalenia, w jaki sposób poszczególne sprawy są powiązane i czy ustalane tam okoliczności mają znaczenie dla rozstrzyganej sprawy. Wydanie – w odniesieniu do tego samego stanu faktycznego – kilku decyzji administracyjnych musi być poprzedzone zbadaniem, czy nie są one sprzeczne, w jaki sposób wzajemnie wpływają na swoją wykonalność. Kwestia wykonalności wydanych decyzji administracyjnych należy do okoliczności istotnych”. 

Natomiast ocena co do możliwości zastosowania art. 62 K.p.a. należy w konkretnym przypadku do organu prowadzącego postępowanie. 

Źródło: Główny Urząd Nadzoru Budowlanego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tanieją mieszkania na rynku wtórnym. Sprzedający obniżają ceny bo inaczej nie ma chętnych na kupno

Osoby sprzedające, aby skusić kupującego, coraz częściej dostosowują ceny w ogłoszeniach do słabnącego popytu i rosnącej liczby ofert. Najbardziej widoczne jest to przy mniejszych mieszkaniach. Niektórzy zrozumieli, że jeśli chcą sprzedać mieszkanie, muszą urealnić ceny ofertowe.

Najem 2025: o ile wzrosną czynsze dla najemców, co ze wzrostem opłat mieszkaniowych

Podwyżki czynszów wynikające z umów długoterminowego najmu nie będą wysokie. Gorzej z opłatami za media i innymi mieszkaniowymi. Już w 2024 roku rosły one bardzo dynamicznie – średnio od 7,1 procent za ogrzewanie po 11,2 procent za wodę.

Jak nowelizacja ustawy o planowaniu przestrzennym wpłynie na budowę mieszkań?

Nowelizacja ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ma istotny wpływ na realizację inwestycji mieszkaniowych. W okresie przejściowym, trwającym do końca 2025 roku, wprowadzone zostaną zmiany w systemie planowania, uchwalaniu miejscowych planów zagospodarowania oraz wydawaniu decyzji o warunkach zabudowy. Jak te zmiany wpłyną na działalność firm deweloperskich i czy ułatwią realizację nowych inwestycji?

Remont w 2025 r.: Jak segregować odpady budowlane? [PRZYKŁADY]

Remont w 2025 r.: Jak segregować odpady budowlane? Z początkiem 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów budowlanych. Na kim ciąży odpowiedzialność za segregację odpadów budowlanych?

REKLAMA

Najem 2025:będzie drożej, ale bez dużych wzrostów. Mocno wzrosną opłaty za ogrzewanie, wodę, śmieci i inne opłaty eksploatacyjne

Wysoka inflacja nie pozwala spać spokojnie także wynajmującym mieszkania. Poza wzrostem proponowanych cen najmu w nowych umowach, także najemcy korzystający z lokali mocą obowiązujących już umów mogą spodziewać się akcji ze strony wynajmujących w postaci podwyżki czynszu.

Wynajem nieruchomości: Jak zacząć inwestować mimo wysokich barier wejścia?

Wynajem nieruchomości to dla wielu osób atrakcyjna forma inwestowania i ochrony kapitału przed inflacją. Jednak wysokie ceny mieszkań i złożone procedury odstraszają początkujących inwestorów. Jak pokonać przeszkody i skutecznie wejść na rynek wynajmu, nawet przy ograniczonym kapitale?

Komunikat Prezesa GUS: Wskaźniki zmian cen dla lokali mieszkalnych w trzecim kwartale 2024 r. z podziałem na województwa

W czwartek, 9 stycznia 2025 r. GUS rozesłał komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego określający wskaźniki zmian cen dla lokali mieszkalnych w trzecim kwartale 2024 r. z podziałem na województwa.

Innowacyjne rozwiązania w budowie osiedli w dobie zmian klimatycznych

Jakie innowacyjne rozwiązania w nowych inwestycjach mieszkaniowych pomagają radzić sobie z ulewami i podtopieniami? Jak skutecznie zarządzać wodami opadowymi w miastach, by minimalizować wpływ zmian klimatycznych? Jakie zmiany w budownictwie oraz wykorzystanie nowych technologii mogą uczynić miasta bardziej odpornymi na ekstremalne zjawiska pogodowe?

REKLAMA

Sprzedający mieszkania w końcu spuszczają z ceny? Co wynika z analizy rynku wtórnego w grudniu

Pewne jest, że mieszkania oferowany do sprzedaży na rynku wtórnym przestały już mocno drożeć. Trudno jednak mówić już o nowym trendzie cenowym. Tym bardziej, że pod koniec roku oferta mieszkań wystawionych na sprzedaż wyraźnie się skurczyła.

Sprzedając dom lub mieszkanie, można stracić własność i nie otrzymać od nabywcy ani grosza. Akt notarialny przed tym nie zabezpiecza. Jak więc to zrobić?

Nie każdy jest świadomy, że dokonując sprzedaży domu lub mieszkania u notariusza, można nabawić się nie lada problemów, jeżeli nie zadba się o jeden mały szczegół transakcji – moment zapłaty ceny przez nabywcę nieruchomości. W jaki sposób przeprowadzić transakcję kupna-sprzedaży domu lub mieszkania, aby pod względem uzyskania zapłaty ceny za zbywaną nieruchomość – w pełni zabezpieczała ona interes sprzedającego? 

REKLAMA