REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zaadaptować poddasze na cele mieszkalne?

remont, wykończenie, poddasze. Fot. Fotolia
remont, wykończenie, poddasze. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

We wspólnotach, poddasza budynków coraz częściej adaptowane są do celów użytkowych. Aby na poddaszu można było zamieszkać, potrzebny jest remont a co za tym idzie pozwolenia na budowę i spełnienia szeregu wymogów technicznych. Niemniej jednak, nakład pracy i zainwestowane pieniądze mogą się szybko zwrócić i przynieść zysk.

REKLAMA

REKLAMA

Inwestycja w postaci adaptacji poddasza budynku wielorodzinnego na cele mieszkalne to projekt wymagający dokładnego przemyślenia. Przed podjęciem decyzji należy przeanalizować możliwości techniczne poddasza i finansowe wspólnoty, a także potencjalne korzyści i straty związane z remontem. „Adaptacja poddasza to kwestia wychodząca poza zakres zwykłego zarządu nieruchomością. W zależności od liczby wyodrębnionych i niewyodrębnionych lokali, zarząd musi uzyskać zgodę wszystkich współwłaścicieli lub zgodę właścicieli w formie uchwały uzupełnionej o pełnomocnictwo. W przypadku gdy budynek podlega zarządowi miasta lub gminy, a także gdy jest objęty ochroną konserwatora zabytków, należy uzyskać zgodę tych organów lub uzgodnić warunki przebudowy z wojewódzkim konserwatorem zabytków.” wskazuje Mariusz Łubiński, prezes Admus Sp. z o.o.

W momencie zatwierdzenia uchwały wspólnoty, pierwszym krokiem w kierunku adaptacji poddasza powinno być uzyskanie pozwolenia na budowę. Stosowny wniosek wraz z prośbą o wydanie warunków zabudowy należy złożyć w wydziale architektoniczno-budowlanym w starostwie powiatowym lub w urzędzie miasta na prawach powiatu. Dokument dotyczący warunków zabudowy będzie stanowił podstawę do wykonania dokumentacji technicznej inwestycji. Z chwilą otrzymania pozwolenia powinniśmy zawiadomić jeszcze powiatowego inspektora nadzoru budowlanego o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót, przynajmniej siedem dni wcześniej przed rozpoczęciem.

Najważniejsze dla przyszłego wykorzystania lokum w celach zarobkowych jest spełnienie określonych prawnie warunków technicznych, jak na przykład tych dotyczących wysokości pomieszczenia. Nie zapomnijmy o doprowadzeniu instalacji elektrycznej, wykonanej zgodnie z projektem. Istotnie ważne jest odpowiednie podłączenie instalacji wodnej, uwarunkowane odpowiednim ciśnieniem wody na przyłączu. Problem z odbiorem lokum przez nadzorcę budowlanego może przysporzyć nam błędnie zainstalowany system ogrzewania oraz mało wydajna klimatyzacja. Istotnym elementem prac powinno być również wykonanie izolacji termicznej poddasza rozumiane jako ocieplenie dachu np. wełną mineralną oraz wymiana okien.

REKLAMA

Zakończenie prac budowlanych wymaga odbioru lokalu przez nadzór budowlany i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie. W ostatnim etapie sporządzamy akt notarialny i dokonujemy zmian w księdze wieczystej.”informuje Mariusz Łubiński.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Funkcjonalnie zaadoptowana przestrzeń poddasza to korzyść dla przyszłych użytkowników lokum, a często źródło zysku dla wspólnoty. Dodatkową przestrzeń użytkową możemy wynająć na biuro, dzięki czemu koszty wspólnoty maleją. Czynsz z wynajmu może znacząco obniżyć czynsz mieszkańców wspólnoty lub wesprzeć fundusz remontowy oraz kolejne inwestycje.

W przypadku sprzedaży lokalu należny skorygować udziały w nieruchomości wspólnej, które będą obejmowały powstały lokal.

Zobacz także:  Jak dobierać rozmiar okien dachowych do poddasza?

Zobacz także:  W jaki sposób zapewnić skuteczną wentylację poddasza?

Mariusz Łubiński, prezes Admus Sp. z o.o.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Deweloperzy nie zrobią dużych promocji cen mieszkań na Black Friday. Ale nie będzie też pompowania cen przed obniżką. To skutki ustawy o jawności cen

- W dobie jawności cen nieruchomości, nie spodziewam się, by na rynku deweloperskim znacząco obniżano ceny na okoliczność Black Friday. Taka „szybka obniżka” później zostaje w historii ceny dostępnej dla konsumenta i będzie on kilka miesięcy później widzieć, że deweloper był w stanie zaproponować za nieruchomość znacznie niższą cenę – mówi Mirosław Król, ekspert rynku nieruchomości. – Spodziewam się, że deweloperzy wykorzystają czas promocji w inny sposób niż obniżając ceny nominalnie. Przykładem może być oferowanie darmowych elementów wyposażenia mieszkania czy np. obniżki ceny na garaż lub miejsce postojowe – dodaje ekspert.

Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Czy osoby pracujące w domu muszą zapłacić podatek według wyższej stawki? Organy podatkowe i sądy są zgodne

Siedziba działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach najmu, ale również korzystnie rozliczyć PIT i VAT. A co z podatkiem od nieruchomości? Czy w takim przypadku trzeba płacić go według najwyższej stawki?

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

REKLAMA

To koniec biurokratycznych uciążliwości dla właścicieli takich nieruchomości - Prezydent już podpisał nowelizację

Właściciele tego rodzaju nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP podpisał się pod nowelizacją ustawy, która ma za zadanie wyraźnie skrócić urzędniczą maszynerię. Znikają m. in. podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu rodzajach spraw wystarczy zgłoszenie i milcząca zgoda urzędnika. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli i jakich budynków dotyczy zmiana?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA