REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Prawne uwarunkowania sprawowania zarządu nieruchomością wspólną

Wojciech Sulczewski
nieruchomości, inwestycje Fot. Fotolia
nieruchomości, inwestycje Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Do nieruchomości wspólnych zaliczamy m.in. klatki schodowe, windy, podwórka i dach. Nieruchomości wspólne są to obszary w budynku, które mają przynajmniej dwóch współwłaścicieli.

REKLAMA

REKLAMA

Z nieruchomością wspólną mamy do czynienia w sytuacji, gdy w obrębie danego budynku jest co najmniej dwóch jego współwłaścicieli. Wówczas te części nieruchomości, które nie służą do użytku wyłącznie właściciela noszą nazwę nieruchomości wspólnej, chodzi tu na przykład o klatki schodowe, windy, podwórka czy dach.

Kwestie związane z takim zarządem znajdują uregulowanie w ustawie z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali. Sposób sprawowania zarządu nieruchomością wspólną może być ustalony w formie zwykłej pisemnej pomiędzy współwłaścicielami, może także zostać określony w księdze wieczystej prowadzonej dla poszczególnej nieruchomości. Ujawnienie sposobu zarządu w księdze wieczystej z pewnością jest bardzo przejrzysty dla potencjalnego nabywcy części takiej nieruchomości, albowiem zapoznając się z treścią księgi wieczystej, posiada od razu wiedzę o sposobie zarządu nieruchomością wspólną; jest to jednak uciążliwe rozwiązanie w przypadku, gdy chcemy dokonać zmiany sposobu zarządu, wówczas do notariusza stawić się muszą wszyscy współwłaściciele nieruchomości, co wiążę się i z kosztami i z utrudnieniami związanymi z doprowadzeniem wszystkich zainteresowanych do kancelarii.

Z wpisywaniem sposobu zarządu możemy się często spotkać w nieruchomościach należących do jednostek samorządu terytorialnego, gdzie wpisuje się, że zarząd sprawuje np. Zakład Gospodarki Komunalnej, jeśli najemcy takich lokali będą wnosili do Gminy o ich wykup, jako właściciele (a później także przyszli nabywcy) są zobowiązani do respektowania postanowień sprawowania zarządu. Jeśli współwłaściciele nie określili ani na mocy umowy, ani na mocy uchwały zaprotokołowanej przez notariusza, zastosowanie znajdują przepisy ustawowe. Jeżeli liczba lokali (zarówno wyodrębnionych jak i niewyodrębnionych) jest mniejsza niż siedem, odnośnie zarządu nieruchomością wspólną posługiwać trzeba się przepisami Kodeksu cywilnego, mamy wtedy do czynienia z tzw. małą wspólnotą. Jeżeli takich lokali łącznie jest więcej niż siedem, właścicieli muszą podjąć uchwałę o wyborze osób do zarządu (jednej lub kilku), gdyż utworzona została duża wspólnota. Zarząd kieruje sprawami wspólnoty mieszkaniowej, jest jej reprezentantem, podejmuje samodzielnie czynności zwykłego zarządu. Natomiast, do podjęcia czynności przekraczających zwykły zarząd, potrzeba uchwały właścicieli. Do czynności przekraczających zwykły zarząd, zaliczyć można w szczególności:

REKLAMA

  • Ustalenie wynagrodzenia zarządu albo zarządcy,
  • Przyjęcie rocznego planu gospodarczego,
  • Ustalenie wysokości opłat na pokrycie kosztów zarządu,
  • Zmiana przeznaczenia części nieruchomości wspólnej – na przykład wspólnota postanowiła zaadaptować piwnice na lokal użytkowy,
  • Wyrażenie zgody na nadbudowę / przebudowę nieruchomości wspólnej, ustanowienie odrębnej własności tak powstałego lokali i rozporządzenie nim, dokonanie zmiany dotychczasowych udziałów wskutek powstania nowego lokalu,
  • Udzielenie zgody na zmianę wysokości udziałów we współwłasności nieruchomości wspólnej,
  • Podzielenie nieruchomości wspólnej, na przykład wspólnota dysponuje dużą działką, która nie jest przez nią wykorzystywana, wówczas, po podziale, może ona zostać zbyta a pieniądze uzyskane ze sprzedaży zasilą konto wspólnoty,
  • Nabycie nieruchomości – wspólnota posiadająca małą działkę decyduje się dokupić sąsiednią nieruchomość celem na przykład budowy garaży, urządzenia placu zabaw,

Zgody wspólnoty wyrażonej w drodze uchwały wymaga także połączenie dwóch odrębnych lokali (na przykład ktoś posiada dwa lokale na tym samym piętrze i chce z nich stworzyć jeden) oraz podział lokalu (np. ktoś ma duży lokal, z którego chce stworzyć dwa czy trzy mniejsze). Jeśli na skutek panujących w danej wspólnocie relacji, właściciel nie uzyska zgody na takie proces, może domagać się rozstrzygnięcia sprawy przez sąd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także:  Jak wspólnota mieszkaniowa może oszczędzać?

Zobacz także:  Jak wspólnota mieszkaniowa może oszczędzać?

Zobacz także:  Jakie zmiany w mieszkaniu nie wymagają pozwolenia?

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

REKLAMA

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

Nowe obowiązki dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba będzie się z nich wywiązać? Lepiej nie odkładać tego na ostatnią chwilę

Przepisy wprowadziły nowe obowiązki m.in. dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba się z nich wywiązać? Warto znać termin, by nie dokonywać zmian na ostatnią chwilę i nie narażać się na konieczność korzystania z usług po zawyżonych cenach.

REKLAMA

Młodzi nie chcą oszczędzać na własne mieszkanie! Stare zachęty nie działają, a nowe?

Pod koniec września 2025 r. na Kontach Mieszkaniowych w trzech bankach oszczędzało łącznie tylko ok. 6,7 tys. osób. Co gorsza – jak oceniają eksperci portalu GetHome.pl – program uruchomiony przez poprzedni rząd gaśnie. Czy ożywią go zmiany w warunkach oszczędzania, które zaczną obowiązywać od stycznia 2026 r.?

Gdy służebność drogi koniecznej staje się luksusem... Sąd Najwyższy precyzuje pojęcie nieruchomości i granice niezbędnego dostępu

W obliczu narastających konfliktów sąsiedzkich i zawiłości prawnych związanych z dostępem do drogi publicznej, Sąd Najwyższy ponownie pochylił się nad instytucją służebności drogi koniecznej. Choć sprawa, której dotyczy najnowsze orzeczenie z 29 września 2025 roku (sygn. I CSK 2324/24), zakończyła się odmową przyjęcia skargi kasacyjnej, to uzasadnienie postanowienia rzuca nowe światło na kluczowe aspekty tego zagadnienia: pojęcie nieruchomości w sensie prawnym oraz rygorystyczne podejście do oceny niezbędności ustanowienia służebności. Wskazuje to, że nie każda trudność komunikacyjna uzasadnia ingerencję w prawo własności sąsiada, a właściciel nieruchomości musi najpierw wykazać, że podjęcie działań we własnym zakresie jest ekonomicznie nieracjonalne.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA