REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmniejszenie wartości nieruchomości w wyniku uchwalenia planu zagospodarowania przestrzennego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zbrojewski
Nieruchomości. Fot. Fotolia
Nieruchomości. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Plan zagospodarowania przestrzennego stanowi podstawowy instrument regulujący przeznaczenie oraz sposób zagospodarowania terenów w gminie. Przy jego sporządzaniu powinno się uwzględniać zarówno interes publiczny jak i prywatny. Na danym terenie objętych planem może zostać ograniczona lub nawet zabroniona możliwość zabudowy.

Ograniczenie przez plan zagospodarowania przestrzennego swobody dysponowania przez właściciela nieruchomością, oznacza często drastyczne zmniejszenie jej wartości. Prawo przyznaje właścicielom wiele możliwości działania na różnych etapach - zarówno przed uchwaleniem planu jak i po jego uchwaleniu. Właściciel może także wnioskować o zmianę już uchwalonego planu.

REKLAMA

REKLAMA

Właściciel może:

a) składać swoje uwagi dotyczące studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego,
b) składać wnioski i uwagi dotyczące miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
c) złożyć skargę do sądu administracyjnego,
d) wystąpić z roszczeniem odszkodowawczym w związku z uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
e) złożyć wniosek o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego do wójta, burmistrza, lub prezydenta miasta.

Uwagi do studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego

REKLAMA

Studium uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego nie jest aktem prawa powszechnie obowiązującego - nie może być więc podstawą do wydania decyzji administracyjnej. Jednakże studium jako jeden z instrumentów kształtowania polityki przestrzennej, stanowi podstawę do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Jego ustalenia przy tworzeniu planu miejscowego są wiążące dla organów gminy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnioski dotyczące studium mogą być składane przez osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, a także przez organy administracji.Termin składania wniosków jest oznaczony w ogłoszeniu o uchwale (w lokalnej prasie, w obwieszczeniu, w sposób zwyczajowo przyjęty na danym obszarze). Termin nie może być krótszy niż 21 dni. Po jego przekroczeniu wnioski pozostają nierozpatrzone.Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym pozwala na składanie wniosków dotyczących studium przed rozpoczęciem prac nad jego tworzeniem, a także na składanie uwag dotyczących konkretnych już ustaleń przyjętych w projekcie studium.

Przy składaniu wniosków i uwag nie jest konieczne wskazywanie interesu prawnego i faktycznego ani uzasadnienia.

Wnioski dotyczące planu zagospodarowania przestrzennego

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest aktem prawa miejscowego powszechnie obowiązującego – bezpośrednio wpływa na sytuację prawną właścicieli nieruchomości. Nieruchomość wybudowana z naruszeniem planu może być potraktowana jako samowola budowlana. Wnioski dotyczące planu można składać po ogłoszeniu przez radę gminy uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego. Po wyłożeniu projektu planu do publicznego wglądu – kiedy znane są już konkretne ustalenia dotyczące planu - można składać uwagi.Termin składania wniosków i uwag nie może być krótszy niż 21 dni od ogłoszenia. Po jego przekroczeniu wnioski pozostaną nierozpatrzone. Uwagi do projektu planu miejscowego może wnieść każdy, kto kwestionuje ustalenia przyjęte w projekcie planu.

Zobacz również serwis: Gmina

Skarga do sądu administracyjnego

Właściciel który uzna że jego interes prawny został naruszony uchwałą ustanawiającą plan miejscowy, po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia, może złożyć skargę do sądu administracyjnego. Podstawę do tego typu działań daje art. 101 ustawy o samorządzie gminnym. Jeżeli w sprawie orzekał już sąd administracyjny i skargę oddalił, ponowne zaskarżenie tej samej uchwały jest niedopuszczalne. Do sądu można także zaskarżyć studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Roszczenia właściciela nieruchomości

Artykuł 36 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym daje właścicielom i użytkownikom wieczystym możliwość wystąpienia z roszczeniem odszkodowawczym lub roszczeniem o wykupienie nieruchomości jeżeli, w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą, korzystanie z nieruchomości lub jej części w dotychczasowy sposób, lub zgodny z dotychczasowym przeznaczeniem stało się niemożliwe bądź istotnie ograniczone . W realizacji roszczenia odszkodowawczego gmina może zaoferować nieruchomość zamienną, ale właściciel nie ma obowiązku jej przyjęcia.

Jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego wartość nieruchomości uległa zmianie, to w przypadku sprzedaży nieruchomości, gdy wartość nieruchomości uległa obniżeniu, właściciel nieruchomości ma prawo żądać od gminy odszkodowania równego obniżeniu wartości nieruchomości. Jeżeli wartość nieruchomości wzrosła i właściciel zbywa nieruchomość wójt, burmistrz lub prezydent pobiera jednorazową opłatę ustaloną w planie miejscowym (rentę planistyczną).
Według kodeksu cywilnego termin przedawnienia roszczenia właściciela upływa po 10 latach. Jeżeli roszczenie jest związane z prowadzeniem działalności gospodarczej na danej nieruchomości to termin wynosi 3 lata.

Zobacz również serwis: Nieruchomości

Wniosek o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego

Właściciel może także wystąpić do wójta burmistrza lub prezydenta miasta o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego. Ma on obowiązek przynajmniej raz w kadencji dokonać analizy zmian w zagospodarowaniu przestrzennym, ale nie ma obowiązku uwzględniania wniosku .Wniosek traki jest wyłącznie wnioskiem postulatywnym, jego rozpatrzenie nie jest określone żadnym terminem i właścicielowi nie przysługuje skarga na bezczynność organu.

Wniosek powinien zawierać imię, nazwisko i adres właściciela, opis nieruchomości których dotyczy wniosek, a także wyrys mapy z ewidencji gruntów.
Jeżeli wójt, burmistrz, lub prezydent zaakceptuje zmianę planu, przedstawia wnioski o podjęcie stosownej uchwały na posiedzeniu rady gminy. Niestety nawet bardzo dobrze umotywowany wniosek nie daje gwarancji sukcesu ponieważ koszty zmiany planu ponoszą gminy, a te niechętnie godzą się na zmianę już uchwalonego planu.
Procedura zmiany planu jest taka sama jak przy jego uchwalaniu.

Podstawa prawna:
1) Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
2) Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
3) Kodeks cywilny

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zagospodarowanie przestrzenne: zmiany w ustawie powinny być przemyślane. Nowe przepisy wejdą w życie w połowie 2026 r.

Wielka reforma dotycząca planowania i zagospodarowania przestrzennego trwa. Jakie korekty nowelizacji ustawy przewidziano? Kiedy wejdą w życie nowe przepisy? Przedsiębiorcy wystosowali apel do rządzących.

Pies hałasuje i zakłóca spokój. Czy potrzebne są nowe przepisy?

W przypadku hałaśliwych zwierząt domowych nie pomogą ani przepisy administracyjne, ani karne. Na problem zwraca uwagę Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.

Bez tego papierka zapomnij o odszkodowaniu w razie pożaru

Mogłoby się wydawać, że skoro m. in. budynki mieszkalne jednorodzinne, garażowe, gospodarcze w zabudowie jednorodzinnej oraz obiekty budowlane budownictwa zagrodowego i letniskowego, nie wymagają prowadzenia dla nich książki obiektu budowlanego, to nie dotyczy też ich obowiązek dokonywania przeglądów niektórych instalacji – skoro nie ma książki, do której wynik takiego przeglądu można by wpisać. Jednak nic bardziej mylnego! W niniejszym artykule skupimy się na jednym z istotniejszych obowiązków właścicieli nieruchomości.

Ustawa o jawności nie wpłynęła na obniżenie cen mieszkań [Raport]

W III kwartale br. nastąpiło ożywienie popytu na rynku mieszkaniowym - wynika z raportu JLL. Wejście w życie ustawy o jawności cen wywołało falę korekt w cennikach deweloperów, ale ich wpływ na poziom cen był znikomy, ponieważ podwyżki i obniżki się zrównoważyły.

REKLAMA

TBS-y na marginesie. Najtańszy najem w Polsce wciąż bez wsparcia państwa

Mimo kryzysu mieszkaniowego i galopujących cen, Towarzystwa Budownictwa Społecznego nadal działają w cieniu polityki państwa. Choć oferują najtańszy i najbezpieczniejszy najem w kraju, ich potencjał pozostaje niewykorzystany – procedury są zbyt skomplikowane, a finansowanie znikome. Jeśli to się nie zmieni, za kilka lat czeka nas jeszcze głębszy kryzys.

Miało nie być podatku katastralnego, a jednak po cichu trwają prace – rewolucja w podatku od nieruchomości coraz bliżej?

Od kilku lat w debacie publicznej pojawia się temat istotnych zmian w podatku od nieruchomości i już kilkukrotnie opinia publiczna była sondowana przez władze potencjalnym wprowadzeniem podatku katastralnego. Okazuje się, że jednak z sejmowych komisji właśnie obraduje nad taką propozycją. Co znamienne, dzieje się to w okresie, gdy planowany deficyt w budżecie państwa sięgnie blisko 300 mld zł, zatem dodatkowe pieniądze z nowego i droższego sposobu opodatkowania nieruchomości mogłyby stanowić istotny zastrzyk dla budżetu kosztem właścicieli nieruchomości.

Podatek od nieruchomości 2026. Jakie będą nowe stawki i jak najlepiej opłacić daninę?

Podwyżki cen gazu, prądu i żywności to dopiero początek. Po waloryzacji emerytur i innych świadczeń, inflacja ponownie upomni się o swoje, tym razem poprzez wyższe opłaty za domy i mieszkania. W 2026 roku wiele gmin wykorzysta wskaźnik inflacji, by podnieść lokalne podatki. Kogo dotkną największe podwyżki i czy Twój budżet domowy wytrzyma kolejne obciążenie?

Obcokrajowcy na polskim rynku mieszkaniowym. Jak wielu z nich kupuje nieruchomości?

Jak dużo obcokrajowców kupuje nowe mieszkania w Polsce? Czy ich liczba rośnie? Jaka jest największa grupa kupujących wśród cudzoziemców? Jakimi mieszkaniami najbardziej interesują się nabywcy zza granicy? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

REKLAMA

Sprzedaż grobu – co na to polskie prawo?

W gąszczu codziennych problemów i spraw, z oczywistych względów myślimy bardziej o swoich nieruchomościach za życia, a nie tych po śmierci. W Internecie można jednak znaleźć wiele ofert sprzedaży miejsc na cmentarzu. Warto mieć świadomość, że w wielu przypadkach taka sprzedaż jest nielegalna, o czym mowa w poniższym artykule.

Nowe modele umowy najmu w parkach handlowych: limit kosztowy, indeksacja, ryczałt [Raport]

Czy umowy najmu triple-net w parkach handlowych nadal funkcjonują? Raport „Retail parks everywhere?“ przygotowany przez Avison Young ukazuje nowe modele rozliczeń między najemcą i wynajmującym: limit kosztowy, indeksacja, ryczałt.

REKLAMA