REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmniejszenie wartości nieruchomości w wyniku uchwalenia planu zagospodarowania przestrzennego

Łukasz Zbrojewski
Nieruchomości. Fot. Fotolia
Nieruchomości. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Plan zagospodarowania przestrzennego stanowi podstawowy instrument regulujący przeznaczenie oraz sposób zagospodarowania terenów w gminie. Przy jego sporządzaniu powinno się uwzględniać zarówno interes publiczny jak i prywatny. Na danym terenie objętych planem może zostać ograniczona lub nawet zabroniona możliwość zabudowy.

Ograniczenie przez plan zagospodarowania przestrzennego swobody dysponowania przez właściciela nieruchomością, oznacza często drastyczne zmniejszenie jej wartości. Prawo przyznaje właścicielom wiele możliwości działania na różnych etapach - zarówno przed uchwaleniem planu jak i po jego uchwaleniu. Właściciel może także wnioskować o zmianę już uchwalonego planu.

REKLAMA

Właściciel może:

a) składać swoje uwagi dotyczące studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego,
b) składać wnioski i uwagi dotyczące miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
c) złożyć skargę do sądu administracyjnego,
d) wystąpić z roszczeniem odszkodowawczym w związku z uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
e) złożyć wniosek o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego do wójta, burmistrza, lub prezydenta miasta.

Uwagi do studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego

REKLAMA

Studium uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego nie jest aktem prawa powszechnie obowiązującego - nie może być więc podstawą do wydania decyzji administracyjnej. Jednakże studium jako jeden z instrumentów kształtowania polityki przestrzennej, stanowi podstawę do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Jego ustalenia przy tworzeniu planu miejscowego są wiążące dla organów gminy.

Wnioski dotyczące studium mogą być składane przez osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, a także przez organy administracji.Termin składania wniosków jest oznaczony w ogłoszeniu o uchwale (w lokalnej prasie, w obwieszczeniu, w sposób zwyczajowo przyjęty na danym obszarze). Termin nie może być krótszy niż 21 dni. Po jego przekroczeniu wnioski pozostają nierozpatrzone.Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym pozwala na składanie wniosków dotyczących studium przed rozpoczęciem prac nad jego tworzeniem, a także na składanie uwag dotyczących konkretnych już ustaleń przyjętych w projekcie studium.

Przy składaniu wniosków i uwag nie jest konieczne wskazywanie interesu prawnego i faktycznego ani uzasadnienia.

Wnioski dotyczące planu zagospodarowania przestrzennego

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest aktem prawa miejscowego powszechnie obowiązującego – bezpośrednio wpływa na sytuację prawną właścicieli nieruchomości. Nieruchomość wybudowana z naruszeniem planu może być potraktowana jako samowola budowlana. Wnioski dotyczące planu można składać po ogłoszeniu przez radę gminy uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego. Po wyłożeniu projektu planu do publicznego wglądu – kiedy znane są już konkretne ustalenia dotyczące planu - można składać uwagi.Termin składania wniosków i uwag nie może być krótszy niż 21 dni od ogłoszenia. Po jego przekroczeniu wnioski pozostaną nierozpatrzone. Uwagi do projektu planu miejscowego może wnieść każdy, kto kwestionuje ustalenia przyjęte w projekcie planu.

Zobacz również serwis: Gmina

Skarga do sądu administracyjnego

Właściciel który uzna że jego interes prawny został naruszony uchwałą ustanawiającą plan miejscowy, po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia, może złożyć skargę do sądu administracyjnego. Podstawę do tego typu działań daje art. 101 ustawy o samorządzie gminnym. Jeżeli w sprawie orzekał już sąd administracyjny i skargę oddalił, ponowne zaskarżenie tej samej uchwały jest niedopuszczalne. Do sądu można także zaskarżyć studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Roszczenia właściciela nieruchomości

REKLAMA

Artykuł 36 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym daje właścicielom i użytkownikom wieczystym możliwość wystąpienia z roszczeniem odszkodowawczym lub roszczeniem o wykupienie nieruchomości jeżeli, w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą, korzystanie z nieruchomości lub jej części w dotychczasowy sposób, lub zgodny z dotychczasowym przeznaczeniem stało się niemożliwe bądź istotnie ograniczone . W realizacji roszczenia odszkodowawczego gmina może zaoferować nieruchomość zamienną, ale właściciel nie ma obowiązku jej przyjęcia.

Jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego wartość nieruchomości uległa zmianie, to w przypadku sprzedaży nieruchomości, gdy wartość nieruchomości uległa obniżeniu, właściciel nieruchomości ma prawo żądać od gminy odszkodowania równego obniżeniu wartości nieruchomości. Jeżeli wartość nieruchomości wzrosła i właściciel zbywa nieruchomość wójt, burmistrz lub prezydent pobiera jednorazową opłatę ustaloną w planie miejscowym (rentę planistyczną).
Według kodeksu cywilnego termin przedawnienia roszczenia właściciela upływa po 10 latach. Jeżeli roszczenie jest związane z prowadzeniem działalności gospodarczej na danej nieruchomości to termin wynosi 3 lata.

Zobacz również serwis: Nieruchomości

Wniosek o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego

Właściciel może także wystąpić do wójta burmistrza lub prezydenta miasta o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego. Ma on obowiązek przynajmniej raz w kadencji dokonać analizy zmian w zagospodarowaniu przestrzennym, ale nie ma obowiązku uwzględniania wniosku .Wniosek traki jest wyłącznie wnioskiem postulatywnym, jego rozpatrzenie nie jest określone żadnym terminem i właścicielowi nie przysługuje skarga na bezczynność organu.

Wniosek powinien zawierać imię, nazwisko i adres właściciela, opis nieruchomości których dotyczy wniosek, a także wyrys mapy z ewidencji gruntów.
Jeżeli wójt, burmistrz, lub prezydent zaakceptuje zmianę planu, przedstawia wnioski o podjęcie stosownej uchwały na posiedzeniu rady gminy. Niestety nawet bardzo dobrze umotywowany wniosek nie daje gwarancji sukcesu ponieważ koszty zmiany planu ponoszą gminy, a te niechętnie godzą się na zmianę już uchwalonego planu.
Procedura zmiany planu jest taka sama jak przy jego uchwalaniu.

Podstawa prawna:
1) Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
2) Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
3) Kodeks cywilny

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Nieruchomości
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Frankowicze znów triumfują. Co oznacza wyrok TSUE?

    Frankowicze znów mają powody do radości. TUSE w czwartek orzekł, że sądy krajowe mają obowiązek zbadać z urzędu, czy postanowienia umowy mają nieuczciwy charakter i, dokonawszy takiego badania, mają obowiązek wyłączyć stosowanie nieuczciwych warunków umownych tak, aby nie wywierały one skutków wobec konsumenta.

    Bezpieczny Kredyt 2% - czy w 2024 roku nadal będzie można skorzystać z dopłat do kredytu?

    Już od początku lipca 2023 r. osoby zainteresowane zakupem nieruchomości mogą być beneficjentami rządowego programu Bezpieczny Kredyt 2%. Kilka dni temu Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zwiększeniu środków na Bezpieczny Kredyt 2% o blisko 4,8 mld zł. To wstępne ustalenia, które muszą jeszcze przejść ścieżkę legislacyjną. Jeśli projekt zostanie zatwierdzony, w 2024 roku z programu będzie mogło skorzystać kolejne 35 tys. osób.

    Jaki metraż mają największe mieszkania deweloperskie i ile kosztują?

    Jak duże mieszkania można znaleźć u deweloperów? W których inwestycjach? Ile kosztują? Sprawdzamy!

    Frankowicze nie odpuszczają. Przyszły rok będzie podobny? [KOMENTARZ]

    Według najnowszych statystyk, od początku br. do końca trzeciego kwartału do sądów okręgowych w całym kraju wpłynęło o jedną trzecią więcej spraw frankowych niż rok wcześniej. Skala tak dużego wzrostu jest zrozumiała. Wielu kredytobiorców zachęciła do złożenia pozwu korzystna dla nich decyzja TSUE. Przekonujące były też zwycięskie batalie sądowe innych frankowiczów. Ponadto rosnąca świadomość prawna konsumentów i aktywne działania informacyjne różnych organizacji oraz kancelarii prawnych dały zapalniki do walki w sądach. Skutkiem tego niektóre z nich odnotowały nawet blisko 200-procentowe wzrosty liczby spraw frankowych. A to jeszcze nie koniec dodatnich wyników, choć kolejne skoki mogą być już nieco słabsze. Banki już powinny rozważać bardziej korzystne ugodowe rozwiązania konfliktów.

    REKLAMA

    Wody opadowe to nie problem tylko cenny zasób. Jak zagospodarować je w mieście?

    W obliczu zmian klimatycznych, również Europa staje się coraz bardziej narażona na anomalie pogodowe, takie jak długotrwałe okresy bez opadów lub nawalne deszcze. Te zjawiska wpływają na to jak projektowane są nowe budynki i infrastruktura, a także w jaki sposób modernizowane są istniejące obiekty. Jednym z kluczowych aspektów walki ze zmianami jest odpowiednie zagospodarowanie wód opadowych. Zamiast traktować je jako problem, pora spojrzeć na nie jako na cenny zasób, którego mądre wykorzystanie, uchroni nas przed zagrożeniami wynikającymi ze zmian klimatycznych.

    Dofinansowanie wymiany dachów z azbestu. Nabór wniosków od 15 grudnia 2023 r.

    Od 15 grudnia 2023 r. do 12 stycznia 2024 r. będzie można ubiegać się o wsparcie na wymianę w gospodarstwach rolnych pokryć dachowych wykonanych z materiałów zawierających azbest. Jest to drugi nabór wniosków o taką pomoc finansową realizowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

    Czy prawo zmusi rynek do większego nacisku na budynki pasywne?

    Potrzeba termomodernizacji budynków jest faktem, a energooszczędność jest jednym z najważniejszych wyzwań na rynku nieruchomości. Regulacje unijne mają w tym swój duży udział. Jaki jest planowany koszt termomodernizacji w Europie, i kto za to zapłaci? 

    Dłużej niż w Belgii, ale krócej niż na Słowacji. Ile pracujemy na zakup mieszkania?

    Ośmiokrotność rocznych zarobków brutto - tyle musi poświęcić przeciętny Kowalski, by kupić własne lokum. Według raportu Deloitte wynik ten plasuje nas pośrodku europejskiej stawki. Ile na mieszkanie pracuje się w innych krajach? Jakie są tam ceny nieruchomości?

    REKLAMA

    Kończą się negocjacje w sprawie dyrektywy UE dot. charakterystyki energetycznej budynków. Polskie szkoły pionierami w dziedzinie efektywności energetycznej ale nadal wiele jest do zrobienia

    Polscy przedstawiciele zbliżają się do finałowego etapu negocjacji odnośnie Dyrektywy UE dotyczącej charakterystyki energetycznej budynków. Ta dyrektywa ma na celu zainicjowanie rozległych prac renowacyjnych zarówno w przypadku budynków publicznych, jak i prywatnych. W Polsce można wskazać kilka przykładów pionierskich projektów, które mogą stanowić inspirację dla fali renowacji. Szkoły w Budzowie i Rogowie przodują w tworzeniu energooszczędnych rozwiązań, które mogą stać się inspiracją dla fali renowacji w Polsce. Jednocześnie wiele innych polskich szkół jest w złym stanie. Polska traci około 75 000 dni szkolnych rocznie z powodu pleśni i wilgoci w budynkach. Organizacje społeczeństwa obywatelskiego wzywają rząd do postawienia sobie jasnych i ambitnych celów w zakresie renowacji szkół i domów w trosce o zdrowie i dobrobyt polskich dzieci.

    Polacy uważają, że deweloperzy powinni więcej budować z ekomateriałów. Co wtedy z cenami nieruchomości?

    Ponad połowa Polaków jest zdania, że powinny obowiązywać przepisy obligujące deweloperów do budowania nowych mieszkań i domów w dużej części z materiałów ekologicznych, w tym pochodzących z recyklingu. Co na to eksperci? Opinie są podzielone. 

    REKLAMA