REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kalendarz domowych wydatków – jak go stworzyć?

Materiały prasowe
Oszczędzanie Fot. Fotolia
Oszczędzanie Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kalendarz domowych wydatków pozwala nam kontrolować codzienne koszty utrzymania. Dzięki kalendarzowi domowych wydatków zawsze wiemy, ile możemy wydać, a co za tym idzie możemy świadomie dysponować pieniędzmi i część z nich odkładać na nieprzewidziane sytuacje. Dodatkowo stworzenie takiego kalendarza nie jest trudne.

Najważniejszy jest dobry plan

Zarządzanie finansami domowymi nierzadko wymaga sporego wysiłku. Pierwszą ważną kwestią jest racjonalne zaplanowanie wydatków. Pieniądze muszą wystarczyć na opłacenie rachunków, żywności, lekarstw, rozrywki, itp. Planując, warto zwrócić uwagę na trzy główne obszary, dzięki którym możliwe jest utrzymanie kontroli nad naszym budżetem domowym: rozsądne robienie zakupów, przemyślane zaciąganie zobowiązań (w tym pożyczek krótkoterminowych, szczególnie tzw. „chwilówek”) i rozważne korzystanie z kart kredytowych.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz także: Dobra kondycja polskiej waluty

Szacowanie kosztów i oszczędzanie

Nowy miesiąc warto rozpocząć od oszacowania kosztów (występujących regularnie i tych nadzwyczajnych). Najpierw musimy odliczyć wydatki na comiesięczne rachunki (czynsz, gaz, prąd itd.), a następnie podzielić swój dochód na tygodnie, a nawet dni – w ten sposób dowiemy się, ile tak naprawdę możemy wydać, by nie przekroczyć swojego budżetu. Dla utrzymania naszego budżetu domowego w dobrej formie ważne jest rozsądne robienie zakupów. Najlepiej większe sprawunki żywnościowe robić raz na tydzień – codzienne zakupy mogą wiązać się tylko z pozorną oszczędnością. Co prawda wydajemy na raz mniejsze kwoty, jednakże ich suma może okazać się wyższa od tej, którą wydalibyśmy płacąc raz. Lepszą formą płacenia będzie gotówka. Posługiwanie się „rzeczywistymi pieniędzmi” sprawia, że mamy większą kontrolę nad wydawanymi pieniędzmi. W przypadku, gdy zamierzamy kupić coś „większego”, zacznijmy od poszukania najlepszej ceny w porównywarkach cenowych, w sklepach internetowych, także w aptekach online (w ten sposób można uzyskać ceny o 20-30% niższe niż w tradycyjnym sklepie). Żeby uniknąć naliczenia wysokich odsetek, które zwiększą kwotę zobowiązania za rachunki, raty, mandaty i inne zobowiązania najlepiej płacić od razu.

Zobacz także: Jakie są produkty finansowe dla dzieci?

REKLAMA

Istotnym tematem zarządzania budżetem domowym jest także korzystanie z okazjonalnych pożyczek gotówkowych, zakupów na raty i promocji. Eksperci radzą, by przed zaciągnięciem np. wakacyjnego kredytu sprawdzić, czy domowy budżet pozwoli na spłatę kolejnych rat. W przeciwnym razie istnieje zagrożenie wplątania się w spiralę zadłużenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oszczędzanie zaczynajmy od systematycznego odkładania nawet drobnych kwot – od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych miesięcznie.

Zobacz także: Co to jest karta przedpłacona?

Jak wynika z raportu „Polacy a domowe finanse” aż 79%* dorosłych Polaków deklaruje, że nie oszczędza z myślą o emeryturze” – mówi dr Krzysztof Matela, Prezes EGB Investments S.A. „Nadal niewiele osób zdaje sobie sprawę, że nawet niewielkie miesięczne kwoty już po kilku latach mogą utworzyć na lokacie znaczny kapitał pieniężny. Po 25 latach oszczędzania zgromadzona suma będzie stanowić spory dodatek np. do emerytur” – dodaje.

Dobrym pomysłem jest także założenie np. w chwili narodzin dziecka rachunku oszczędnościowego w banku i wpłacanie co miesiąc ustalonej kwoty pieniędzy (np. rozpoczynając od 50 zł miesięcznie, w następnym roku można zwiększyć odkładaną kwotę np. o 10 zł, w kolejnym – ponownie o 10 zł, itd.). W chwili osiągnięcia przez dziecko pełnoletności zgromadzone środki, biorąc pod uwagę oprocentowanie, mogą stanowić znaczną kwotę, ułatwiającą mu start w pełnoletność. Niestety, zarządzanie budżetem domowym nie jest prostym zadaniem i zdarza się, że mimo najlepszych chęci popadamy w długi. Wówczas dobrym rozwiązaniem staje się nawiązanie kontaktu z firmą windykacyjną – to szansa dla dłużnika na wypracowanie ugody.

Zobacz także: Czy można uzyskać odroczenie płatności podatku?

Kalendarz wydatków

Przystępując do planowania domowych finansów na dowolny okres (np. na rok), warto najpierw przemyśleć wszystkie rodzaje wydatków, jakie będziemy musieli w tym czasie ponieść i spisać ja na kartce. Następnie dzielimy je na grupy, związane na przykład z tym, jak często taki rodzaj kosztu pojawia się w naszym budżecie. Przyporządkowujemy każdemu z nich jeden kolor (podział na wydatki związane z codziennym funkcjonowaniem gospodarstwa domowego, wydatki cykliczne, wydatki okazjonalne, wydatki nagłe).

Zobacz także: Jak oszczędzać na przelewach?

Na stworzonej liście warto wpisać dokładne kwoty (np. czynsz: 400 zł, rata za pralkę: 80 zł, itd.). Następnie w kalendarzu trzeba zaznaczyć w odpowiednim miejscu po kolei wszystkie wydatki razem z ich wysokością. Ostatnim krokiem jest podsumowanie oddzielnie każdego miesiąca – w ten sposób można łatwo sprawdzić, ile pieniędzy łącznie w danym miesiącu potrzebujemy, by sfinansować wszystkie zaplanowane wydatki.

Przykładowy kalendarz wydatków zaproponowany przez EGB Investments S.A.

_________________________________________________________________________________

*Badanie „Polacy a domowe finanse” zostało przeprowadzone na zlecenie EGB Investments S.A. przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych Gemius S.A. w okresie 23.05 - 24.05.2012 r. metodą CAWI Real Time Sampling na próbie 800 osób w wieku 15-50 lat.

Sondaż był częścią warsztatów prasowych z efektywnego zarządzania własnymi wydatkami „Jak oswoić swój budżet domowy” zorganizowanych 05.06.2012 przez EGB Investments S.A. pod honorowym patronatem Polskiego Związku Windykacji.

Zobacz także: Kantory internetowe zyskują na popularności

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Deweloperzy nie zrobią dużych promocji cen mieszkań na Black Friday. Ale nie będzie też pompowania cen przed obniżką. To skutki ustawy o jawności cen

- W dobie jawności cen nieruchomości, nie spodziewam się, by na rynku deweloperskim znacząco obniżano ceny na okoliczność Black Friday. Taka „szybka obniżka” później zostaje w historii ceny dostępnej dla konsumenta i będzie on kilka miesięcy później widzieć, że deweloper był w stanie zaproponować za nieruchomość znacznie niższą cenę – mówi Mirosław Król, ekspert rynku nieruchomości. – Spodziewam się, że deweloperzy wykorzystają czas promocji w inny sposób niż obniżając ceny nominalnie. Przykładem może być oferowanie darmowych elementów wyposażenia mieszkania czy np. obniżki ceny na garaż lub miejsce postojowe – dodaje ekspert.

Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Czy osoby pracujące w domu muszą zapłacić podatek według wyższej stawki? Organy podatkowe i sądy są zgodne

Siedziba działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach najmu, ale również korzystnie rozliczyć PIT i VAT. A co z podatkiem od nieruchomości? Czy w takim przypadku trzeba płacić go według najwyższej stawki?

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

REKLAMA

To koniec biurokratycznych uciążliwości dla właścicieli takich nieruchomości - Prezydent już podpisał nowelizację

Właściciele tego rodzaju nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP podpisał się pod nowelizacją ustawy, która ma za zadanie wyraźnie skrócić urzędniczą maszynerię. Znikają m. in. podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu rodzajach spraw wystarczy zgłoszenie i milcząca zgoda urzędnika. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli i jakich budynków dotyczy zmiana?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA