REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaki leasing wybrać?

Leasing. Fot. Fotolia
Leasing. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli rozważamy wzięcie czegoś w leasing musimy zdecydować się, który wybrać: operacyjny lub finansowy. Czym się różnią od siebie te dwie formy leasingowe? Przeczytaj, która będzie dla Ciebie lepsza?

W leasing najczęściej bierzemy samochód, maszyny lub nieruchomości. Do wyboru mam dwie jego formy: leasing operacyjny i leasing finansowy. Każdy z nich oferuje nam inne warunki, dlatego warto się dobrze zapoznać z nimi, dzięki temu będziemy mogli dostosować go do swoich potrzeb. Podstawową, wspólną cechą obu jest to, że nie musimy mieć własnych środków przy przystąpieniu do inwestycji.

REKLAMA

REKLAMA

Trochę teorii

Leasing operacyjny pod względem podatkowym jest lepszym rozwiązaniem dla większości przedsiębiorców. Dzieje się tak dlatego, że to firma leasingowa ujawnia przedmiot w swoich aktywach i to ona dokonuje odpisy amortyzacyjne. Natomiast przedsiębiorca może wliczyć w koszty uzyskania przychodu całej opłaty wstępnej, opłaty związane z bieżącą eksploatacją przedmiotu leasingowanego (zarówno część kapitałową, jak i odsetkową), a także wszystkie raty leasingowe. Żeby jednak było to możliwe umowa leasingowa musi być zawarta na czas określony i musi trwać min. 40% czasu amortyzacji środka trwałego.

Zobacz także: Leasing zamiast kredytu

Jeśli w leasing bierzemy samochód, 40% czasu amortyzacji wynosić będzie w tym przypadku 2 lata.

REKLAMA

W leasingu finansowym przedmiot leasingowany wliczany jest do majątku przedsiębiorcy, dzięki temu mogą samodzielnie odpisywać koszty amortyzacyjne. Kosztem uzyskania przychodu dla przedsiębiorstwa w tym przypadku są właśnie odpisy amortyzacyjne, część odsetkowa raty leasingowej oraz codzienne koszty użytkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Kredyt mieszkaniowy czy pożyczka hipoteczna – co jest korzystniejsze?

Zaletą leasingu finansowego jest brak ograniczeń dotyczących minimalnej wartości końcowej oraz minimalnego okresu trwania umowy. Warunkiem jest, aby umowa została podpisana na czas określony, ustalony między stronami. Po zakończeniu okresu leasingu dany przedmiot przechodzi na własność korzystającego i można go wykorzystywać dalej w firmie lub odsprzedać wyjaśnia Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający BZ WBK Leasing.

Leasing a VAT

Leasing operacyjny z punktu widzenia podatku VAT traktowany jest jak usługa. Co oznacza, że podstawę opodatkowania stanowi wartość netto raty leasingowej płaconej przez przedsiębiorcę. Podatek VAT naliczany jest wraz z każdą opłatą leasingową, co powoduje, że zapłata VAT-u – w porównaniu z zakupem przedmiotu – jest także rozłożona dla przedsiębiorcy w czasie. Czynsze leasingowe podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 23%, niezależnie od stawki jaką opodatkowany jest leasingowany przedmiot.

Zobacz także: Czy wcześniejsza spłata kredytu się opłaca?

W leasingu finansowym przedmiot leasingowany traktowany jest jako dostawa towaru, w związku z tym VAT naliczany jest od sumy płatności leasingowych i trzeba go zapłacić razem z pierwszą ratą leasingową. Małe firmy dopiero rozpoczynające swoją działalność nie zawsze na starcie dysponują pieniędzmi na takie opłaty. Jednak są też plusy takiego rozwiązania zwłaszcza dla osób, które nie są płatnikami VAT, ponieważ umożliwia to doliczenie stawki VAT o takiej samej wysokości, jaką opodatkowany jest przedmiot.

Wykup przedmiotu leasingu

W leasingu operacyjnym po upływie terminu umowy leasingobiorca może stać się własnością leasingowanego przedmiotu, ale nie jest to obligatoryjne. Najczęściej przeniesienie własności na leasingobiorcę następuje dopiero w zapłaceniu przez niego wcześniej ustalonej kwoty wykupu – sposób postępowania jest określony w umowie, stąd możliwe są różne warianty rozwiązania tej kwestii. Natomiast w leasingu finansowym własność zostaje przeniesiona automatycznie.

Każda z form leasingu ma niezaprzeczalne zalety, ale zaspokajają inne potrzeby, dlatego warto zastanowić się, który dla nas będzie lepszy.

Źródło: Biuro Prasowe Spółek Leasingowych BZ WB

Zobacz także: W jaki sposób skutecznie zwiększyć zdolność kredytową?

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Czy osoby pracujące w domu musza zapłacić podatek od nieruchomości według najwyższej stawki? Organy podatkowe i sądy są zgodne

Siedziba działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach najmu, ale również korzystnie rozliczyć PIT i VAT. A co z podatkiem od nieruchomości? Czy w takim przypadku trzeba płacić go według najwyższej stawki?

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

To koniec biurokratycznych uciążliwości dla właścicieli takich nieruchomości - Prezydent już podpisał nowelizację

Właściciele tego rodzaju nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP podpisał się pod nowelizacją ustawy, która ma za zadanie wyraźnie skrócić urzędniczą maszynerię. Znikają m. in. podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu rodzajach spraw wystarczy zgłoszenie i milcząca zgoda urzędnika. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli i jakich budynków dotyczy zmiana?

REKLAMA

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

REKLAMA

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA