REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wyższe limity podatkowe na 2012 rok

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Limity podatkowe.
Limity podatkowe.

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2012 roku obowiązują wyższe limity podatkowe. Jaką rolę pełnią limity podatkowe i jak zmieniły się poszczególne wartości?

Limity podatkowe to bardzo ważne wartości graniczne pozwalające na zastosowanie niektórych ułatwień w wypełnianiu obowiązków podatkowych. Najczęściej limity te stosuje się w przypadku określania wartości przychodów powodujących obowiązek prowadzenia pełnej księgowości, umożliwiających opłacanie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z działalności, a także nadających status małego podatnika, jak również prawo do kwartalnego opłacania ryczałtu.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz także: Ceny benzyny mogą być niższe?

Kwoty te podawane są najczęściej w euro, co wynika z faktu harmonizacji niektórych polskich regulacji z tymi, które obowiązują w Unii Europejskiej. Podatnik powinien jednakże pamiętać, że wartości należy przeliczyć na walutę polską według stosownego kursu walutowego.

Jak przelicza się kurs?

W celu przeliczenia wartości określonych limitów podatkowych stosowany jest średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski, obowiązujący albo:

REKLAMA

- na dzień  30 września roku poprzedzającego rok podatkowy albo

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- w dniu 1 października roku poprzedzającego rok podatkowy albo

- na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego.

Ze względu na fakt, że w ubiegłym roku 1 października przypadał na dzień wolny od pracy, nie został ogłoszony kurs waluty. Dlatego też zastosowanie do obliczania limitów liczonych według kursu ogłaszanego przez NBP na dzień 30 września i 1 października  należy wykorzystać kurs z dnia 30 września, który wynosił 4,4112 zł. Kurs ogłoszony przez NBP na dzień 3 października 2011 roku wyniósł natomiast 4,4370 złotych

Prowadzenie ksiąg rachunkowych

Kwota przychodów za poprzedni rok podatkowy, która obliguje podatnika do prowadzenia pełnej księgowości, została ustalona na 1,2 mln euro, co wynika bezpośrednio z zapisu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości.  Oznacza to, że w przypadku gdy wartość przychodów uzyskanych w minionym roku podatkowym przekroczy równowartość tej kwoty w przeliczeniu według kursu NBP na dzień 30 września poprzedniego roku, podatnik zobowiązany jest do prowadzenia ksiąg

rachunkowych. Prowadzenie uproszczonej ewidencji jest bowiem dozwolone tylko do wysokości przychodów nie przekraczającej kwoty  5 293 440 zł (1,2 mln x 4,4112 zł).

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

W tym przypadku możliwość zastosowania wybranej formy opodatkowania jest uwarunkowana wartością przychodów nieprzekraczającej równowartości 150 000 euro, czyli 661 680 zł, przeliczając według średniego kursu NBP tym razem obowiązującego w dniu 1 października 2011 roku. Ograniczenie to obowiązuje zarówno w stosunku do przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie, jak również w formie spółki, kiedy to omawianą kwotę stanowi suma przychodów wszystkich wspólników.  

Zobacz także: Ile Polacy mają w bankach?


Do jakiej sumy ryczałt kwartalny?

Analizując zagadnienia związane z limitem warunkującym możliwość skorzystania z ryczałtu ewidencjonowanego w celu dokonywania  rozliczeń podatkowych, nie sposób pominąć możliwość kwartalnego regulowania zobowiązań z tytułu uzyskanych dochodów. Podatnik powinien pamiętać, że z prawa do kwartalnego opłacania ryczałtu można skorzystać wyłącznie wtedy, gdy otrzymane przychody z działalności prowadzonej samodzielnie albo przychody spółki w roku poprzedzającym rok podatkowy  nie przekroczyły równowartości 25 000 euro.

Zobacz także: Polacy nadal chętnie oszczędzają

Oznacza to, że kwartalne rozliczenie ryczałtu przysługuje wyłącznie w przypadku przychodów, których wartość nie przekroczyła kwoty 110 280 zł. Ponadto warto podkreślić, że osoby, które zdecydowały się na tę formę rozliczeń z fiskusem, zobowiązane są do zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o swoim wyborze do dnia 20 stycznia.

Do jakiej kwoty „mały podatnik”?

Kolejnym bardzo istotnym limitem umożliwiającym stosowanie uproszczonej formy rozliczeń podatkowych z tytułu podatku dochodowego jest wartość pozwalająca na legitymowanie się statutem tzw. małego podatnika. Pozwala to na skorzystanie z wielu przywilejów, między innymi  na kwartalne opłacanie zaliczek na podatek dochodowy w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, a także na zastosowanie jednorazowej amortyzacji niektórych środków trwałych.

W myśl ustawy o podatku dochodowym, od osób fizycznych i ustawy o podatku od towarów i usług, za małego podatnika uznaje się przedsiębiorcę, u którego wartość przychodów ze sprzedaży nie przekroczyła w ubiegłym roku podatkowym równowartości 1,2 mln euro. Przelicznie dokonuje się według kursu obowiązującego na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, czyli na dzień 3 października 2011 roku.  Oznacza to,  ze w  2012 roku wartość graniczna wynosi 5 324 000 zł.

Ile wynosi limit jednorazowej amortyzacji?

Jednym ze wspomnianych już przywilejów przewidzianych dla przedsiębiorców posiadających status małego podatnika jest możliwość jednorazowego odpisu amortyzującego wartość środków trwałych. Warto jednakże zaznaczyć, że z tego uproszczenia mogą skorzystać również podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej. I w tym przypadku wartość jednorazowego odpisu podlega limitowaniu. Obecnie kwota graniczna wynosi równowartość 50 000 euro, co w przeliczeniu na złotówki wynosi 222 000 zł.

Zobacz także: Stypendia – czy są opodatkowane?

Autorzy: Elżbieta Węcławik, Dorota Kępka

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Balkony we wspólnocie mieszkaniowej: Kto odpowiada za ich stan? Kluczowy wyrok NSA

Problem odpowiedzialności za stan techniczny balkonów w budynkach wielorodzinnych od lat generuje spory pomiędzy właścicielami poszczególnych lokali a wspólnotami mieszkaniowymi. Czy balkon jest wyłączną własnością użytkownika, czy elementem wspólnym, za którego utrzymanie odpowiada cała wspólnota? Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w niedawnym wyroku z 23 października 2025 roku (sygn. akt II OSK 959/23) rozstrzygnął tę wątpliwość, nadając kluczowe znaczenie funkcji, jaką dany element konstrukcyjny pełni w całym obiekcie. Orzeczenie to ma fundamentalne znaczenie dla zarządzania nieruchomościami i egzekwowania obowiązków wynikających z Prawa budowlanego.

Czy najemca może sam zameldować się w wynajmowanym mieszkaniu? Wiele osób jest zaskoczonych odpowiedzią na to pytanie. Przepisy są jasne

Wynajmujesz mieszkanie i chciałbyś uchronić się przed zameldowaniem najemcy? Przepisy są w tym zakresie jasne. Niestety wiele osób ich nie zna i po fakcie bywają zaskoczone. Sprawdź, jak postępować i co możesz uregulować w umowie.

Jak sprzedać nieruchomość szybko i bez ryzyka

Każdy chce sprzedać dobrze. Nieliczni wiedzą, jak zrobić to mądrze. Sprzedaż nieruchomości to dla wielu osób najważniejsza transakcja w życiu. Właściciele chcą, by proces był szybki, bezpieczny i przyniósł satysfakcjonującą cenę. Niestety, większość ofert długo stoi na rynku. Problem nie tkwi w koniunkturze, ale w braku przygotowania i strategii.

Ceny mieszkań 2025/2026. Kupować teraz, czy czekać na przyszły rok (zmiany przepisów, tańszy kredyt)?

Wiele osób zadaje sobie pytanie: kiedy jest najlepszy czas na zakup nieruchomości. Jak wynika z najnowszych danych GUS w sierpniu br. oddano do użytkowania ogółem 15,2 tys. mieszkań, tj. o 4,0 proc. więcej niż rok wcześniej. A jak wygląda sytuacja z pozwoleniami na budowę? Jakie są prognozy cen mieszkań na 2026 rok i czy obniżenie stóp procentowych zwiększy popyt na kredyty hipoteczne, a tym samym pobudzi rynek? Czy liczba wolnych lokali będzie się zwiększać? Odpowiedź nie jest oczywista, bo za danymi kryją się procesy, które dopiero zaczną wpływać na ceny mieszkań w najbliższych latach.

REKLAMA

Stacje ładowania aut – czym są i czy trzeba od nich płacić podatek?

Stacje ładowania samochodów elektrycznych stają się coraz częstsze. Dlatego temat ich statusu prawnego zyskuje na znaczeniu – również w wyrokach sądów.

Kiedy wreszcie zmiany w obowiązku odśnieżania chodników przed posesją - trwają prace nad zniesieniem tego uciążliwego obowiązku

Chociaż zimy ostatnimi czasy są coraz mniej obfitujące w opady śniegu, to jednak zjawisko to corocznie występuje. Wówczas właściciele posesji, a także zarządcy w przypadku spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, muszą zakasać rękawy, wziąć szufle i łopaty w dłoń (lub zlecić odpłatnie takie prace), oraz odśnieżać i oczyszczać z lodu czy błota chodnik, przy którym położona jest posesja, choćby nie stanowił on ich własności, a wchodził w pas drogowy.

Kaucja przy najmie mieszkania: jakie obowiązki ma najemca, gdzie kończą się prawa wynajmującego

Gdyby ktoś pokusił się o przygotowanie rankingu aspektów najmu, które najczęściej powodują spory lokatorów z właścicielami mieszkań, to temat kaucji na pewno uplasowałby się wysoko, komentuje Andrzej Prajsna - ekspert i analityk portali RynekPierwotny.pl i GetHome.pl.

Jak segregować tekstylia - unikaj tych błędów i kar, bo grozi grzywna do 5000 zł oraz 400% opłaty za śmieci

Od 1 stycznia 2025 r. w Polsce obowiązuje konieczność osobnej segregacji tekstyliów jako nowej frakcji odpadowej. Wynika to z konieczności spełnienia norm recyklingowych i odzysku jak największej ilości surowców – teraz także w zakresie tekstyliów, które po zużyciu wrzucane do odpadów zmieszanych nie były recyklingowane w wystarczającym stopniu lub po zanieczyszczeniu już się do tego nie nadawały.

REKLAMA

Wakacje podatkowe po zakończeniu budowy. Mogą trwać tylko miesiąc, ale mogą też i 11 miesięcy. Zawsze trzeba jednak wywiązać się z tego obowiązku

Od kiedy trzeba płacić podatek od nieruchomości od nowego domu? To zależy. Jednak niezależnie od tego, kiedy powstanie obowiązek podatkowy, prawo przewiduje również inne obowiązki, z których trzeba się wywiązać. Od razu i na czas. Nie warto narażać się organom podatkowym.

Będzie nowy podatek od nieruchomości, Sankcyjna stawka od pustostanów ma obniżyć ceny mieszkań, ale czy obniży

Nawet 30-krotnie większy podatek od nieruchomości mogą zapłacić przedsiębiorcy, w tym deweloperzy, posiadający puste lokale. Podstawą do takich działań są obowiązujące obecnie zasady naliczania podatku od nieruchomości, które różnicują stawki w zależności od sposobu użytkowania lokalu.

REKLAMA