REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kredyt hipoteczny na budowę domu

Michał Krajkowski, analityk Domu Kredytowego Notus S.A.
Kredyt hipoteczny na budowę domu to szansa na spełnienie marzeń o własnym domu. Fot. Fotolia
Kredyt hipoteczny na budowę domu to szansa na spełnienie marzeń o własnym domu. Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kredyt hipoteczny na budowę domu to szansa na spełnienie marzeń o własnym domu. Koszty takiej budowy to duża inwestycja i często wymaga ona zaciągnięcia kredytu. Formalności związane z przyznawaniem kredytu hipotecznego na budowę domu różnią się od procedur w przypadku tradycyjnego kredytu.

Kredyt na działkę budowlaną

Aby wystąpić o kredyt na budowę domu, w większości banków niezbędne jest posiadanie własnej działki budowlanej. Tylko w nielicznych przypadkach bank jest gotowy rozpatrzyć nasz wniosek i przyznać nam środki jednocześnie na zakup działki i budowę domu.

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy działka została sfinansowana kredytem mieszkaniowym i hipoteka jest wpisana w księdze wieczystej, konieczne jest wystąpienie o kredyt na budowę domu w tym samym banku, który sfinansował zakup działki.

Innym rozwiązaniem może być natomiast zrefinansowanie tego kredytu w innej instytucji, która skredytuje nam także budowę domu. W takiej sytuacji pierwsza transza nowo przyznanego kredytu zostanie przeznaczona na spłatę dotychczasowego zobowiązania, a dopiero kolejne będą mogły finansować budowę. Warto każde z tych rozwiązań szczegółowo przeanalizować, ponieważ niejednokrotnie znacznie tańsze będzie zaciągniecie nowego kredytu w innym banku, niż podwyższanie dotychczasowego kredytu w banku, który już sfinansował zakup działki.

Zobacz także: ABC kredytu hipotecznego

REKLAMA

Kredyt a pozwolenie na budowę

Kredyt hipoteczny jest przyznawany na wybudowanie konkretnego budynku, zatem konieczne jest posiadanie projektu domu i pozwolenia na budowę. Jeśli kupiliśmy działkę budowlaną już z pozwoleniem uzyskanym przez poprzednich właścicieli, niezbędne będzie przepisanie go na obecnych inwestorów. Taki wniosek zostanie oczywiście pozytywnie rozpatrzony tylko w sytuacji, gdy dotychczasowe pozwolenie nie wygasło.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oszacowanie kosztów budowy domu

Mając już działkę i pozwolenie na wybudowanie na niej domu, niezbędne jest oszacowanie kosztów budowy. Większość banków zakłada minimalne koszty wybudowania domu. Najczęściej są one określane poprzez przemnożenie powierzchni użytkowej przez określone koszty – około 1800–2000 złotych za wybudowanie jednego metra kwadratowego domu.

Dla przykładu, wybudowanie domu o powierzchni 150 metrów kwadratowych w ocenie banku będzie kosztowało od 270 do 300 tysięcy złotych, co oznacza, że suma kredytu i posiadanych środków własnych nie może być niższa od określonego w ten sposób poziomu.


Kredyt wypłacany w transzach

Zaciągając kredyt na budowę domu, musimy mieć świadomość, że środki będą wypłacane przez bank w kilku transzach. Oznacza to, że nie dostaniemy całej kwoty jednorazowo – pieniądze będą uruchamiane stosownie do postępu prac budowlanych. Kiedy wykonamy już zaplanowaną część prac z wykorzystaniem zaplanowanych na to środków, będziemy musieli rozliczyć się przed bankiem. Najczęściej odbywa się to poprzez inspekcję pracownika banku lub osoby upoważnionej (np. rzeczoznawcy), który oceni postęp prac budowlanych. Jednak część banków wymaga dostarczenia faktur, które potwierdzą zakup materiałów. Banki nie żądają pokrycia pełnej kwoty w fakturach – najczęściej niezbędne jest udokumentowanie w tej formie 50–60% kwoty przyznanego kredytu.

Budowa domu

W przypadku kredytu na budowę domu, warto zwrócić także uwagę na okres, w jakim bank zobowiązuje klienta do wybudowania domu. Nasza inwestycja nie może trwać w nieskończoność.

W niektórych bankach maksymalny okres to 3 lata, jednak w większości na zakończenie budowy mamy 24 miesiące. Minimalny okres nie jest określony.

W trakcie budowy i uruchamiania kolejnych transz klienta obowiązuje karencja w spłacie kapitału. Co miesiąc spłaca tylko odsetki od uruchomionej części kredytu, a wraz z uruchomianiem kolejnych transz kwota naliczanych odsetek rośnie. Dopiero kiedy kredyt zostanie wypłacony w całości, klient zaczyna spłacać zarówno odsetki, jak i kapitał. Dzięki temu podczas budowy, kiedy ponoszone są jeszcze inne koszty (np. koszt najmu mieszkania), miesięczne płatności są niższe niż docelowa rata.

Zobacz także: Kredyt walutowy a kredyt złotówkowy

Oprocentowanie oraz inne koszty kredytu na budowę domu sprawiają, że kredyt ten jest takim samym kredytem jak ten na zakup domu na rynku wtórnym bądź od dewelopera. Różni je od siebie wyłącznie specyfika całej transakcji oraz proces inwestycyjny.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Czy osoby pracujące w domu musza zapłacić podatek od nieruchomości według najwyższej stawki? Organy podatkowe i sądy są zgodne

Siedziba działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach najmu, ale również korzystnie rozliczyć PIT i VAT. A co z podatkiem od nieruchomości? Czy w takim przypadku trzeba płacić go według najwyższej stawki?

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

To koniec biurokratycznych uciążliwości dla właścicieli takich nieruchomości - Prezydent już podpisał nowelizację

Właściciele tego rodzaju nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP podpisał się pod nowelizacją ustawy, która ma za zadanie wyraźnie skrócić urzędniczą maszynerię. Znikają m. in. podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu rodzajach spraw wystarczy zgłoszenie i milcząca zgoda urzędnika. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli i jakich budynków dotyczy zmiana?

REKLAMA

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

REKLAMA

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA