REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Budowa domu – formalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Eksperci Budujesz - Kupujesz
Budowa domu. Fot. materiały prasowe
Budowa domu. Fot. materiały prasowe
materiały prasowe
Media

REKLAMA

REKLAMA

Budowa domu jest procesem, który pokonuje się krok po kroku odwiedzając różne urzędy i wypełniając różne wnioski. Podpowiadamy, jak uporać się z formalnościami związanymi z budową domu oraz jak zacząć planować budowę.

Krok pierwszy

Aby rozpocząć budowę musimy mieć pozwolenie na budowę. Nie ma znaczenia czy posiadamy działkę czy nie. W pierwszej kolejności powinniśmy udać się do Wydziału Architektury Urzędu Gminy lub miasta, w którym zamierzamy budować dom.  Należy dowiedzieć się, czy działka, na której chcemy rozpocząć budowę znajduje się na terenie objętym planem zagospodarowania przestrzennego. Jeśli tak – nie będziemy mieć żadnych problemów. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku kiedy działka nie posiada miejscowego planu zagospodarowania terenu. W takim przypadku trzeba wystąpić do gminy o wydanie „warunków zabudowy i zagospodarowania terenu”.

REKLAMA

REKLAMA

Warto dowiedzieć się także czy działka, którą chcemy nabyć nie widnieje przypadkiem w ewidencji gruntów jako działka rolna. Jeśli okaże się działką rolną, aby móc wybudować na niej dom będziemy musieli uzyskać decyzję o wyłączeniu działki (gruntu) z produkcji rolnej. Taki wniosek można złożyć w Starostwie w Wydziale Gospodarki Gruntami.

Mapa geodezyjna do celów projektowych

Kolejnym dokumentem, który powinniśmy pozyskać jest mapa geodezyjna do celów projektowych, którą można uzyskać w Urzędzie w Wydziale Geodezji lub w Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. Mapa powinna być zaktualizowana przez geodetę.

Zobacz także: Mapy geodezyjne i formalności przed rozpoczęciem budowy

REKLAMA

Projekt architektoniczny

Jeśli posiadamy warunki zabudowy i mapę geodezyjną możemy zacząć rozglądać się za wymarzonym projektem domu. Wybór odpowiedniego projektu jest bardzo ważny, ponieważ musi być on zgodny z tym co zawarte jest w warunkach zabudowy. Poza tym w wybudowanym domu będziemy mieszkać przez lata dlatego też jego wybór projektu powinien być dobrze przemyślany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Dom z garażem czy bez?

Projekt architektoniczny możemy kupić w biurze projektów. Na rynku dostępnych jest też wiele katalogów (internetowych i drukowanych), w których możemy szukać inspiracji lub wybrać konkretny projekt.  Poza projektem gotowym możemy tez wybrać projekt indywidualny, wykonany na zamówienie wg własnego pomysłu. Niestety jest on znacznie droższy, niż projekt gotowy.

Pozwolenie na budowę

Jeśli doszliśmy już do ubieganie się o pozwolenie na budowę, powinniśmy złożyć odpowiedni wniosek – prośbę o zatwierdzenie projektu budowlanego oraz prośbę o wydanie pozwolenia na budowę. Do dokumentów należy dołączyć:
- projekt budowlany
- oświadczenie o prawie do dyspozycji nieruchomością na cele budowlane
- inne dokumenty i opinie, które mogą być potrzebne w celu uzupełnienia projektu budowlanego np. dotyczące przyłącza mediów
- decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Zobacz także: Pozwolenie na budowę czy zgłoszenie do Urzędu Gminy?

Po uzyskaniu pozwolenia na budowę należy zacząć rozglądać się za osobą, która zajmie się prowadzeniem budowy. Dobrze by było, aby kierownik budowy miał tez swoich pracowników, którzy będą wykonywać określone prace. Kiedy wybierzemy już odpowiednią osobę , która będzie koordynować przebieg budowy, należy poinformować inspektorat nadzoru budowlanego o terminie rozpoczęcia budowy.

Zobacz także: Ekspert radzi: jak dobrze wybrać ekipę budowlaną?

Zakończenie budowy domu

Formalnie, budowa domu kończy się, kiedy dom zostanie wybudowany. Zakończenie prac budowlanych należy zgłosić do inspektoratu nadzoru budowlanego. Do zgłoszenie powinniśmy dołączyć oświadczenie kierownika budowy o zgodności  budowy z projektem i pozwoleniem, dziennik budowy, inwentaryzację  powykonawczą wykonaną przez geodetę oraz protokoły odbioru robót.

Jeśli w ciągu 3 tygodni (21 dni) inspektorat nie wyrazi sprzeciwu do otrzymanego zgłoszenia, pozwolenie na użytkowanie budynku się uprawomocni.

Zobacz także: Wykaz materiałów budowlanych, za które można otrzymać zwrot podatku VAT w 2012 roku

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy służebność drogi koniecznej staje się luksusem... Sąd Najwyższy precyzuje pojęcie nieruchomości i granice niezbędnego dostępu

W obliczu narastających konfliktów sąsiedzkich i zawiłości prawnych związanych z dostępem do drogi publicznej, Sąd Najwyższy ponownie pochylił się nad instytucją służebności drogi koniecznej. Choć sprawa, której dotyczy najnowsze orzeczenie z 29 września 2025 roku (sygn. I CSK 2324/24), zakończyła się odmową przyjęcia skargi kasacyjnej, to uzasadnienie postanowienia rzuca nowe światło na kluczowe aspekty tego zagadnienia: pojęcie nieruchomości w sensie prawnym oraz rygorystyczne podejście do oceny niezbędności ustanowienia służebności. Wskazuje to, że nie każda trudność komunikacyjna uzasadnia ingerencję w prawo własności sąsiada, a właściciel nieruchomości musi najpierw wykazać, że podjęcie działań we własnym zakresie jest ekonomicznie nieracjonalne.

Sąd Najwyższy rozstrzyga dylemat: kiedy wykreślić hipotekę z księgi wieczystej, a kiedy wytaczać powództwo o uzgodnienie?

Postanowieniem z 27 marca 2025 roku Sąd Najwyższy uchylił rozstrzygnięcie sądu II instancji w sprawie dotyczącej wykreślenia hipoteki z księgi wieczystej, wskazując jednocześnie na fundamentalne różnice między postępowaniem wieczystoksięgowym a powództwem o uzgodnienie treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym. Orzeczenie to ma kluczowe znaczenie dla praktyki obrotu nieruchomościami, szczególnie w sytuacjach, gdy ujawniają się historyczne nieprawidłowości związane z prawem własności.

Balkony we wspólnocie mieszkaniowej: Kto odpowiada za ich stan? Kluczowy wyrok NSA

Problem odpowiedzialności za stan techniczny balkonów w budynkach wielorodzinnych od lat generuje spory pomiędzy właścicielami poszczególnych lokali a wspólnotami mieszkaniowymi. Czy balkon jest wyłączną własnością użytkownika, czy elementem wspólnym, za którego utrzymanie odpowiada cała wspólnota? Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w niedawnym wyroku z 23 października 2025 roku (sygn. akt II OSK 959/23) rozstrzygnął tę wątpliwość, nadając kluczowe znaczenie funkcji, jaką dany element konstrukcyjny pełni w całym obiekcie. Orzeczenie to ma fundamentalne znaczenie dla zarządzania nieruchomościami i egzekwowania obowiązków wynikających z Prawa budowlanego.

Czy najemca może sam zameldować się w wynajmowanym mieszkaniu? Wiele osób jest zaskoczonych odpowiedzią na to pytanie. Przepisy są jasne

Wynajmujesz mieszkanie i chciałbyś uchronić się przed zameldowaniem najemcy? Przepisy są w tym zakresie jasne. Niestety wiele osób ich nie zna i po fakcie bywają zaskoczone. Sprawdź, jak postępować i co możesz uregulować w umowie.

REKLAMA

Jak sprzedać nieruchomość szybko i bez ryzyka

Każdy chce sprzedać dobrze. Nieliczni wiedzą, jak zrobić to mądrze. Sprzedaż nieruchomości to dla wielu osób najważniejsza transakcja w życiu. Właściciele chcą, by proces był szybki, bezpieczny i przyniósł satysfakcjonującą cenę. Niestety, większość ofert długo stoi na rynku. Problem nie tkwi w koniunkturze, ale w braku przygotowania i strategii.

Ceny mieszkań 2025/2026. Kupować teraz, czy czekać na przyszły rok (zmiany przepisów, tańszy kredyt)?

Wiele osób zadaje sobie pytanie: kiedy jest najlepszy czas na zakup nieruchomości. Jak wynika z najnowszych danych GUS w sierpniu br. oddano do użytkowania ogółem 15,2 tys. mieszkań, tj. o 4,0 proc. więcej niż rok wcześniej. A jak wygląda sytuacja z pozwoleniami na budowę? Jakie są prognozy cen mieszkań na 2026 rok i czy obniżenie stóp procentowych zwiększy popyt na kredyty hipoteczne, a tym samym pobudzi rynek? Czy liczba wolnych lokali będzie się zwiększać? Odpowiedź nie jest oczywista, bo za danymi kryją się procesy, które dopiero zaczną wpływać na ceny mieszkań w najbliższych latach.

Stacje ładowania aut – czym są i czy trzeba od nich płacić podatek?

Stacje ładowania samochodów elektrycznych stają się coraz częstsze. Dlatego temat ich statusu prawnego zyskuje na znaczeniu – również w wyrokach sądów.

Kiedy wreszcie zmiany w obowiązku odśnieżania chodników przed posesją - trwają prace nad zniesieniem tego uciążliwego obowiązku

Chociaż zimy ostatnimi czasy są coraz mniej obfitujące w opady śniegu, to jednak zjawisko to corocznie występuje. Wówczas właściciele posesji, a także zarządcy w przypadku spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, muszą zakasać rękawy, wziąć szufle i łopaty w dłoń (lub zlecić odpłatnie takie prace), oraz odśnieżać i oczyszczać z lodu czy błota chodnik, przy którym położona jest posesja, choćby nie stanowił on ich własności, a wchodził w pas drogowy.

REKLAMA

Kaucja przy najmie mieszkania: jakie obowiązki ma najemca, gdzie kończą się prawa wynajmującego

Gdyby ktoś pokusił się o przygotowanie rankingu aspektów najmu, które najczęściej powodują spory lokatorów z właścicielami mieszkań, to temat kaucji na pewno uplasowałby się wysoko, komentuje Andrzej Prajsna - ekspert i analityk portali RynekPierwotny.pl i GetHome.pl.

Jak segregować tekstylia - unikaj tych błędów i kar, bo grozi grzywna do 5000 zł oraz 400% opłaty za śmieci

Od 1 stycznia 2025 r. w Polsce obowiązuje konieczność osobnej segregacji tekstyliów jako nowej frakcji odpadowej. Wynika to z konieczności spełnienia norm recyklingowych i odzysku jak największej ilości surowców – teraz także w zakresie tekstyliów, które po zużyciu wrzucane do odpadów zmieszanych nie były recyklingowane w wystarczającym stopniu lub po zanieczyszczeniu już się do tego nie nadawały.

REKLAMA