REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Budowa domu – formalności

Eksperci Budujesz - Kupujesz
Budowa domu. Fot. materiały prasowe
Budowa domu. Fot. materiały prasowe
materiały prasowe
Media

REKLAMA

REKLAMA

Budowa domu jest procesem, który pokonuje się krok po kroku odwiedzając różne urzędy i wypełniając różne wnioski. Podpowiadamy, jak uporać się z formalnościami związanymi z budową domu oraz jak zacząć planować budowę.

Krok pierwszy

Aby rozpocząć budowę musimy mieć pozwolenie na budowę. Nie ma znaczenia czy posiadamy działkę czy nie. W pierwszej kolejności powinniśmy udać się do Wydziału Architektury Urzędu Gminy lub miasta, w którym zamierzamy budować dom.  Należy dowiedzieć się, czy działka, na której chcemy rozpocząć budowę znajduje się na terenie objętym planem zagospodarowania przestrzennego. Jeśli tak – nie będziemy mieć żadnych problemów. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku kiedy działka nie posiada miejscowego planu zagospodarowania terenu. W takim przypadku trzeba wystąpić do gminy o wydanie „warunków zabudowy i zagospodarowania terenu”.

REKLAMA

REKLAMA

Warto dowiedzieć się także czy działka, którą chcemy nabyć nie widnieje przypadkiem w ewidencji gruntów jako działka rolna. Jeśli okaże się działką rolną, aby móc wybudować na niej dom będziemy musieli uzyskać decyzję o wyłączeniu działki (gruntu) z produkcji rolnej. Taki wniosek można złożyć w Starostwie w Wydziale Gospodarki Gruntami.

Mapa geodezyjna do celów projektowych

Kolejnym dokumentem, który powinniśmy pozyskać jest mapa geodezyjna do celów projektowych, którą można uzyskać w Urzędzie w Wydziale Geodezji lub w Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. Mapa powinna być zaktualizowana przez geodetę.

Zobacz także: Mapy geodezyjne i formalności przed rozpoczęciem budowy

REKLAMA

Projekt architektoniczny

Jeśli posiadamy warunki zabudowy i mapę geodezyjną możemy zacząć rozglądać się za wymarzonym projektem domu. Wybór odpowiedniego projektu jest bardzo ważny, ponieważ musi być on zgodny z tym co zawarte jest w warunkach zabudowy. Poza tym w wybudowanym domu będziemy mieszkać przez lata dlatego też jego wybór projektu powinien być dobrze przemyślany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Dom z garażem czy bez?

Projekt architektoniczny możemy kupić w biurze projektów. Na rynku dostępnych jest też wiele katalogów (internetowych i drukowanych), w których możemy szukać inspiracji lub wybrać konkretny projekt.  Poza projektem gotowym możemy tez wybrać projekt indywidualny, wykonany na zamówienie wg własnego pomysłu. Niestety jest on znacznie droższy, niż projekt gotowy.

Pozwolenie na budowę

Jeśli doszliśmy już do ubieganie się o pozwolenie na budowę, powinniśmy złożyć odpowiedni wniosek – prośbę o zatwierdzenie projektu budowlanego oraz prośbę o wydanie pozwolenia na budowę. Do dokumentów należy dołączyć:
- projekt budowlany
- oświadczenie o prawie do dyspozycji nieruchomością na cele budowlane
- inne dokumenty i opinie, które mogą być potrzebne w celu uzupełnienia projektu budowlanego np. dotyczące przyłącza mediów
- decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Zobacz także: Pozwolenie na budowę czy zgłoszenie do Urzędu Gminy?

Po uzyskaniu pozwolenia na budowę należy zacząć rozglądać się za osobą, która zajmie się prowadzeniem budowy. Dobrze by było, aby kierownik budowy miał tez swoich pracowników, którzy będą wykonywać określone prace. Kiedy wybierzemy już odpowiednią osobę , która będzie koordynować przebieg budowy, należy poinformować inspektorat nadzoru budowlanego o terminie rozpoczęcia budowy.

Zobacz także: Ekspert radzi: jak dobrze wybrać ekipę budowlaną?

Zakończenie budowy domu

Formalnie, budowa domu kończy się, kiedy dom zostanie wybudowany. Zakończenie prac budowlanych należy zgłosić do inspektoratu nadzoru budowlanego. Do zgłoszenie powinniśmy dołączyć oświadczenie kierownika budowy o zgodności  budowy z projektem i pozwoleniem, dziennik budowy, inwentaryzację  powykonawczą wykonaną przez geodetę oraz protokoły odbioru robót.

Jeśli w ciągu 3 tygodni (21 dni) inspektorat nie wyrazi sprzeciwu do otrzymanego zgłoszenia, pozwolenie na użytkowanie budynku się uprawomocni.

Zobacz także: Wykaz materiałów budowlanych, za które można otrzymać zwrot podatku VAT w 2012 roku

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Koniec z biurokratycznym koszmarem? Prezydent podpisał rewolucyjne zmiany dla właścicieli zabytków

Właściciele zabytkowych nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP złożył podpis pod nowelizacją ustawy, która ma szansę znacząco skrócić urzędniczą ścieżkę zdrowia. Znikają podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu sprawach decydować będzie tzw. milcząca zgoda. Co dokładnie się zmienia?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

REKLAMA

Nowe obowiązki dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba będzie się z nich wywiązać? Lepiej nie odkładać tego na ostatnią chwilę

Przepisy wprowadziły nowe obowiązki m.in. dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba się z nich wywiązać? Warto znać termin, by nie dokonywać zmian na ostatnią chwilę i nie narażać się na konieczność korzystania z usług po zawyżonych cenach.

Młodzi nie chcą oszczędzać na własne mieszkanie! Stare zachęty nie działają, a nowe?

Pod koniec września 2025 r. na Kontach Mieszkaniowych w trzech bankach oszczędzało łącznie tylko ok. 6,7 tys. osób. Co gorsza – jak oceniają eksperci portalu GetHome.pl – program uruchomiony przez poprzedni rząd gaśnie. Czy ożywią go zmiany w warunkach oszczędzania, które zaczną obowiązywać od stycznia 2026 r.?

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA