Nowe mieszkanie lub dom. Czy dla kupujących najważniejsza w ofercie jest cena, odpowiedzi są wielkim zaskoczeniem
REKLAMA
REKLAMA
- Nowe mieszkanie lub dom: jakie urządzenia są teraz dla kupujących najważniejsze
- Nowe mieszkanie lub dom: nowe technologie głównie dla bezpieczeństwa
- Własne mieszkanie lub dom: młodzi lubią aplikacje, starsi czujniki i monitoring
- Nowe mieszkanie lub dom: dla kogo ważne jest, by było smart
Dla poszukujących mieszkania od dewelopera najważniejszą potrzebą jest wygoda i oszczędność czasu. Dla szukających domu – bezpieczeństwo. Oszczędność pieniędzy jest dla nas istotna, ale nie jest najwyżej na liście potrzeb.
REKLAMA
Nowe mieszkanie lub dom: jakie urządzenia są teraz dla kupujących najważniejsze
Jeśli chodzi o urządzenia, w pierwszej kolejności wybralibyśmy monitoring i alarm, czujniki bezpieczeństwa i sprzęty zarządzane przez aplikację.
Takie wnioski płyną z raportu „Mieszkać dobrze. Potrzeby kupujących a rozwiązania technologiczne”. Badanie przeprowadził portal Nieruchomosci-online.pl we współpracy z firmą Samsung.
Co jest dla Ciebie ważne w codziennym życiu? W opinii osób poszukujących mieszkania pierwszą potrzebą jest wygoda i oszczędność czasu (wskazało to 48% kupujących), drugą potrzebą jest oszczędność w domowym budżecie (41%), trzecią bezpieczeństwo (34%), a czwartą dbałość o środowisko (8%).
W przypadku osób poszukujących domu najważniejszą potrzebą jest natomiast bezpieczeństwo (50%). Dalej na liście priorytetów są wygoda i oszczędność czasu (42%), oszczędność w domowym budżecie (31%) i dbałość o środowisko (13%).
Nowe mieszkanie lub dom: nowe technologie głównie dla bezpieczeństwa
– W naszym badaniu, w którym wzięło udział 2,5 tys. osób będących w procesie poszukiwania nieruchomości, poszliśmy jednak o krok dalej. Ponieważ jednym z narzędzi pomagających mieszkać bezpieczniej, oszczędniej, wygodniej i ekologiczniej są technologie wpisujące się w szeroko pojęty smart home, zapytaliśmy też Kowalskich, jakie urządzenia chcieliby mieć – mówi Rafał Bieńkowski, PR manager portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.
Zarówno wśród poszukujących mieszkania, jak i domu, najwyżej na liście potrzeb znalazły się urządzenia poprawiające bezpieczeństwo: czujniki, monitoring i alarm. Na trzecim miejscu w obu grupach wskazano sprzęty RTV/AGD zarządzane przez aplikację.
Chociaż różnice procentowe nie były duże, to jednak widać, że dopiero w dalszej kolejności chcemy móc np. zdalnie obsługiwać oświetlenie i ogrzewanie.
Własne mieszkanie lub dom: młodzi lubią aplikacje, starsi czujniki i monitoring
– Jeśli chodzi o potrzeby, lekko zaskoczyły nas odpowiedzi dotyczące umiejscowienia w priorytetach kwestii oszczędności w domowym budżecie – mówi Monika Burzyńska, specjalistka ds. rynku pierwotnego w Nieruchomosci-online.pl.
– Jak się okazało, wyżej cenimy sobie wygodę i oszczędność czasu. Nie jest natomiast zaskoczeniem to, że w zestawieniu potrzeb ekologia jest nisko na liście priorytetów. Wszyscy chcemy żyć w zdrowym środowisku, ale np. możliwość sterowania sprzętami przy pomocy smartfona znalazła się wyżej – komentuje dalej ekspertka.
– Pokolenie młodych ma inne doświadczenia niż pokolenie 56+. Widać to w zakresie potrzeb. Młodzi ludzie najczęściej wskazywali na wygodne zarządzanie sprzętami RTV/AGD przez aplikacje, starsi natomiast na posiadanie sprzętów poprawiających bezpieczeństwo, takich jak monitoring i alarm czy rozmaite czujniki bezpieczeństwa, np. gaz, zalanie, pożar. Warto też zwrócić uwagę na urządzenia optymalizujące zużycie energii. Im starsi jesteśmy, tym wyżej są one na naszej liście potrzeb – dodaje Monika Burzyńska.
Nowe mieszkanie lub dom: dla kogo ważne jest, by było smart
Jak mówi Paweł Zaworski, senior business development manager w Samsung Electronics, jednym z kluczowych argumentów przemawiających za smart home jest oszczędność energii, co przekłada się na obniżenie kosztów utrzymania.
– Pomimo tego, że oszczędności w domowym budżecie nie były potrzebą najczęściej wskazywaną przez respondentów, warto uświadomić sobie, jaka skala za tym stoi. Wewnętrzne badania przeprowadzone na wybranych urządzeniach wskazują, że algorytmy sterujące pompą ciepła i klimatyzacją oszczędzają ponad 21% energii – wskazuje Paweł Zaworski.
REKLAMA
W ramach badania „Mieszkać dobrze. Potrzeby kupujących a rozwiązania technologiczne”, sprawdzono też, na ile osoby poszukujące rozumieją samo określenie smart home – inteligentny dom. 29 proc. ankietowanych oceniło swoją wiedzę w tym zakresie jako „bardzo dobrą”, 23 proc. jako „dobrą”, 28 proc. jako „średnią”, 8 proc. jako „minimalną”, a 12 proc. kompletnie nie wiedziało, czym jest smart home.
– Wciąż mamy więc spore grono osób niedoinformowanych lub o zerowej świadomości w tym zakresie. To ważna informacja nie tylko dla producentów, ale też deweloperów, którzy w swoich inwestycjach oferują właśnie takie rozwiązania technologiczne wpływające na bezpieczeństwo, wygodę czy oszczędność energii. Jak widać, istnieje potrzeba mocniejszej edukacji klientów – komentuje Rafał Bieńkowski z Nieruchomosci-online.pl.
Osoby, które w przeszłości miały już okazję korzystać ze smart home, zostały natomiast zapytane o to, które urządzenia poleciłyby znajomym.
Okazało się, że użytkownicy najbardziej zadowoleni byli z urządzeń zwiększających wygodę i pozwalających oszczędzać czas (wskazało to 54% korzystających) oraz urządzeń pomagających oszczędzać pieniądze w domowym budżecie (47%).
Zaledwie 9% ankietowanych nie poleciłoby znajomemu żadnego urządzenia.
W badaniu przeprowadzonym przez Nieruchomosci-online.pl i firmę Samsung przepytano też osoby, które nigdy nie korzystały ze smart home.
Im zadano pytanie, dlaczego tego nie robili. 39% ankietowanych uznało, że po prostu tego nie potrzebuje.
Kolejne 39% dlatego, że ma na ten temat za mało informacji.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.