REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dopłaty do cen prądu tylko dla najbiedniejszych

Dopłaty do cen prądu tylko dla najbiedniejszych
Dopłaty do cen prądu tylko dla najbiedniejszych

REKLAMA

REKLAMA

Dopłaty do cen prądu. Minister Klimatu i Środowiska pracuje obecnie nad projektem ustawy, mającym za zadanie kompleksowe wsparcie odbiorców wrażliwych energii elektrycznej i redukcję zjawiska ubóstwa energetycznego. Projektowane przepisy mają pozwolić na identyfikację najbardziej wrażliwych odbiorców, którzy wymagają wsparcia w zakresie zaspokojenia podstawowych potrzeb energetycznych. Będą polegały m.in. na wsparciu finansowym odbiorców wrażliwych energii elektrycznej, którzy znajdują się w szczególnie trudnych warunkach socjalno-ekonomicznych. Szczegółowe rozwiązania zostaną zaprezentowane w projekcie ustawy, który ma trafić do konsultacji publicznych w II kwartale 2021 r.

Taka informacja została przekazana 8 kwietnia 2021 r. przez resort klimatu i środowiska w odpowiedzi na interpelację poselską nr 21607.

REKLAMA

Co z rekompensatami za wyższe zużycie energii i wyższe ceny prądu?

REKLAMA

Z interpelacją poselską nr 21607 wystąpiła 16 marca 2021 r. posłanka Urszula Nowogórska, która zwróciła uwagę na fakt, że w związku z pandemią, zdalną pracą i zdalną edukacją wzrosło zużycie energii w gospodarstwach domowych, a tym samym wyższe są rachunki za prąd polskich rodzin. Posłanka zapytała ministra klimatu i środowiska m.in.: czy zostaną wprowadzone dopłaty w formie rekompensat do prądu, a jeśli tak, to kiedy, w jakiej kwocie będą wypłacane i komu będą przysługiwać.

Warto też przypomnieć, że na początku 2020 roku ceny energii elektrycznej znacznie wzrosły. Najwięksi dostawcy energii elektrycznej wprowadzili wyższe taryfy na sprzedaż energii. Jak wskazano w innej interpelacji poselskiej (nr 6923 z 25 maja 2020 r.) gospodarstwa domowe płacą za prąd o około 12 proc. więcej niż jeszcze kilka miesięcy wcześniej. W tej interpelacji poseł Waldemar Sługocki przypomniał, że te podwyżki miały zostać (wg zapowiedzi przedstawicieli rządu) zrekompensowane konsumentom na początku 2021 roku.

Zwrot kosztów większego zużycia prądu na pracy zdalnej w nowelizacji Kodeksu pracy

REKLAMA

W odpowiedzi na interpelację poselską nr 21607, Piotr Dziadzio Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska (w imieniu ministra) stwierdził, że wzrost wysokości rachunków za energię elektryczną w gospodarstwach domowych korzystających z nauczania czy pracy zdalnej, nie wynika z czynników zewnętrznych wpływających na kształtowanie się poziomu cen i stawek opłat energii elektrycznej dla odbiorców energii, a jest konsekwencją zużywania większych ilości energii elektrycznej w wyniku intensywniejszego używania sprzętu elektronicznego oraz przebywania przez wiele godzin w gospodarstwach domowych. A (zdaniem ministra) podjęcie działań związanych z możliwością wsparcia polskich rodzin z tego tytułu nie leży w kompetencjach Ministra Klimatu i Środowiska.

Jednocześnie w tym kontekście minister poinformował o prowadzonych w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii pracach nad projektem zmiany ustawy – Kodeks pracy, które mają na celu wprowadzenie na stałe pracy zdalnej do przepisów prawa pracy. Jednym z założeń ww. projektu jest zobowiązanie pracodawcy do dostarczenia pracownikowi materiałów i narzędzi pracy niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej, jak również do pokrycia kosztów bezpośrednio związanych z wykonywaniem pracy zdalnej (w tym kosztów energii elektrycznej oraz dostępu do łączy telekomunikacyjnych).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rezygnacja z powszechnych dopłat (rekompensat) do cen prądu

Minister wskazał, że w Ministerstwie Klimatu i Środowiska nie są prowadzone prace mające na celu wprowadzenie powszechnego systemu dopłat do cen energii elektrycznej. Minister przyznał, że w 2020 roku istniały plany wprowadzenia rekompensat za ceny energii elektrycznej za 2020 r., analogicznie jak to miało miejsce w przypadku cen w 2019 r. Jednak prace nad projektem ustawy zostały wstrzymane, a projekt wycofany z Wykazu Prac Legislacyjnych i Programowych Rady Ministrów.
Decyzja ta została podjęta ze względu na szereg uwag, które zostały zgłoszone w ramach uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji publicznych, zarówno ze strony rządowej, jak i społecznej. W uwagach tych podnoszono, że proponowane rozwiązania generują wysokie koszty obsługi, stanowiąc jednocześnie uszczuplenie dochodów budżetowych.
Ponadto system weryfikacji odbiorców uprawnionych był nazbyt skomplikowany i kosztowny. Wskazywano także na zbyt szeroki zakres beneficjentów, gdyż nie wszyscy odbiorcy w gospodarstwach domowych, którym wedle projektu ustawy miały przysługiwać rekompensaty, potrzebują takiego wsparcia.

Ponadto zgodnie z przepisami unijnymi wsparcie powinno obejmować odbiorców w gospodarstwach domowych, faktycznie potrzebujących pomocy w regulowaniu opłat za rachunki energii elektrycznej, nie zaś prawie wszystkich odbiorców.

Wsparcie finansowe tylko dla najbiedniejszych odbiorców energii elektrycznej

W Ministerstwie Klimatu i Środowiska toczą się natomiast prace nad projektem zmiany ustawy – Prawo energetyczne, wdrażającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2019/944/WE z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej. Dyrektywa ta obliguje państwa członkowskie do wprowadzenia nowych rozwiązań w zakresie odbiorców wrażliwych i redukcji ubóstwa energetycznego.
Wypracowane rozwiązania pozwolą skutecznie zidentyfikować najbardziej wrażliwych odbiorców, którzy wymagają wsparcia w zakresie zaspokojenia podstawowych potrzeb energetycznych. Będą polegały m.in. na wsparciu finansowym odbiorców wrażliwych energii elektrycznej, którzy znajdują się w szczególnie trudnych warunkach socjalno-ekonomicznych.

Przygotowywany przez Ministra Klimatu i Środowiska projekt nie będzie powszechnym systemem rekompensat, ale systemem skierowanym do grupy najbardziej potrzebujących odbiorców. Wsparcie finansowe będzie dla nich ważnym narzędziem, które złagodzi problem braku środków na opłacenie rachunków za energię elektryczną.

W styczniu 2021 r. projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne, w którym planowane było wdrożenie do polskiego prawodawstwa przepisów implementujących dyrektywę 2019/944 w zakresie wsparcia odbiorcy wrażliwego energii elektrycznej i ubóstwa energetycznego skierowany został do zaopiniowania przez Zespół do spraw Programowania Prac Legislacyjnych i Programowych Rządu. Zespół ten zwrócił uwagę na zagadnienia wymagające podjęcia bardziej stanowczych i odpowiedzialnych działań w zakresie ochrony interesów najwrażliwszych odbiorców energii elektrycznej. W związku z tym projektowane rozwiązania zostaną ponownie przeanalizowane, oraz wydzielone do odrębnego projektu.

Minister podkreślił, że zagadnienie to ma ogromne znaczenie nie tylko dla odbiorców końcowych energii elektrycznej, ale także dla całego społeczeństwa, ponieważ przepisy implementujące dyrektywę 2019/944, wpłyną na cały rynek energii elektrycznej. Przewiduje się, że przekazanie projektu do konsultacji publicznych powinno nastąpić w II kwartale 2021 r.

Ponadto minister poinformował, że w dniu 23 lutego br. przy Ministrze Klimatu i Środowiska został powołany Zespół do spraw wsparcia odbiorcy wrażliwego oraz redukcji ubóstwa energetycznego w Polsce. Zespół ten jest organem opiniodawczo-doradczym ministra właściwego do spraw energii, którego głównym zadaniem jest wypracowanie koncepcji mechanizmów wsparcia odbiorcy wrażliwego, wskazanie definicji ubóstwa energetycznego oraz ocena instrumentów przyczyniających się do zniwelowania zjawiska ubóstwa energetycznego. Dzięki jego pracom zostaną także wyznaczone kierunki działań z zakresu polityki publicznej, mające na celu ograniczenie tego zjawiska.

Centralny System Informacji Rynku Energii (CSIRE) i inteligentne liczniki (ze zdalnym odczytem zużycia energii)

Ponadto minister zwrócił uwagę na prace legislacyjne w Sejmie prowadzone obecnie nad projektem ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (druk nr 808, 865, 1025). Proponowane rozwiązania znacząco wpłyną na poprawę konkurencyjności rynku energii elektrycznej i paliw gazowych w Polsce, co będzie korzystne dla odbiorców. W ramach tej nowelizacji tworzone są ramy prawne dla funkcjonowania Centralnego Systemu Informacji Rynku Energii (CSIRE) oraz powołania Operatora Informacji Rynku Energii (OIRE), zarządzającego tym systemem.

W ramach wprowadzenia przepisów dotyczących OIRE i CSIRE odbiorcy końcowi energii elektrycznej uzyskają bezpłatny dostęp do informacji o rynku energii (m.in. danych pomiarowych).

Zostanie także ułatwiony oraz skrócony czas realizacji procesów rynku energii, w tym zmiana sprzedawcy – termin nie dłuższy niż 7 dni.

Zostanie również wprowadzony zakaz zawierania umów akwizycyjnych tzw. door to door, co wzmocni ochronę odbiorców przed podpisywaniem niekorzystnych umów, które w głównej mierze dotyczą osób starszych.

Powstanie też możliwość optymalizacji wykorzystania energii elektrycznej i obniżenia kosztu jej użytkowania oraz możliwość udostępnienia własnych informacji rynku energii, w tym danych pomiarowych, wybranym podmiotom, np. w celu uzyskania lepszych ofert sprzedaży energii lub zakupu nowych usług energetycznych.

Liczniki ze zdalnym odczytem zużycia energii

W tym projekcie nowelizacji Prawa energetycznego wprowadza się również obowiązek instalacji do końca 2028 r. liczników ze zdalnym odczytem zużycia energii w punktach poboru energii. Określony też został szczegółowy harmonogram instalacji tych liczników.
Do końca 2023 r. operatorzy systemów dystrybucyjnych (OSD) wyposażą co najmniej 15% swoich odbiorców w liczniki zdalnego odczytu.
Do 2025 r. będzie zaś musiało posiadać je 25 % odbiorców, do 2027 r. - 65%, a do końca 2028 r. osiągnięty zostanie wskaźnik 80%.

Koszty ich instalacji u odbiorców podłączonych do sieci o napięciu do 1 kV (w tym gospodarstwa domowe) pokrywać będą operatorzy systemów dystrybucyjnych. Instalacja inteligentnych liczników przyczyni się także do zwiększenia liczby zmiany sprzedawców ponieważ odbiorcy końcowi, dzięki tym licznikom, będą mieli dokładną wiedzę na temat faktycznie zużytej energii elektrycznej, co pozwoli im na wybór najkorzystniejszej dla nich oferty i oszczędności w płaconych rachunkach.

Oprac. Paweł Huczko

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Raty kredytu hipotecznego można obniżyć zmieniając polisę ubezpieczenia na życie, jak to zrobić i ile można zaoszczędzić

Umowy o kredyt bankowy są tak skonstruowane, że skorzystanie z zabezpieczenia w postaci polisy za życie za pośrednictwem banku udzielającego kredytu oznacza niższą marżę. Standardowo dotyczy to pierwszego kilkuletniego okresu kredytu. Potem jednak zmiana umowy ubezpieczenia może dać nawet kilka tysięcy oszczędności w kosztach jego obsługi.

Jak kupić mieszkanie za 50% ceny? Jest jeden sposób

Okazuje się, że ceny wywoławcze mieszkań dostępnych na licytacjach komorniczych są od 20% do nawet 55% niższe. Jak zatem wziąć udział w licytacji komorniczej i kupić dużo taniej mieszkanie? Jest kilka rzeczy, o którym trzeba wiedzieć przed przystąpieniem do takiej licytacji.

Najchętniej w bloku lub kamienicy i blisko centrum. Takich mieszkań szuka Pokolenie Z

W dorosłość a więc także na rynek nieruchomości jako konsumenci zaczynają wkraczać przedstawiciele pokolenia Z. To jakich mieszkań w jakich lokalizacjach szukają, już teraz zaczyna kształtować trendy w całym sektorze mieszkaniowym. Jakie są ich preferencje mieszkaniowe?

Dlaczego mieszkania w Polsce wciąż drożeją? Jest kilka głównych przyczyn

Ceny nieruchomości w Polsce rosną w zawrotnym tempie, stawiając nas pod tym względem w czołówce Unii Europejskiej. Szczególnie dotyka to małych mieszkań w dużych miastach. Główne przyczyny? Rosnący popyt, inflacja i wzrost płac, jednak według ekspertów czynników stymulujących jest więcej. W tym np. regulacje prawne, formalności z nimi związane i koszty ich realizacji.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna coraz mniej popularna. Ile można zaoszczędzić?

Podatkowa ulga termomodernizacyjna wzbudza coraz mniejsze zainteresowanie. Znacznie większym powodzeniem cieszy się dopłata w programie "Czyste Powietrze". Dane podaje portal GetHome.pl.

Bezpieczny Kredyt 2%: banki rozpatrzyły już wszystkie wnioski kredytowe. Na co poszło najwięcej kredytów hipotecznych, odpowiedź zaskakująca

Kto zdążył złożyć wniosek o Bezpieczny Kredyt 2% na ostatnią chwilę, ten musiał czekać nawet do końca marca na kredyt hipoteczny pozwalający sfinalizować planowaną inwestycję mieszkaniową. Na co zostały przeznaczone kredyty? O dziwo, najwięcej nie trafiło do deweloperów, bo to nie nowe mieszkania były preferowane.

Ceny mieszkań w 2024 r. w 6 największych miastach Polski - wykres, prognozy

Jakie są ceny mieszkań w 2024 roku? Oto wykresy i prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego uwzględniające cenę za 1 m2 mieszkania w 6 największych miastach Polski. Ceny za 1 m2 mieszkania wyhamowały. Gdzie ceny rosły najszybciej, a gdzie spadały?

Pierwsze półrocze na rynku nieruchomości. Sprzedaż mieszkań w liczbach

Pierwsza połowa roku za nami, deweloperzy mogą podsumować sprzedaż mieszkać w tych sześciu miesiącach. Czy jest lepiej w porównaniu do poprzednich kwartałów? 

REKLAMA

Czy wrócą kredyty hipoteczne z wkładem własnym poniżej 10%?

Nie tak dawno wkład własny poniżej 10% do kredytu hipotecznego był rzadkością. Co zmienił w tej kwestii program Bezpieczny Kredyt 2%? 

Hipoteka odwrócona – fakty i mity o usłudze finansowej

Hipoteka odwrócona to usługa finansowa, która skierowana jest głównie do osób starszych. Usługa, chociaż dostępna już od lat, nadal wywołuje wiele pytań. Czy po zawarciu umowy o dożywocie spadkobiercy będą mogli odziedziczyć nieruchomość? Czy od zawartej umowy można odstąpić? W którym momencie emeryt przestaje być właścicielem mieszkania? Kto, po podpisaniu takiej umowy, płaci czynsz, ubezpieczenie i podatki za mieszkanie lub dom?

REKLAMA