Nieruchomości w kurortach sprzedają się dobrze
REKLAMA
REKLAMA
Podsumowanie wyników sprzedaży oraz ambitne plany na ten rok pokazują, że segment nieruchomości w kurortach rządzi się innymi prawami niż mieszkaniówka. Lokale nad morzem i w górach kupowane są zazwyczaj przez klientów dość zamożnych i jak każde dobra luksusowe, także second home w okresie spowolnienia koniunktury gospodarczej ma się całkiem nieźle.
REKLAMA
– Większość deweloperów miniony rok zalicza do udanych. Apartamenty wprawdzie nie znajdują nabywców tak szybko jak w czasie boomu kilka lat temu, ale poziom sprzedaży deweloperzy określają jako dobry. A są projekty, gdzie apartamenty sprzedały się w znacznej liczbie już na etapie budowy – zauważa Grzegorz Kosiura, dyrektor zarządzający portalu InwestycjewKurortach.pl. Choć jak dodaje zmienił się profil klienta. – Mniej osób kupuje apartament wakacyjny, by samemu wypoczywać, coraz więcej osób chce zarabiać na jego najmie – mówi Kosiura.
Zobacz także: Trendy na rynku nieruchomości komercyjnych
Które regiony są popularne?
Patrząc na wyniki jakimi mogą pochwalić się najwięksi gracze rynku nieruchomości w kurortach nie ma jednego, najpopularniejszego kierunku, który wybierają klienci. Apartamenty równie dobrze sprzedają się nad morzem, jak i w górach.
– 2012 rok zaliczamy do bardzo udanych – przyznaje Jan Wróblewski, członek zarządu spółki Zdrojowa Invest. Deweloper, jeden z najaktywniejszych inwestorów na rynku apartamentów wakacyjnych, zamknął miniony rok zaledwie kilkoma niesprzedanymi jeszcze lokalami w trzech funkcjonujących condo hotelach w Kołobrzegu. Z początkiem roku firma rozpoczęła budowę kolejnego projektu Boulevard Ustronie Morskie. Tu właścicieli znalazła już niemal połowa z 48 apartamentów. Jeszcze lepiej wyglądają wyniki Zdrojowej, gdy spojrzymy na pierwszą jej inwestycję w górach. W hotelu Cristal Resort Szklarska Poręba, który został otwarty w grudniu 2012 r., zostało sprzedanych ponad 80 proc. z 61 apartamentów.
Zobacz także: Mieszkania w Warszawie – coraz tańsze
Równie dobrymi wynikami może pochwalić się inny deweloper, który z końcem roku oddał do użytku apartamentowiec także w Szklarskiej Porębie. Inwestycja, współrealizowana przez spółkę Sun&Snow, budowana jest etapami. Pierwszy budynek jeszcze przed zakończeniem został praktycznie w całości sprzedany.
Zobacz także: Za ile można kupić apartament w górach?
REKLAMA
– Zainteresowanie nabywców apartamentami przekroczyło nasze oczekiwania. Sprzedaż rozpoczęliśmy w czerwcu ubiegłego roku, a na koniec listopada mieliśmy klientów na prawie wszystkie z 45 apartamentów – informuje Marcin Dumania, prezes zarządu Sun & Snow.
W minionym roku sprzedaż jednej z inwestycji zakończyła również firma Condohotels Group. W czterogwiazdkowym obiekcie Platinum Aqua Fun&Events w Ostródzie deweloper sprzedał w sumie 50 pokoi i 6 apartamentów. Obecnie firma rozpoczęła już sprzedaż w kolejnym luksusowym hotelu Plaza w Ostródzie. W obiekcie znajduje się 165 pokoi i apartamentów, z których większość posiada tarasy lub balkony z widokiem na jezioro i panoramę miasta.
Z liczby sprzedanych apartamentów zadowolona jest też spółka Kristensen Group.
– Nabywców znalazło 31 apartamentów. Utrzymaliśmy więc sprzedaż na tym samym poziomie co w 2011 roku – podsumowuje Jacek Twardowski, dyrektor zarządzający Kristensen Group. Deweloper sprzedawał głównie apartamenty w Karpaczu.
Plany na 2013 rok
Wszyscy duzi, ale także mniejsi deweloperzy rynku apartamentów wakacyjnych zapowiadają intensywne plany na ten rok. – Budować się będzie i w topowych kurortach, i w mniej popularnych miejscowościach – zauważa Grzegorz Kosiura z portalu InwestycjewKurortach.pl.
Zobacz także: Apartamenty Aura Gdańsk – mieszkania na wyspie
Ruszy m.in. budowa kolejnych 24 lokali realizowanych przez Kristensen Group na osiedlu Apartamenty pod Śnieżką w Karpaczu. Deweloper chce także w tym roku wznowić swoją aktywność nad morzem. Jak poinformowali przedstawiciele spółki, firma chce przejąć od banku prawie gotowy budynek, którego nie zdołał dokończyć pierwszy inwestor.
Zobacz także: Jak kupić mieszkanie? – podpowiada J.W. Construction
REKLAMA
Na kierunku nadbałtyckim silnie skupi się w tym roku także Zdrojowa Invest, firma będzie kontynuować budowę kompleksu 9 budynków Boulevard Ustronie Morskie. Inwestycja powstaje na klifie o długości ok. 300 metrów. Z okien 100 proc. apartamentów i lokali rozpościerał się będzie widok na Bałtyk. W sprzedaży jest jeszcze 27 mieszkań, z 48, które zaplanowano w całym kompleksie. W najbliższych miesiącach deweloper kontynuował będzie także prace nad rozpoczęciem największej inwestycji planowanej nad Bałtykiem – ogromnego projektu Baltic Park Molo w Świnoujściu. W ramach tego przedsięwzięcia na przestrzeni najbliższych sześciu lat ma powstać za 200-250 mln zł kompleks hotelowo-rozrywkowo-handlowy. W 2013 rozpocząć się ma komercjalizacja i budowa I etapu, czyli ponad 400 apartamentów hotelowych i wakacyjnych, lokale usługowe oraz promenada.
– Zainteresowanie projektem jest bardzo duże i już mamy długą listę oczekujących. Poza tym, pomimo że komercjalizacja się jeszcze oficjalnie nie rozpoczęła praktycznie wszystkie lokale usługowe przy nowej promenadzie w jednym z budynków zostały już zarezerwowane, i to przy cenach od 11 tys. zł netto za m kw. – ujawnia Jan Wróblewski, członek zarządu Zdrojowa Invest. Deweloper zamierza kontynuować prace nad dwoma kolejnymi inwestycjami w górach, choć nie zdradza ich dokładnych lokalizacji. Być może będzie to Kudowa, gdzie deweloper posiada grunty.
Zobacz także: Najtańsze mieszkania w Polsce – sprawdź, gdzie są
Latem ma zakończyć się budowa Baltic Cliff w Niechorzu. W apartamentowcach, które realizuje spółka ST Investments powstanie 90 apartamentów o powierzchni od 24 m kw. do 54 m kw. oraz centrum Spa&Wellness. Do sprzedaży pozostało 27 lokali. Budynek położony jest zaledwie 80 metrów od morza, w bezpośrednim sąsiedztwie latarni morskiej.
Sukces sprzedażowy zachęcił także spółkę Sun&Snow do przyspieszania kolejnych etapów budowy kompleksu w Szklarskiej Porębie. Drugi budynek, którego budowa już ruszyła, zaoferuje 45 apartamentów i ma być gotowy na koniec 2013 roku. Deweloper na wiosnę planuje ruszyć również z budową trzeciego obiektu powstającego w ramach Sun & Snow Resort Szklarska Poręba, czyli condo hotelu.
Zobacz także: Rynek nieruchomości: raport styczeń 2013
Zainteresowanie kurortami
Aktualne wyniki sprzedaży oraz prognozy dotyczące tego rynku pokazują stale rosnące zainteresowanie apartamentami w kurortach. Szczególnie, że obecnie stają się one popularną formą inwestowania nadwyżek finansowych.
– Duża część naszej sprzedaży to powracający klienci oraz osoby, które zakupiły więcej niż jeden pokój – informuje Kamila Górecka-Kirwiel, PR Manager Condohotels Group. – Od końca 2012 roku, ze względu na spadające oprocentowanie lokat bankowych, i wciąż niepewną sytuację na giełdzie, odnotowujemy wzmożone zainteresowanie i rozważanie przez klientów wycofywania środków z różnych instrumentów finansowych na rzecz dochodowych i bezpiecznych apartamentów wakacyjnych – wtóruje jej Jan Wróblewski.
Zobacz także: Jakie działki kupowali Polacy w 2012 roku?
Zdrojowa Invest prognozy na najbliższy rok określa jako „umiarkowanie optymistyczne”.
– Nie przewidujemy większych zmian cen. Klientami będą w dalszym ciągu osoby zamożne i podmioty gospodarcze. Nadal stabilnie będą się też sprzedawały apartamenty wakacyjne premium, w tym w condo hotelach, zwłaszcza najlepiej zlokalizowane oraz w pobliżu infrastruktury rekreacyjnej – ocenia członek zarządu spółki. Jego zdaniem gorzej będą się sprzedawały apartamenty wakacyjne w segmencie popularnym, w mniej prestiżowych lokalizacjach. W szczególności bez systemów zarządzania najmem i sprawdzonych operatorów. Nieco inaczej ocenia rynek Grzegorz Kosiura, z portalu InwestycjewKurortach.pl.
Zobacz także: Podsumowanie 2012 roku na rynku nieruchomości i prognoza na 2013 rok
– Z analiz naszego portalu wynika, iż nabywców znajdą apartamenty zlokalizowane nie tylko w dużych i topowych kurortach, ale także w projektach budowanych w mniej znanych miejscowościach turystycznych. Wysokim poziomem sprzedaży już na etapie budowy mogą się pochwalić firmy budujące np. w Niechorzu i Czarnej Górze – mówi.
Najbliższe miesiące na pewno charakteryzować się będą rozszerzaniem przez deweloperów oferty apartamentów w systemie: „wypoczywaj i zarabiaj”. Wszyscy eksperci zgodnie wskazują też, że będzie to okres porządkowania rynku i profesjonalizacji pod względem gwarancji zysków, jakie deweloperzy dają klientom.
Zobacz także: Inwestycje w Mielnie w 2013 roku
REKLAMA
REKLAMA