REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Reklamacja sprzętu – kiedy mamy taką możliwość?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Redakcja Dom
Sprzęt Fot. Fotolia
Sprzęt Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sprzęt kupiony od przedsiębiorcy przez osobę fizyczną na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą, zgodnie z polskim prawem, może podlegać reklamacji (jest to sprzedaż konsumencka). Za sprzęt (towar) w głównej mierze odpowiada sprzedawca i w większości przypadków to on musi przyjąć reklamację. Przeczytaj, w jakich sytuacjach możemy reklamować sprzęt i ile mamy na to czasu.

Reklamacja sprzętu w większości przypadków powinna być przyjęta przez sprzedawcę. Czasem jednak zdarza się, że musimy zwrócić się do podmiotu wystawiającego gwarancję (najczęściej jest to producent sprzętu). Sprzedawca ma obowiązek przyjąć naszą reklamację w ciągu dwóch lat od momentu zakupu sprzętu, natomiast z gwarancji możemy korzystać przez okres jej obowiązywania – nie jest on ustalony odgórnie, może trwać np. pół roku, rok lub nawet dożywotnie. Jednak nawet jeśli producent udzielił gwarancji na sprzęt nie musimy reklamować go u niego, sprzedawca nadal ma obowiązek przyjęcia reklamacji – kupujący ma prawo wybrać, która forma bardziej mu odpowiada.

REKLAMA

Reklamacji podlega również sprzęt kupiony na odległość, czyli przez Internet, a także poza lokalem przedsiębiorstwa, np. od akwizytora.

Zobacz także: Jak ustawić sprzęt elektroniczny w małym mieszkaniu?

Kiedy możemy dokonać reklamacji?

Reklamacji u sprzedawcy możemy dokonać, gdy sprzęt w momencie kupna był niezgodny z umową. Możemy wyróżnić cztery takie kryteria:

  1. Wadliwy towar – towar posiada wadę niewynikającą z niewłaściwego użytkowania, np. karta graficzna do komputera przegrzewa się w czasie grania i wyłącza komputer.
  2. Towar nie działa w sposób do tego przeznaczony, np. zamrażalnik nie mrozi żywności.
  3. Towar różni się od tego, co deklarował sprzedawca, producent lub jego przedstawiciel, np. gdy zmywarka reklamowana była jako bardzo cicha, a niestety tak nie jest.
  4. Niewłaściwy montaż towaru lub jego uruchomienie – dotyczy to sytuacji, gdy zamawiamy razem z produktem usługę montażu lub uruchomienia sprzętu bądź gdy postępujemy według poleceń zawartych w instrukcji, a mimo to dochodzi do uszkodzenia.

Na niezgodność towaru z umową nie możemy się powołać, jeśli wada była widoczna w momencie zakupu lub gdy zostaliśmy o niej poinformowani.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Żeby reklamacja mogła zostać uznana musimy zgłosić ją w ciągu dwóch lat od momentu zakupu i dodatkowo w ciągu dwóch miesięcy od momentu zauważenia usterki.

Zobacz także: Telewizor LCD, plazma czy 3D?


Jakie mamy prawa?

Jeśli nasza reklamacja jest zasadna możemy żądać naprawy towaru lub wymiany na nowy taki sam i pozbawiony wad. Kupujący ma prawo wybrać odpowiadającą mu opcję. W określonych sytuacjach mimo to sprzedawca podejmie decyzje o formie:

 – jeśli z przyczyn niezależnych nie ma możliwości wymiany na taki sam towar (np. gdy producent z powodu wady wycofuje całą serię produktu),

– gdy naprawa będzie zbyt kosztowna, wtedy zostanie podjęta decyzja o wymianie,

– jeśli brak sprzętu będącego w naprawie narazi konsumenta na dyskomfort również możemy liczyć na wymianę (np. gdy dotyczy to lodówki i jej naprawa ma potrwać kilka dni).

Wtedy możemy też domagać się obniżenia ceny towaru.

Zobacz także: Jaki odkurzacz wybrać: workowy, bezworkowy czy piorący?

Odstąpienie od umowy

Konsument najczęściej chce oddać sprzęt i dostać zwrot pieniędzy – rozwiązanie to nazywamy odstąpieniem od umowy. Jest ono możliwe tylko gdy naprawa lub wymiana nie jest możliwa bądź jest zbyt kosztowna, gdy naraża kupującego na niedogodności, a także gdy sprzedawca nie będzie w stanie usunąć usterki mimo podjęcia kilkukrotnych prób.

Zwrot niewadliwego towaru

Istnieje również możliwość zwrotu niewadliwego towaru, ale tylko wtedy, gdy:

– kupujemy sprzęt poza lokalem przedsiębiorcy, np. od akwizytora, w ciągu 10 dni od zawarcia umowy,

– zakupy odbyły się w sklepie internetowym, w ciągu 10 dni od wydania rzeczy.

W obu przypadkach zwrot może nastąpić bez podania przyczyny. Jeśli nie zostaliśmy poinformowani o możliwości zwrotu w ciągu 10 dni to termin ten biegnie od momentu, w którym dowiedzielibyśmy się o takiej możliwości, nie później jednak niż 3 miesiące od wydania towaru.

Zobacz także: Wybór nawilżacza powietrza: na co zwrócić uwagę?

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ubezpieczasz dom? Sprawdź, czego unikać i na co zwrócić uwagę

Ulewne deszcze, awaria instalacji elektrycznej, pęknięcie rury czy włamanie - to zdarzenia, które mogą przydarzyć się każdemu właścicielowi domu lub mieszkania. Choć nie da się ich przewidzieć, warto wcześniej pomyśleć o ich skutkach. Ubezpieczenie nieruchomości nie jest wyłącznie formalnością przy kredycie, ale może pomóc w pokryciu strat i naprawie szkód.

Będziemy budować ze słomy i konopi? Nowe, roślinne materiały budowlane jako przyszłość budownictwa?

Na Wydziale Leśnym i Technologii Drewna Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu trwają badania nad nowymi, roślinnymi materiałami budowlanymi. Ogromny potencjał odkryto w słomie i konopiach. Czy to przyszłość budownictwa?

Czy sztuczna inteligencja odbierze pracę agentom nieruchomości?

Rynek pośrednictwa nieruchomości w Polsce znajduje się nadal w fazie rozwoju, a brak obowiązku posiadania licencji wprowadzony ustawą deregulacyjną już ponad 10 lat temu z pewnością mógł mieć wpływ na gorszą jakość usług i postrzeganie zawodu agenta nieruchomości przez konsumenta. Czy AI zabierze im pracę?

Niższe stopy procentowe. Czy Polacy ruszyli po mieszkania?

Czy ostatnia obniżka stóp procentowych wpłynęła na zwiększone zainteresowanie rynkiem mieszkaniowym? Czy deweloperzy odnotowują więcej rezerwacji? Jakie nieruchomości dostępne są dziś w cenie 477 tys. zł – czyli przeciętnej wartości wnioskowanych kredytów? Gdzie konkretnie można szukać takich ofert? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

REKLAMA

Rynek wtórny wygrywa z rynkiem pierwotnym pod względem dostępności mieszkań

W lipcu używane mieszkania były tańsze od nowych w przeliczeniu na metr kwadratowy. Wzrosła nie tylko podaż, ale i sprzedaż mieszkań.

Czy deweloperzy są zadowoleni z wyników sprzedaży w pierwszym półroczu 2025 r.?

Jakie były wyniki sprzedaży firm deweloperskich w pierwszej połowie 2025 roku? Jak prezentują się podsumowania pierwszych sześciu miesięcy tego roku w zestawieniu z wynikami z 2024 roku? Jakie czynniki miały wpływ na sprzedaż mieszkań w bieżącym roku? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Uwaga na burze i silny wiatr! IMiGW wydał ostrzeżenia

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej wydał ostrzeżenia I, II i III stopnia przed burzami, silnym wiatrem, silnym deszczem z burzami oraz przed wzrostami stanów wody. Obejmują one dwie trzecie terytorium naszego kraju.

Co będzie wolno na balkonie, a czego nie?

Grill na balkonach, ciężkie doniczki na balustradach czy palenie papierosów to codzienność wielu wspólnot mieszkaniowych. Co będzie wolno na balkonie, a czego nie? Komentarz Mariusza Łubińskiego, Prezesa Zarządu Admus Sp. z o.o., firmy wyspecjalizowanej w zarządzaniu nieruchomościami, dotyczący zmiany przepisów w zakresie użytkowania balkonów i tarasów.

REKLAMA

Wycinka drzew. W 2025 r. zmieni się ważny termin [PROJEKT]

Przedłużające się procedury związane z wycinką drzew to problem wielu właścicieli nieruchomości. Nowe przepisy mają przeciwdziałać przewlekaniu postępowań poprzez wprowadzenie nowego 60-dniowego terminu w procedurze zgłoszenia wycinki. W tym czasie organ będzie musiał przeprowadzić oględziny drzewa i zgłosić ewentualny sprzeciw.

Bezpieczny kredyt 2 procent - czy program powróci?

Jakie były konsekwencje rządowego programu "Bezpieczny kredyt 2%"? Dzięki niemu wiele osób zyskało szansę na własne mieszkanie. z Drugiej strony spowodował, że ceny mieszkań wzrosły. Czy bezpieczny kredyt 2% powróci?

REKLAMA