Reklamacja sprzętu – kiedy mamy taką możliwość?
REKLAMA
REKLAMA
Reklamacja sprzętu w większości przypadków powinna być przyjęta przez sprzedawcę. Czasem jednak zdarza się, że musimy zwrócić się do podmiotu wystawiającego gwarancję (najczęściej jest to producent sprzętu). Sprzedawca ma obowiązek przyjąć naszą reklamację w ciągu dwóch lat od momentu zakupu sprzętu, natomiast z gwarancji możemy korzystać przez okres jej obowiązywania – nie jest on ustalony odgórnie, może trwać np. pół roku, rok lub nawet dożywotnie. Jednak nawet jeśli producent udzielił gwarancji na sprzęt nie musimy reklamować go u niego, sprzedawca nadal ma obowiązek przyjęcia reklamacji – kupujący ma prawo wybrać, która forma bardziej mu odpowiada.
REKLAMA
Reklamacji podlega również sprzęt kupiony na odległość, czyli przez Internet, a także poza lokalem przedsiębiorstwa, np. od akwizytora.
Zobacz także: Jak ustawić sprzęt elektroniczny w małym mieszkaniu?
Kiedy możemy dokonać reklamacji?
Reklamacji u sprzedawcy możemy dokonać, gdy sprzęt w momencie kupna był niezgodny z umową. Możemy wyróżnić cztery takie kryteria:
- Wadliwy towar – towar posiada wadę niewynikającą z niewłaściwego użytkowania, np. karta graficzna do komputera przegrzewa się w czasie grania i wyłącza komputer.
- Towar nie działa w sposób do tego przeznaczony, np. zamrażalnik nie mrozi żywności.
- Towar różni się od tego, co deklarował sprzedawca, producent lub jego przedstawiciel, np. gdy zmywarka reklamowana była jako bardzo cicha, a niestety tak nie jest.
- Niewłaściwy montaż towaru lub jego uruchomienie – dotyczy to sytuacji, gdy zamawiamy razem z produktem usługę montażu lub uruchomienia sprzętu bądź gdy postępujemy według poleceń zawartych w instrukcji, a mimo to dochodzi do uszkodzenia.
Na niezgodność towaru z umową nie możemy się powołać, jeśli wada była widoczna w momencie zakupu lub gdy zostaliśmy o niej poinformowani.
Żeby reklamacja mogła zostać uznana musimy zgłosić ją w ciągu dwóch lat od momentu zakupu i dodatkowo w ciągu dwóch miesięcy od momentu zauważenia usterki.
Zobacz także: Telewizor LCD, plazma czy 3D?
Jakie mamy prawa?
Jeśli nasza reklamacja jest zasadna możemy żądać naprawy towaru lub wymiany na nowy taki sam i pozbawiony wad. Kupujący ma prawo wybrać odpowiadającą mu opcję. W określonych sytuacjach mimo to sprzedawca podejmie decyzje o formie:
– jeśli z przyczyn niezależnych nie ma możliwości wymiany na taki sam towar (np. gdy producent z powodu wady wycofuje całą serię produktu),
– gdy naprawa będzie zbyt kosztowna, wtedy zostanie podjęta decyzja o wymianie,
– jeśli brak sprzętu będącego w naprawie narazi konsumenta na dyskomfort również możemy liczyć na wymianę (np. gdy dotyczy to lodówki i jej naprawa ma potrwać kilka dni).
Wtedy możemy też domagać się obniżenia ceny towaru.
Zobacz także: Jaki odkurzacz wybrać: workowy, bezworkowy czy piorący?
Odstąpienie od umowy
Konsument najczęściej chce oddać sprzęt i dostać zwrot pieniędzy – rozwiązanie to nazywamy odstąpieniem od umowy. Jest ono możliwe tylko gdy naprawa lub wymiana nie jest możliwa bądź jest zbyt kosztowna, gdy naraża kupującego na niedogodności, a także gdy sprzedawca nie będzie w stanie usunąć usterki mimo podjęcia kilkukrotnych prób.
Zwrot niewadliwego towaru
Istnieje również możliwość zwrotu niewadliwego towaru, ale tylko wtedy, gdy:
– kupujemy sprzęt poza lokalem przedsiębiorcy, np. od akwizytora, w ciągu 10 dni od zawarcia umowy,
– zakupy odbyły się w sklepie internetowym, w ciągu 10 dni od wydania rzeczy.
W obu przypadkach zwrot może nastąpić bez podania przyczyny. Jeśli nie zostaliśmy poinformowani o możliwości zwrotu w ciągu 10 dni to termin ten biegnie od momentu, w którym dowiedzielibyśmy się o takiej możliwości, nie później jednak niż 3 miesiące od wydania towaru.
Zobacz także: Wybór nawilżacza powietrza: na co zwrócić uwagę?
REKLAMA
REKLAMA