REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zdrowe oświetlenie w biurze

Zdrowe oświetlenie w biurze
Zdrowe oświetlenie w biurze
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Co powinni wiedzieć pracodawcy, by stworzyć dla pracowników zdrowe oświetlenie w biurze? Światło docierające do pracowników powinno nie tylko być przyjazne dla ich oczu ale także ma pozytywnie wpływać na ich koncentrację.

Tworzenie komfortowej przestrzeni biurowej, podzielonej na strefy dedykowane różnym aktywnościom, które sprzyjają efektywności pracowników, nie jest już tylko jednym z trendów w aranżacji wnętrz, ale staje się obowiązkiem pracodawców. Przyjemny dla oka design, ergonomiczne meble, pomieszczenia do pracy w ciszy, strefy relaksu, czyli tzw. chill-out roomy czy nawet boiska do koszykówki – te wszystkie rozwiązania można znaleźć w siedzibach nie tylko rynkowych gigantów, ale także mniejszych marek. 

REKLAMA

REKLAMA

Aby stworzyć idealny „kąt” dla pracownika, bierze się pod uwagę wiele czynników, a firmy prześcigają się w wynajdywaniu kolejnych udogodnień, dzięki którym pracownicy będą czuli się jak w domu. Ale jak zawsze, diabeł tkwi w szczegółach. Nie wszyscy pracodawcy zdają sobie sprawę z faktu, jak wiele zależy od odpowiedniego oświetlenia w biurze. Zmęczenie oczu, niewyraźne widzenie i uczucie pieczenia pod powiekami to typowe dolegliwości osób chorujących na syndrom widzenia komputerowego (Computer Vision Syndrome – CVS).

Badania wykazały, że aż 96 proc. osób pracujących wiele godzin przy komputerze i przy niewłaściwym świetle miało przynajmniej jeden z objawów tej dolegliwości (źródło: Klinika Okulistyki Akademii Medycznej we Wrocławiu, badanie przeprowadzone na 5000 osób).

Jak zatem prawidłowo oświetlić biuro, by zadbać o zdrowie pracowników i wesprzeć ich efektywność?

REKLAMA

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Syndrom chorego budynku – winne także złe oświetlenie

Otwarte firmy nie boją się inwestować w najnowszy design i rozwiązania architektoniczne wsparte nowymi technologiami, które wspólnie mają tworzyć komfortowe miejsce pracy. Oczywiście, nie można przy tym pomijać podstawowych zasad dotyczących dostosowania przestrzeni biurowej do potrzeb pracowników.

– Źle zaaranżowane, „zagracone” biura ograniczają komfort pracy, narażają pracowników na nadmierny hałas oraz na brak wystarczającej ilości świeżego powietrza. Z kolei nieodpowiednie ulokowanie kluczowych stref biura na dużej przestrzeni, może np. skutkować długimi spacerami między działami, dezorganizując tym samym pracę całego zespołu i obniżając jego efektywność i powodować objawy podobne do syndromu chorego budynku (Sick Building Syndrome). Są to np.  bóle i zawroty głowy, podrażnienie oczu i dróg oddechowych, spadek koncentracji, znaczne osłabienie. Występuje nie tylko wtedy, gdy przebywamy w budynkach, które zostały wykonane z materiałów szkodliwych dla zdrowia, a nawet życia człowieka, ale również, gdy pracujemy w pomieszczeniach np. źle zaaranżowanych, z nieodpowiednią wentylacją. To wydaje się oczywiste, jednak nie wszyscy łączą te symptomy ze złym oświetleniem, co jest błędem – zauważa Iwona Żurawska, Dyrektor HR i Administracji w Intrum. 

Jakich zasad powinni więc trzymać się pracodawcy, aby dobrać odpowiednie źródło światła do biura, które z jednej strony będzie przyjazne dla zdrowia, a z drugiej będzie wpływać pozytywnie na koncentrację osób w nim pracujących?

Zbawienne działanie światła na zdrowie (nie tylko) pracowników

Światło jest kluczowe dla naszego funkcjonowania. Jego niewystarczająca ilość odpowiada za wzrost poziomu produkowanej przez nasz organizm melatoniny, przez co odczuwamy senność i zmęczenie. Nie bez powodu w krajach, w których występuje mniejsze nasłonecznienie diagnozuje się więcej zaburzeń psychicznych i depresji. Powstała nawet jednostka chorobowa określająca sezonowe zaburzenie związane z brakiem światła słonecznego SAD (Seasonal Affective Disorder), na które w okresie jesieni i zimy choruje nawet 20 proc. populacji zamieszkujących te mniej „doświetlone” naturalnym światłem tereny.

Ekspozycja na światło w ciągu dnia działa korzystnie na nasze zdrowie, wpływa pozytywnie na samopoczucie, koncentrację czy nawet metabolizm. Oczywiście dotyczy to również pracowników w przestrzeniach biurowych. Niestety, chociażby ze względu na późne godziny pracy firm czy kwestie architektoniczne, nie jest możliwe wykorzystanie jedynie światła naturalnego do oświetlenia biura. Z pomocą przychodzi nowoczesna technologia, dzięki której sztuczne oświetlenie daje pożądane efekty, zbliżone do tych, które może zaoferować człowiekowi światło dzienne – wyjaśnia Iwona Żurawska, ekspert Intrum.

Dostęp do naturalnego światła często determinują uwarunkowania architektoniczne budynku, ilość okien, jego położenie, a także czynniki takie, jak sąsiedztwo z innymi obiektami. Zdarza się, że w pomieszczeniach biurowych brakuje odpowiedniego doświetlenia wówczas z pomocą przychodzą rozwiązania oświetleniowe, które są w stanie zapewnić parametry zbliżone do światła naturalnego.

– Prawidłowo zaprojektowane oświetlenie biurowe może być zapewnione przez światło dzienne, sztuczne lub kombinację obu rodzajów. Ważne jest, aby występowało w odpowiednim natężeniu dostosowanym do rodzaju wykonywanych czynności, które zagwarantuje wydolność wzrokową, wygodę widzenia i komfort. Wybierając oświetlenie do pomieszczeń pracy, w tym pracy przy komputerze, należy zwrócić uwagę na współczynnik oddawania barw. Korzystne jest zainstalowanie opraw, które wytwarzają światło o maksymalnie wysokim współczynniku- powyżej 80. Tego typu lampy mniej męczą wzrok i zapewniają wierne odwzorowanie kolorów oraz naturalne oświetlenie przedmiotów. Ważnym aspektem, który ma istotny wpływ na nasze samopoczucie jest wybór odpowiedniej temperatury barwowej. W pomieszczeniach biurowych, częściej wybiera się oświetlenie o chłodnej, dziennej barwie, które wspiera koncentrację
i nie męczy wzroku, cieplejsze, dedykowane są pomieszczeniom do relaksu. Aby odpowiednio zaprojektować oświetlenie stanowisk pracy, warto sięgnąć po poradę specjalisty, który w procesie projektowym uwzględni wszystkie aspekty aranżowanej przestrzeni
mówi arch. Izabela Markowska, pracownia 3DPROJEKT architektura.

– Patrząc z perspektywy firmy, prawidłowo zaprojektowane miejsce pracy powinno również uwzględniać aspekty związane z wydajnością energetyczną, a co za tym idzie, maksymalnym wykorzystaniem światła dziennego. Te kwestie doskonale wspierają inteligentne rozwiązania oświetleniowe dostępne na rynku, które pozwalają automatycznie dostosowywać natężenie światła sztucznego do ilości światła docierającego z zewnątrz, uwzględniając takie parametry, jak pora roku czy pora dni. Optymalizacja i uproszczenie użytkowania oświetlenia nie tylko korzystnie wpływa na finanse firmy, ale także na zdrowie pracownika i komfort pracy – stwierdza Kamilla Walicka, organizatorka Targów Światło.


Wygląd biura, a marka pracodawcy

Zadbanie o właściwe zaaranżowanie przestrzeni biurowej, a w tym i oświetlenie, ma ogromny wpływ na jakość pracy oraz zdrowie pracowników. Jak pokazują przykłady takich światowych gigantów jak Google czy Facebook, takie działanie staje się również coraz częściej ważnym narzędziem employer brandingowych w walce o pracownika – zaznacza Iwona Żurawska, Dyrektor HR i Administracji w Intrum.

Według badań BPO i Centra Usług Wspólnych (Raport BPO i Centra Usług Wspólnych: Pracownicy sektora zabierają głos w sprawie swojego miejsca pracy) 65 proc. pracowników biurowych uważa, że nowocześnie zaprojektowane biuro sprzyja produktywnej pracy i zachęca do wybrania pracodawcy, który takie rozwiązania oferuje. Co więcej, ponad 80 proc. respondentów chciałoby przed zatrudnieniem zobaczyć swoje miejsce pracy w biurze. Te dane pokazują, jak wielkie znaczenie i wpływ na dalsze decyzje o tym, czy godzimy się przyjąć daną ofertę pracy, ma pierwsze wrażenie, jakie na potencjalnych pracownikach robi biuro.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Deweloperzy nie zrobią dużych promocji cen mieszkań na Black Friday. Ale nie będzie też pompowania cen przed obniżką. To skutki ustawy o jawności cen

- W dobie jawności cen nieruchomości, nie spodziewam się, by na rynku deweloperskim znacząco obniżano ceny na okoliczność Black Friday. Taka „szybka obniżka” później zostaje w historii ceny dostępnej dla konsumenta i będzie on kilka miesięcy później widzieć, że deweloper był w stanie zaproponować za nieruchomość znacznie niższą cenę – mówi Mirosław Król, ekspert rynku nieruchomości. – Spodziewam się, że deweloperzy wykorzystają czas promocji w inny sposób niż obniżając ceny nominalnie. Przykładem może być oferowanie darmowych elementów wyposażenia mieszkania czy np. obniżki ceny na garaż lub miejsce postojowe – dodaje ekspert.

Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Czy osoby pracujące w domu muszą zapłacić podatek według wyższej stawki? Organy podatkowe i sądy są zgodne

Siedziba działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach najmu, ale również korzystnie rozliczyć PIT i VAT. A co z podatkiem od nieruchomości? Czy w takim przypadku trzeba płacić go według najwyższej stawki?

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

REKLAMA

To koniec biurokratycznych uciążliwości dla właścicieli takich nieruchomości - Prezydent już podpisał nowelizację

Właściciele tego rodzaju nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP podpisał się pod nowelizacją ustawy, która ma za zadanie wyraźnie skrócić urzędniczą maszynerię. Znikają m. in. podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu rodzajach spraw wystarczy zgłoszenie i milcząca zgoda urzędnika. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli i jakich budynków dotyczy zmiana?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA