REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pokrycie przez dewelopera kosztów zawarcia umowy deweloperskiej jako przykład sprzedaż premiowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Rabczewski
Ekspert podatkowy
Pokrycie przez dewelopera kosztów zawarcia umowy deweloperskiej jako przykład sprzedaż premiowej. /fot. Fotolia
Pokrycie przez dewelopera kosztów zawarcia umowy deweloperskiej jako przykład sprzedaż premiowej. /fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż premiowa jest często stosowanym narzędziem marketingowym w praktyce gospodarczej. Przedsiębiorcy chętnie po nią sięgają, dążąc do uatrakcyjnienia swojej oferty sprzedażowej.

Podobnie jest w przypadku deweloperów organizujących akcje promocyjne celem podniesienia zainteresowania ofertą sprzedaży. W ramach prowadzonych akcji promocyjnych potencjalnym klientem deweloperzy oferują zniżki, rabaty, zagraniczne wycieczki, sprzęt RTV czy też pokrycie koszów obsługi notarialnej przy zawieraniu umowy deweloperskiej. Szczególnie ten ostatni rodzaj gratyfikacji ostatnimi czasy wyraźnie przeważa jako dodatkowy bonus w ofercie deweloperskiej. Podjęcie decyzji o skorzystaniu z takiej oferty wraz z bonusem powinno być poprzedzone dokładnym rozpoznaniem jej konsekwencji podatkowych. Warto je zbadać, aby uniknąć niespodziewanych „kosztów” transakcyjnych w postaci obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego. Dokonując zatem zakupu mieszkania z rynku pierwotnego w ramach promocji polegającej na pokryciu przez dewelopera kosztów zawarcia umowy należy dokładnie sprawdzić, czy wartość tej gratyfikacji nie przekracza kwoty 760 zł. Kwota ta stanowi limit zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych w przypadku tzw. sprzedaży premiowej. Jej przekroczenie nakłada na płatnika (w naszym przypadku dewelopera) obowiązek naliczenia, pobrania i przekazania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w wysokości 10 % od wartości nagrody będącej przedmiotem promocji (oczywiście pod warunkiem, gdy wartość ta przekracza 760 zł).

REKLAMA

Zobacz serwis: Inwestycje

Praktyka organów podatkowych w przedmiocie sprzedaży premiowej

Polskie organy podatkowe stosowane przez przedsiębiorców w procesie sprzedaży akcje promocyjne, polegające na udzielaniu rabatów, darowaniu klientom nagród o określonej wartości bądź też na partycypacji w określonych kosztach ponoszonych przez kupującego z reguły traktują jako spełniające przesłanki sprzedaży premiowej o której mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 21 ust. 1 pkt. 68 wspomnianej ustawy). Dotyczy to również pokrycia przez dewelopera pokrycia wszystkich kosztów związanych z zawarciem umowy deweloperskiej z potencjalnym klientem (będącym osobą fizyczną, która nabywa mieszkania w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą). Potwierdza to wydana 23 stycznia 2015 przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie interpretacja indywidualna. Spółka zajmująca się działalnością deweloperską zwróciła się do Dyrektora Izby Skarbowej o ocenę co do prawidłowości stanowiska Spółki w zakresie  stosowania w procesie sprzedaży mieszkań programu promocyjnego polegającego na pokrywaniu kosztów (chodzi tu o te koszty, które zgodnie z ustawą deweloperską obciążają nabywcę lokalu mieszkalnego) związanych z zawarciem umowy deweloperskiej. Dyrektor ocenił stanowisko Spółki jako prawidłowe, podkreślając jednocześnie, iż limit zwolnienia wynoszący 760 zł, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt. 68 ustawy PIT należy liczyć odrębnie wobec każdej otrzymanej przez uczestnika nagrody (tj. odrębnie w odniesieniu do każdej z zawartych umów deweloperskich. Organ podatkowy dokonujący interpretacji wskazał również iż powoływany przepis nie odnosi się „tylko do sprzedaży (premiowej) sensu stricte, o jakiej mowa w art. 535 Kodeksu cywilnego, lecz każdego rodzaju stosunku gospodarczego, w którym profesjonalny przedsiębiorca oferuje konsumentom pewne nagrody dodatkowe jako czynnik motywujący do uczestnictwa w tym stosunku gospodarczy”.

Zobacz serwis: Dom i prawo

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Możliwość zwolnienia z PIT w przypadku skorzystania z promocji oferowanej przez dewelopera

Kupno mieszkania od dewelopera wraz bonusem polegającym na pokryciu przez dewelopera kosztów związanych z zawarciem umowy deweloperskiej skutkuje zwolnieniem przedmiotowym od podatku od nagrody związanej ze sprzedaży premiowej, gdy spełnione zostaną łącznie co najmniej trzy przesłanki:

  1. Wartość nagrody (w postaci pokrycia kosztów związanych z zawarciem umowy deweloperskiej w części obciążającej nabywcę) przyznanej przez dewelopera nie przekracza 760 zł;
  2. Otrzymana od dewelopera nagroda była związana z sprzedażą premiową;
  3. Nagroda ta nie dotyczyła sprzedaży premiowej na rzecz klientów w związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą

Pokrycie zatem przez dewelopera kosztów zawarcia umowy deweloperskiej  w części obciążającej nabywcę spełnia przesłanki „sprzedaży premiowej” i w przypadku gdy wartość tych kosztów nie przekracza 760 zł, tak deweloper jak i jego klient nie będą obciążeni żadnym obowiązkiem podatkowym w zakresie sprzedaży premiowej. Warto także zauważyć, iż w przypadku gdy stroną umowy deweloperskiej jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, która nabywa lokal mieszkalny w związku z tą działalnością, wówczas wartość pokrytych kosztów przez dewelopera związanych z zawarciem umowy deweloperskiej  należy traktować stosownie do art. 14 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako przychód z prowadzonej działalności gospodarczej.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Hiszpania na topie, ale Polacy kupują mieszkania także w innych krajach południowej Europy

W całym 2024 roku serwisy Morizon.pl i Gratka.pl odnotowały blisko 70 tysięcy zapytań dotyczących ofert sprzedaży mieszkań i domów w Hiszpanii, Bułgarii, Grecji, Portugalii, Włoszech i Chorwacji, a tylko w kwietniu 2025 roku było ich ponad 7 tysięcy.

To już pewne: ceny mieszkań mają być jawne. Jak nowe przepisy wpłyną na rynek nieruchomości

Rynek nieruchomości nie ma nic przeciwko jawności cen mieszkań, ale ustawa musi być dobrze przygotowana, apelują deweloperzy do legislatorów. Czy ta rewolucja cenowa zmieni coś zasadniczo na rynku nieruchomości?

Jak program Pierwsze klucze wpłynie na rynek mieszkaniowy?

Jak program Pierwsze klucze wpłynie na rynek mieszkaniowy? Jaką skalę mogą mieć realizowane inwestycje? Sondę opracował serwis nieruchomości dompress.pl.

Bloki z wielkiej płyty: tak powstawały nowe mieszkania w drugiej połowie dwudziestego wieku w Polsce

Budownictwo wielkopłytowe jest powszechnie kojarzone z gierkowską dekadą. Trzeba jednak pamiętać, że bloki z wielkiej płyty powstawały już wcześniej. Nie Gierek, lecz Gomułka był ojcem wielkiej płyty?

REKLAMA

Teraz sprzedają się tylko tanie mieszkania: prawda czy stereotyp

Czy rzeczywiście tańsze mieszkania wyprzedają się “na pniu”? Analiza rynku nieruchomości pokazuje, że tak, choć nie zawsze – we Wrocławiu np. najszybciej znikają lokale ze średniej półki cenowej. Na pewno jednak niższa cena jest okolicznością ułatwiającą sprzedaż.

Polacy kupują mieszkania w Hiszpanii: dla siebie i w celach inwestycyjnych

Polacy nie rezygnują z hiszpańskiego słońca ani z potencjalnych zysków. Mimo zmiennych warunków gospodarczych, inwestycje w apartamenty na Półwyspie Iberyjskim nadal cieszą się dużą popularnością. Mieszkanie w Hiszpanii to dobre rozwiązanie na drugi dom lub opłacalną inwestycję.

Tańsze mieszkania znikają z rynku szybciej niż droższe. Ale nie zawsze

Czy tańsze mieszkania to te, które schodzą najszybciej? Teoretycznie tak, ale analiza rynku pokazuje, że np. we Wrocławiu w pierwszej kolejności sprzedają się mieszkania ze średniej półki cenowej. Co wpływa na temp sprzedaży i od czego zależą odstępstwa od reguły?

Nowość na rynku nowych mieszkań. Teraz deweloper sam dołoży się do odsetek od kredytu hipotecznego, ile?

Deweloper obniży oprocentowanie kredytu hipotecznego o 2%. Trust Investment ruszył z własnym programem mieszkaniowym. Nowa propozycja na rynku nowych mieszkań. Czy inne firmy deweloperskie pójdą tym śladem?

REKLAMA

Rynek używanych mieszkań: ceny ofertowe w końcu niższe niż przed rokiem

W Warszawie średnia cena metra kwadratowego mieszkań na rynku wtórnym jest już o 4% niższa niż przed rokiem, a w Krakowie – o 3%. Nie tylko w stolicy i Krakowie, ale też we Wrocławiu, Trójmieście i Poznaniu kwiecień był kolejnym miesiącem, który upłynął pod znakiem stabilizacji lub spadku średniej ceny metra kwadratowego.

Teraz drugi dom nie na Mazurach, ale w Hiszpanii. Polacy aktywni na iberyjskich rynkach nieruchomości

Półwysep Iberyjski to drugi, a coraz częściej pierwszy dom dla naszych rodaków. Hiszpański rekord: Polacy kupili niemal 12,5 tys. nieruchomości. Prze dekady marzeniem była dacza a jeszcze lepiej - całoroczny dom na Mazurach. Teraz trend wyznacza kierunek na południe Europy.

REKLAMA