REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można kupić nieruchomość od pełnomocnika?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Śmigulska

REKLAMA

REKLAMA

Przyjęto za powszechnie obowiązującą zasadę, że jeżeli chcemy zakupić bądź sprzedać nieruchomość, to obie strony muszą być przy tym obecne. Istnieje jednak możliwość zawarcia tego typu umowy przez osobę trzecią, czyli pełnomocnika.

Zapisz się na nasz newsletter

REKLAMA

REKLAMA

Niekiedy zdarza się tak, że osoby zainteresowane, zarówno kupujący jak i sprzedający nieruchomość nie mogą być obecne przy zawieraniu transakcji. Na przykład przebywają poza granicami kraju. Nie oznacza to jednak, że nie mogą one zawrzeć umowy sprzedaży. Mogą dokonać tego za pośrednictwem osoby trzeciej, tzw. pełnomocnika.

Pełnomocnik

Jeżeli nie można wykonać pewnych czynności osobiście można upoważnić do ich dokonania inną osobę. Będzie ona działała w imieniu i na rzecz swojego mocodawcy. Niezbędne jest w tym celu udzielenie pełnomocnictwa, dzięki czemu osoba umocowana będzie uprawniona do zakupu bądź sprzedaży nieruchomości u notariusza.

Należy pamiętać o zakresie udzielanego pełnomocnictwa. Jeżeli będzie ono zbyt ogólne może nieść za sobą pewne ryzyko dla mocodawcy. Pełnomocnik miałby wtedy bardzo szerokie prawo do działania. Dlatego też bezpieczniej jest dokładnie określić jakie czynności może wykonywać nasz pełnomocnik. Taki rodzaj pełnomocnictwa nosi nazwę pełnomocnictwa szczególnego. Jego cecha charakterystyczna jest to, że upoważnia do dokonywania czynności przekraczających zwykły zarząd, czyli takich, które dotyczą czynności prawnych określonego rodzaju lub jednorazowe konkretnej czynności. W przypadku nabycia nieruchomości z całą pewnością mamy do czynienia z pełnomocnictwem szczególnym.

REKLAMA

Ze względu na fakt, iż sama umowa kupna-sprzedaży nieruchomości wymaga formy aktu notarialnego, pełnomocnictwo w tym zakresie również powinno być sporządzone u notariusza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy pamiętać o przedstawieniu notariuszowi szczegółowych danych na temat swój oraz osoby, której udzielamy pełnomocnictwa (nr dowodu osobistego, PESEL, adres zamieszkania, imiona rodziców itp.)

Kto może zostać pełnomocnikiem

Pełnomocnikiem może być osoba fizyczna, która posiada przynajmniej ograniczoną zdolność do czynność prawnych. Zazwyczaj jest to osoba najbliższa, do której mamy duże zaufanie albo prawnik, kiedy sytuacja wymaga wiedzy specjalistycznej. Niekiedy pełnomocnictwo może być udzielone pośrednikowi w obrocie nieruchomościami, jeżeli korzystaliśmy już wcześniej z jego usług.


Treść pełnomocnictwa

W pełnomocnictwie musi być wyraźnie wskazane do czego wyznaczona przez nas osoba jest umocowana, np. do zakupu lub sprzedaży konkretnego lokalu.

Można również wskazać cenę minimalną, za którą transakcja może zostać sfinalizowana. Istotne jest też określenie w jaki sposób zapłata ma nastąpić: na rachunek bankowy czy do rąk pełnomocnika.

Umowa sprzedaży nieruchomości jest transakcją złożoną. Wymaga, oprócz samego podpisania umowy, spełnienia innych formalności, np. w urzędach skarbowych. Konieczne jest więc wskazanie w treści pełnomocnictwa umocowania do reprezentacji przed tymi urzędami, przedsiębiorstwami (energetycznymi, wodociągowymi itp.)

Pełnomocnictwo może zostać sporządzone również poza granicami Polski. W takim wypadku konieczne jest jego przetłumaczenie na język polski przez tłumacza przysięgłego, jeżeli jest sporządzone w obcym języku.

Opłaty

Jeżeli zdecydujemy się na udzielenie pełnomocnictwa szczególnego nie możemy zapomnieć o konieczności uiszczenia notariuszowi opłat. Jest to wynagrodzenie w maksymalnej wysokości 36,60 zł, a w przypadku, gdy pełnomocnik ma być uprawniony do dokonania kilku czynności – 122 zł.

Oprócz tego pobrana będzie kwota za odpis pełnomocnictwa, który jest wydawany osobie umocowanej. Na tej podstawie będzie on mógł dokonać należnych czynności.

Nie można zapomnieć także o opłacie skarbowej, która jest pobierana w wysokości 17 zł i załącza się ją do otrzymanego pełnomocnictwa.

Taki komplet dokumentów jest podstawą do działania przed notariuszem, przed którym zawierana jest umowa sprzedaży nieruchomości.

Czy pełnomocnictwo można odwołać

Pełnomocnictwo może zostać odwołane w każdym czasie. Jedynym wyjątkiem jest zapis w treści pełnomocnictwa, mówiący o zrzeczeniu się przez mocodawcę prawa do odwołania. Samo odwołanie pełnomocnictwa, w przeciwieństwie do jego udzielenia, nie wymaga formy szczególnej aktu notarialnego.

Umocowanie do działania w imieniu innej osoby wygasa z chwilą śmierci mocodawcy lub pełnomocnika. Chyba że w pełnomocnictwie zastrzeżono inaczej, ze względu na samą treść stosunku prawnego będącego podstawą pełnomocnictwa.

Jeżeli pełnomocnik został ustanowiony do dokonania konkretnej czynności prawnej, to pełnomocnictwo wygasa z momentem jej wykonania, w przypadku natomiast pełnomocnictwa udzielonego na czas określony, to wygasa ono z chwilą upływu tego czasu.

Po wygaśnięciu pełnomocnictwa dokument powinien zostać zwrócony mocodawcy, żeby nie mógł być ponownie użyty.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Balkony we wspólnocie mieszkaniowej: Kto odpowiada za ich stan? Kluczowy wyrok NSA

Problem odpowiedzialności za stan techniczny balkonów w budynkach wielorodzinnych od lat generuje spory pomiędzy właścicielami poszczególnych lokali a wspólnotami mieszkaniowymi. Czy balkon jest wyłączną własnością użytkownika, czy elementem wspólnym, za którego utrzymanie odpowiada cała wspólnota? Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w niedawnym wyroku z 23 października 2025 roku (sygn. akt II OSK 959/23) rozstrzygnął tę wątpliwość, nadając kluczowe znaczenie funkcji, jaką dany element konstrukcyjny pełni w całym obiekcie. Orzeczenie to ma fundamentalne znaczenie dla zarządzania nieruchomościami i egzekwowania obowiązków wynikających z Prawa budowlanego.

Czy najemca może sam zameldować się w wynajmowanym mieszkaniu? Wiele osób jest zaskoczonych odpowiedzią na to pytanie. Przepisy są jasne

Wynajmujesz mieszkanie i chciałbyś uchronić się przed zameldowaniem najemcy? Przepisy są w tym zakresie jasne. Niestety wiele osób ich nie zna i po fakcie bywają zaskoczone. Sprawdź, jak postępować i co możesz uregulować w umowie.

Jak sprzedać nieruchomość szybko i bez ryzyka

Każdy chce sprzedać dobrze. Nieliczni wiedzą, jak zrobić to mądrze. Sprzedaż nieruchomości to dla wielu osób najważniejsza transakcja w życiu. Właściciele chcą, by proces był szybki, bezpieczny i przyniósł satysfakcjonującą cenę. Niestety, większość ofert długo stoi na rynku. Problem nie tkwi w koniunkturze, ale w braku przygotowania i strategii.

Ceny mieszkań 2025/2026. Kupować teraz, czy czekać na przyszły rok (zmiany przepisów, tańszy kredyt)?

Wiele osób zadaje sobie pytanie: kiedy jest najlepszy czas na zakup nieruchomości. Jak wynika z najnowszych danych GUS w sierpniu br. oddano do użytkowania ogółem 15,2 tys. mieszkań, tj. o 4,0 proc. więcej niż rok wcześniej. A jak wygląda sytuacja z pozwoleniami na budowę? Jakie są prognozy cen mieszkań na 2026 rok i czy obniżenie stóp procentowych zwiększy popyt na kredyty hipoteczne, a tym samym pobudzi rynek? Czy liczba wolnych lokali będzie się zwiększać? Odpowiedź nie jest oczywista, bo za danymi kryją się procesy, które dopiero zaczną wpływać na ceny mieszkań w najbliższych latach.

REKLAMA

Stacje ładowania aut – czym są i czy trzeba od nich płacić podatek?

Stacje ładowania samochodów elektrycznych stają się coraz częstsze. Dlatego temat ich statusu prawnego zyskuje na znaczeniu – również w wyrokach sądów.

Kiedy wreszcie zmiany w obowiązku odśnieżania chodników przed posesją - trwają prace nad zniesieniem tego uciążliwego obowiązku

Chociaż zimy ostatnimi czasy są coraz mniej obfitujące w opady śniegu, to jednak zjawisko to corocznie występuje. Wówczas właściciele posesji, a także zarządcy w przypadku spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, muszą zakasać rękawy, wziąć szufle i łopaty w dłoń (lub zlecić odpłatnie takie prace), oraz odśnieżać i oczyszczać z lodu czy błota chodnik, przy którym położona jest posesja, choćby nie stanowił on ich własności, a wchodził w pas drogowy.

Kaucja przy najmie mieszkania: jakie obowiązki ma najemca, gdzie kończą się prawa wynajmującego

Gdyby ktoś pokusił się o przygotowanie rankingu aspektów najmu, które najczęściej powodują spory lokatorów z właścicielami mieszkań, to temat kaucji na pewno uplasowałby się wysoko, komentuje Andrzej Prajsna - ekspert i analityk portali RynekPierwotny.pl i GetHome.pl.

Jak segregować tekstylia - unikaj tych błędów i kar, bo grozi grzywna do 5000 zł oraz 400% opłaty za śmieci

Od 1 stycznia 2025 r. w Polsce obowiązuje konieczność osobnej segregacji tekstyliów jako nowej frakcji odpadowej. Wynika to z konieczności spełnienia norm recyklingowych i odzysku jak największej ilości surowców – teraz także w zakresie tekstyliów, które po zużyciu wrzucane do odpadów zmieszanych nie były recyklingowane w wystarczającym stopniu lub po zanieczyszczeniu już się do tego nie nadawały.

REKLAMA

Wakacje podatkowe po zakończeniu budowy. Mogą trwać tylko miesiąc, ale mogą też i 11 miesięcy. Zawsze trzeba jednak wywiązać się z tego obowiązku

Od kiedy trzeba płacić podatek od nieruchomości od nowego domu? To zależy. Jednak niezależnie od tego, kiedy powstanie obowiązek podatkowy, prawo przewiduje również inne obowiązki, z których trzeba się wywiązać. Od razu i na czas. Nie warto narażać się organom podatkowym.

Będzie nowy podatek od nieruchomości, Sankcyjna stawka od pustostanów ma obniżyć ceny mieszkań, ale czy obniży

Nawet 30-krotnie większy podatek od nieruchomości mogą zapłacić przedsiębiorcy, w tym deweloperzy, posiadający puste lokale. Podstawą do takich działań są obowiązujące obecnie zasady naliczania podatku od nieruchomości, które różnicują stawki w zależności od sposobu użytkowania lokalu.

REKLAMA