Kodeks praktyk deweloperskich
REKLAMA
REKLAMA
Kodeks Dobrych Praktyk opracowany przez PZFD, do którego należą 63 firmy, nakłada pewne obowiązki na deweloperów oraz wymagania na konsumentów. Jednym z podstawowych postanowień kodeksu jest zagwarantowanie klientom dostępu do wszystkich niezbędnych informacji o inwestycji. Począwszy od początkowego etapu jej realizacji i jej przebiegu, a skończywszy na jej zakończeniu.
REKLAMA
Informacje
Obowiązkiem firm deweloperskich ma być obowiązek informacyjny względem konsumenta. Chodzi o przekazywanie informacji dotyczących np. postępu prac, możliwości sprawdzenia ich samemu, w tym również wstępu na teren budowy. Przewidziano, że w przypadku opóźnień w zakończeniu danej inwestycji, deweloper musi niezwłocznie o tym poinformować konsumenta. Trzeba również pamiętać o konieczności uprzedzenia klienta o ewentualnych dodatkowych kosztach mogących wpłynąć na wzrost ceny lokalu. Konsument musi jej zaakceptować na piśmie.
Umowa
W kodeksie zwrócono uwagę na istotne elementy, które powinny znajdować się w umowie z deweloperem. Dotyczą one przedmiotu umowy, terminu zakończenia inwestycji, ceny, informacji o materiałach i technologii budowy oraz gwarancji udzielonej na roboty wykonywane przez firmy zewnętrzne.
Pomoc
REKLAMA
Konsumenci, zgodnie z założeniami Kodeksu mogą liczyć na profesjonalną i fachową pomoc przy realizacji projektu oraz ubezpieczenia inwestycji. Znalazły się również bardzo ważne zapisy odnośnie ubezpieczenia inwestycji dotyczącej wybudowania nieruchomości oraz zobowiązanie dewelopera, że nie podejmie się budowy, jeżeli nie będzie w stanie wykonać planowanej inwestycji zgodnie z przewidywanym terminem.
Deweloperzy zrzeszeni w PZDF zobowiązują się także do udzielenia pomocy w celu zorganizowania zarządu nieruchomością, a nie jak to było częstą praktyką - prowadzili zarząd nieruchomością wspólną, co było z góry narzucone w umowie.
Co powinien zrobić kupujący
W Kodeksie znajdują się również wskazówki dla konsumentów – osób, które zawarły umowę z deweloperem w celu zakupu nieruchomości. Na podstawie tych wytycznych można stwierdzić, że obowiązkiem konsumenta jest zebranie informacji o kilku firmach deweloperskich, oszacowanie swoich możliwości finansowych przeznaczonych na zakup nieruchomości. Ponadto konsument powinien sprawdzić, czy deweloper ma odpowiednie doświadczenie w swoje branży oraz czy posiada wszystkie niezbędne uprawnienia i dokumenty (np. pozwolenie na budowę).
Jednym z głównych obowiązków konsumenta wynikających z zawartej przez niego umowy deweloperskiej, jest obowiązek zapłaty. Mają być one dokonywane w terminie. To samo dotyczy konieczności przystąpienia przez kupującego do zawarcia umowy sprzedaży danej nieruchomości u notariusza.
Czy postanowień kodeksu trzeba przestrzegać
O naruszeniach zasad zapisanych w Kodeksie rozstrzyga Zarząd PZFD. Jeżeli deweloper zostanie uznany za winnego zarzucanych mu naruszeń, wyznaczony będzie mu termin na poprawienie wszelkich nieścisłości w relacjach z klientem. A jeżeli takie zachowanie będzie się powtarzało, to firma deweloperska może zostać nawet wykluczona z członkostwa PZFD oraz podać tę informację do publicznej wiadomości. Firma może więc utracić prestiż i klientów.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.