Postępowanie wewnątrzspółdzielcze
REKLAMA
REKLAMA
Kiedy możemy się odwołać
REKLAMA
Ustawa prawo spółdzielcze przyznaje członkowi spółdzielni prawo do odwołania się do walnego zgromadzenia albo bezpośrednio do sądu od uchwały rady nadzorczej o wykreśleniu lub wykluczeniu ze spółdzielni. Od 2005 roku do sądu można się odwołać od razu – postępowanie wewnątrzspółdzielcze jest tu naszym uprawnieniem ale już nie jest obowiązkowe.
REKLAMA
Możemy się także odwołać do odpowiedniego organu spółdzielni w przypadku wypowiedzenia nam wysokości opłat za korzystanie z lokalu pozostającego w zarządzie spółdzielni (choć tu także możemy się też odwołać bezpośrednio do sądu).
Niezależnie od tego czy statut przewiduje możliwość odwołania się w postępowaniu wewnątrzspółdzielczym od uchwał i czynności organów spółdzielni lub zaniechania podjęcia przez nie czynności - jeżeli uchwała, czynność lub zaniechanie dotyczy naszych praw majątkowych, naszych dóbr osobistych czy indywidualnych praw organizacyjnych, zawsze możliwe jest wystąpienie do sądu z powództwem o zasądzenie albo z powództwem o ustalenie stosunku prawnego lub prawa.
Odwołanie od uchwał
Możliwość wniesienia powództwa o uchylenie uchwały przysługuje w przypadkach, w których ustawa przewiduje taką możliwość. I tak na przykład możemy wystąpić o uchylenie lub stwierdzenie nieważności uchwały walnego zgromadzenia.
Wniesienie odwołania w postępowaniu wewnątrzspółdzielczym powoduje zawieszenie biegu przedawnienia lub terminów zawitych do dnia jego zakończenia. Statut spółdzielni nie może nam ograniczać możliwości dochodzenia praw na drodze sądowej.
Jeżeli zaskarżymy uchwałę zarówno w postępowaniu wewnątrzspółdzielczym jak i bezpośrednio do sądu, postępowanie wewnątrzspółdzielcze ulegnie umorzeniu.
Od kiedy biegnie termin na zaskarżenie uchwały
REKLAMA
Termin do wniesienia odwołania w postępowaniu wewnątrzspółdzielczym zaczyna swój bieg w dniu zawiadomienia członka o uchwale zgodnie z ustawą lub statutem spółdzielni. W statucie powinny być bliżej określone sposób i terminy doręczania zawiadomienia o podjętej uchwale, a także sposoby i terminy dla złożenia odwołania.
W braku odmiennych postanowień statutu, termin na wniesienie odwołania od uchwały o wykluczeniu lub wykreśleniu wynosi miesiąc od zawiadomienia nas o uchwale. Nasze odwołanie powinno być rozpatrzone na najbliższym walnym zgromadzeniu, jednakże nie później niż w terminie 12 miesięcy od wniesienia przez nas odwołania. O terminie walnego zgromadzenia powinniśmy zostać zawiadomieni z co najmniej trzytygodniowym wyprzedzeniem.
Zobacz też serwis: Nieruchomości
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.