Postępowanie wewnątrzspółdzielcze

REKLAMA
REKLAMA
Kiedy możemy się odwołać
REKLAMA
REKLAMA
Ustawa prawo spółdzielcze przyznaje członkowi spółdzielni prawo do odwołania się do walnego zgromadzenia albo bezpośrednio do sądu od uchwały rady nadzorczej o wykreśleniu lub wykluczeniu ze spółdzielni. Od 2005 roku do sądu można się odwołać od razu – postępowanie wewnątrzspółdzielcze jest tu naszym uprawnieniem ale już nie jest obowiązkowe.
Możemy się także odwołać do odpowiedniego organu spółdzielni w przypadku wypowiedzenia nam wysokości opłat za korzystanie z lokalu pozostającego w zarządzie spółdzielni (choć tu także możemy się też odwołać bezpośrednio do sądu).
Niezależnie od tego czy statut przewiduje możliwość odwołania się w postępowaniu wewnątrzspółdzielczym od uchwał i czynności organów spółdzielni lub zaniechania podjęcia przez nie czynności - jeżeli uchwała, czynność lub zaniechanie dotyczy naszych praw majątkowych, naszych dóbr osobistych czy indywidualnych praw organizacyjnych, zawsze możliwe jest wystąpienie do sądu z powództwem o zasądzenie albo z powództwem o ustalenie stosunku prawnego lub prawa.
REKLAMA
Odwołanie od uchwał
Możliwość wniesienia powództwa o uchylenie uchwały przysługuje w przypadkach, w których ustawa przewiduje taką możliwość. I tak na przykład możemy wystąpić o uchylenie lub stwierdzenie nieważności uchwały walnego zgromadzenia.
Wniesienie odwołania w postępowaniu wewnątrzspółdzielczym powoduje zawieszenie biegu przedawnienia lub terminów zawitych do dnia jego zakończenia. Statut spółdzielni nie może nam ograniczać możliwości dochodzenia praw na drodze sądowej.
Jeżeli zaskarżymy uchwałę zarówno w postępowaniu wewnątrzspółdzielczym jak i bezpośrednio do sądu, postępowanie wewnątrzspółdzielcze ulegnie umorzeniu.
Od kiedy biegnie termin na zaskarżenie uchwały
Termin do wniesienia odwołania w postępowaniu wewnątrzspółdzielczym zaczyna swój bieg w dniu zawiadomienia członka o uchwale zgodnie z ustawą lub statutem spółdzielni. W statucie powinny być bliżej określone sposób i terminy doręczania zawiadomienia o podjętej uchwale, a także sposoby i terminy dla złożenia odwołania.
W braku odmiennych postanowień statutu, termin na wniesienie odwołania od uchwały o wykluczeniu lub wykreśleniu wynosi miesiąc od zawiadomienia nas o uchwale. Nasze odwołanie powinno być rozpatrzone na najbliższym walnym zgromadzeniu, jednakże nie później niż w terminie 12 miesięcy od wniesienia przez nas odwołania. O terminie walnego zgromadzenia powinniśmy zostać zawiadomieni z co najmniej trzytygodniowym wyprzedzeniem.
Zobacz też serwis: Nieruchomości
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA