Czy można procedować w trybie pozwolenia na budowę inwestycję, która przewidziana jest do zgłoszenia w rozumieniu prawa budowlanego?
REKLAMA
REKLAMA
- Czy inwestor może skorzystać ze standardowej procedury uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę, zamiast zgłoszenia?
- Jakie przepisy regulują możliwość procedowania w trybie pozwolenia na budowę zamiast zgłoszenia?
- Do jakiego rodzaju inwestycji budowlanych ma zastosowanie przedmiotowa regulacja?
- Podsumowanie
Czy inwestor może skorzystać ze standardowej procedury uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę, zamiast zgłoszenia?
Na tak postawione pytanie należy jednoznacznie odpowiedzieć twierdząco. Przepisy budowlanego dopuszczają taką sytuację. Na uwagę zasługuje fakt, że również w poprzednim stanie prawnym istniała taka możliwość. W chwili obecnej ustawodawca uregulował wprost przedmiotową kwestię w przepisach prawa budowanego w odniesieniu do konkretnych inwestycji.
REKLAMA
Jakie przepisy regulują możliwość procedowania w trybie pozwolenia na budowę zamiast zgłoszenia?
W tym miejscu należy zwrócić uwagę na art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682) – dalej „pr. bud.” – inwestor zamiast dokonania zgłoszenia dotyczącego budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pr. bud., lub robót budowlanych, o których mowa w art. 29 ust. 3 pr. bud., może wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę.
Do jakiego rodzaju inwestycji budowlanych ma zastosowanie przedmiotowa regulacja?
Powyższa regulacja zgodnie z art. 29 ust. 1 pr. bud. ma zastosowanie m.in. do budowy:
- obiektów gospodarczych;
- wiat, altan działkowych i obiektów gospodarczych;
- telekomunikacyjnych linii kablowych;
- oczyszczalni ścieków o wydajności do 7,50 m3 na dobę;
- zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe o pojemności do 10 m3;
- kanalizacji kablowej;
- boisk szkolnych oraz boisk, kortów tenisowych, bieżni służących do rekreacji.
Dodatkowo należy wskazać, że zgodnie z art. 29 ust. 3 pr. bud., regulacja ta dotyczy również m.in.:
- przebudowy przegród zewnętrznych oraz elementów konstrukcyjnych budynków mieszkalnych jednorodzinnych, o ile nie prowadzi ona do zwiększenia obszaru oddziaływania obiektu poza działkę, na której budynek jest usytuowany;
- remoncie budowli, których budowa wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę,
- remoncie budynków, których budowa wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę - w zakresie przegród zewnętrznych albo elementów konstrukcyjnych;
- instalowaniu na obiektach budowlanych stanowiących albo niestanowiących całości techniczno-użytkowej urządzeń, w tym antenowych konstrukcji wsporczych i instalacji radiokomunikacyjnych, a także związanego z tymi urządzeniami osprzętu i urządzeń zasilających, o wysokości powyżej 3 m;
- instalowaniu krat na budynkach mieszkalnych wielorodzinnych, użyteczności publicznej i zamieszkania zbiorowego,
- instalowaniu wewnątrz i na zewnątrz użytkowanego budynku instalacji gazowych;
Naturalnie oba powyższe wyliczenia na stanowią katalogu zamkniętego – oznacza to, że wszystkie pozostałe rodzaje inwestycji zostały wymienione przez ustawodawcę w art. 29 ust. 1 i 3 pr. bud., do których w tym miejscu należy odesłać czytelników.
Podsumowanie
Regulacja ta jest stosunkowo często wykorzystywana w procesach inwestycyjnych, szczególnie w sytuacji, gdy inwestorem jest duży podmiot gospodarczy, który według wewnętrznych regulacji, potrzebuje pełnej dokumentacji projektowej oraz zwiększonego nacisku na poprawność i legalność realizacji każdego typu inwestycji – również tych o mniejszym znaczeniu w kontekście całokształtu konkretnej inwestycji.
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682).
Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.