Remont mieszkania. Co powinna zawierać umowa z fachowcem budowlanym? Jak przygotować kosztorys? Co z gwarancją?
REKLAMA
REKLAMA
O co zadbać przed remontem mieszkania?
Bardzo często słyszymy o przeciągających się remontach, wydłużających etapach projektu, bądź niezaplanowanych kosztach, o których wcześniej nie było mowy. Remont potrafi zaskoczyć nie tylko zleceniobiorcę, ale również wykonawcę. Dlatego tak ważne jest świadome i dokładne podejście do spisania warunków umowy. Zawarcie wiążącej umowy z fachowcem budowlanym oraz rzetelne przygotowanie kosztorysu remontu, to kluczowe aspekty każdego projektu budowlanego. Dbałość o szczegóły i jasne określenie zakresu prac, terminów oraz płatności zapewnią udaną współpracę i sprawne przeprowadzenie remontu bez zbędnych nieporozumień.
REKLAMA
Najważniejsze kwestie w umowie z fachowcem. Określenie zakresu prac i inne elementy
- Zawierając umowę z fachowcem budowlanym pierwszym krokiem jest zadbanie o precyzyjne i wyraźne zdefiniowanie zakresu prac. Budowlaniec powinien jasno określić jakie zadania zostaną wykonane, jakie materiały będą użyte i jakie mamy etapy całego projektu. Kolejno należy wskazać terminy realizacji poszczególnych etapów. Ten element ma zapewnić konkretne ramy czasowe, w jakich powinien się mieścić harmonogram prac – zaznacza Robert Skulimowski, inżynier budowlany i prezes firmy New-House.
Jakie są kluczowe elementy umowy z fachowcem budowlanym:
- Opis projektu: Precyzyjny opis prac, które mają zostać wykonane, powinien być zawarty w umowie. Określenie zakresu prac, materiałów, technik, oraz terminu wykonania projektu jest niezwykle istotne dla uniknięcia nieporozumień i niejasności.
- Gwarancja: Określenie okresu gwarancji na wykonane prace oraz materiały daje dodatkowe zabezpieczenie dla inwestora.
- Ubezpieczenie i zezwolenia: Warto upewnić się, że fachowiec budowlany posiada odpowiednie ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej oraz wszelkie wymagane zezwolenia i licencje.
- Zmiany i dodatki: Procedura wprowadzania zmian do pierwotnego projektu oraz koszt dodatkowych prac powinna być jasno sprecyzowana.
- Postanowienia dotyczące rozwiązania umowy: W razie konieczności rozwiązania umowy przed upływem terminu, warto zawrzeć odpowiednie zapisy regulujące tę kwestię.
- Odstąpienie od umowy: Warunki, w jakich każda ze stron może odstąpić od umowy, powinny być uściślone.
- Terminy i kary za opóźnienie: Określenie konkretnych terminów wykonania prac oraz ewentualnych kar za opóźnienie może zapobiec nieuzasadnionym opóźnieniom.
- Podpisy i daty: Ostatecznie, umowa powinna zostać podpisana przez obie strony i zawierać datę jej sporządzenia.
Jak przygotować kosztorys remontu?
REKLAMA
Kolejnym istotnym elementem jest określenie wartości kontraktu oraz podziału płatności na kolejne etapy. Proces tworzenia kosztorysu wymaga wiedzy, podejścia racjonalnego do kwestii finansowych oraz spisania za i przeciw, tak by mieć pewność, że nic nas w późniejszych fazach nie zaskoczy.
- Przygotowanie rzetelnego kosztorysu remontowego jest kluczowym krokiem, który umożliwi skuteczną ocenę całkowitych kosztów projektu oraz zminimalizuje ryzyko nieprzewidzianych wydatków. Pierwszym zadaniem jest dokładne oszacowanie kosztów materiałów budowlanych oraz robocizny. Współpracując z zaufanymi dostawcami, można uzyskać korzystne ceny i wybrać najlepszej jakości materiały. Dodatkowo, ustalając płatności za wykonane prace, unikamy ryzyka zbyt dużych zaliczek przed wykonaniem konkretnych prac i tym samym zabezpieczamy finanse klienta. Taka forma rozliczania zachęca do terminowego realizowania zadań przez budowlańców - podkreśla inżynier Skulimowski.
W trakcie remontu lub budowy może się okazać, że konieczne są drobne zmiany w projekcie. Umowa zawarta pomiędzy stronami, powinna być również do takich sytuacji przystosowana i uwzględniać ewentualne koszty dodatkowe.
Jak twierdzi prezes firmy New-House - Ważne jest uwzględnienie również dodatkowych kosztów, takich jak zakup narzędzi czy koszty związane z utylizacją odpadów budowlanych. Umieszczenie tych wydatków w kosztorysie pozwoli na pełniejszą ocenę całkowitego budżetu projektu. Dodatkowo, zaleca się utworzenie rezerwy finansowej na ewentualne nieprzewidziane wydatki, które mogą pojawić się w trakcie remontu. Taka rezerwa powinna wynosić kilka tysięcy.
Gwarancja
Na koniec, warto pamiętać o zabezpieczeniu gwarancyjnym. Dobry fachowiec zawsze udziela gwarancji na wykonane prace, wskazuje okres gwarancyjny oraz zakres prac, które podlegają naprawom.
- Odpowiednio sformułowane postanowienia dotyczące gwarancji zapewniają zleceniodawcy pewność, że wykonane prace będą charakteryzować się wysoką jakością oraz, w przypadku ewentualnych problemów, usterek czy wad, będą mogły zostać naprawione bez dodatkowych kosztów - kończy Robert Skulimowski.
By wybrać jak najkorzystniejszą ofertę oraz ekipę budowlaną, warto przed podpisaniem umowy, skonsultować kosztorys z kilkoma różnymi fachowcami, aby porównać ich oferty i wybrać najlepszą opcję.
Robert Skulimowski, inżynier budowlanych i prezes New-House.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
Przykładowe zapisy w umowie z budowlańcem:
„Fachowiec zobowiązuje się do wykonania prac zgodnie z przedstawionym projektem oraz w określonym terminie.”
„W przypadku wykrycia wad wykonania w okresie gwarancji, fachowiec zobowiązuje się do bezpłatnego naprawienia usterek.”
„Wszelkie zmiany w projekcie wymagają zgody obu stron i powinny zostać odpowiednio udokumentowane na piśmie.”
„W przypadku opóźnienia w terminie wykonania prac, fachowiec zapłaci karę umowną w wysokości X% za każdy dzień zwłoki.”
„Za dostarczenie danych osobowych w celu realizacji umowy, fachowiec zobowiązuje się do zachowania poufności i przetwarzania danych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.”