REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż odziedziczonej nieruchomości w Polsce przez osobę mieszkającą za granicą

Agata Stradomska
Menedżer agencji nieruchomości
Białe Lwy - Nieruchomości
Agencja nieruchomości
Jak osoby mieszkające za granicą mogą sprzedać otrzymaną w spadku nieruchomość w Polsce?
Jak osoby mieszkające za granicą mogą sprzedać otrzymaną w spadku nieruchomość w Polsce?

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż odziedziczonej nieruchomości. Jakich formalności trzeba dopełnić, gdy osoba mieszkająca za granicą odziedziczyła nieruchomość położoną w Polsce i chce ją sprzedać? Jakie dokumenty będą potrzebne do sprzedaży tej nieruchomości? Wyjaśnia Agata Stradomska, menedżer agencji nieruchomości.

Emigrant otrzymuje spadek – nieruchomość w Polsce

Druga wojna światowa i zmiany granic spowodowały, że wielu Polaków zdecydowało się lub zostało zmuszonych żyć poza ojczyzną. Po wojnie także następowały fale emigracji. Największe z nich dotyczyły lat osiemdziesiątych w związku ze stanem wojennym i sytuacją w kraju. Wiele osób wtedy postanowiło wyjechać i osiedlić się w krajach Europy Zachodniej czy w Stanach Zjednoczonych. Kolejna duża fala emigracji miała miejsce po wstąpieniu do Unii Europejskiej. Otwarty rynek pracy zachęcił wiele młodych osób do spróbowania swoich sił poza Polską, a najczęstsze kierunki przeprowadzki to Wielka Brytania, Irlandia, Niemcy czy Holandia. Tak liczna emigracja polityczna i ekonomiczna spowodowała, że poza krajem żyje prawdopodobnie aż 18-20 milionów Polaków i osób polskiego pochodzenia.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli taka osoba ma jeszcze jakiegoś członka rodziny żyjącego w Polsce to może się okazać, że po jego śmierci stanie się spadkobiercą, dziedzicząc na przykład nieruchomość lub jej część. Kiedy nie ma planów powrotu najczęstszą decyzją jest szybka sprzedaż takiego majątku. Jednak od uzyskania wiadomości o śmierci spadkodawcy do sprzedaży nieruchomości jeszcze długa droga.

Oto, co warto wiedzieć, o tym procesie:

Dziedziczenie ustawowe czy testamentowe

Przede wszystkim należy upewnić się, co do sposobu w jaki nastąpiło dziedziczenie. Czy krewny pozostawił testament, w którym wskazał danego  spadkobiercę albo czy może nie było spisanej ostatniej woli i wtedy dziedziczenie następuje zgodnie z przepisami prawa (dziedziczenie ustawowe).

REKLAMA

W przypadku, gdy w grę wchodzi testament może okazać się, że na nabycie nieruchomości stanowiących elementy spadku będzie jeszcze potrzebne zezwolenie ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Dzieje się tak wtedy, gdy spadkobiercą jest cudzoziemiec nie będący równocześnie spadkobiercą ustawowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Postępowanie spadkowe

By móc rozporządzać elementami spadku należy uwiarygodnić fakt jego nabycia okazując właściwy dokument. Może być to orzeczenie sądu rejonowego (stwierdzenie nabycia spadku) lub akt notarialny (notarialne poświadczenie dziedziczenia). Uzyskanie notarialnego poświadczenia dziedziczenia nie jest procesem czasochłonnym jednak wymaga, aby wszyscy spadkobiercy zgodnie stawili się w tym samym czasie w kancelarii notarialnej. W przypadkach gdy spadkobiercy mieszkają w różnych miejscach i ze względu na sytuację życiową czy stan zdrowia nie będą mogli się stawić osobiście, niestety jedynym rozwiązaniem będzie złożenie dokumentów do sądu. Procedura sądowa może trwać pół roku i dłużej. Dopiero mając w ręku prawomocne orzeczenie sądu lub notarialny akt poświadczenia dziedziczenia można zbyć nieruchomość.

Jakie dokumenty będą potrzebne do sprzedaży nieruchomości otrzymanej w spadku?

Oprócz dokumentu potwierdzającego nabycie spadku potrzebne będzie zaświadczenie z Urzędu Skarbowego odnoszące się do kwestii podatku od spadku. W wielu przypadkach spadkobierca może skorzystać ze zwolnienia z podatku, jednak wymagane jest złożenie deklaracji podatkowej PIT-SD (formularz SD- Z2) w Urzędzie Skarbowym właściwym dla ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy. Czas oczekiwania na zaświadczenie wynosi zazwyczaj 7-14 dni. Warto zamówić tyle egzemplarzy, ile planujemy przeprowadzić transakcji sprzedaży nieruchomości lub udziałów, aby ponownie nie tracić czasu.

Polacy, którzy wyjechali z kraju w latach 80-tych lub wcześniej mogą nie znać swojego numeru PESEL. Zaświadczenie potwierdzające ten identyfikator można uzyskać z Urzędu Gminy czy Urzędu Miasta a dokument wydawany jest zazwyczaj do 7 dni.

Aby zostać ujawnionym jako właściciel w księdze wieczystej nieruchomości konieczne będzie złożenie wniosku do właściwego dla danej lokalizacji sądu wieczystoksięgowego (ze względu na położenie nieruchomości). Do takiego wniosku konieczne jest dołączenie dokumentu potwierdzającego nabycie spadku. W przypadku kilku spadkobierców wniosek powinni złożyć wspólnie lub poprzez pełnomocnika. Druki dotyczące składania wniosków w księgach wieczystych są dostępne w internecie, dlatego wniosek może również zostać wysłany pocztą. Ważne, aby była wniesiona odpowiednia opłata i załączone jej potwierdzenie a także dodany do przesyłki dokument, stanowiący podstawę nabycia (wyrok sądu lub akt poświadczenia dziedziczenia).

Pełnomocnictwo do sprzedaży

Jeżeli spadkobierca nie będzie mógł uczestniczyć osobiście w umowie sprzedaży czy umowie przedwstępnej sprzedaży może do tej czynności także wskazać pełnomocnika. Pełnomocnictwo udzielone w Polsce musi mieć formę aktu notarialnego, a poza granicami kraju taką samą formę, jaka obowiązuje w danym kraju. Dodatkowo, jeśli pochodzi z Państwa będącego sygnatariuszem Konwencji Haskiej musi zostać uwierzytelnione poprzez Apostille. Apostille to poświadczenie, że dany dokument pochodzi z właściwego urzędu jest autentyczny. Natomiast w przypadku, gdy Państwo nie ratyfikowało Konwencji Haskiej legalizacji dokumentu można dokonać u Konsula.

Tłumaczenia

Każdy dokument, którym spadkobierca będzie się posługiwać, nie będący w języku polskim musi być przetłumaczony przez tłumacza przysięgłego. W przypadku gdy spadkodawca nie zna polskiego na tyle aby zrozumieć treść dokonywanych czynności, także będzie musiał zadbać, aby w tych działaniach (np. przy sporządzaniu aktu notarialnego) brał udział odpowiedni tłumacz.

Sprzedaż odziedziczonej nieruchomości wymagać zawsze będzie spełnienia wielu formalności, które mogą być szczególnie trudne, w przypadku stałego zamieszkania w innym kraju. Dodatkowo bariera językowa czy różnica w mentalności może skutecznie blokować załatwianie spraw, powodować frustrację czy nawet niechęć do działania. Mając wiedzę, jak wygląda proces można się do niego odpowiednio przygotować, przewidując też odpowiedni czas na załatwienie każdej sprawy i wybór właściwych środków. Np. przesyłki kurierskie potrzebują zazwyczaj 2-3 dni, aby dotrzeć do celu, niestety w przypadku przesyłek pocztowych czas może się wydłużyć do kilku tygodni. Warto też w takich sytuacjach korzystać z usług profesjonalistów, którzy pomogą przejść przez cały przebieg procesu: adwokata lub radcę prawnego w zakresie wsparcia w procedurach prawnych oraz pośrednika nieruchomości w procesie sprzedaży. Zaufany prawnik może także zostać pełnomocnikiem do sprzedaży, dzięki czemu sprzedający oszczędzi na przyjazdach i uniezależni od swojego czasu terminy transakcji.

Agata Stradomska, menedżer agencji nieruchomości

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

REKLAMA

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

Nowe obowiązki dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba będzie się z nich wywiązać? Lepiej nie odkładać tego na ostatnią chwilę

Przepisy wprowadziły nowe obowiązki m.in. dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba się z nich wywiązać? Warto znać termin, by nie dokonywać zmian na ostatnią chwilę i nie narażać się na konieczność korzystania z usług po zawyżonych cenach.

Młodzi nie chcą oszczędzać na własne mieszkanie! Stare zachęty nie działają, a nowe?

Pod koniec września 2025 r. na Kontach Mieszkaniowych w trzech bankach oszczędzało łącznie tylko ok. 6,7 tys. osób. Co gorsza – jak oceniają eksperci portalu GetHome.pl – program uruchomiony przez poprzedni rząd gaśnie. Czy ożywią go zmiany w warunkach oszczędzania, które zaczną obowiązywać od stycznia 2026 r.?

Gdy służebność drogi koniecznej staje się luksusem... Sąd Najwyższy precyzuje pojęcie nieruchomości i granice niezbędnego dostępu

W obliczu narastających konfliktów sąsiedzkich i zawiłości prawnych związanych z dostępem do drogi publicznej, Sąd Najwyższy ponownie pochylił się nad instytucją służebności drogi koniecznej. Choć sprawa, której dotyczy najnowsze orzeczenie z 29 września 2025 roku (sygn. I CSK 2324/24), zakończyła się odmową przyjęcia skargi kasacyjnej, to uzasadnienie postanowienia rzuca nowe światło na kluczowe aspekty tego zagadnienia: pojęcie nieruchomości w sensie prawnym oraz rygorystyczne podejście do oceny niezbędności ustanowienia służebności. Wskazuje to, że nie każda trudność komunikacyjna uzasadnia ingerencję w prawo własności sąsiada, a właściciel nieruchomości musi najpierw wykazać, że podjęcie działań we własnym zakresie jest ekonomicznie nieracjonalne.

REKLAMA

Sąd Najwyższy rozstrzyga dylemat: kiedy wykreślić hipotekę z księgi wieczystej, a kiedy wytaczać powództwo o uzgodnienie?

Postanowieniem z 27 marca 2025 roku Sąd Najwyższy uchylił rozstrzygnięcie sądu II instancji w sprawie dotyczącej wykreślenia hipoteki z księgi wieczystej, wskazując jednocześnie na fundamentalne różnice między postępowaniem wieczystoksięgowym a powództwem o uzgodnienie treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym. Orzeczenie to ma kluczowe znaczenie dla praktyki obrotu nieruchomościami, szczególnie w sytuacjach, gdy ujawniają się historyczne nieprawidłowości związane z prawem własności.

Balkony we wspólnocie mieszkaniowej: Kto jest odpowiedzialny za ich stan? NSA odpowiada

Problem odpowiedzialności za stan techniczny balkonów w budynkach wielorodzinnych od lat generuje spory pomiędzy właścicielami poszczególnych lokali a wspólnotami mieszkaniowymi. Czy balkon jest wyłączną własnością użytkownika, czy elementem wspólnym, za którego utrzymanie odpowiada cała wspólnota? Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w niedawnym wyroku z 23 października 2025 roku (sygn. akt II OSK 959/23) dał odpowiedź na taki dylemat, nadając kluczowe znaczenie funkcji, jaką dany element konstrukcyjny pełni w całym obiekcie. Orzeczenie to ma kolosalne znaczenie dla zarządzania nieruchomościami i przestrzegania obowiązków wynikających z Prawa budowlanego.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA