Szykują się zmiany w podatku od nieruchomości, ale obecnie bez zmian systemowych w ich opodatkowaniu
REKLAMA
REKLAMA
Jarosław Neneman wskazał:
REKLAMA
Prace nad definicją budowli
Obowiązująca w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych definicja „budowli” została wprowadzona 1 stycznia 2003 r. w celu usunięcia wątpliwości interpretacyjnych dotyczących rozumienia tego pojęcia na gruncie tej ustawy.
W poprzednim stanie prawnym, z powodu braku definicji, pojęciu „budowli” nadawano znaczenie wywiedzione z ustawy - Prawo budowlane lub z wykładni gramatycznej, co okazało się niedoskonał.
Trybunał Konstytucyjny, choć zauważył mankamenty legislacyjne definicji „budowli”, w wyroku z 13 września 2011 r. sygn. akt P 33/09 nie stwierdził niekonstytucyjności przepisu zawierającego tę definicję z powodu możliwości jego interpretacji w sposób odpowiadający standardom wyznaczonym przez Konstytucję.
Uwzględniając wskazane wyżej problemy Ministerstwo Finansów prowadzi prace, w celu zdefiniowania na potrzeby opodatkowania podatkiem od nieruchomości pojęcia „budowla”.
Celem tych prac jest wprowadzenie do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych autonomicznej definicji, która nie będzie odwoływała się do przepisów pozapodatkowych.
Rozważane jest:
określenie zamkniętego katalogu obiektów podlegających opodatkowaniu w nowym załączniku do ustawy,
zachowanie fiskalnego status quo,
wyeliminowanie wątpliwości w zakresie opodatkowania niektórych obiektów,
możliwość uwzględnienia dotychczasowego dorobku orzeczniczego sądów administracyjnych dotyczącego stosowania obowiązujących przepisów;
Prace dotyczące opodatkowania nieruchomości
REKLAMA
W ustawie o podatkach i opłatach lokalnych stawki podatku od nieruchomości od budynków są zróżnicowane w zależności od sposobu ich wykorzystania, np. na cele mieszkalne, na prowadzenie działalności gospodarczej, na udzielanie świadczeń zdrowotnych.
Nie przewiduje się odrębnych stawek dla budynków pełniących poszczególne funkcje: np. budynków gospodarczych. Nie przewiduje się też odrębnej stawki dla opodatkowania garaży. W obecnym stanie prawnym garaże podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami podatku od nieruchomości w zależności od wystąpienia określonego stanu faktycznego i prawnego. Szczególna sytuacja w zakresie opodatkowania podatkiem od nieruchomości zaistniała w zakresie opodatkowania miejsc w garażach wielostanowiskowych w budynkach wielomieszkaniowych.
Na gruncie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych garaże wielostanowiskowe w budynkach wielomieszkaniowych, będące odrębnymi nieruchomościami lokalowymi, są odmiennie traktowane od garaży niewyodrębnionych prawnie, stanowiących element nieruchomości wspólnej.
Garaże wielostanowiskowe w budynkach mieszkalnych, stanowiące współwłasność dwóch lub więcej osób, traktowane są jako odrębny przedmiot opodatkowania, w ich przypadku określono szczególne zasady opodatkowania (art. 3 ust. 4 i 4a u.p.o.l).
REKLAMA
Stawką określoną w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. a u.p.o.l. objęte są budynki lub ich części mieszkalne, bez wyszczególnienia części wyodrębnionych prawnie, co powoduje, że wyodrębniony prawnie garaż stanowiący część budynku mieszkalnego, nie będąc częścią mieszkalną tego budynku, nie podlega opodatkowaniu według preferencyjnej stawki.
W konsekwencji do opodatkowania hali garażowej, która podlega opodatkowaniu stawką od budynków mieszkalnych, w przypadku jej wyodrębnienia jako samodzielnego lokalu, będzie stosowana wyższa stawka podatku od budynków pozostałych.
Dostrzegając tę niekonsekwencję, podjęto prace nad doprecyzowaniem zasad opodatkowania garaży, których celem jest ujednolicenie opodatkowania garaży wielostanowiskowych znajdujących się w budynkach wielomieszkaniowych;
Zakres prac legislacyjnych i ich harmonogram
Projekt przepisów dotyczących definicji pojęcia „budowla” oraz doprecyzowania zasad opodatkowania garaży zostanie zamieszczony na stronie Rządowego Centrum Legislacji z chwilą udostępnienia go do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania.
Projektowane rozwiązania zostaną skonsultowane z szerokim kręgiem podmiotów, których zmieniane przepisy będą dotyczyły, w celu wypracowania rozwiązań możliwie najbardziej satysfakcjonujących ich interesariuszy, tj. przedsiębiorców będących podatnikami podatku od nieruchomości oraz jednostek samorządu terytorialnego, będących beneficjentami wpływów z tego podatku.
Z uwagi na roczny charakter wymiaru podatku od nieruchomości oraz uwzględniając konieczność zapewnienia minimalnej vacatio legis, planuje się, że nowe regulacje, powinny zostać opublikowane najpóźniej do końca listopada 2024 r.
Z uwagi na skomplikowany charakter zagadnień wymagających pilnej interwencji legislacyjnej, zmiany, które zostaną zaproponowane, będą koncentrowały się na ww. zagadnieniach.
Możliwe jest objęcie projektem innych niż ww., niebudzących wątpliwości zmian z zakresu opodatkowania podatkami lokalnymi.
Nie przewiduje się natomiast obecnie przeprowadzenia systemowych zmian w opodatkowaniu nieruchomości.
REKLAMA
REKLAMA