REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zbliża się koniec terminu rozliczenia PIT-36 za najem mieszkania w 2021 r.

Paulina Karpińska, Redaktor
Z Grupą Infor PL zwązana od grudnia 2021 roku. Pełni w niej funkcję redaktora prowadzącego serwis Nieruchomości oraz współprowadzącego serwisy Prawo i Biznes.
Zbliża się koniec terminu rozliczenia PIT-36 za najem mieszkania w 2021 r. -
Zbliża się koniec terminu rozliczenia PIT-36 za najem mieszkania w 2021 r. -
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wybór formy rozliczania się z fiskusem na zadach ogólnych przy prywatnym najmie mieszkania w 2021 r. niesie za sobą konieczność złożenia PIT-36 w 2022 roku. Kiedy mija termin złożenie deklaracji?

PIT-36 za najem mieszkania w 2021

Każdy podatnik wynajmujący mieszkanie na zasadach prywatnych, który w minionym roku wybrał formę rozliczania się z urzędem skarbowym na zasadach ogólnych, musi złożyć deklarację PIT-36.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne! Z rozliczenia najmu na zasadach ogólnych można skorzystać tylko do końca 2022 r. Po zmianach związanych z Polskim Ładem wynajmujący, czyli właściciele mieszkań, będą mieli do wyboru tylko ryczałt.

REKLAMA

Termin rozliczenia PIT-36 w 2022

Podatnik, który rozliczał się z najmu za 2021 r. na zasadach ogólnych, powinien złożyć PIT-36 do końca kwietnia 2022. W związku z tym, że 30 kwietnia przypada w tym roku w sobotę, termin automatycznie przesuwa się na dzień 2 maja 2022 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli nie złoży PIT-36 do 2 maja br., nie zostanie on zaakceptowany automatycznie, jak inny PIT-y, ponieważ wymaga dodatkowego uzupełnienia przez podatnika.

Jak wysłać PIT-36 za najem mieszkania w 2021 r. przez e-Urząd Skarbowy?

Elektroniczna wysyłka deklaracji PIT-36 znacznie usprawnia całą procedurę składania tego dokumentu. Możesz skorzystać z e-urzędu skarbowego poprzez portal podatki.gov.pl pod adresem:

https://www.podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/

Do e-urzędu skarbowego możesz się zalogować na 3 sposoby: przez login.gov.pl., aplikację mObwatel, bądź danymi autoryzującymi. W ramach login.gov.pl masz możliwość logowania 3 metodami:

  • e-dowodem.
  • profilem zaufanym.
  • bankowością elektroniczną.

Profil zaufany (login.gov.pl)

Aby zalogować się przez profil zaufany (login.gov.pl):

  • kliknij przycisk „e-Urząd Skarbowy” i wybierz kafel „Login.gov.pl”
  • na stronie login.gov.pl wybierz kafel „Profil Zaufany”
  • w oknie logowania (po lewej stronie ekranu) wpisz poprawnie Twoją nazwę użytkownika lub e-mail oraz hasło
  • na Twój telefon otrzymasz SMS z kodem autoryzującym
  • wpisz poprawny kod w oknie, które pojawi się na ekranie logowania
  • kliknij „Potwierdź”, aby zalogować się do e-Urzędu Skarbowego

Nie masz profilu zaufanego? Załóż go online

Bankowość elektroniczna (login.gov.pl)

Aby zalogować się przez bankowość elektroniczną:

  • kliknij przycisk „e-Urząd Skarbowy” i wybierz kafel „Login.gov.pl”
  • na stronie login.gov.pl kliknij kafel „Profil Zaufany”
  • w oknie logowania (po prawej stronie ekranu) wybierz kafel z logiem Twojego banku
  • w oknie logowania na stronie Twojego banku wpisz login i hasło, których używasz do logowania
  • dalej postępuj zgodnie ze wskazówkami wyświetlonymi na stronie Twojego banku, aby zalogować się do e-Urzędu Skarbowego

e-Dowód (login.gov.pl)

Aby zalogować się przez e-Dowód:

  • kliknij przycisk „e-Urząd Skarbowy” i wybierz kafel „Login.gov.pl”
  • na stronie login.gov.pl kliknij kafel „e-dowód”
  • wybierz, czym się zalogujesz:
    • smartfon z modułem NFC i aplikacją eDO App
      lub
    • komputer z podłączonym czytnikiem NFC

Jeśli wybierasz smartfon:

  • otwórz aplikację mobilną eDO App
  • zeskanuj kod QR lub przepisz numer pod kodem
  • kliknij POTWIERDZAM, jeśli wszystko się zgadza
  • wpisz 6-cyfrowy numer CAN
  • przyłóż e-dowód do telefonu
  • wpisz 4‑cyfrowy kodPIN1

Aplikacji eDO App możesz użyć również, gdy chcesz się zalogować do usługi elektronicznej na swoim telefonie.

Jeśli wybierasz komputer z podłączonym czytnikiem NFC:

  • na początku sprawdź, czy:
    • czytnik NFC jest podłączony do komputera
    • masz zainstalowane oprogramowanie e-dowodu
    • e-dowód jest na czytniku
    • w oprogramowaniu e-dowodu został wpisany numer CAN
  • kliknij przycisk Zaloguj się
  • w oknie z certyfikatem identyfikacji kliknij przycisk OK
  • w czytniku wpisz 4‑cyfrowy kod PIN 1

Aplikacja mObywatel

Aby zalogować się aplikacją mObywatel:

  • kliknij przycisk „e-Urząd Skarbowy” i wybierz kafel „mObywatel”
  • zaloguj się do aplikacji mObywatel
  • wybierz mObywatel (mTożsamość)
  • postępuj zgodnie z instrukcją skanowania kodu wyświetloną na ekranie
  • zeskanuj kod QR aplikacją mObywatel

Jeśli wybierasz smartfon:

  • na stronie gov.pl rozwiń menu
  • wybierz zaloguj się do e-urząd skarbowy
  • kliknij mObywatel - aplikacja do logowania
  • skopiuj kod QR
  • otwórz aplikację mObywatel
  • wybierz mObywatel (mTożsamość)
  • z dolnego menu wybierz ,,Przekaż” i następnie ,,Instytucji lub firmie ”
  • wklej ze schowka skopiowany kod, kliknij Gotowe, następnie Potwierdzam i Ok
  • nie zamykaj aplikacji mObywatel i wróć do okna z e-urzędem skarbowym

Aby się zalogować przez aplikację mObywatel, aktywuj ją za pomocą profilu zaufanego.

Dane autoryzujące

Będziesz mieć dostęp tylko do swoich danych i usługi Twój e-PIT. Pozostałe usługi e-Urzędu Skarbowego będą niedostępne.

Aby zalogować się danymi autoryzującymi:

  • kliknij przycisk „e-Urząd Skarbowy” wybierz kafel "Twoje dane podatkowe"
  • wpisz numer PESEL lub NIP i datę urodzenia
  • wpisz kwotę przychodu:
    • z rozliczenia za 2020 r. oraz
    • z jednej informacji od płatników za 2021 r. (np. z PIT-11 od Twojego pracodawcy),
  • i potwierdź kwotą nadpłaty/podatku do zapłaty z rozliczenia za 2020 r.

Zapłata podatku

Po wypełnianiu deklaracji PIT-36 może okazać się, że będziesz mieć do zapłaty podatek. Przelew za niego należy dokonać na nasz indywidualny mikrorachunek podatkowy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Koniec z biurokratycznym koszmarem? Prezydent podpisał rewolucyjne zmiany dla właścicieli zabytków

Właściciele zabytkowych nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP złożył podpis pod nowelizacją ustawy, która ma szansę znacząco skrócić urzędniczą ścieżkę zdrowia. Znikają podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu sprawach decydować będzie tzw. milcząca zgoda. Co dokładnie się zmienia?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

REKLAMA

Nowe obowiązki dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba będzie się z nich wywiązać? Lepiej nie odkładać tego na ostatnią chwilę

Przepisy wprowadziły nowe obowiązki m.in. dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba się z nich wywiązać? Warto znać termin, by nie dokonywać zmian na ostatnią chwilę i nie narażać się na konieczność korzystania z usług po zawyżonych cenach.

Młodzi nie chcą oszczędzać na własne mieszkanie! Stare zachęty nie działają, a nowe?

Pod koniec września 2025 r. na Kontach Mieszkaniowych w trzech bankach oszczędzało łącznie tylko ok. 6,7 tys. osób. Co gorsza – jak oceniają eksperci portalu GetHome.pl – program uruchomiony przez poprzedni rząd gaśnie. Czy ożywią go zmiany w warunkach oszczędzania, które zaczną obowiązywać od stycznia 2026 r.?

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA