REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Home staging przy sprzedaży nieruchomości. Czy to się opłaca?

Agata Stradomska
Menedżer agencji nieruchomości
Małgorzata Korólczyk-Rabek
Doradca ds. nieruchomości
Białe Lwy - Nieruchomości
Agencja nieruchomości
Home staging przy sprzedaży nieruchomości. Czy to się opłaca?
Home staging przy sprzedaży nieruchomości. Czy to się opłaca?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Home staging to wizualne przygotowanie nieruchomości do sprzedaży bądź do wynajmu. Jego celem jest atrakcyjne zaaranżowanie wnętrza, podkreślenie jego unikalnego charakteru aby wzbudzić zainteresowanie jak największej liczby poszukujących dany rodzaj nieruchomości. W wyniku działań home stagingu powinno się uzyskać szybszą sprzedaż lub wynajem nieruchomości za możliwie najwyższą cenę. Dzieje się tak dlatego, że ludzie “kupują oczami” i niestety wiele osób nie potrafi sobie pewnych rzeczy wyobrazić. Muszą je zobaczyć. Dlatego stosowanie technik home stagingu pozwoli zmienić wygląd nieruchomości z "do mieszkania" na "do sprzedania". Nieruchomość przygotowana do sprzedaży lub wynajmu staje się miejsca przyjaznego dla aktualnych lub wcześniejszych mieszkańców produktem atrakcyjnym dla nabywców.

Home staging, statystyki

Według badań przeprowadzonych wśród amerykańskich agentów nieruchomości (Raport NAR: “2021 Profile of Home Staging”) aż 82% z agentów obsługujących nabywców uważa, że home staging ułatwia kupującym zwizualizowanie sobie mieszkania czy domu jako ich przyszłego miejsca zamieszkania. Natomiast 47% agentów obsługujących sprzedawców sądzi, że home staging miał wpływ na postrzeganie nieruchomości przez większość nabywców. Ponadto w opinii ponad połowy agentów sprzedających dzięki home stagingowi wzrosły ceny nieruchomości - przy czym blisko 30% uważa że nawet o 6% i więcej. 54% agentów nieruchomości uważa, że home staging skrócił czas sprzedaży nieruchomości.

REKLAMA

REKLAMA

Połowa agentów nieruchomości proponowała zewnętrzną obsługę home stagera, a jedna czwarta sama tą usługę oferowała. Średni koszt home stagingu przy udziale zewnętrznego fachowca wyniósł 1500 USD, podczas gdy home staging wykonany przez agenta nieruchomości wymagał tylko ⅕ tych nakładów (300 USD). Pomieszczenia najczęściej poddawane home stagingowi to salon (90%), kuchnia (80%) oraz główna sypialnia (78%). Najczęściej rekomendowane rozwiązania to usuwanie z wnętrza zbędnych przedmiotów (tzw. odgracanie - decluttering) i dokładne sprzątanie całej nieruchomości.

A jak to wygląda na naszym podwórku? Niestety, nie mamy badań ani raportów w tej dziedzinie. Jednak osoby zajmujące się profesjonalnie sprzedażą nieruchomości, które korzystają z home stagingu potwierdzają obserwacje z rynków zagranicznych. Poniżej prezentujemy konkretne przykłady i ich wpływ na proces sprzedaży.

Home staging, czy to się opłaca?

Home staging zdecydowanie przyspiesza sprzedaż nieruchomości. Po pierwsze, dzięki atrakcyjnym zdjęciom już na wstępie oferta spotyka się z dużo większym zainteresowaniem niż oferty z na szybko zrobionymi zdjęciami nieprzygotowanych wnętrz. Po drugie, oglądający odpowiednio przygotowaną do prezentacji nieruchomość, łatwo są w stanie wyobrazić sobie dane mieszkanie czy dom jako własne (m.in. dzięki odpersonalizowaniu przestrzeni i zastosowaniu neutralnych kolorów).

REKLAMA

Doskonałym przykładem może być tutaj niedawno sprzedane przez naszą agencję 2-pokojowe mieszkanie na warszawskiej Woli. Początkowo przez kilka tygodni bezskutecznie było oferowane przez właścicieli – mimo atrakcyjnej lokalizacji i popularnego metrażu, nie spotkało się z zainteresowaniem nabywców. Po home stagingu i opublikowaniu oferty z nowymi zdjęciami – telefon zaczął dzwonić niemal natychmiast!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mieszkanie podczas sprzedaży było cały czas zamieszkiwane więc nie mogliśmy przygotować stałej stylizacji, która byłaby prezentowana oglądającym. Zależało nam na tym, by uatrakcyjnić wnętrze i przygotować je do sesji zdjęciowej, a jednocześnie, by podczas prezentacji nie odbiegało od tego, co zainteresowani widzieli na zdjęciach. Skupiliśmy się więc przede wszystkim declutteringu, tj. usunięciu zbędnych przedmiotów, zorganizowaniu nieco innego sposobu przechowywania oraz odpersonalizowaniu wnętrz (przede wszystkim ukrycie przedmiotów osobistych: kosmetyki, zdjęcia, bibeloty, dewocjonalia). Do samej sesji zdjęciowej dodaliśmy kilka dodatkowych elementów dekoracyjnych.

Home staging pozwala również na uzyskanie wyższej ceny transakcyjnej oferowanej nieruchomości. Dzieje się tak szczególnie wtedy, gdy decydujemy się na szerszy zakres działań niż stylizacja do sesji zdjęciowej. W zależności od potrzeb możemy przeprowadzić drobne naprawy, zmienić kolor ścian, wymienić żyrandole, zmienić funkcje poszczególnych pomieszczeń, kupić lub wypożyczyć meble, itp. Takie metamorfozy potrafią całkowicie odmienić mieszkanie! Bywa, że oglądający je później właściciel zastanawia się, czy na pewno chce je sprzedać 😉

Taką metamorfozę przeprowadziliśmy w dużym, 3-pokojowym mieszkaniu, w bloku z przełomu lat 90. i 2000. Technicznie było w bardzo dobrym stanie, jednak stylistyka ubiegłego stulecia zdecydowanie nie przystawała do aktualnych trendów i oczekiwań współczesnych kupujących. Pierwszą myślą potencjalnych nabywców był remont i, co za tym idzie, chęć dużych negocjacji cenowych.

Po konsultacji z home stagerką zdecydowaliśmy się na niemal całkowitą metamorfozę. Przede wszystkim każdemu z pomieszczeń nadaliśmy konkretną funkcję, co przełożyło się na odpowiadającą jej aranżację. I tak największy pokój stał się salonem połączonym z jadalnią, a dwa kolejne – sypialnią i pokojem do pracy z dodatkowym miejscem do spania. Do stylizacji zostały wykorzystane meble znajdujące się już mieszkaniu, ale w zupełnie innych układach, a niektóre w innych pokojach. Jednak największe zmiany zaszły w łazience i wc. Oba pomieszczenia pierwotnie wyłożone zupełnie już niemodnymi niebieskimi płytkami zostały pomalowane na biało. W efekcie okazało się, że pomieszczenia, które były zdecydowanie najsłabszą stroną mieszkania, nagle stały jego największym atutem. 

Mieszkanie już w pierwszym miesiącu po ponownym wystawieniu na rynek znalazło swojego nabywcę i zostało sprzedane w cenie bliskiej ofertowej.

O tym jak dużą przewagę daje home staging świadczy również przypadek 27-metrowego mieszkania na wynajem w bardzo dobrej lokalizacji w centrum Warszawy. Okazało się, że w tym samym budynku znajdują się jeszcze trzy inne mieszkania na wynajem w podobnym metrażu i cenie. Aby się wyróżnić właściciel zdecydował się na skorzystanie z pomocy home stagera.

Mieszkanie było niedługo po remoncie, w bardzo dobrym stanie, pomysłowo zaprojektowane i wykończone. Brakowało jednak przysłowiowej kropki nad i, tj. delikatnego ocieplenia wnętrza i nadania mu charakteru. Udało się to osiągnąć za pomocą dosłownie kilku odpowiednio dobranych dodatków – zasłon, narzuty, poduszek, obrazków na ścianie, itp. To wyróżnienie sprawiło, że mieszkanie – mimo nie najlepszego okresu dla najmu – spotkało się z dużym zainteresowaniem i bardzo szybko znalazło swojego najemcę (a dwa ze wspomnianych wcześniej konkurencyjnych mieszkań nadal są w ofercie, aktualnie w znacznie już obniżonych cenach).

Ile to kosztuje i kto za to płaci?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, ile kosztuje home staging. Zależy to m.in. od nieruchomości – jej stanu, metrażu, ilości pomieszczeń – i zakresu prac. Sama konsultacja home stagera to ok. 500 zł. Ten koszt najczęściej bierze na siebie agent sprzedający daną nieruchomość. Pozostałe koszty są już po stronie klienta.

Inwestycje właścicieli sprzedawanych przez nas nieruchomości, w tym również tych opisanych powyżej, wahają się najczęściej od 500 zł (prosta stylizacja do zdjęć) do kilku tysięcy złotych (z naprawami drobnych usterek, malowaniem, zakupem / wypożyczeniem mebli).

Home staging to usługa, która ma za zadanie przygotować nieruchomość do sprzedaży – sprawić, by wnętrza były funkcjonalne i zgodne z aktualnymi trendami – przy stosunkowo niewielkim wkładzie finansowym. Warto o tym pamiętać i otwarcie rozmawiać z home stagerem zarówno o swoich oczekiwaniach, jak też możliwościach finansowych. Znając budżet, specjalista będzie wiedział, jakie rozwiązania zaproponować, aby osiągnąć zakładany efekt.

Home staging przy sprzedaży nieruchomości

Choć home staging jako narzędzie wykorzystywane przy sprzedaży nieruchomości nie jest w Polsce tak rozpropagowane jak np. w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej (USA), to coraz więcej agentów i agencji nieruchomości, które chcą zapewniać swoim klientom wysoki poziom obsługi rekomendują to rozwiązanie.

Korzyści jakie mogą wynikać z home stagingu to m.in. możliwość uzyskania wyższej ceny, szybsza sprzedaż, wyróżnienie oferty na rynku. Warto więc przynajmniej rozważyć skorzystanie z tej usługi. Decydując się na współpracę z profesjonalnym agentem nieruchomości często przy jej rozpoczęciu można otrzymać zestaw wskazówek i rekomendacji do home stagingu wraz z kosztorysem, dzięki czemu łatwiej będzie podjąć decyzje o wdrożeniu zmiany.

I na koniec jeszcze jedna ważna uwaga! Właściciele nieruchomości są często bardzo do nich przywiązani – sami je projektowali, kupowali meble, z każdą częścią mieszkania czy domu wiążą ich jakieś wspomnienia. Trudno im więc czasem zgodzić się na ingerencję home stagera – rezygnują z proponowanych zmian lub zgłaszają do nich kolejne uwagi, które zupełnie zmieniają finalny efekt. Tymczasem podejmując decyzję o sprzedaży, musimy się już z tą nieruchomością mentalnie pożegnać. Od tej chwili zdecydowanie ważniejsze będzie to, jak nieruchomość odbierać będą potencjalni nabywcy niż to, czy będzie się podobała aktualnemu właścicielowi (choć oczywiście jedno drugiego nie wyklucza!) Warto zdać się na eksperta, który ma doświadczenie i doskonale wie, co zrobić, by trafić w gust jak największej rzeszy potencjalnych kupujących.

Agata Stradomskamenedżer agencji nieruchomości
Małgorzata Korólczyk-Rabek,
doradca ds. nieruchomości

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Rozbudowa i nadbudowa - budowlane różnice są oczywiste?

W prawie budowlanym funkcjonują pojęcia rozbudowy oraz nadbudowy. Sprawdzamy, czy różnice między nimi są tak oczywiste, jak można by sądzić.

BHP czyli stare problemy kierownika budowy i nowe wyzwania na placu budowy

Problemy kierownika budowy to nie tylko BHP. W dzisiejszych czasach kierownik musi ciągle poszerzać wiedzę i godzić obecność pracowników różnych narodowości i religii na jednej budowie. Do tej dochodzą konflikty z inwestorami i negatywne nastawienie do deweloperów przy oddawaniu obiektu do użytkowania.

Z końcem roku stawki najmu w lekkiej obniżce, ale i tak jest drożej niż przed rokiem

Po wakacyjnej gorączce związanej z poszukaniem mieszkania na wynajem przez studentów, stawki najmu wróciły do wcześniejszych poziomów. Podaż mieszkań na wynajem wyraźnie spada. A jak kształtują się stawki najmu w relacji do rat kredytów hipotecznych?

Przedmieścia w natarciu – coraz więcej Polaków wybiera życie poza miastem

Ceny mieszkań w największych miastach osiągnęły poziom, który dla wielu osób – zwłaszcza korzystających z kredytu – stał się nieosiągalny. Eksperci portalu RynekPierwotny.pl zwracają uwagę, że wystarczy wyjechać kilkanaście kilometrów za miasto, by podobne lokum kupić nawet o jedną trzecią taniej.

REKLAMA

Podatki przy sprzedaży nieruchomości - co musisz wiedzieć

Podatki przy sprzedaży nieruchomości. Kiedy występuje obowiązek podatkowy? Czym jest zasada 5 lat? Jak obliczyć podatek?

Polacy chcą materiałów budowlanych dobrej jakości. Ale 73% osób ma problem z dostępem do informacji na temat ich właściwości i składu chemicznego

Wyniki najnowszych badań, przeprowadzonych na zlecenie marki ISOVER, pokazują, że Polacy coraz lepiej rozumieją, jak codzienne decyzje – zarówno te dotyczące eksploatacji budynku, jak i wyboru materiałów budowlanych – wpływają na ich komfort życia oraz domowy budżet. Coraz większe znaczenie zyskują także kwestie związane ze składem i procesem produkcji materiałów budowlanych.

Deweloperzy nie zrobią dużych promocji cen mieszkań na Black Friday. Ale nie będzie też pompowania cen przed obniżką. To skutki ustawy o jawności cen

- W dobie jawności cen nieruchomości, nie spodziewam się, by na rynku deweloperskim znacząco obniżano ceny na okoliczność Black Friday. Taka „szybka obniżka” później zostaje w historii ceny dostępnej dla konsumenta i będzie on kilka miesięcy później widzieć, że deweloper był w stanie zaproponować za nieruchomość znacznie niższą cenę – mówi Mirosław Król, ekspert rynku nieruchomości. – Spodziewam się, że deweloperzy wykorzystają czas promocji w inny sposób niż obniżając ceny nominalnie. Przykładem może być oferowanie darmowych elementów wyposażenia mieszkania czy np. obniżki ceny na garaż lub miejsce postojowe – dodaje ekspert.

Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

REKLAMA

Czy osoby pracujące w domu muszą zapłacić podatek według wyższej stawki? Organy podatkowe i sądy są zgodne

Siedziba działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach najmu, ale również korzystnie rozliczyć PIT i VAT. A co z podatkiem od nieruchomości? Czy w takim przypadku trzeba płacić go według najwyższej stawki?

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA