REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Home staging przy sprzedaży nieruchomości. Czy to się opłaca?

Agata Stradomska
Menedżer agencji nieruchomości
Małgorzata Korólczyk-Rabek
Doradca ds. nieruchomości
Białe Lwy - Nieruchomości
Agencja nieruchomości
Home staging przy sprzedaży nieruchomości. Czy to się opłaca?
Home staging przy sprzedaży nieruchomości. Czy to się opłaca?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Home staging to wizualne przygotowanie nieruchomości do sprzedaży bądź do wynajmu. Jego celem jest atrakcyjne zaaranżowanie wnętrza, podkreślenie jego unikalnego charakteru aby wzbudzić zainteresowanie jak największej liczby poszukujących dany rodzaj nieruchomości. W wyniku działań home stagingu powinno się uzyskać szybszą sprzedaż lub wynajem nieruchomości za możliwie najwyższą cenę. Dzieje się tak dlatego, że ludzie “kupują oczami” i niestety wiele osób nie potrafi sobie pewnych rzeczy wyobrazić. Muszą je zobaczyć. Dlatego stosowanie technik home stagingu pozwoli zmienić wygląd nieruchomości z "do mieszkania" na "do sprzedania". Nieruchomość przygotowana do sprzedaży lub wynajmu staje się miejsca przyjaznego dla aktualnych lub wcześniejszych mieszkańców produktem atrakcyjnym dla nabywców.

Home staging, statystyki

REKLAMA

Według badań przeprowadzonych wśród amerykańskich agentów nieruchomości (Raport NAR: “2021 Profile of Home Staging”) aż 82% z agentów obsługujących nabywców uważa, że home staging ułatwia kupującym zwizualizowanie sobie mieszkania czy domu jako ich przyszłego miejsca zamieszkania. Natomiast 47% agentów obsługujących sprzedawców sądzi, że home staging miał wpływ na postrzeganie nieruchomości przez większość nabywców. Ponadto w opinii ponad połowy agentów sprzedających dzięki home stagingowi wzrosły ceny nieruchomości - przy czym blisko 30% uważa że nawet o 6% i więcej. 54% agentów nieruchomości uważa, że home staging skrócił czas sprzedaży nieruchomości.

REKLAMA

Połowa agentów nieruchomości proponowała zewnętrzną obsługę home stagera, a jedna czwarta sama tą usługę oferowała. Średni koszt home stagingu przy udziale zewnętrznego fachowca wyniósł 1500 USD, podczas gdy home staging wykonany przez agenta nieruchomości wymagał tylko ⅕ tych nakładów (300 USD). Pomieszczenia najczęściej poddawane home stagingowi to salon (90%), kuchnia (80%) oraz główna sypialnia (78%). Najczęściej rekomendowane rozwiązania to usuwanie z wnętrza zbędnych przedmiotów (tzw. odgracanie - decluttering) i dokładne sprzątanie całej nieruchomości.

A jak to wygląda na naszym podwórku? Niestety, nie mamy badań ani raportów w tej dziedzinie. Jednak osoby zajmujące się profesjonalnie sprzedażą nieruchomości, które korzystają z home stagingu potwierdzają obserwacje z rynków zagranicznych. Poniżej prezentujemy konkretne przykłady i ich wpływ na proces sprzedaży.

Home staging, czy to się opłaca?

REKLAMA

Home staging zdecydowanie przyspiesza sprzedaż nieruchomości. Po pierwsze, dzięki atrakcyjnym zdjęciom już na wstępie oferta spotyka się z dużo większym zainteresowaniem niż oferty z na szybko zrobionymi zdjęciami nieprzygotowanych wnętrz. Po drugie, oglądający odpowiednio przygotowaną do prezentacji nieruchomość, łatwo są w stanie wyobrazić sobie dane mieszkanie czy dom jako własne (m.in. dzięki odpersonalizowaniu przestrzeni i zastosowaniu neutralnych kolorów).

Doskonałym przykładem może być tutaj niedawno sprzedane przez naszą agencję 2-pokojowe mieszkanie na warszawskiej Woli. Początkowo przez kilka tygodni bezskutecznie było oferowane przez właścicieli – mimo atrakcyjnej lokalizacji i popularnego metrażu, nie spotkało się z zainteresowaniem nabywców. Po home stagingu i opublikowaniu oferty z nowymi zdjęciami – telefon zaczął dzwonić niemal natychmiast!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mieszkanie podczas sprzedaży było cały czas zamieszkiwane więc nie mogliśmy przygotować stałej stylizacji, która byłaby prezentowana oglądającym. Zależało nam na tym, by uatrakcyjnić wnętrze i przygotować je do sesji zdjęciowej, a jednocześnie, by podczas prezentacji nie odbiegało od tego, co zainteresowani widzieli na zdjęciach. Skupiliśmy się więc przede wszystkim declutteringu, tj. usunięciu zbędnych przedmiotów, zorganizowaniu nieco innego sposobu przechowywania oraz odpersonalizowaniu wnętrz (przede wszystkim ukrycie przedmiotów osobistych: kosmetyki, zdjęcia, bibeloty, dewocjonalia). Do samej sesji zdjęciowej dodaliśmy kilka dodatkowych elementów dekoracyjnych.

Home staging pozwala również na uzyskanie wyższej ceny transakcyjnej oferowanej nieruchomości. Dzieje się tak szczególnie wtedy, gdy decydujemy się na szerszy zakres działań niż stylizacja do sesji zdjęciowej. W zależności od potrzeb możemy przeprowadzić drobne naprawy, zmienić kolor ścian, wymienić żyrandole, zmienić funkcje poszczególnych pomieszczeń, kupić lub wypożyczyć meble, itp. Takie metamorfozy potrafią całkowicie odmienić mieszkanie! Bywa, że oglądający je później właściciel zastanawia się, czy na pewno chce je sprzedać 😉

Taką metamorfozę przeprowadziliśmy w dużym, 3-pokojowym mieszkaniu, w bloku z przełomu lat 90. i 2000. Technicznie było w bardzo dobrym stanie, jednak stylistyka ubiegłego stulecia zdecydowanie nie przystawała do aktualnych trendów i oczekiwań współczesnych kupujących. Pierwszą myślą potencjalnych nabywców był remont i, co za tym idzie, chęć dużych negocjacji cenowych.

Po konsultacji z home stagerką zdecydowaliśmy się na niemal całkowitą metamorfozę. Przede wszystkim każdemu z pomieszczeń nadaliśmy konkretną funkcję, co przełożyło się na odpowiadającą jej aranżację. I tak największy pokój stał się salonem połączonym z jadalnią, a dwa kolejne – sypialnią i pokojem do pracy z dodatkowym miejscem do spania. Do stylizacji zostały wykorzystane meble znajdujące się już mieszkaniu, ale w zupełnie innych układach, a niektóre w innych pokojach. Jednak największe zmiany zaszły w łazience i wc. Oba pomieszczenia pierwotnie wyłożone zupełnie już niemodnymi niebieskimi płytkami zostały pomalowane na biało. W efekcie okazało się, że pomieszczenia, które były zdecydowanie najsłabszą stroną mieszkania, nagle stały jego największym atutem. 

Mieszkanie już w pierwszym miesiącu po ponownym wystawieniu na rynek znalazło swojego nabywcę i zostało sprzedane w cenie bliskiej ofertowej.

O tym jak dużą przewagę daje home staging świadczy również przypadek 27-metrowego mieszkania na wynajem w bardzo dobrej lokalizacji w centrum Warszawy. Okazało się, że w tym samym budynku znajdują się jeszcze trzy inne mieszkania na wynajem w podobnym metrażu i cenie. Aby się wyróżnić właściciel zdecydował się na skorzystanie z pomocy home stagera.

Mieszkanie było niedługo po remoncie, w bardzo dobrym stanie, pomysłowo zaprojektowane i wykończone. Brakowało jednak przysłowiowej kropki nad i, tj. delikatnego ocieplenia wnętrza i nadania mu charakteru. Udało się to osiągnąć za pomocą dosłownie kilku odpowiednio dobranych dodatków – zasłon, narzuty, poduszek, obrazków na ścianie, itp. To wyróżnienie sprawiło, że mieszkanie – mimo nie najlepszego okresu dla najmu – spotkało się z dużym zainteresowaniem i bardzo szybko znalazło swojego najemcę (a dwa ze wspomnianych wcześniej konkurencyjnych mieszkań nadal są w ofercie, aktualnie w znacznie już obniżonych cenach).

Ile to kosztuje i kto za to płaci?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, ile kosztuje home staging. Zależy to m.in. od nieruchomości – jej stanu, metrażu, ilości pomieszczeń – i zakresu prac. Sama konsultacja home stagera to ok. 500 zł. Ten koszt najczęściej bierze na siebie agent sprzedający daną nieruchomość. Pozostałe koszty są już po stronie klienta.

Inwestycje właścicieli sprzedawanych przez nas nieruchomości, w tym również tych opisanych powyżej, wahają się najczęściej od 500 zł (prosta stylizacja do zdjęć) do kilku tysięcy złotych (z naprawami drobnych usterek, malowaniem, zakupem / wypożyczeniem mebli).

Home staging to usługa, która ma za zadanie przygotować nieruchomość do sprzedaży – sprawić, by wnętrza były funkcjonalne i zgodne z aktualnymi trendami – przy stosunkowo niewielkim wkładzie finansowym. Warto o tym pamiętać i otwarcie rozmawiać z home stagerem zarówno o swoich oczekiwaniach, jak też możliwościach finansowych. Znając budżet, specjalista będzie wiedział, jakie rozwiązania zaproponować, aby osiągnąć zakładany efekt.

Home staging przy sprzedaży nieruchomości

Choć home staging jako narzędzie wykorzystywane przy sprzedaży nieruchomości nie jest w Polsce tak rozpropagowane jak np. w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej (USA), to coraz więcej agentów i agencji nieruchomości, które chcą zapewniać swoim klientom wysoki poziom obsługi rekomendują to rozwiązanie.

Korzyści jakie mogą wynikać z home stagingu to m.in. możliwość uzyskania wyższej ceny, szybsza sprzedaż, wyróżnienie oferty na rynku. Warto więc przynajmniej rozważyć skorzystanie z tej usługi. Decydując się na współpracę z profesjonalnym agentem nieruchomości często przy jej rozpoczęciu można otrzymać zestaw wskazówek i rekomendacji do home stagingu wraz z kosztorysem, dzięki czemu łatwiej będzie podjąć decyzje o wdrożeniu zmiany.

I na koniec jeszcze jedna ważna uwaga! Właściciele nieruchomości są często bardzo do nich przywiązani – sami je projektowali, kupowali meble, z każdą częścią mieszkania czy domu wiążą ich jakieś wspomnienia. Trudno im więc czasem zgodzić się na ingerencję home stagera – rezygnują z proponowanych zmian lub zgłaszają do nich kolejne uwagi, które zupełnie zmieniają finalny efekt. Tymczasem podejmując decyzję o sprzedaży, musimy się już z tą nieruchomością mentalnie pożegnać. Od tej chwili zdecydowanie ważniejsze będzie to, jak nieruchomość odbierać będą potencjalni nabywcy niż to, czy będzie się podobała aktualnemu właścicielowi (choć oczywiście jedno drugiego nie wyklucza!) Warto zdać się na eksperta, który ma doświadczenie i doskonale wie, co zrobić, by trafić w gust jak największej rzeszy potencjalnych kupujących.

Agata Stradomskamenedżer agencji nieruchomości
Małgorzata Korólczyk-Rabek,
doradca ds. nieruchomości

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiosenne obowiązki zarządców nieruchomości

Zima jeszcze trochę potrwa, ale zarządcy nieruchomości już dziś planują pierwsze wiosenne prace porządkowe. Obowiązków wiosną nie brakuje. Cieplejsze i dłuższe dni to idealny moment na przeglądu stanu budynku i przygotowanie go na kolejny sezon - komentarz Mariusza Łubińskego, prezesa spółki Admus zajmującej się profesjonalnym zarządzaniem nieruchomościami.

Domowa fotowoltaika: dlaczego mój falownik często się wyłącza? To może być wina sąsiada. Nocne wyłączenia to norma

Zakładając w domu instalację fotowoltaiczną, każdy oczywiście ma nadzieję na jej długotrwałą, bezawaryjną pracę i oszczędności w rachunkach za prąd. Centralnym elementem instalacji fotowoltaicznej jest falownik, który przekształca prąd stały w prąd przemienny, czyli taki, który jest wykorzystywany w domowych urządzeniach. Gdy przestaje działać, cała instalacja traci swoją funkcjonalność. A to prowadzi do frustracji. Wbrew pozorom winy za te problemy bardzo często nie ponoszą ani instalatorzy, ani sam sprzęt, a… sąsiedzi.

Zerowy podatek PCC dla młodych: kto nie skorzysta?

Zerowy podatek od czynności cywilnoprawnych to ułatwienie dla osób kupujących pierwsze lokum. Jednak czasem fiskus kwestionuje prawo do zwolnienia.

Rynek wtórny. W którym dużym mieście w Polsce można kupić mieszkanie za mniej niż 100 tys. zł?

Czy w Warszawie można kupić mieszkanie za niespełna 300 tys. zł, a w Łodzi lub na Śląsku nawet o połowę tańsze? Tak! Eksperci GetHome.pl sprawdzili, ile kosztują najtańsze mieszkania w największych metropoliach.

REKLAMA

Brakuje mieszkań i gruntów! Czy nowe przepisy uratują rynek nieruchomości?

Polsce brakuje 1,5 mln mieszkań, ale deweloperzy mają związane ręce – gruntów pod inwestycje jest coraz mniej, a biurokracja wstrzymuje rozwój. Czy planowane zmiany w prawie odblokują potencjał budownictwa w największych miastach?

Wykończenie mieszkania pod klucz. Ile trzeba zapłacić?

Ile kosztuje wykończenie mieszkania pod klucz? Czy klienci często decydują się na taką formę? Którzy deweloperzy mają kompleksowe wykończenie w swojej ofercie?

Najem krótkoterminowy mieszkań. Będą ograniczenia? Co się zmieni?

Najem krótkoterminowy mieszkań. Będą ograniczenia? Co się zmieni? Kto na tym straci? Kto zyska? Co z wynajmem długoterminowym? Czy ograniczenie najmu krótkoterminowego wpłynie na ceny mieszkań w dużych miastach? Wynajem krótkoterminowy mieszkań cieszy się dużym powodzeniem szczególnie w dużych miastach i w miejscowościach turystycznych

3 rzeczy które powinieneś wiedzieć, zanim podpiszesz umowę na pośrednictwo w sprzedaży swojej nieruchomości

Często decyzja o zakupie lub sprzedaży nieruchomości jest jednym z najważniejszych wydarzeń w życiu. Rynek się zmienia i coraz więcej osób postanawia ten projekt oddać w ręce profesjonalistów, chociaż do Stanów Zjednoczonych i Kanady, gdzie prawie 100% transakcji odbywa się za pośrednictwem agencji nieruchomości, jest nam jeszcze daleko.

REKLAMA

Wyższy podatek od nieruchomości w 2025 roku: jak wpłynie na koszt prowadzenia działalności gospodarczej i zmiany czynszu na rynku najmu

Od 1 stycznia 2025 roku w Polsce wzrasta podatek od nieruchomości, co wpłynie na budżety zarówno właścicieli prywatnych, jak i przedsiębiorców posiadających nieruchomości komercyjne. Jakie konsekwencje dla rynku może mieć wprowadzenie nowych stawek podatkowych oraz podpowiada, jak właściciele mogą przygotować się na nadchodzące zmiany.

Tanieją mieszkania na rynku wtórnym. Sprzedający obniżają ceny bo inaczej nie ma chętnych na kupno

Osoby sprzedające, aby skusić kupującego, coraz częściej dostosowują ceny w ogłoszeniach do słabnącego popytu i rosnącej liczby ofert. Najbardziej widoczne jest to przy mniejszych mieszkaniach. Niektórzy zrozumieli, że jeśli chcą sprzedać mieszkanie, muszą urealnić ceny ofertowe.

REKLAMA