REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie termomodernizacji bloków mieszkalnych (budynków wielorodzinnych). Dostępne formy wsparcia finansowego

Dofinansowanie termomodernizacji bloków mieszkalnych (budynków wielorodzinnych). Dostępne formy wsparcia finansowego
Dofinansowanie termomodernizacji bloków mieszkalnych (budynków wielorodzinnych). Dostępne formy wsparcia finansowego
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie formy wsparcia finansowego na termomodernizację i wymianę źródeł ciepła przysługują aktualnie właścicielom lub zarządcom budynków mieszkalnych wielorodzinnych?

Program TERMO

Kluczowym programem wspierania termomodernizacji budynków wielorodzinnych (w tym remontów oraz instalacji odnawialnych źródeł energii) jest rządowy program TERMO. Formami wsparcia finansowego są tu:

REKLAMA

REKLAMA

- premia termomodernizacyjna z opcją grantu termomodernizacyjnego

- premia remontowa

- premia MZG z opcją grantu MZG

REKLAMA

- grant OZE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- premia kompensacyjna

Podstawą prawną programu TERMO jest ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. Natomiast pieniądze na ten cel pochodzą:
- na premie -  z budżetu państwa, a ich dysponentem jest Minister Rozwoju i Technologii.

- na granty - z budżetu środków europejskich lub ze środków Polskiego Funduszu Rozwoju.

W ramach Programu TERMO dostępne są instrumenty wsparcia finansowane ze środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów (FTiR) ulokowanego w Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK) i zasilanego środkami budżetowymi oraz instrumenty finansowane w ramach programu rozwojowego (Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, KPO).

Celem tego programu jest poprawa efektywności energetycznej budynków i zmniejszenie wysokich opłat za ogrzewanie ponoszonych przez mieszkańców oraz zmniejszenia zapotrzebowania na paliwa kopalne, a więc także na ograniczenie emisji zanieczyszczeń do środowiska. 

 

Premia termomodernizacyjna

Najpopularniejszą formą wsparcia finansowego jest w omawianym zakresie premia termomodernizacyjna. 

Ten rodzaj wsparcia finansowego może być udzielony właścicielom lub zarządcom budynków mieszkalnych na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych. Możliwe jest dofinansowanie m.in. ocieplenia budynków, wymiany okien i drzwi, podłączenia do sieci ciepłowniczej itp. Warunkiem uzyskania wsparcia jest osiągnięcie określonej w ustawie oszczędności energii. 

Wysokość premii termomodernizacyjnej wynosi co do zasady 26% kosztów przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Premię termomodernizacyjną otrzymuję się na spłatę części kredytu zaciągniętego na realizację inwestycji termomodernizacyjnej. Kredyt taki musi stanowić co najmniej 50% kosztów przedsięwzięcia i jest udzielany przez banki współpracujące z BGK.

Dodatkowo istnieją instrumenty, które pozwalają ubiegać się o premię w wyższej wysokości: 

  1. Powiększenie premii termomodernizacyjnej z 26% do 31% kosztów poniesionych na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w przypadku jednoczesnego zakupu, montażu, budowy lub modernizacji instalacji OZE. Warunkiem zwiększenia premii jest to, by udział kosztów zakupu, montażu, budowy lub modernizacji instalacji OZE w całym przedsięwzięciu wynosił co najmniej 10%. 
  2. Istnieje możliwość podwyższenia premii termomodernizacyjnej o grant termomodernizacyjny. Jest to zwiększenie dofinansowania o kolejne 10% kosztów przedsięwzięcia termomodernizacyjnego przy głębokiej i kompleksowej termomodernizacji budynku wielorodzinnego. 
     Aby uzyskać grant termomodernizacyjny, trzeba wykazać, że w wyniku przeprowadzenia inwestycji: wartość wskaźnika zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną nie przekracza wartości maksymalnych określonych w przepisach rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie lub przegrody oraz wyposażenie techniczne budynku odpowiadają wymaganiom izolacyjności cieplnej określonych w tym rozporządzeniu. 
Ważne

Wniosek o przyznanie premii termomodernizacyjnej zwiększonej  grantem termomodernizacyjnym można składać w banku kredytującym do 30 czerwca 2026 r. (opcja grantu do zaznaczenia we wniosku o przyznanie premii termomodernizacyjnej).

Premia remontowa

Następną formą wparcia finansowego montażu odnawialnych źródeł energii oraz wymiany źródeł ciepła jest premia remontowa. Premia ta jest przeznaczona na realizację przedsięwzięć remontowych, których przedmiotem jest:

a) remont budynków wielorodzinnych, z wyłączeniem ich części stanowiących lokale mieszkalne lub lokale o innym przeznaczeniu, 

b) wymiana w budynkach wielorodzinnych okien lub remont balkonów, nawet jeśli służą one do wyłącznego użytku właścicieli lokali, 

c) przebudowa budynków wielorodzinnych, w wyniku której następuje ich ulepszenie, 

d) wyposażenie budynków wielorodzinnych w instalacje i urządzenia wymagane dla oddawanych do użytkowania budynków mieszkalnych, zgodnie z przepisami techniczno-budowlanymi. 

Aktualnie dofinansowaniu podlegają budynki mieszkalne wielorodzinne, których użytkowanie rozpoczęto co najmniej 40 lat przed złożeniem wniosku o premię. 

Kto chce otrzymać premię remontową musi zadbać o to, by przedsięwzięcie remontowe spełniało wymogi odnoszące się do minimalnego poziomu efektywności kosztowej realizowanego przedsięwzięcia remontowego oraz pod względem uzyskiwanych oszczędności zużycia energii. 

Ważne

Wysokość premii remontowej wynosi 25% kosztów przedsięwzięcia remontowego. Tak jak w przypadku premii termomodernizacyjnej co najmniej 50% finansowania przedsięwzięcia remontowego musi pochodzić z kredytu. Premia wypłacana jest bowiem po zakończeniu inwestycji jako częściowa spłata kredytu. 

Premia kompensacyjna

Dedykowanym właścicielom kamienic instrumentem wsparcia jest premia kompensacyjna, która jest elementeml mechanizmu kompensowania strat, jakie ponieśli właściciele budynków z lokalami kwaterunkowymi, w wyniku obowiązywania systemu czynszu regulowanego. O dofinansowanie projektu w ramach premii kompensacyjnej, mogą się ubiegać właściciele budynków mieszkalnych oraz właściciele części budynków mieszkalnych, w których w okresie między 12 listopada 1994 roku a 25 kwietnia 2005 roku znajdowały się lokale kwaterunkowe.

Premię kompensacyjną mogą otrzymać ww. osoby fizyczne, które realizują przedsięwzięcie remontowe lub remont budynku mieszkalnego. 

Wysokość premii kompensacyjnej jest ustalana jest w oparciu o powierzchnię użytkową lokalu kwaterunkowego, liczbę takich lokali w budynku, okres czasu, w którym inwestor uprawniony do wsparcia był właścicielem budynku mieszkalnego i okresy czasu w jakich uprawnienia te przysługiwały z tytułu poszczególnych lokali kwaterunkowych. 

Ważne

Premia kompensacyjna może wynieść do 100% kosztów przedsięwzięcia. 

 

Środki z KPO – grant OZE

Jak informuje Ministerstwo Rozwoju i Technologii wraz z możliwością wykorzystania środków z ogłoszonego przez Komisję Europejską Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększenia Odporności (Recovery and Resilience Facility, RRF), Polska opracowała i przyjęła Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO), który zawiera różnego rodzaju reformy oraz działania inwestycyjne. Jedno z takich działań, ujęte w pkt. B1.1.2. „Wymiana źródeł ciepła i poprawa efektywności energetycznej w budynkach mieszkalnych”, przewiduje utworzenie dodatkowych instrumentów wsparcia dla inwestycji służących poprawie efektywności energetycznej budynków mieszkalnych wielorodzinnych. 

Na potrzeby tego działania do przepisów ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz.U. z 2022 r. poz. 438, z późn. zm.) wprowadzono nowy, szczególnie popularny wśród beneficjentów, instrument wsparcia - grant OZE. Od 1 lutego 2023 roku umożliwiono składanie wniosków na uzyskanie tej formy wsparcia. W ramach ww. inwestycji, w dyspozycji Ministra Rozwoju i Technologii pozostaje 100 mln euro. 

Ważne

Grant OZE jest skierowany do inwestorów, którzy są właścicielami lub zarządcami budynków mieszkalnych wielorodzinnych (np. wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe, jednostki samorządu terytorialnego, towarzystwa budownictwa społecznego, społeczne inicjatywy mieszkaniowe, spółki prawa handlowego, osoby fizyczne). 

Grant OZE służy wsparciu inwestycji polegających na zakupie, montażu, budowie lub modernizacji instalacji OZE w budynku (w wyniku której zainstalowana moc instalacji wzrośnie o co najmniej 25 proc.) i jest udzielany w wysokości 50% kosztów inwestycji oraz wypłacany jako refinansowanie po jej udokumentowanym zakończeniu. Instalacja odnawialnego źródła energii, której dotyczy przedsięwzięcie OZE musi wytwarzać energię na potrzeby budynku będącego przedmiotem przedsięwzięcia. Inwestycje realizowane ze wsparciem grantów (grant OZE, grant MZG, grant termomodernizacyjny) muszą spełniać wymagania z zakresu nie czynienia szkód środowisku (tzw. reguła DNSH – do no significant harm – mająca oparcie w unijnych przepisach dot. taksonomii zrównoważonego finansowania). O wsparcie z grantu można się ubiegać do 30 czerwca 2026 r.

 

Ważne

W ramach działania Programu TERMO nie przewidziano możliwości finansowania kosztów poniesionych przed wystąpieniem o przyznanie wsparcia. 
Dofinansowanie w zależności od rodzaju premii/grantu wypłacane jest jako refinansowanie po udokumentowanym zakończeniu prac lub po rozpoczęciu przedsięwzięcia termomodernizacyjnego lub przedsięwzięcia remontowego. 

 

Premia MZG

Kolejna forma wsparcia finansowego - premia MZG -  jest przeznaczona dla inwestycji prowadzonych przez gminy w budynkach mieszczących lokale z mieszkaniowego zasobu gminy.

Premia MZG wynosi 50% kosztów przedsięwzięcia termomodernizacyjnego lub remontowego i przeznaczona jest na sfinansowanie kosztów inwestycji w przypadku, gdy realizowane przedsięwzięcie spełnia następujące warunki:

1) inwestorem jest gmina lub spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółka akcyjna, w której gmina albo gmina wraz z innymi gminami, powiatami lub Skarbem Państwa dysponują ponad 50% głosów na zgromadzeniu wspólników lub na walnym zgromadzeniu; 

2) przedmiotem przedsięwzięcia termomodernizacyjnego lub remontowego jest budynek mieszkalny, w którym wszystkie lokale mieszkalne wchodzą w skład mieszkaniowego zasobu gminy; 

3) budynek znajduje się na obszarze, na którym obowiązują przepisy wydane na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tzw. „uchwała antysmogowa”); 

4) z audytu energetycznego lub remontowego wynika, że po zrealizowaniu tego przedsięwzięcia przegrody oraz wyposażenie techniczne budynku podlegające przebudowie będą spełniały wymagania minimalne dla budynków w zakresie oszczędności energii i izolacyjności cieplnej, określone w przepisach rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. 

 

Ponadto, jeżeli budynek, który ma zostać poddany przedsięwzięciu remontowemu, jest wpisany do rejestru zabytków, znajduje się na obszarze wpisanym do takiego rejestru lub inwestycja, której jest przedmiotem stanowi przedsięwzięcie rewitalizacyjne opisane w gminnym programie rewitalizacji, premia wynosi 60% wartości przedsięwzięcia. 

Oprócz tego gminy, które prowadzą inwestycje, na które uzyskały premię MZG mogą dodatkowo zawnioskować o przyznanie grantu MZG zwiększającego premię MZG. Grant ten jest udzielany w wysokości 30% kosztów prowadzonego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego lub remontowego (bez podatku VAT). Zatem w niektórych sytuacjach wysokość wsparcia finansowego może więc wynieść aż 90% kosztów inwestycji. 

W celu uzyskania grantu MZG wymagane jest by przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego lub remontowego lub w jego ramach w poddawanym temu przedsięwzięciu budynku: 

· zostało wykonane przyłącze techniczne do scentralizowanego źródła ciepła lub 

· nastąpiła całkowita zmiana źródeł energii na źródła odnawialne lub na energię wytwarzaną w wysokosprawnej kogeneracji, lub 

· nastąpiła całkowita zmiana źródeł ciepła na źródła spełniające standardy niskoemisyjne, z wyłączeniem kotłów na paliwo stałe. 

 

Inne formy wsparcia finansowego termomodernizacji budynków mieszkalnych wielorodzinnych

Oprócz programu TERMO warto wskazać program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) – koordynowany przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR). W ramach tego programu przewiduje się realizację działania FENX.01.01 Efektywność energetyczna, który obejmuje m.in. poprawę efektywności energetycznej w budynkach mieszkalnych, w tym wielorodzinnych (wraz z instalacją OZE).

Ostatecznymi odbiorcami wsparcia tego działania w zakresie budynków wielorodzinnych, opartego o instrument finansowy, mogą być: 
- spółdzielnie mieszkaniowe i spółki prawa handlowego z udziałem Skarbu Państwa, prowadzące działalność mieszkaniową; 
- Skarb Państwa; 
- podmioty będące dostawcami usług energetycznych w rozumieniu dyrektywy 2012/27/UE, działające na rzecz spółdzielni mieszkaniowych i Skarbu Państwa/spółek prawa handlowego z udziałem Skarbu Państwa prowadzących działalność mieszkaniową. 

Zgodnie z informacją podaną przez MFiPR alokacja na budynki wielorodzinne wyniesie 110 mln EUR. Szczegółowy opis priorytetów programu FEnIKS, informacje o naborach, jak również Harmonogram naborów dostępne są na stronie: https://www.feniks.gov.pl/. 

Ponadto w omawianym zakresie fundusze  można uzyskać w 16 regionalnych programach operacyjnych – koordynowanych przez urzędy marszałkowskie. W tym przypadku na renowację istniejących budynków mieszkalnych do celów efektywności energetycznej przewidziano blisko 536 mln EUR. W ramach tego budżetu przewiduje się, że poddane renowacji zostaną m.in. wielorodzinne budynki mieszkalne wspólnot mieszkaniowych i TBS (Towarzystw Budownictwa Społecznego) czy budynki komunalne.

Podstawa prawna: ustawa z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków – t.j. Dz.U. 2022 poz. 438; ost. zm. Dz.U. 2022 poz. 2456.

Źródła: 
- Odpowiedź z 3 sierpnia 2023 r. na interpelację poselską nr 6550,
- Bank Gospodarstwa Krajowego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

Koniec z biurokratycznym koszmarem? Prezydent podpisał rewolucyjne zmiany dla właścicieli budynków tej kategorii

Właściciele tych nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP złożył podpis pod nowelizacją ustawy, która ma szansę znacząco skrócić urzędniczą ścieżkę zdrowia. Znikają podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu sprawach decydować będzie tzw. milcząca zgoda. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

REKLAMA

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

REKLAMA

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA