REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co i jak jemy w biurach? Gastronomiczno-spożywcza oferta biurowców nie zadowala pracowników. Dlaczego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Co i jak jemy w biurach? Gastronomiczno-spożywcza oferta biurowców nie zadowala pracowników. Dlaczego?
Co i jak jemy w biurach? Gastronomiczno-spożywcza oferta biurowców nie zadowala pracowników. Dlaczego?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sektor gastronomiczny w biurowcach mocno ucierpiał w wyniku pandemii COVID-19. Równocześnie, jak wynika z raportu Colliers „Zakupy w biurowcu” oczekiwania pracowników obiektów biurowych względem infrastruktury uzupełniającej, m.in. gastronomii, w czasach pracy hybrydowej nie zmalały, a wręcz wzrosły. Co drugiemu pracownikowi biurowca brakuje kantyny, a 37% sklepu spożywczego. Eksperci Colliers w najnowszej publikacji uwzględnili zarówno oczekiwania osób pracujących w warszawskich biurowcach, jak i przeanalizowali aktualną ofertę handlowo-usługową w tych przestrzeniach. 

Co i gdzie jemy w biurowcach? Jakie zmiany od 2018 roku?

W porównaniu z 2018 r. widocznie wzrosło korzystanie z piekarni, co deklaruje aż 46% respondentów (wobec 27% w 2018 r.) a spadła odwiedzalność kantyn, kawiarni i restauracji. Obecnie, więcej niż w 2018 r. pracowników biurowców robi też zakupy w zlokalizowanych tam sklepach spożywczych (47% vs. 35% respondentów). Respondenci deklarowali, że w ciągu dnia pracy w biurze najczęściej kupują lunch (71%), kanapki (69 %), drobne przekąski (47%) oraz kawę i herbatę (30%). W porównaniu z 2018 r. nieznacznie zmniejszyły się zakupy kanapek oraz gorących napojów, natomiast zakupy lunchu i przekąsek pozostały na podobnym poziomie. 

Porównując rok 2023 do 2018 można dostrzec nieznaczny spadek udziału wynajętych lokali dla sektora gastronomicznego (27% w 2023 vs. 31% w 2018 r.). W porównaniu do 2018 r. pracownicy biurowców chcieliby mieć lepszą ofertę gastronomiczną, „convenience" i usługową, podobną do tej, do jakiej przyzwyczaili się w przeszłości. To paradoks, biorąc pod uwagę, że znaczna część pracowników pojawia się w biurowcu jedynie 2-3 razy w tygodniu – zwraca uwagę Przemysław Błaszkiewicz, Associate Director w Dziale Powierzchni Biurowych w Colliers.

Wyniki badania Colliers wskazują, że pracownicy nadal widzą braki w ofercie gastronomiczno-spożywczej. Na pytanie, czego brakuje w ofercie handlowo-usługowej w biurowcu niemal połowa (45%) z 350 respondentów odpowiedziała, że kantyny, 37% sklepu spożywczego, 29% restauracji, a 24% piekarni. 

REKLAMA

Aktualna oferta handlowo-usługowa w biurowcach – dominują restauracje

Obecnie w warszawskich biurowcach funkcjonuje blisko 390 lokali gastronomicznych, w tym restauracje z obsługą kelnerską, kawiarnie, kantyny, a także bistra, fast food-y oraz drink-bary. Dominują restauracje (33%) i kawiarnie (20%), najmniej jest w biurowcach fast food-ów/take-away (7%) i drink-barów/pijalni wódki/piwa (8%). 

Zaskakująca jest duża różnorodność i uniwersalność oferty gastronomicznej. Największa grupa punktów gastronomicznych serwuje kuchnię międzynarodową oraz wszelkiego rodzaju kuchnie autorskie. W biurowcach funkcjonują także tradycyjnie lubiane kuchnie: europejska (w tym włoska), polska oraz azjatycka, a na popularności zyskuje nadal kuchnia amerykańska i bliskowschodnia. 

W zarządzaniu częścią handlowo-usługową biurowców konieczna jest proaktywność i świadome dobieranie na nowo konceptów. Jest to tym bardziej wymagające w odniesieniu do oferty gastronomicznej, ponieważ to właśnie ten sektor najbardziej ucierpiał w trakcie pandemii COVID-19, a jego kłopoty trwają nadal z uwagi na skokowy wzrost kosztów działalności oraz ciągle dosyć wysoką inflację – tłumaczy Katarzyna Michnikowska, Dyrektorka w Dziale Doradztwa i Badań Rynku w Colliers. 

Oferta gastronomiczna w biurowcach przyciąga okolicznych mieszkańców 

Planując część handlowo-usługową, warto pamiętać, że może być atrakcyjna również dla klientów zewnętrznych – rośnie udział osób, które korzystają z takiej infrastruktury mieszkając w jej pobliżu. Musi jednak być dopasowana do potrzeb najemców sąsiednich budynków i okolicznych mieszkańców. Coraz częściej zarządzający biurowcami decydują się na poszerzanie ich oferty uzupełniającej poprzez wprowadzanie takich rozwiązań jak cykliczne zloty food trucków czy festiwale kuchni świata. Takie rozwiązania pozwalają skutecznie zachęcić do skorzystania z oferty również okolicznych mieszkańców. 

- Porównując rok 2023 do 2018 wzrost notuje sektor handlu, w tym handlu art. spożywczymi (35% w 2023 vs. 31% w 2018 r.). W zakresie handlu spożywczego w biurowcach tradycyjnie dobrze funkcjonują zarówno supermarkety/dyskonty, jak i małe sieciowe sklepy spożywcze takie jak Żabka, czy bezobsługowy wariant – Żabka Nano. To także formaty, których godziny działania znacznie wykraczają poza godziny pracy biur, co pokazuje, że także infrastruktura handlowa przyciąga okolicznych mieszkańców -  mówi Alicja Tucholska-Kuran, Senior Associate w Dziale Powierzchni Handlowych Colliers.

Źródło: raport Colliers „Zakupy w biurowcu

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: ceny mieszkań mają być jawne. Jak nowe przepisy wpłyną na rynek nieruchomości

Rynek nieruchomości nie ma nic przeciwko jawności cen mieszkań, ale ustawa musi być dobrze przygotowana, apelują deweloperzy do legislatorów. Czy ta rewolucja cenowa zmieni coś zasadniczo na rynku nieruchomości?

Jak program Pierwsze klucze wpłynie na rynek mieszkaniowy?

Jak program Pierwsze klucze wpłynie na rynek mieszkaniowy? Jaką skalę mogą mieć realizowane inwestycje? Sondę opracował serwis nieruchomości dompress.pl.

Bloki z wielkiej płyty: tak powstawały nowe mieszkania w drugiej połowie dwudziestego wieku w Polsce

Budownictwo wielkopłytowe jest powszechnie kojarzone z gierkowską dekadą. Trzeba jednak pamiętać, że bloki z wielkiej płyty powstawały już wcześniej. Nie Gierek, lecz Gomułka był ojcem wielkiej płyty?

Teraz sprzedają się tylko tanie mieszkania: prawda czy stereotyp

Czy rzeczywiście tańsze mieszkania wyprzedają się “na pniu”? Analiza rynku nieruchomości pokazuje, że tak, choć nie zawsze – we Wrocławiu np. najszybciej znikają lokale ze średniej półki cenowej. Na pewno jednak niższa cena jest okolicznością ułatwiającą sprzedaż.

REKLAMA

Polacy kupują mieszkania w Hiszpanii: dla siebie i w celach inwestycyjnych

Polacy nie rezygnują z hiszpańskiego słońca ani z potencjalnych zysków. Mimo zmiennych warunków gospodarczych, inwestycje w apartamenty na Półwyspie Iberyjskim nadal cieszą się dużą popularnością. Mieszkanie w Hiszpanii to dobre rozwiązanie na drugi dom lub opłacalną inwestycję.

Tańsze mieszkania znikają z rynku szybciej niż droższe. Ale nie zawsze

Czy tańsze mieszkania to te, które schodzą najszybciej? Teoretycznie tak, ale analiza rynku pokazuje, że np. we Wrocławiu w pierwszej kolejności sprzedają się mieszkania ze średniej półki cenowej. Co wpływa na temp sprzedaży i od czego zależą odstępstwa od reguły?

Nowość na rynku nowych mieszkań. Teraz deweloper sam dołoży się do odsetek od kredytu hipotecznego, ile?

Deweloper obniży oprocentowanie kredytu hipotecznego o 2%. Trust Investment ruszył z własnym programem mieszkaniowym. Nowa propozycja na rynku nowych mieszkań. Czy inne firmy deweloperskie pójdą tym śladem?

Rynek używanych mieszkań: ceny ofertowe w końcu niższe niż przed rokiem

W Warszawie średnia cena metra kwadratowego mieszkań na rynku wtórnym jest już o 4% niższa niż przed rokiem, a w Krakowie – o 3%. Nie tylko w stolicy i Krakowie, ale też we Wrocławiu, Trójmieście i Poznaniu kwiecień był kolejnym miesiącem, który upłynął pod znakiem stabilizacji lub spadku średniej ceny metra kwadratowego.

REKLAMA

Teraz drugi dom nie na Mazurach, ale w Hiszpanii. Polacy aktywni na iberyjskich rynkach nieruchomości

Półwysep Iberyjski to drugi, a coraz częściej pierwszy dom dla naszych rodaków. Hiszpański rekord: Polacy kupili niemal 12,5 tys. nieruchomości. Prze dekady marzeniem była dacza a jeszcze lepiej - całoroczny dom na Mazurach. Teraz trend wyznacza kierunek na południe Europy.

Co trzeba zrobić, aby usprawnić budowę mieszkań? [SONDA]

Które obszary prawa warto uprościć, by przyspieszyć budowę mieszkań? Jakie zmiany przepisów mogłyby pobudzić inwestycje w sektorze mieszkaniowym? Odpowiadają deweloperzy. Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

REKLAMA