REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co i jak jemy w biurach? Gastronomiczno-spożywcza oferta biurowców nie zadowala pracowników. Dlaczego?

Co i jak jemy w biurach? Gastronomiczno-spożywcza oferta biurowców nie zadowala pracowników. Dlaczego?
Co i jak jemy w biurach? Gastronomiczno-spożywcza oferta biurowców nie zadowala pracowników. Dlaczego?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sektor gastronomiczny w biurowcach mocno ucierpiał w wyniku pandemii COVID-19. Równocześnie, jak wynika z raportu Colliers „Zakupy w biurowcu” oczekiwania pracowników obiektów biurowych względem infrastruktury uzupełniającej, m.in. gastronomii, w czasach pracy hybrydowej nie zmalały, a wręcz wzrosły. Co drugiemu pracownikowi biurowca brakuje kantyny, a 37% sklepu spożywczego. Eksperci Colliers w najnowszej publikacji uwzględnili zarówno oczekiwania osób pracujących w warszawskich biurowcach, jak i przeanalizowali aktualną ofertę handlowo-usługową w tych przestrzeniach. 

Co i gdzie jemy w biurowcach? Jakie zmiany od 2018 roku?

W porównaniu z 2018 r. widocznie wzrosło korzystanie z piekarni, co deklaruje aż 46% respondentów (wobec 27% w 2018 r.) a spadła odwiedzalność kantyn, kawiarni i restauracji. Obecnie, więcej niż w 2018 r. pracowników biurowców robi też zakupy w zlokalizowanych tam sklepach spożywczych (47% vs. 35% respondentów). Respondenci deklarowali, że w ciągu dnia pracy w biurze najczęściej kupują lunch (71%), kanapki (69 %), drobne przekąski (47%) oraz kawę i herbatę (30%). W porównaniu z 2018 r. nieznacznie zmniejszyły się zakupy kanapek oraz gorących napojów, natomiast zakupy lunchu i przekąsek pozostały na podobnym poziomie. 

Porównując rok 2023 do 2018 można dostrzec nieznaczny spadek udziału wynajętych lokali dla sektora gastronomicznego (27% w 2023 vs. 31% w 2018 r.). W porównaniu do 2018 r. pracownicy biurowców chcieliby mieć lepszą ofertę gastronomiczną, „convenience" i usługową, podobną do tej, do jakiej przyzwyczaili się w przeszłości. To paradoks, biorąc pod uwagę, że znaczna część pracowników pojawia się w biurowcu jedynie 2-3 razy w tygodniu – zwraca uwagę Przemysław Błaszkiewicz, Associate Director w Dziale Powierzchni Biurowych w Colliers.

Wyniki badania Colliers wskazują, że pracownicy nadal widzą braki w ofercie gastronomiczno-spożywczej. Na pytanie, czego brakuje w ofercie handlowo-usługowej w biurowcu niemal połowa (45%) z 350 respondentów odpowiedziała, że kantyny, 37% sklepu spożywczego, 29% restauracji, a 24% piekarni. 

REKLAMA

REKLAMA

Aktualna oferta handlowo-usługowa w biurowcach – dominują restauracje

Obecnie w warszawskich biurowcach funkcjonuje blisko 390 lokali gastronomicznych, w tym restauracje z obsługą kelnerską, kawiarnie, kantyny, a także bistra, fast food-y oraz drink-bary. Dominują restauracje (33%) i kawiarnie (20%), najmniej jest w biurowcach fast food-ów/take-away (7%) i drink-barów/pijalni wódki/piwa (8%). 

Zaskakująca jest duża różnorodność i uniwersalność oferty gastronomicznej. Największa grupa punktów gastronomicznych serwuje kuchnię międzynarodową oraz wszelkiego rodzaju kuchnie autorskie. W biurowcach funkcjonują także tradycyjnie lubiane kuchnie: europejska (w tym włoska), polska oraz azjatycka, a na popularności zyskuje nadal kuchnia amerykańska i bliskowschodnia. 

W zarządzaniu częścią handlowo-usługową biurowców konieczna jest proaktywność i świadome dobieranie na nowo konceptów. Jest to tym bardziej wymagające w odniesieniu do oferty gastronomicznej, ponieważ to właśnie ten sektor najbardziej ucierpiał w trakcie pandemii COVID-19, a jego kłopoty trwają nadal z uwagi na skokowy wzrost kosztów działalności oraz ciągle dosyć wysoką inflację – tłumaczy Katarzyna Michnikowska, Dyrektorka w Dziale Doradztwa i Badań Rynku w Colliers. 

Oferta gastronomiczna w biurowcach przyciąga okolicznych mieszkańców 

Planując część handlowo-usługową, warto pamiętać, że może być atrakcyjna również dla klientów zewnętrznych – rośnie udział osób, które korzystają z takiej infrastruktury mieszkając w jej pobliżu. Musi jednak być dopasowana do potrzeb najemców sąsiednich budynków i okolicznych mieszkańców. Coraz częściej zarządzający biurowcami decydują się na poszerzanie ich oferty uzupełniającej poprzez wprowadzanie takich rozwiązań jak cykliczne zloty food trucków czy festiwale kuchni świata. Takie rozwiązania pozwalają skutecznie zachęcić do skorzystania z oferty również okolicznych mieszkańców. 

- Porównując rok 2023 do 2018 wzrost notuje sektor handlu, w tym handlu art. spożywczymi (35% w 2023 vs. 31% w 2018 r.). W zakresie handlu spożywczego w biurowcach tradycyjnie dobrze funkcjonują zarówno supermarkety/dyskonty, jak i małe sieciowe sklepy spożywcze takie jak Żabka, czy bezobsługowy wariant – Żabka Nano. To także formaty, których godziny działania znacznie wykraczają poza godziny pracy biur, co pokazuje, że także infrastruktura handlowa przyciąga okolicznych mieszkańców -  mówi Alicja Tucholska-Kuran, Senior Associate w Dziale Powierzchni Handlowych Colliers.

Źródło: raport Colliers „Zakupy w biurowcu

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

REKLAMA

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

Nowe obowiązki dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba będzie się z nich wywiązać? Lepiej nie odkładać tego na ostatnią chwilę

Przepisy wprowadziły nowe obowiązki m.in. dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba się z nich wywiązać? Warto znać termin, by nie dokonywać zmian na ostatnią chwilę i nie narażać się na konieczność korzystania z usług po zawyżonych cenach.

REKLAMA

Młodzi nie chcą oszczędzać na własne mieszkanie! Stare zachęty nie działają, a nowe?

Pod koniec września 2025 r. na Kontach Mieszkaniowych w trzech bankach oszczędzało łącznie tylko ok. 6,7 tys. osób. Co gorsza – jak oceniają eksperci portalu GetHome.pl – program uruchomiony przez poprzedni rząd gaśnie. Czy ożywią go zmiany w warunkach oszczędzania, które zaczną obowiązywać od stycznia 2026 r.?

Gdy służebność drogi koniecznej staje się luksusem... Sąd Najwyższy precyzuje pojęcie nieruchomości i granice niezbędnego dostępu

W obliczu narastających konfliktów sąsiedzkich i zawiłości prawnych związanych z dostępem do drogi publicznej, Sąd Najwyższy ponownie pochylił się nad instytucją służebności drogi koniecznej. Choć sprawa, której dotyczy najnowsze orzeczenie z 29 września 2025 roku (sygn. I CSK 2324/24), zakończyła się odmową przyjęcia skargi kasacyjnej, to uzasadnienie postanowienia rzuca nowe światło na kluczowe aspekty tego zagadnienia: pojęcie nieruchomości w sensie prawnym oraz rygorystyczne podejście do oceny niezbędności ustanowienia służebności. Wskazuje to, że nie każda trudność komunikacyjna uzasadnia ingerencję w prawo własności sąsiada, a właściciel nieruchomości musi najpierw wykazać, że podjęcie działań we własnym zakresie jest ekonomicznie nieracjonalne.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA