REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niedrogie mieszkania na wynajem, dopłaty do czynszów lokatorów SAN – rząd chce rozwijać najem społeczny. Program „Mieszkanie, praca, społeczność” na lata 2024-2030

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Niedrogie mieszkania na wynajem, dopłaty do czynszów lokatorów SAN – rząd chce rozwijać najem społeczny
Niedrogie mieszkania na wynajem, dopłaty do czynszów lokatorów SAN – rząd chce rozwijać najem społeczny
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rząd chce wspierać rozwijać najem społeczny, czyli powstawanie niedrogich mieszkań na wynajem dla osób i rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej i ekonomicznej. W wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu zostały opublikowane założenia projektu uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia rządowego programu rozwoju najmu społecznego oraz mieszkalnictwa wspomaganego „Mieszkanie, praca, społeczność” na lata 2024-2030.

Rynek mieszkaniowy w Polsce – problemy z ofertą najmu społecznego

Rząd informuje, że w Polsce ponad 51% młodych ludzi pomiędzy 24-35 rokiem życia mieszka z rodzicami lub krewnymi. Wynika to m.in. z braku możliwości finansowych do pozyskania lokalu w najem lub na własność na rynku mieszkaniowym oraz niewystarczającą dostępnością oferty najmu społecznego. Zdaniem rządu, szczególnie widoczny jest w Polsce problem z dostępnością mieszkań – w szczególności relatywnie niedrogich mieszkań na wynajem.    

Według danych GUS za 2021 r. w Polsce istnieje ok. 1,8 mln tzw. „pustostanów” mieszkaniowych należących do prywatnych właścicieli, czyli nieużytkowanych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, które nie są zamieszkiwane, a których znaczna część mogłaby zostać po ewentualnym remoncie udostępniona na wynajem . Jednocześnie wg. Badań Instytutu Rozwoju Miast i Regionów – Obserwatorium Polityki Miejskiej, dane GUS wskazują, że jednostki samorządu terytorialnego zarządzają 46-54 tys. pustostanów komunalnych (wg. różnych szacunków i definicji „pustostanu”).   

Problemem jest dostępność zasobu mieszkaniowego w umiarkowanej cenie oraz przystosowanego do specyficznych potrzeb osób i rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. Chodzi też o usługi wsparcia (usługi społeczne) umożliwiające nie tylko zamieszkanie, ale także utrzymanie się w lokalu i stopniową poprawę sytuacji życiowej dla członków rodziny (ekonomicznej, zawodowej, warunków dla dzieci do nauki i rozwoju relacji społecznych). 

REKLAMA

REKLAMA

Kup książkę: Rozliczamy najem

Społeczne Agencje Najmu (SAN)

Rząd planuje przeznaczać pieniądze na pozyskanie nowych mieszkań z przeznaczeniem na najem społeczny i tworzenia oferty usług społecznych – w szczególności za pośrednictwem Społecznych Agencji Najmu (SAN).   

Celem SAN jest zwiększenie oferty mieszkaniowej dla osób o średnich i niższych dochodach, rozszerzenie narzędzi dostępnych gminom w ramach realizacji lokalnej polityki mieszkaniowej o formułę, która może stanowić wydatne uzupełnienie oferty mieszkaniowej gminy w stosunku do zasobu komunalnego, rozwój rynku mieszkań na wynajem. 

Ważne

Działalność SAN może prowadzić spółka gminna, stowarzyszenie, fundacja, spółdzielnia socjalna lub inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego. Warunkiem prowadzenia działalności SAN na terenie gminy jest zawarcie z gminą umowy o współpracy, w oparciu o ustalone przez gminę kryteria najmu. 

Zdaniem rządu, SANy mogą świadczyć równolegle tzw. usługi społeczne, adekwatnie do potrzeb lokatorów, służące zaspokojeniu potrzeb integracyjnych, a także zapewnieniu dostępu np. do usług opiekuńczych, asystenckich i innych wspomagających funkcjonowanie najemców o szczególnych potrzebach. 

REKLAMA

Program „Mieszkanie, praca, społeczność” na lata 2024-2030.

Program ten jest wieloletnim programem rozwoju w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2023 r. poz. 225 i 412). Zakres Programu został określony zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Program realizuje cele zawarte w szczególności w średniookresowej strategii rozwoju kraju – Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.), dalej „SOR” oraz w innych strategiach, politykach publicznych, a także jest komplementarny wobec innych programów rozwoju realizujących strategie zintegrowane wynikające z SOR.   

Priorytety i kierunki działań przewidziane w Programie realizowane będą także na podstawie m. in. ustawy:   
- z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa;   
- z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu niektórych przedsięwzięć mieszkaniowych;   
- z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;   
- z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;   
- z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym;   
- z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;   
- z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej;   
- z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych;   
- z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Głównym celem tego Programu jest: wzmacnianie poziomu integracji społecznej osób i rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej poprzez kompleksowy system wsparcia w obszarze mieszkaniowym, zawodowym i społecznym.

W ramach celu głównego Programu wyznaczono następujące cele szczegółowe:   
1. Zwiększenie zasobu dostępnych cenowo mieszkań na wynajem społeczny pozostających w dyspozycji samorządów lokalnych.   
2. Zwiększanie dostępności dla osób i rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej do kompleksowych usług w zakresie mieszkalnictwa społecznego, rynku pracy, edukacji i innych usług społecznych.   
3. Zwiększenie poziomu aktywności zawodowej i społecznej osób i rodzin objętych wsparciem.   
4. Zwiększenie efektywności współpracy międzysektorowej w obszarze mieszkalnictwa, rynku pracy oraz spraw społecznych.

Powyższym celom szczegółowym Programu przyporządkowano następujące priorytety:   
1. Mieszkalnictwo społeczne.   
2. Rynek pracy.   
3. Edukacja.   
4. Pozostałe usługi społeczne.   
5. Międzysektorowe partnerstwa lokalne i regionalne.

W ramach Priorytetu 1 przewidziano następujące kierunki działań:   
Kierunek 1: Tworzenie i rozwój SAN.   
Kierunek 2: Remonty i adaptacje lokali mieszkalnych i pustostanów na potrzeby SAN.   
Kierunek 3: Dopłaty do czynszów lokatorów SAN.   
Kierunek 4: Fundusz rezerwy czynszowej w SAN.

W ramach Priorytetu 2 przewidziano następujące kierunki działań:   
Kierunek 1: Zapewnieniu dostępu do usług i instrumentów rynku pracy.   
Kierunek 2: Nowe formy wspomagania aktywności zawodowej i zatrudnienia, w tym asystent pracy, reintegracja zawodowa.   
Kierunek 3: Podnoszenie kwalifikacji, kompetencji i umiejętności.   
Kierunek 4: Tworzenie miejsc pracy, w tym w podmiotach ekonomii społecznej.

W ramach Priorytetu 3 przewidziano następujące kierunki działań:   
Kierunek 1: Oddziały przygotowawcze i dodatkowe lekcje.   
Kierunek 2: Doposażenie placówek edukacyjnych.   
Kierunek 3: Programy stypendialne.   
Kierunek 4: Dodatkowe inicjatywy edukacyjne.

W ramach Priorytetu 4 przewidziano następujące kierunki działań:   
Kierunek 1: Zapewnienie dostępu do klubów dziecięcych, żłobków i przedszkoli.   
Kierunek 2: Wsparcie dla osób niesamodzielnych i zależnych.   
Kierunek 3: Nowe profile kadry wspierającej integrację społeczną.

W ramach Priorytetu 5 przewidziano następujące kierunki działań:   
Kierunek 1: Kampanie społeczne na rzecz mieszkalnictwa społecznego.   
Kierunek 2: Budowanie powiązań pomiędzy SIM, SAN, PES, instytucjami publicznymi oraz innymi podmiotami w zakresie rozwoju mieszkalnictwa społecznego oraz świadczenia usług społecznych.

 

Rezultatem celu głównego Programu ma być wdrożenie kompleksowego systemu średnio- i długoterminowej pomocy i włączania społecznego dla osób i rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym.   

Program kierowany jest w szczególności do osób i rodzin pochodzących z grup zagrożonych wykluczeniem społecznym (zwłaszcza mieszkaniowym) lub w znajdujących się w innej trudnej sytuacji życiowej, a także osób znajdujących się w tzw. „luce czynszowej”. Dodatkowym adresatem są także repatrianci oraz uchodźcy znajdujący się na terenie RP.

Za koordynację, monitoring i ewaluację realizacji Programu odpowiedzialny będzie międzyresortowy Komitet Sterujący. Obok wykorzystania istniejących mechanizmów i instrumentów prawnych i programowych, jednym z głównych założeń Programu oraz zadań Komitetu Sterującego jest określenie i przygotowanie nowych inicjatyw legislacyjnych, programowych i finansowych służących realizacji Programu oraz osiągnięcia jego celów.

 

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bez tego papierka zapomnij o odszkodowaniu w razie pożaru

Mogłoby się wydawać, że skoro m. in. budynki mieszkalne jednorodzinne, garażowe, gospodarcze w zabudowie jednorodzinnej oraz obiekty budowlane budownictwa zagrodowego i letniskowego, nie wymagają prowadzenia dla nich książki obiektu budowlanego, to nie dotyczy też ich obowiązek dokonywania przeglądów niektórych instalacji – skoro nie ma książki, do której wynik takiego przeglądu można by wpisać. Jednak nic bardziej mylnego! W niniejszym artykule skupimy się na jednym z istotniejszych obowiązków właścicieli nieruchomości.

Ustawa o jawności nie wpłynęła na obniżenie cen mieszkań [Raport]

W III kwartale br. nastąpiło ożywienie popytu na rynku mieszkaniowym - wynika z raportu JLL. Wejście w życie ustawy o jawności cen wywołało falę korekt w cennikach deweloperów, ale ich wpływ na poziom cen był znikomy, ponieważ podwyżki i obniżki się zrównoważyły.

TBS-y na marginesie. Najtańszy najem w Polsce wciąż bez wsparcia państwa

Mimo kryzysu mieszkaniowego i galopujących cen, Towarzystwa Budownictwa Społecznego nadal działają w cieniu polityki państwa. Choć oferują najtańszy i najbezpieczniejszy najem w kraju, ich potencjał pozostaje niewykorzystany – procedury są zbyt skomplikowane, a finansowanie znikome. Jeśli to się nie zmieni, za kilka lat czeka nas jeszcze głębszy kryzys.

Miało nie być podatku katastralnego, a jednak po cichu trwają prace – rewolucja w podatku od nieruchomości coraz bliżej?

Od kilku lat w debacie publicznej pojawia się temat istotnych zmian w podatku od nieruchomości i już kilkukrotnie opinia publiczna była sondowana przez władze potencjalnym wprowadzeniem podatku katastralnego. Okazuje się, że jednak z sejmowych komisji właśnie obraduje nad taką propozycją. Co znamienne, dzieje się to w okresie, gdy planowany deficyt w budżecie państwa sięgnie blisko 300 mld zł, zatem dodatkowe pieniądze z nowego i droższego sposobu opodatkowania nieruchomości mogłyby stanowić istotny zastrzyk dla budżetu kosztem właścicieli nieruchomości.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2026. Jakie będą nowe stawki i jak najlepiej opłacić daninę?

Podwyżki cen gazu, prądu i żywności to dopiero początek. Po waloryzacji emerytur i innych świadczeń, inflacja ponownie upomni się o swoje, tym razem poprzez wyższe opłaty za domy i mieszkania. W 2026 roku wiele gmin wykorzysta wskaźnik inflacji, by podnieść lokalne podatki. Kogo dotkną największe podwyżki i czy Twój budżet domowy wytrzyma kolejne obciążenie?

Obcokrajowcy na polskim rynku mieszkaniowym. Jak wielu z nich kupuje nieruchomości?

Jak dużo obcokrajowców kupuje nowe mieszkania w Polsce? Czy ich liczba rośnie? Jaka jest największa grupa kupujących wśród cudzoziemców? Jakimi mieszkaniami najbardziej interesują się nabywcy zza granicy? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Sprzedaż grobu – co na to polskie prawo?

W gąszczu codziennych problemów i spraw, z oczywistych względów myślimy bardziej o swoich nieruchomościach za życia, a nie tych po śmierci. W Internecie można jednak znaleźć wiele ofert sprzedaży miejsc na cmentarzu. Warto mieć świadomość, że w wielu przypadkach taka sprzedaż jest nielegalna, o czym mowa w poniższym artykule.

Nowe modele umowy najmu w parkach handlowych: limit kosztowy, indeksacja, ryczałt [Raport]

Czy umowy najmu triple-net w parkach handlowych nadal funkcjonują? Raport „Retail parks everywhere?“ przygotowany przez Avison Young ukazuje nowe modele rozliczeń między najemcą i wynajmującym: limit kosztowy, indeksacja, ryczałt.

REKLAMA

Podatek od pustostanów wzrósł niemal 30-krotnie! Sprawdź, co to oznacza dla kupujących w Katowicach

Podatek od niesprzedanych mieszkań w Katowicach wzrósł niemal 30-krotnie – z 1,19 zł do 34 zł za metr kwadratowy. Deweloperzy protestują i grożą sądem, ale ekspert uspokaja: dla kupujących zmiana nie powinna oznaczać wyższych cen.

Kredyt hipoteczny z eksperckim wsparciem – jak wybrać bezpieczne finansowanie nieruchomości

Zaciągnięcie kredytu hipotecznego to decyzja finansowa na wiele lat, która wymaga rzetelnej analizy rynku i własnych możliwości. Skorzystanie z pomocy eksperta kredytowego pozwala przejść przez cały proces sprawniej, unikając ukrytych kosztów i niekorzystnych zapisów w umowie.

REKLAMA