MKiŚ: Strefy czystego transportu w miastach będą obowiązkowe
REKLAMA
REKLAMA
- Obowiązkowe strefy czystego transportu
- Czy można znieść strefę czystego transportu
- Konieczne konsultacje z mieszkańcami
Obowiązkowe strefy czystego transportu
Projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw, zamieszczony w wykazie prac rządu, przewiduje obowiązek tworzenia stref czystego transportu.
REKLAMA
Obowiązek będzie dotyczył wyłącznie miast liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, w których zgodnie z danymi Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, zostanie odnotowane przekroczenie dopuszczalnego średniorocznego poziomu dwutlenku azotu (NO2). Obecnie, według danych za 2023 r. obowiązkiem tym objęte zostaną 4 polskie miasta: Warszawa, Kraków, Wrocław oraz Katowice.
Czy można znieść strefę czystego transportu
Projekt ustawy zakłada też możliwość podjęcia uchwały o zniesieniu strefy czystego transportu, w przypadku, gdy na terenie miasta przez 3 kolejne lata nie zostaną odnotowane przekroczenia dopuszczalnego poziomu zanieczyszczeń w powietrzu.
Samorządy w dalszym ciągu same będą określać zasady funkcjonowania stref czystego transportu, w tym zakres terytorialny, albowiem to one prowadzą kompleksową politykę w tym zakresie i dalej będą miały możliwość nadawania indywidualnych wyłączeń (np. dla mieszkańców).
Konieczne konsultacje z mieszkańcami
Ministerstwo Klimatu i Środowiska przypomina, że warunkiem utworzenia stref jest przeprowadzenie kompleksowych konsultacji z mieszkańcami uchwały w sprawie ustanowienia strefy czystego transportu.
Jako przykład powstałej już strefy należy wskazać Warszawę, w której od 1 lipca 2024 r. obowiązują przepisy związane z funkcjonowaniem strefy czystego transportu. Samorządy wprowadzają zmiany stopniowo. Obszar strefy obejmie tylko 7 proc. powierzchni miasta, a pierwsze wymogi dotyczą pojazdów benzynowych wyprodukowanych przed 1997 rokiem oraz z silnikiem Diesla wyprodukowanych przed 2005 r., co stanowi jedynie około 3 proc. pojazdów w Warszawie, z czego około połowa to pojazdy należące do mieszkańców Warszawy, którzy są objęci wyłączeniem do końca 2027 r.
REKLAMA
REKLAMA