REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mieszkanie lokatorskie: realna szansa na własne mieszkanie bez kredytu. Ile to kosztuje?

Mieszkanie lokatorskie - koszty miesięczne
Mieszkanie lokatorskie: realna szansa na własne mieszkanie bez kredytu. Ile to kosztuje?
Źródło zewnętrzne

REKLAMA

REKLAMA

Polski rynek mieszkaniowy od lat zmaga się z problemem dostępności mieszkań dla szerokiej grupy społeczeństwa. Z powodu nielicznych programów wsparcia, wiele osób wciąż nie może sobie pozwolić na zakup własnego mieszkania. Aby sprostać różnorodnym potrzebom mieszkaniowym, krajowy system mieszkaniowy powinien odpowiednio wspierać pozyskanie mieszkania w trzech głównych sektorach rynku. Wsparcie każdej z grup powinno być dostosowane do ich specyficznych potrzeb i możliwości finansowych, w zamian oferując adekwatne udogodnienia, produkty i prawa. 
rozwiń >

Istotnym czynnikiem porządkującym i wspierającym rodzimy rynek mieszkaniowy jest wzmocnienie jego „środka”, a więc budowy nowych mieszkań lokatorskich: dla osób zbyt zamożnych na mieszkania komunalne, a mających za niską zdolność kredytową na zakup na wolnym rynku. Mieszkania lokatorskie coraz mocniej przyczyniają się do rozwiązania problemów mieszkaniowych największej i jednocześnie niezagospodarowanej do tej pory innymi programami grupy społeczeństwa.

REKLAMA

Trzy formy pozyskania mieszkania na polskim rynku mieszkaniowym = trzy sektory polskiego rynku mieszkaniowego

Aby programy mieszkaniowe przynosiły skutek w postaci zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych całego rynku, należałoby je podzielić ze względu na stopień zaangażowania finansów publicznych w ich powstanie. Logicznym wydaje się stwierdzenie, że mieszkania finansowane w głównej mierze ze środków budżetu Państwa powinny należeć do budżetu Państwa, natomiast zakupione ze środków własnych – powinny pozostać własnościowe (odrębna własność). Niestety w tej chwili system tak nie wygląda, co rodzi szereg patologii i brak społecznego zrozumienia idei ich budowania i wspierania przez środki publiczne. W sumie daje to brak motoru do powstawania odpowiednich mieszkań dla poszczególnych sektorów rynku. Efekty w postaci przerostu popytu nad podażą oraz królowania na rynku firm deweloperskich widać na każdym kroku.

Sektor pierwszy - budownictwo społeczne 

Pierwszy sektor obejmuje mieszkania komunalne i socjalne, budowane przez gminy, TBS i  SIM oraz mieszkania spółdzielcze w najmie. Są one w większości dotowane z budżetu państwa i przeznaczone dla osób o bardzo niskich dochodach, które nie mają zdolności kredytowej ani możliwości wniesienia wkładu własnego. Kredyt dla instytucji gminnych czy spółdzielni budujących takie mieszkania powinien być jak najtańszy i mieć spłatę rozłożoną na wiele lat, np. 1% na 50 lat, a także niski lub zerowy wkład własny najemców. Takie mieszkania powinny pozostać w zasobie państwowym. Obecnie możliwość ich wykupu rodzi szereg patologii i naraża budżet państwa na straty i niegospodarne wydatkowanie środków publicznych na budowanie mieszkań, które „publicznymi” nie pozostają.

Sektor drugi - mieszkania lokatorskie z możliwością dojścia do własności

REKLAMA

Drugi sektor stanowią mieszkania lokatorskie, które można przekształcić w odrębną własność po 5 latach użytkowania. Budowa tych mieszkań nie jest finansowana z dotacji budżetowych, a ze środków lokatorów (wkładu własnego oraz całkowitej spłaty zaciągniętego kredytu). Są one przeznaczone dla osób o przeciętnych i niskich dochodach, z niską zdolnością kredytową, ale z możliwością wniesienia wkładu własnego i opłacania stałych rat. Z różnych szacunków wynika, że grupa społeczna zainteresowana taką formą budownictwa to obecnie nawet 60% poszukających mieszkania Polaków. 

Pomoc Państwa przy budowie tych mieszkań ogranicza się do obniżenia oprocentowania zaciągniętego na ich budowę kredytu i umożliwienia jego spłaty przez 30 lat. Z racji minimalnego obciążenia budżetu państwa istnieje możliwość wykupienia ich na własność, po całkowitej spłacie zaciągniętego przez spółdzielnię kredytu. Tak było do tej pory, ale czy możliwość dojścia do własności tych mieszkań zostanie utrzymana? Czekamy na wycofanie się Ministerstwa Rozwoju i Technologii z propozycji blokady własności mieszkań lokatorskich finansowanych preferencyjnym kredytem w nowelizacji ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa. Kredyt preferencyjny dla spółdzielni obecnie wynosi 2% bez marży banku, a jego spłata jest rozłożona na 30 lat, z około 25% wkładem mieszkaniowym. 

Korzystniejsze warunki wejścia, czyli niższy wkład własny lokatorów czy rozłożenie kredytu na 50 lat (dające obniżenie miesięcznych kosztów) umożliwiłyby jeszcze szerszej grupie społeczeństwa skorzystanie z tej formy dojścia do własnego mieszkania niż obecnie. Alternatywą dla osób z tego sektora jest obecnie jedynie najem komercyjny, nie dający możliwości dojścia do własności oraz bezpieczeństwa i stałości lokalizacji dla gospodarstw domowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sektor trzeci - mieszkania na własność: rynkowy zakup

Trzeci sektor obejmuje mieszkania kupowane na rynku przez osoby o średnich i wysokich dochodach, które mają odpowiednią dla swoich potrzeb zdolność kredytową. Kredyt rynkowy to obecnie wyjątkowo wysoki WIBOR plus marża banku, a spłata jest rozłożona na maksymalnie 30 lat. Okresowo, przy tak trudnych warunkach rynkowych (wysokich stopach procentowych), sektor ten również jest wspierany przez budżet państwa. Fakt dopłaty do odsetek (Kredyt 2%) nie powoduje w tym przypadku kolizji z własnością takiego mieszkania, o czym zdaje się zapominać MRiT proponując zmiany zapisów we wspomnianej wyżej nowelizacji ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa.

Spółdzielnie znów budują

REKLAMA

Pomimo wieloletniego zastoju, liczba nowych mieszkań lokatorskich budowanych przez spółdzielnie stale rośnie, odpowiadając na potrzeby mieszkaniowe ogromnej niezagospodarowanej rzeszy Polaków. Obecnie około 10 milionów obywateli mieszka w spółdzielniach, a rosnąca liczba nowych inwestycji świadczy o ich popularności. Nowe mieszkania w spółdzielniach są atrakcyjną alternatywą dla mieszkań deweloperskich  głównie ze względu na brak wymaganej zdolności kredytowej lokatorów oraz niskie miesięczne koszty spłaty.

Mieszkania lokatorskie w spółdzielniach mieszkaniowych stanowią również atrakcyjną alternatywę dla wynajmu. Miesięczne koszty związane z mieszkaniem lokatorskim są niższe niż koszty wynajmu, a jednocześnie dają perspektywę własności, co jest szczególnie ważne dla rodzin i singli poszukujących stabilności mieszkaniowej. W ramach tego systemu lokatorzy spłacają swoje mieszkania w czynszu, stopniowo dochodząc do własności.

Taki model spłaty jest korzystny, ponieważ zamiast płacić wysokie stawki najmu, które nie przyczyniają się do nabycia mieszkania, lokatorzy inwestują w swoje przyszłe mieszkanie. Ponadto preferencyjne warunki kredytowe dostępne dla budujących mieszkania lokatorskie (obecnie 0% marży przez 30 lat oraz 2% WIBOR zamrożony na 5 lat) sprawiają, że miesięczne koszty spłaty mieszkania są bardziej przystępne.

Brak marży standardowo doliczanej przez deweloperów do ceny mieszkania sprawia, że mieszkania budowane przez spółdzielnie na potrzeby swoich członków kosztują mniej, a co za tym idzie mniej obciążają budżety gospodarstw domowych w późniejszej spłacie. Dzięki temu coraz więcej Polaków decyduje się na ten model, zamiast na wynajem. Aby mieszkań lokatorskich powstawało więcej w skali całego kraju, potrzebne jest jednak systemowe wsparcie tego sektora i zastosowanie jeszcze korzystniejszych warunków dla lokatorów.

Co z propozycjami zmian w prawie?

Zakończyły się już konsultacje społeczne dotyczące projektu (z 4 kwietnia 2024 r.) ustawy  o zmianie ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa. W ich trakcie wskazane zostały niezbędne korekty propozycji nowelizacji ustawy. Jedną z nich jest zakaz przekształcania wybudowanych przy pomocy kredytu SBC mieszkań spółdzielczych lokatorskich na własnościowe po upływie 5 lat. Pozostawienie możliwości przekształcenia tych mieszkań na własnościowe jest zgodne z ideą spółdzielczości i znacząco wpływa na atrakcyjność takich lokali dla szerokiej grupy społeczeństwa.

Zakaz przekształcania mieszkań lokatorskich na własność po spłacie kredytu jest niekorzystny z punktu widzenia spółdzielni mieszkaniowych, które działają na zasadzie zrzeszania osób dobrowolnie zaspokajających swoje potrzeby mieszkaniowe. Takie rozwiązanie narusza zasadę współżycia społecznego, stawiając członków spółdzielni w nierównej sytuacji z np. korzystającymi z rządowych dopłat do odsetek kredytów dla mieszkań deweloperskich. Lokatorzy ponoszą pełne koszty budowy swoich mieszkań, ale przyszli członkowie posiadający prawo lokatorskie w inwestycji kredytowanej kredytem SBC byliby wykluczeni z możliwości przekształcenia.

Zakaz przekształcania mieszkań powinien dotyczyć jedynie tych przypadków, gdzie dofinansowanie budowy pochodzi z bezzwrotnych dotacji budżetowych. W sytuacjach, gdzie finansowanie opiera się na wkładach własnych oraz kredycie preferencyjnym, zakaz ten jest nieuzasadniony. Warto zauważyć, że inne programy mieszkaniowe, takie jak "Bezpieczny kredyt 2%" czy "Mieszkanie na start", również bazujące na dopłatach do odsetek, nie ograniczały prawa własności takich mieszkań. 

Podsumowanie

Obecne programy rządowe wspierają głównie pierwszy i trzeci sektor rynku mieszkaniowego, ignorując największą grupę społeczeństwa – osoby, które nie mogą uzyskać kredytu na warunkach rynkowych, ale nie kwalifikują się na mieszkania komunalne i socjalne. Proponowane zmiany, w tym obniżenie wkładów własnych i rozłożenie spłaty kredytów na dłuższy okres (np. 50 lat) mogą wypełnić tę lukę, zapewniając wsparcie dla osób, które wciąż pozostają bez odpowiednich rozwiązań mieszkaniowych. Mieszkania lokatorskie w spółdzielniach mieszkaniowych stanowią ekonomiczną i bezpieczną alternatywę dla najmu, umożliwiającą stopniowe dochodzenie do własności i zapewniającą większą stabilność mieszkaniową dla Polaków.

Monika Chełstowska, Dyrektor Zarządzający programu „Mieszkania Lokatorskie”

***

Program “Mieszkania Lokatorskie” to inicjatywa wsparcia spółdzielni mieszkaniowych w całej Polsce w budowie nowych mieszkań, przy wykorzystaniu preferencyjnego finansowania z Banku Gospodarstwa Krajowego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy warto teraz inwestować w nieruchomości? [WYWIAD]

Czy to dobry czas na inwestycję w nieruchomości? Jakie są największe wady i zalety tego rodzaju inwestycji? Jakich błędów się ustrzegać? Odpowiada dr Paweł Kobierski, prezes zarządu Sun & Snow Real Estate. 

Decyzja Europejskiego Banku Centralnego o obniżce stóp wpłynie prawdopodobnie na wzrost cen nieruchomości

Szef działu rynków kapitałowych i nieruchomości biurowych w JLL Marcin Sulewski ocenia, że decyzja Europejskiego Banku Centralnego o obniżeniu stóp procentowych wpłynie pozytywnie na rynek inwestycyjny. Spowoduje obniżenie kosztów finansowania, a płynność na rynku finansowym powinna wzrosnąć, co implikuje ożywienie na rynku inwestycyjnym, wzrost zainteresowania inwestorów i prawdopodobnie też wzrost cen nieruchomości.

Najtańsze mieszkania u deweloperów. Ile kosztują? [czerwiec 2024 r.]

Za jaką cenę kupimy najtańsze, nowe mieszkania? Jaki mają metraż? W których osiedlach je kupimy? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Termomodernizacja. Polacy są sceptyczni co do unijnej dyrektywy dotyczącej modernizacji budynków

Przyjęta na początku 2024 r. dyrektywa EPBD ma sprawić, że w ciągu kolejnych 26 lat budynki w Unii Europejskiej nie będą emitować gazów cieplarnianych. Mamy istotną grupę, około 1/3 Polaków, którzy dosyć sceptycznie oceniają nowe wymogi.

REKLAMA

Szkody wywołane burzą a ubezpieczenie. Zabezpiecz mienie, fotografuj zniszczenia. Jeśli to konieczne szybko napraw - ubezpieczyciel zwróci koszty niezbędnych prac

Polska Izba Ubezpieczeń udzieliła rad jak podchodzić do problemów z mieniem w czasie burz i nawałnic. Radzi, jak zgłosić szkodę spowodowaną przez różne zjawiska pogodowe, oraz jak zabrać się za usuwanie skutków nawałnic.

MKiŚ: Strefy czystego transportu w miastach będą obowiązkowe

Miasta będą miały obowiązek tworzenia stref czystego transportu. Jednak samorządy będą też mogły podjąć uchwałę o likwidacji takiej strefy.

Przygotowania do wojny? Powstaną podziemne obiekty medyczne

Szpitale zostaną wyposażone w podziemną infrastrukturę. Podczas wojny ma ona zapewniać możliwość wykonywania operacji chirurgicznych, prowadzenia intensywnej terapii. Na oddziale łóżkowym pacjenci i personel mieliby zapewnione bezpieczeństwo w sytuacji skażenia.

Falstart kredytu na Start. Czy doczekamy się pomocy dla kredytobiorców? Czy rynek mieszkaniowy poradzi sobie bez kredytu na Start?

Zapowiedź kolejnego rządowego programu wsparcia dla młodych przy zakupie pierwszego mieszkania (tzw. kredyt #naStart) zelektryzowała rynek. Choć nie ma pewności czy program wejdzie w życie i w jakim kształcie, wielu klientów warunkuje zakup nieruchomości od jego uruchomienia. Równocześnie wzrastają obawy odnośnie kolejnych podwyżek cen nieruchomości. Sprawdźmy, jakie są możliwe scenariusze rozwoju sytuacji na rynku kredytów i nieruchomości.

REKLAMA

Nowe obowiązki właścicieli miejsc garażowych 2024 i 2025 r. Znamy szczegóły projektu ustawy o podatkach lokalnych

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku leśnym oraz ustawy o opłacie skarbowej. 

Mieszkalnictwo wspomagane wymaga regulacji prawnych obecnie jest finansowane w ramach programów, a każdy program można zamknąć

Rada do spraw Społecznych przy Prezydencie RP dyskutowała 17 czerwca 2024 r. z konwentem dyrektorów Regionalnych Ośrodków Polityki Społecznej o Centrach Usług Społecznych i mieszkalnictwie wspomaganym dla osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA