Rynek nieruchomości handlowych w Polsce. Do końca roku może przybyć 200 tysięcy metrów kwadratowych
REKLAMA
REKLAMA
- Nowe otwarcia – nowe powierzchnie
- Sprzedaż detaliczna – spadki nie są tak dotkliwe jak w II kwartale
- Odwiedzalność wzrasta
- Pustostany – mniej niż rok temu
Do końca roku rynek nieruchomości handlowych w Polsce może powiększyć się o ok. 200 tys. metrów kwadratowych, z czego najwięcej ma przypaść na parki handlowe – takie prognozy zawiera raport firmy doradczej Cushman & Wakefield. Odpowiadają one za 77 proc. powierzchni w budowie. W okresie od lipca do września 2023 r. na polskim rynku handlowym ubyło 19 tys. m kw – podaje raport. Podkreślono, iż dotyczy to obiektów o GLA (Gross Leasable Area – powierzchnia użytkowa do wynajęcia) większych niż 5 tys. m kw.
REKLAMA
Nowe otwarcia – nowe powierzchnie
Nowe otwarcia, do których doszło w III kw. 2023 r., dostarczyły na rynek 43 tys. m kw. nowej powierzchni, jednocześnie jednak doszło do zamknięcia 62 tys. m kw. – zauważyła cytowana w raporcie Ewa Derlatka-Chilewicz z Cushman & Wakefield. „Warto natomiast podkreślić, że w pierwszej połowie roku na rynek trafiło łącznie ok. 144 000 m kw., co nieco równoważy ujemny wynik podażowy z III kwartału, który był przede wszystkim rezultatem zakończenia działalności poznańskiej Galerii Malta o powierzchni 54 000 m kw.” – przekazała Derlatka-Chilewicz.
Całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynoszą ok. 16 mln m kw – poinformowała ekspertka. Dodała, że w budowie pozostaje 500 tys. m kw.
Sprzedaż detaliczna – spadki nie są tak dotkliwe jak w II kwartale
REKLAMA
Według raportu w III kw. 2023 r. poprawiły się statystyki sprzedaży detalicznej. Zaznaczono, iż „spadki nie były tak dotkliwe jak w II kwartale” i wyniosły –4,0 proc. w lipcu oraz –2,7 proc. rdr. W ujęciu miesięcznym sprzedaż detaliczna wzrosła w sierpniu o 2,8 proc., w tym tylko kategoria motoryzacyjna odnotowała wzrost względem analogicznego miesiąca poprzedniego roku o 3,4 proc. rdr.
„Udział e-handlu w sprzedaży detalicznej w sierpniu wyniósł 8,2 proc. W całym 2023 roku najwyższy poziom e-commerce wystąpił w lutym osiągając poziom 8,7 proc., natomiast najniższy w czerwcu, kiedy to wyniósł 7,7 proc.” – przekazano.
Odwiedzalność wzrasta
REKLAMA
Cytowana w raporcie Ewelina Staruch z Cushman & Wakefield wskazała, że odwiedzalność w centrach i parkach handlowych w okresie wakacyjnym wyniosła średnio 463 tys. klientów w lipcu, a w sierpniu 478 tys. w przeliczeniu na jeden obiekt handlowy. Oznacza to wzrost odpowiednio o 4,5 proc. i 6,3 proc. względem ubiegłego roku – dodała. „Analizując odwiedzalność w podziale na wielkość obiektów, najwyższe wzrosty notowane są w przypadku tych największych o powierzchni GLA powyżej 60 000 m kw. – 8,2 proc. rdr oraz dużych (40 000–60 000 m kw.) – 7,3 proc. rdr” – stwierdziła Staruch.
Z raportu wynika, że obroty najemców w nowoczesnych obiektach handlowych w lipcu osiągnęły średnio 1071 zł netto na m kw. powierzchni, a w sierpniu 1107 zł netto. Nominalnie wzrosty wyniosły 6,5 proc. rdr w lipcu i 8,5 proc. rdr w sierpniu. Staruch zaznaczyła jednak, że w ujęciu realnym, po uwzględnieniu inflacji, oznacza to spadek obrotów o 4,3 proc. rdr w lipcu i 1,6 proc. rdr w sierpniu.
Pustostany – mniej niż rok temu
Według badania średni poziom pustostanów w obiektach handlowych w największych miastach w Polsce spadł o 1,2 pp. rdr i wynosi obecnie 3,5 proc. powierzchni.
Spadek wakatów – przekazano – dotyczy sześciu z ośmiu największych badanych miast, z czego najmniej wolnej powierzchni do wynajęcia można znaleźć w Krakowie, Łodzi i Szczecinie.
(PAP)
REKLAMA
REKLAMA