Paweł Nowicki o kolekcji dla sieci Empik – wywiad
REKLAMA
REKLAMA
-
Jak powstawał projekt „Polska nowoczesna”?
Powstawał etapami, przez kilka tygodni. Pierwszym etapem było wytypowanie symbolu, który jednoznacznie kojarzy się z Polską. Wśród propozycji pojawiał się Chopin oraz polska flaga, niemniej jednak to właśnie orzeł wydał mi się być najbardziej reprezentatywny. Postawiło to przede mną dość wymagające zadanie: pokazanie Orła Białego w taki sposób, aby był rozpoznawalny, oryginalny i nowoczesny, a zarazem dostojny, jak przystało na symbol narodowy. W ten sposób doszedłem do finalnej wersji, która wkrótce pojawi się w salonach Empik.
REKLAMA
-
Polski Orzeł w tej kolekcji jest schematyczny, nowoczesny i daleki w swoim kształcie od tego znanego nam z godła narodowego. Czy i jak Polska inspiruje współczesnych artystów?
Uważam, że Polska jest bardzo inspirującym krajem. Cieszę się, że mogę żyć w czasach, kiedy następujące zmiany są tak widoczne: transformacja ustrojowa, rewolucja w świecie komunikacji, wejście do Unii Europejskiej – to wszystko sprawiło, że Polska jest dzisiaj zupełnie innym krajem niż ponad dwadzieścia lat temu. Namacalność tych zmian jest dla mnie bardzo inspirująca i jednocześnie mobilizująca.
-
Do jakich stylów chciał Pan nawiązać, przygotowując oryginalną grafikę kolekcji? Czy inspiracją było dla Pana wzornictwo PRL-u czy raczej wykorzystanie motywów ludowych?
Szczerze mówiąc nie lubię określenia „wzornictwo PRL-u” – kojarzy mi się ono z propagandą. Wolę określenie „wzornictwo okresu PRL-u”. I to właśnie wzornictwo owszem jest dla mnie bardzo inspirujące. Od dawna jednym z moich największych autorytetów w dziedzinie projektowania graficznego jest Karol Śliwka, którego prace (świadomie lub nie) zna prawie każdy z nas. Ogromnym szacunkiem darzę także polską twórczość dwudziestolecia międzywojennego, w tym grafiki Zofii Stryjeńskiej. Myślę, że to wpływ tych właśnie okresów odcisnął największe piętno na moim poczuciu estetyki. Odnosi się wrażenie, że symbole patriotyczne zyskują na popularności. Coraz częściej widzimy je na ulicach nie tylko przy okazji świąt państwowych.
-
Jaki jest orzeł Pawła Nowika Nowickiego?
Ideą towarzyszącą projektowaniu orła dla kolekcji Empiku było przede wszystkim pokazanie, że nie musi on kojarzyć się wyłącznie z instytucjami państwowymi i imprezami sportowymi. Jest on próbą pokazania, że nowoczesność i dynamika nie muszą kłócić się z takimi wartościami jak patriotyzm i elegancja. Mam nadzieję, że taki wizerunek przypadnie do gustu zarówno młodym Polakom, jak i turystom. Na jesień do sprzedaży wejdzie druga moja kolekcja, dla której inspiracją były symbole regionalne.
-
Empik zaprasza polskich artystów do współpracy i tworzenia unikalnych kolekcji produktów. Pod wspólną nazwą Empik Art Unlimited przyczynią się one do popularyzacji polskiej sztuki i kultury, udostępniając je każdemu, kto zechce po nie sięgnąć. Jest Pan jednym z artystów zaproszonych do współpracy przy tym projekcie, obok nazwisk takich jak Andrzej Pągowski czy Joanna Sarapata. Z Empikiem pracuje Pan od 2012 roku. Co sądzi Pan o pomyśle promowania polskiej sztuki poprzez wprowadzanie do masowej dystrybucji autorskich serii artystycznych?
To świetny pomysł. Polska sztuka potrzebuje promocji i to nie tylko za granicą. Moim zdaniem tworzenie takich serii może pozytywnie wpłynąć na rozwój świadomości odbiorców polskiej sztuki współczesnej czy też polskiego projektowania graficznego. Zaproszenie do współtworzenia tej serii obok tak wybitnych twórców było dla mnie dużym wyróżnieniem.
Źródło: Materiały prasowe
REKLAMA
REKLAMA