Jak państwo może zmniejszać deficyt mieszkaniowy?
REKLAMA
REKLAMA
Finansowe ograniczenia budżetu sprawiają, że aby znaleźć pieniądze na jedno trzeba zaoszczędzić na drugim. Można jednak wskazać kilka dziedzin, gdzie wydatki wydają się nieproporcjonalnie duże. Jednym z takich przykładów mogą być polskie autostrady. Jak podaje radio RMF FM średni koszt budowy jednego km takiej drogi w naszym kraju to 36 mln zł. Taniej jest na przykład na Chorwacji, ale także w znacznie bogatszych od Polski krajach, takich jak Niemcy czy Dania.
REKLAMA
Poniżej przedstawiono hipotetyczne zestawienie prezentujące ile różnej wielkości mieszkań można byłoby kupić na pierwotnym rynku mieszkaniowym głównych polskich miast za koszt wybudowania jednego km nowej autostrady.
Zobacz: Jakie mieszkanie opłaca się kupić pod wynajem?
Jak wynika z powyższej tabeli cena tysiąca metrów autostrady odpowiada wartości 101 mieszkań o powierzchni 40 mkw. w Warszawie, ale jednocześnie aż 139 takich jednostek w Gdańsku. Zakładając, że przeciętne gospodarstwo domowe w mieszkaniu o takim metrażu składa się z 4 osób, w tym ostatnim mieście można byłoby w ten sposób znaleźć dom dla ponad pół tysiąca osób.
Tą sama kwota w stolicy umożliwia również kupno 54 większych lokali, o powierzchni wynoszącej 75 mkw. W Krakowie i Wrocławiu daje to odpowiednio 66 i 69, a w Poznaniu 70 mieszkań.
Poprawa rozwiązań komunikacyjnych to równie wysoki co zniwelowanie niedoboru mieszkaniowego, jeśli nie wyższy priorytet dla naszego państwa i tym samym nie sposób dokonać wyboru jednego z nich kosztem drugiego. Tym niemniej wskazana byłaby racjonalizacja wydatków w infrastrukturę drogową, tak aby działania w innych obszarach również mogły być realizowane.
Zobacz serwis: Nieruchomości
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.