REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zgubienie dowodu osobistego - zgłoszenie w banku

Halina Kochalska
Analityk Gold Finance
Dowód osobisty. Fot. Fotolia
Dowód osobisty. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zgubiony lub skradziony dowód osobisty można zastrzec również w banku i to niekoniecznie w tym, który obsługuje nasz rachunek. Zastrzeżenie dowodu osobistego może być dokonane w 15 bankach. Docelowo taka usługa ma pojawić się we wszystkich bankach.

Grono banków, w których każdy może natychmiast zastrzec zagubione lub skradzione dokumenty, powiększyło się właśnie o Eurobank. Dołączył on m.in. do DB PBC, BGŻ, Getinu, Invest Banku czy Banku Pocztowego (pełna na końcu tekstu i pod adresem www.dokumentyzastrzezone.pl). Na liście banków, które byłyby gotowe pomóc każdej osobie, poza BZ WBK, wciąż jednak nie ma jeszcze największych: PKO BP, Pekao, BRE (mBank, MultiBank) i ING BSK.

REKLAMA

REKLAMA

Docelowo w system włączą się wszystkie bankizapewnia Grzegorz Kondek, koordynator społecznej Kampanii Informacyjnej Systemu Dokumenty Zastrzeżone, która ruszyła pod koniec 2008 r. Ale kiedy, to nastąpi, na razie nie wiadomo.

Zobacz także: Ile kosztuje wyrobienie międzynarodowego prawa jazdy?

Urlopowe roztargnienie, plaża z porzuconą na chwilę torbą, tłok w restauracji czy na bazarze i rekord w zastrzeganiu dokumentów gotowy. Jak wynika z bazy danych systemu Dokumentów Zastrzeżonych, do największej liczy zgłoszeń doszło właśnie w czasie wakacji – w III kwartale zeszłego roku. To wtedy Polacy poinformowali o utracie ponad 31,8 tys. dowodów tożsamości.

REKLAMA

Oczywiście, obecnie każdy bank zastrzega dokumenty swoich klientów. Jeśli dokument został ukradziony, należy też powiadomić policję, a ta również może przekazać informacje do bazy Dokumentów Zastrzeżonych (DZ). Zastrzeżenia w swoim banku można próbować zrobić telefonicznie, choć nie zawsze będzie to możliwe. W pozostałych przypadkach po prostu trzeba przyjść do placówki. Najlepiej poprosić o potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Wakacje za granicą – wziąć kartę czy gotówkę?

Informacje z jednego banku poprzez system DZ są błyskawicznie przekazywane do wszystkich banków oraz instytucji korzystających z systemu i chronią przed wykorzystaniem naszej tożsamości do wyłudzenia kredytów czy innych usług. Z informacji znajdujących się w bazie DZ oprócz banków korzystają bowiem również: operatorzy telefonii komórkowych, operatorzy pocztowi, firmy pożyczkowe, agencje nieruchomości i wypożyczalnie samochodów.

Jeśli złodzieja lub znalazcę naszych dokumentów podkusi, by legitymując się naszym dowodem wyłudzić drogi telefon na abonament, czy też pożyczyć na zawsze samochód, sprzedawca, po spojrzeniu w bazę dokumentów zastrzeżonych, ma obowiązek wezwać policję.

Zobacz także: Nowa rekomendacja S a wymóg posiadania 5% wkładu własnego

Z faktu, że utrata dokumentów to nie tylko problem z wyrabianiem nowych papierów, lecz także ryzyko wykorzystania tożsamości w celach przestępczych, zdaje sobie sprawę coraz więcej osób. Codziennie Polacy do systemu zgłaszają już ponad 300 dokumentów. W minionym kwartale było to łącznie niemal 29 tys. dokumentów.

Centralna Baza danych Systemu Dokumentów Zastrzeżonych na koniec czerwca liczyła już 1 226 471 sztuk, wśród nich prawie 885 tys. stanowiły dowody osobiste i paszporty. Ale warto zgłaszać wszystkie dokumenty, którymi można potwierdzić tożsamość, od dowodów osobistych, paszportów, praw jazdy, przez książeczki wojskowe i marynarskie, karty pobytu, dokumenty zagraniczne po dowody rejestracyjne i karty płatnicze.

Istnienie bazy dokumentów zastrzeżonych przynosi efekty – przestępcy coraz rzadziej posługują się cudzymi dokumentami do wyłudzeń. Gdy do 2005 r. liczba takich prób przekraczała 30 tys. rocznie, to w zeszłym roku było to już niewiele ponad 12 tys. przypadków. Prewencyjny charakter systemu sprawił, że od ponad trzech lat w przewadze znalazły się próby wyłudzeń na dokumenty podrobione. W 2012 r. przestępcy użyli fałszywek ponad 17 tys. razy.

Zobacz także: Ile kosztuje wyrobienie paszportu?

Banki przyjmujące zastrzeżenia od wszystkich osób:

  • Bank Gospodarki Żywnościowej
  • Bank Pocztowy
  • Bank Polskiej Spółdzielczości
  • Deusche Bank PBC
  • Invest Bank
  • Krakowski Bank Spółdzielczy
  • Meritum Bank
  • Nordea Bank Polska
  • Santander Consumer Bank
  • SGB-Bank
  • Bank Gospodarstwa Krajowego
  • Bank Zachodni WBK
  • Getin Bank
  • Societe Generale
  • Eurobank
Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Czy osoby pracujące w domu musza zapłacić podatek od nieruchomości według najwyższej stawki? Organy podatkowe i sądy są zgodne

Siedziba działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach najmu, ale również korzystnie rozliczyć PIT i VAT. A co z podatkiem od nieruchomości? Czy w takim przypadku trzeba płacić go według najwyższej stawki?

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

To koniec biurokratycznych uciążliwości dla właścicieli takich nieruchomości - Prezydent już podpisał nowelizację

Właściciele tego rodzaju nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP podpisał się pod nowelizacją ustawy, która ma za zadanie wyraźnie skrócić urzędniczą maszynerię. Znikają m. in. podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu rodzajach spraw wystarczy zgłoszenie i milcząca zgoda urzędnika. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli i jakich budynków dotyczy zmiana?

REKLAMA

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

REKLAMA

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA