REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zgubienie dowodu osobistego - zgłoszenie w banku

Halina Kochalska
Analityk Gold Finance
Dowód osobisty. Fot. Fotolia
Dowód osobisty. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zgubiony lub skradziony dowód osobisty można zastrzec również w banku i to niekoniecznie w tym, który obsługuje nasz rachunek. Zastrzeżenie dowodu osobistego może być dokonane w 15 bankach. Docelowo taka usługa ma pojawić się we wszystkich bankach.

Grono banków, w których każdy może natychmiast zastrzec zagubione lub skradzione dokumenty, powiększyło się właśnie o Eurobank. Dołączył on m.in. do DB PBC, BGŻ, Getinu, Invest Banku czy Banku Pocztowego (pełna na końcu tekstu i pod adresem www.dokumentyzastrzezone.pl). Na liście banków, które byłyby gotowe pomóc każdej osobie, poza BZ WBK, wciąż jednak nie ma jeszcze największych: PKO BP, Pekao, BRE (mBank, MultiBank) i ING BSK.

REKLAMA

REKLAMA

Docelowo w system włączą się wszystkie bankizapewnia Grzegorz Kondek, koordynator społecznej Kampanii Informacyjnej Systemu Dokumenty Zastrzeżone, która ruszyła pod koniec 2008 r. Ale kiedy, to nastąpi, na razie nie wiadomo.

Zobacz także: Ile kosztuje wyrobienie międzynarodowego prawa jazdy?

Urlopowe roztargnienie, plaża z porzuconą na chwilę torbą, tłok w restauracji czy na bazarze i rekord w zastrzeganiu dokumentów gotowy. Jak wynika z bazy danych systemu Dokumentów Zastrzeżonych, do największej liczy zgłoszeń doszło właśnie w czasie wakacji – w III kwartale zeszłego roku. To wtedy Polacy poinformowali o utracie ponad 31,8 tys. dowodów tożsamości.

REKLAMA

Oczywiście, obecnie każdy bank zastrzega dokumenty swoich klientów. Jeśli dokument został ukradziony, należy też powiadomić policję, a ta również może przekazać informacje do bazy Dokumentów Zastrzeżonych (DZ). Zastrzeżenia w swoim banku można próbować zrobić telefonicznie, choć nie zawsze będzie to możliwe. W pozostałych przypadkach po prostu trzeba przyjść do placówki. Najlepiej poprosić o potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Wakacje za granicą – wziąć kartę czy gotówkę?

Informacje z jednego banku poprzez system DZ są błyskawicznie przekazywane do wszystkich banków oraz instytucji korzystających z systemu i chronią przed wykorzystaniem naszej tożsamości do wyłudzenia kredytów czy innych usług. Z informacji znajdujących się w bazie DZ oprócz banków korzystają bowiem również: operatorzy telefonii komórkowych, operatorzy pocztowi, firmy pożyczkowe, agencje nieruchomości i wypożyczalnie samochodów.

Jeśli złodzieja lub znalazcę naszych dokumentów podkusi, by legitymując się naszym dowodem wyłudzić drogi telefon na abonament, czy też pożyczyć na zawsze samochód, sprzedawca, po spojrzeniu w bazę dokumentów zastrzeżonych, ma obowiązek wezwać policję.

Zobacz także: Nowa rekomendacja S a wymóg posiadania 5% wkładu własnego

Z faktu, że utrata dokumentów to nie tylko problem z wyrabianiem nowych papierów, lecz także ryzyko wykorzystania tożsamości w celach przestępczych, zdaje sobie sprawę coraz więcej osób. Codziennie Polacy do systemu zgłaszają już ponad 300 dokumentów. W minionym kwartale było to łącznie niemal 29 tys. dokumentów.

Centralna Baza danych Systemu Dokumentów Zastrzeżonych na koniec czerwca liczyła już 1 226 471 sztuk, wśród nich prawie 885 tys. stanowiły dowody osobiste i paszporty. Ale warto zgłaszać wszystkie dokumenty, którymi można potwierdzić tożsamość, od dowodów osobistych, paszportów, praw jazdy, przez książeczki wojskowe i marynarskie, karty pobytu, dokumenty zagraniczne po dowody rejestracyjne i karty płatnicze.

Istnienie bazy dokumentów zastrzeżonych przynosi efekty – przestępcy coraz rzadziej posługują się cudzymi dokumentami do wyłudzeń. Gdy do 2005 r. liczba takich prób przekraczała 30 tys. rocznie, to w zeszłym roku było to już niewiele ponad 12 tys. przypadków. Prewencyjny charakter systemu sprawił, że od ponad trzech lat w przewadze znalazły się próby wyłudzeń na dokumenty podrobione. W 2012 r. przestępcy użyli fałszywek ponad 17 tys. razy.

Zobacz także: Ile kosztuje wyrobienie paszportu?

Banki przyjmujące zastrzeżenia od wszystkich osób:

  • Bank Gospodarki Żywnościowej
  • Bank Pocztowy
  • Bank Polskiej Spółdzielczości
  • Deusche Bank PBC
  • Invest Bank
  • Krakowski Bank Spółdzielczy
  • Meritum Bank
  • Nordea Bank Polska
  • Santander Consumer Bank
  • SGB-Bank
  • Bank Gospodarstwa Krajowego
  • Bank Zachodni WBK
  • Getin Bank
  • Societe Generale
  • Eurobank
Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

REKLAMA

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

Nowe obowiązki dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba będzie się z nich wywiązać? Lepiej nie odkładać tego na ostatnią chwilę

Przepisy wprowadziły nowe obowiązki m.in. dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba się z nich wywiązać? Warto znać termin, by nie dokonywać zmian na ostatnią chwilę i nie narażać się na konieczność korzystania z usług po zawyżonych cenach.

Młodzi nie chcą oszczędzać na własne mieszkanie! Stare zachęty nie działają, a nowe?

Pod koniec września 2025 r. na Kontach Mieszkaniowych w trzech bankach oszczędzało łącznie tylko ok. 6,7 tys. osób. Co gorsza – jak oceniają eksperci portalu GetHome.pl – program uruchomiony przez poprzedni rząd gaśnie. Czy ożywią go zmiany w warunkach oszczędzania, które zaczną obowiązywać od stycznia 2026 r.?

Gdy służebność drogi koniecznej staje się luksusem... Sąd Najwyższy precyzuje pojęcie nieruchomości i granice niezbędnego dostępu

W obliczu narastających konfliktów sąsiedzkich i zawiłości prawnych związanych z dostępem do drogi publicznej, Sąd Najwyższy ponownie pochylił się nad instytucją służebności drogi koniecznej. Choć sprawa, której dotyczy najnowsze orzeczenie z 29 września 2025 roku (sygn. I CSK 2324/24), zakończyła się odmową przyjęcia skargi kasacyjnej, to uzasadnienie postanowienia rzuca nowe światło na kluczowe aspekty tego zagadnienia: pojęcie nieruchomości w sensie prawnym oraz rygorystyczne podejście do oceny niezbędności ustanowienia służebności. Wskazuje to, że nie każda trudność komunikacyjna uzasadnia ingerencję w prawo własności sąsiada, a właściciel nieruchomości musi najpierw wykazać, że podjęcie działań we własnym zakresie jest ekonomicznie nieracjonalne.

REKLAMA

Sąd Najwyższy rozstrzyga dylemat: kiedy wykreślić hipotekę z księgi wieczystej, a kiedy wytaczać powództwo o uzgodnienie?

Postanowieniem z 27 marca 2025 roku Sąd Najwyższy uchylił rozstrzygnięcie sądu II instancji w sprawie dotyczącej wykreślenia hipoteki z księgi wieczystej, wskazując jednocześnie na fundamentalne różnice między postępowaniem wieczystoksięgowym a powództwem o uzgodnienie treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym. Orzeczenie to ma kluczowe znaczenie dla praktyki obrotu nieruchomościami, szczególnie w sytuacjach, gdy ujawniają się historyczne nieprawidłowości związane z prawem własności.

Balkony we wspólnocie mieszkaniowej: Kto jest odpowiedzialny za ich stan? NSA odpowiada

Problem odpowiedzialności za stan techniczny balkonów w budynkach wielorodzinnych od lat generuje spory pomiędzy właścicielami poszczególnych lokali a wspólnotami mieszkaniowymi. Czy balkon jest wyłączną własnością użytkownika, czy elementem wspólnym, za którego utrzymanie odpowiada cała wspólnota? Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w niedawnym wyroku z 23 października 2025 roku (sygn. akt II OSK 959/23) dał odpowiedź na taki dylemat, nadając kluczowe znaczenie funkcji, jaką dany element konstrukcyjny pełni w całym obiekcie. Orzeczenie to ma kolosalne znaczenie dla zarządzania nieruchomościami i przestrzegania obowiązków wynikających z Prawa budowlanego.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA