Zakup materaca on-line – poradnik
REKLAMA
REKLAMA
Znając sytuację na rynku meblowym, postanowiliśmy sprawdzić, jak ma się tradycyjny model sprzedaży materaców w porównaniu z ich dystrybucją wyłącznie online.
Trafiliśmy na badania przeprowadzone przez amerykański serwis internetowy Sleep Like The Dead, który przepytał ponad 18 400 właścicieli materaców. Wszystko po to, aby poznać plusy i minusy kupowania tych produktów w Internecie. Wynik tych badań pokazał nam, że nie ma jakiejkolwiek różnicy w satysfakcji klientów, którzy dokonali zakupów w salonie i w sieci. Oczywiście wyniki są uśrednione dla poszczególnych typów materaców.
Podstawową obawą przed zakupem materaca w sklepie internetowym jest brak możliwości odpowiedniego sprawdzenia go przed podjęciem decyzji. Tylko czy oby na pewno testowanie w postaci kilkuminutowego „leżakowania” w sklepie z materacami, to właściwy sposób, by wybrać model, na którym będzie się dobrze i zdrowo spało?
Zobacz także: Materace ortopedyczne i rehabilitacyjne – czy każdy może je stosować?
Przyglądając się wynikom badań, okazało się, że fakt wcześniejszego przetestowania materaca w salonie meblowym wcale nie zwiększa szansy na satysfakcję z zakupu. Okazało się bowiem, że liczba zadowolonych klientów jest niemal taka sama w przypadku zakupów internetowych jaki i stacjonarnych.
Statystycznie mamy takie same szanse na dobry zakup, bez względu na to czy dokonamy go on-line, czy w salonie.
Typ materaca |
Procent usatysfakcjonowanych klientów wśród kupujących w salonie |
Procent usatysfakcjonowanych klientów wśród kupujących online |
---|---|---|
Sprężynowy |
63% |
60% |
Piankowy |
82% |
79% |
Lateksowy |
69% |
83% |
Z komorami powietrznymi |
79% |
81% |
Wyniki badań pozwoliły wyodrębnić trzy podstawowe powody tego zjawiska:
REKLAMA
1. Osoby kupujące w Internecie są lepiej przygotowane do zakupu, bo decyzję zakupową podejmują często opierając się na opiniach dostępnych w sieci. Dobrze wiedzą na co należy zwracać uwagę i jak dopasować produkt do swoich potrzeb. Pamiętajmy, że w sklepach stacjonarnych często decydujemy się na to, co oferuje nam sprzedawca, którego wynagrodzenie opiera się na bonusach za sprzedaż produktów z ustalonej grupy. Sklepy internetowe, pomimo, że posiadają setki modeli w ofercie, całą sprzedaż opierają na kilku/kilkunastu najbardziej popularnych produktach, które najlepiej odpowiadają potrzebom konsumentów.
2. W większości przypadków położenie się na wybranym materacu w salonie wcale nie jest miarodajnym testem. Nawet 20% klientów, którzy sprawdzali towar w ten właśnie sposób, w niedługim czasie zgłosiło swoje niezadowolenie z zakupu, czyli co 5 osoba może dokonać złego wyboru, kupując w sklepie tradycyjnym.
3. Głównym powodem braku satysfakcji z zakupu jest rozczarowanie wynikające z odczuć, które pojawiają się dopiero po kilku dniach użytkowania i są niemożliwe do odkrycia w trakcie zaledwie kilkunastominutowego testu produktu w sklepie. Badania pokazały, że po 7-10 dniach jesteśmy w stanie odpowiedzieć na pytanie o to, czy dokonaliśmy właściwego wyboru.
Zobacz także: Materace dla alergików – czym się charakteryzują?
Zwrot materaca
REKLAMA
Zgodnie z prawem konsumenckim, kupując produkt w sklepie internetowym, mamy 14 dni na jego zwrot. Jednak w przypadku materaców, sytuacja nie jest tak oczywista - zgodnie z prawem konsumenta, materac, aby mógł zostać zwrócony, nie może być używany, czyli możliwość testów jest wykluczona. Z kolei promocje producentów, często obarczone są dodatkowymi kosztami, które musi ponieść klient, nie wspominając już o wysokim koszcie i problemie, który wiąże się z odesłaniem rozłożonego, ciężkiego materaca. Taka wysyłka wymaga specjalnych umów kurierskich oraz wiąże się z wysokimi kosztami. Promocje komunikujące możliwość zwrotu często wymagają od klientów poniesienia specjalnych opłat manipulacyjnych, sięgających nawet kilkuset złotych. Takie działania są po to, aby utrudnić i zniechęcić klientów do zwrotu zakupionego towaru. Na szczęście na rynku są takie sklepy, które dokładają wszelkich starań, żeby ewentualny zwrot zakupionego materaca, był jak najprostszy dla klienta.
Przykładem takiego podejścia jest firma Naspen, która umożliwia swoim klientom testowania materaca nawet przez 100 nocy. Dłuższy czas testowania daje nam większy komfort, pozwala bez ryzyka skupić się na tym, czy dany model będzie nam w pełni odpowiadał, a w przypadku gdy uznamy, że nie śpi nam się na nim komfortowo, możemy go zwrócić i odzyskać wydane środki. Zwrot polega tylko na kontakcie ze sklepem, który sam odbierze materac od klienta, zwracając pełną wartość jego zakupu. Nie są pobierane przy tym dodatkowe opłaty manipulacyjne, czy też koszty transportu. To jest właśnie przykład na to, że można prowadzić sprzedaż przez internet, w sposób przyjazny dla klientów.
Zalety kupowania materacy w Internecie?
• Wygoda – kupujesz bez pośpiechu i tam, gdzie chcesz.
• Opinie – przed zakupem możesz zapoznać się z opiniami osób, które już zdecydowały się na dany model. Nie musisz zdawać się jedynie na zdanie sprzedawcy z tradycyjnego sklepu.
• Osoba sprzedawcy – brak pośpiechu i nacisku ze strony sprzedawcy. Wybierasz i zastanawiasz się tak długo, jak tylko tego potrzebujesz. Możesz rezygnować i zmieniać zdanie, a w międzyczasie pogłębiać swoją wiedzę i zwiększać świadomość i trafność swojego wyboru.
• Komfort – nie musisz kłaść się w sklepie stacjonarnym na materacach w obecności innych ludzi. Kupujesz bez skrępowania i nie zastanawiasz się, ile osób przed Tobą testowało dany model.
• Lepsze warunki zwrotu – sprzedawca internetowy dobrze zna obawy kupującego i wychodząc im naprzeciw, umożliwia całkowity zwrot kosztów w przypadku braku satysfakcji lub wymianę w ramach gwarancji. Dodatkowo prawo zakupu jest tak skonstruowane, aby chronić klienta internetowego i dać mu większe pole manewru. Co więcej, niektórzy producenci, dostarczają i odbierają materace sami, a kupujący nie ponosi przy tym żadnych dodatkowych kosztów.
• Cena – charakterystyka biznesu internetowego pozwala na sprzedaż produktów w zdecydowanie niższych cenach. Redukując łańcuch dystrybucji do minimum, sklepy internetowe mogą zapewniają produkty wysokiej jakości, zachowując przy tym atrakcyjną dla klienta cenę. W przeprowadzonych badaniach różnica w cenie pomiędzy sklepami tradycyjnymi, a online wynosiła około 15%. W przypadku producentów, którzy sprzedają swoje produkty bezpośrednio, różnica ta może sięgać aż 50%. Wszystko dzięki temu, że nie muszą oni dodatkowo utrzymywać kosztownej sieci dystrybucji, magazynów, sprzedawców czy ponosić wydatków z racji dodatkowego transportu.
Zobacz także: Materac do łóżka w sypialni. Lepiej wybrać jeden – podwójny czy dwa różne?
Naszym zdaniem model sprzedaży materaców się zmienia i choć producenci nie są jeszcze na to gotowi, to my, konsumenci – wywierając na nich presję poprzez zakupy w sieci – mamy szansę zmienić tradycyjną ścieżkę ich sprzedaży.
Dlatego szczególnie polecamy te sklepy internetowe, które należą bezpośrednio do producentów i oferują dłuższy okres na testowanie i zwrot materaca, a także udzielają długiej gwarancji na produkt. Ułatwi to nam podjęcie dobrej decyzji, podczas zakupu materaca w sieci. Pamiętajmy także, aby zwrócić uwagę na to, czy materiały użyte przy produkcji są certyfikowane, i pochodzą ze sprawdzonych źródeł (najlepiej z krajów Unii Europejskiej).
Źródło: NASPEN
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.