Syndrom chorych budynków - co to takiego?
REKLAMA
Kiedy mamy do czynienia z tym zjawiskiem?
REKLAMA
W przypadku kiedy, użytkownicy skarżą się na problemy zdrowotne np.: m.in. bóle, zawroty głowy, trudności z koncentracją czy zmęczenie i jest to spowodowane przebywaniem w budynku, a objawy mijają po jego opuszczeniu; możemy przypuszczać, że mamy do czynienia z syndromem chorego budynku. Warto pamiętać że zjawisko to, wpływa także na wydajność naszej pracy.
Jakie są powody złych warunków fizycznych?
REKLAMA
Powodem złych warunków fizycznych jest nieprawidłowa wentylacja pomieszczenia, która może być spowodowana następującymi zjawiskami:
- brakiem mikrowentylacji naturalnej. Związane jest to ze zbyt wysokim stopniem szczelności nowoczesnych okien, wyposażonych w serie uszczelek.
- niesprawnym, mało wydajnym systemem wentylacji. Może on wynikać z założeń projektowych, zrobionych w oparciu o zyski ciepła pochodzące tylko od ludzi oraz nie uwzględnienie dodatkowych zysków ciepła, pochodzących od pracujących urządzeń biurowych, oświetlenia elektrycznego czy nasłonecznienia.
- brak konserwacji istniejącej instalacji wentylacji i klimatyzacji.
Optymalne wartości powietrza wewnętrznego w pomieszczeniu to temperatura około 21°C i wilgotność 55–60%.
Co należy zrobić?
Podstawowym rozwiązaniem jakie od razu nasuwa nam się na myśl to zwiększenie ilości napływającego powietrza. Dzięki czemu, uda nam się zmniejszyć stężenie zanieczyszczeń w pomieszczeniu. Założenie wydaję się słuszne, ale tylko w przypadku wentylacji grawitacyjnej.
W przypadku wentylacji mechanicznej, która jest zanieczyszczona, zwiększenie ilość nawiewanego powietrza wiąże się z wprowadzeniem do pomieszczenia jeszcze większych ilości zanieczyszczeń. Dlatego drugim, bardzo ważnym elementem jest konserwacja i regularne przeglądy techniczne urządzeń takie jak np.: wymiana filtrów.
Czyszczenie miejsc podatnych na osiadanie kurzu i gromadzenie wilgoci, zwłaszcza w systemach wentylacji i klimatyzacji to najskuteczniejszy sposób pozbycia się źródeł zanieczyszczeń.
REKLAMA
REKLAMA