REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych

Justyna Hek
budowa_ściany_z_cegły. Fot. Fotolia
budowa_ściany_z_cegły. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zanim inwestor i wykonawca przystąpią do rozpoczęcia robót budowlanych, muszą otrzymać ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę. Samo pozwolenie na budowę nie wystarczy do rozpoczęcia prac. Jakie elementy muszą zostać spełnione aby mogło dojść do legalnego rozpoczęcia robót budowlanych? Kto jest odpowiedzialny za realizację wszystkich tych elementów?

Pozwolenie na roboty budowlane

Pierwszym etapem przed rozpoczęciem robót budowlanych jest konieczność uzyskania pozwolenia na budowę. Pozwolenia na budowę może zostać wydane po przeprowadzeniu oddziaływania całego przedsięwzięcia budowlanego na środowisko, po uzyskaniu przez inwestora wszystkich pozwoleń, opinii i uzgodnień oraz po wyrażeniu zgody przez ministra właściwego do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa. Ten ostatni punkt musi zostać spełniony jeśli budowa będzie dotyczyła gazociągów, których zasięg obejmuje cały kraj lub jeśli budowa jest wynikiem umów międzynarodowych.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też:  Formalności

Zobacz też:  Działka

Zobacz też:  Projekt

REKLAMA

Pozwolenie na budowę może otrzymać wyłącznie ten, kto złożył wniosek w trakcie trwania okresu o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu. Do wniosku o pozwolenie na budowę należy dołączyć: cztery egzemplarze projektu budowlanego wraz z wszystkimi koniecznymi uzgodnieniami, opiniami i pozwoleniami, jedno oświadczenie o prawie do dysponowania daną nieruchomością na cele budowlane oraz decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Pozwolenie na budowę lub opinia w tej sprawie są wydawane w ciągu czternastu dni od złożenia wniosku, jeśli organ nie wyrazi sprzeciwu, oznacza to, że nie ma zastrzeżeń co do przestawionego projektu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zawiadomienie o planowanym terminie rozpoczęcia robót

Zanim dojdzie do rozpoczęcia robót budowlanych inwestor zgodnie z art. 41 pkt. 4 Prawa budowlanego, Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ma obowiązek zawiadomić odpowiedni organ nadzoru budowlanego o zamierzonym terminie rozpoczęcia prac – dotyczy to sytuacji, kiedy prace te wymagają uzyskania pozwolenia na budowę. Inwestor składa zawiadomienie do odpowiedniego organu nadzoru budowlanego, a także do projektanta sprawującego nadzór nad zgodnością realizacji projektu budynku. Z założenia jest to ten sam projektant, który wykonał projekt budynku. Zawiadomienie to należy złożyć przynajmniej na siedem dni przed planowanym terminem rozpoczęcia prac budowlanych. Ze względu na to, że inwestor ma także obowiązek zapewnić kierowników budowy i kierowników określonych robót, w tym również osoby sprawujące nadzór nad poszczególnymi etapami prac, do zawiadomienia musi dołączyć oświadczenie kierownika budowy zawierające informacje o przyjęciu sprawowania obowiązków kierownika, o sporządzeniu przez niego planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz rzeczoznawstwo budowlane. W sytuacji gdy ustanowiono nadzór inwestorski nad pracami dodatkowo inwestor powinien złożyć oświadczenie nadzoru inwestorskiego o przyjęciu stanowiska inspektora, a także, jak i od kierownika budowy, rzeczoznawstwo budowlane. Zawiadomienie powinno również zawierać informacje, które pojawią się na tablicy informacyjnej przed placem budowy.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Polacy chcą materiałów budowlanych dobrej jakości. Ale 73% osób ma problem z dostępem do informacji na temat ich właściwości i składu chemicznego

Wyniki najnowszych badań, przeprowadzonych na zlecenie marki ISOVER, pokazują, że Polacy coraz lepiej rozumieją, jak codzienne decyzje – zarówno te dotyczące eksploatacji budynku, jak i wyboru materiałów budowlanych – wpływają na ich komfort życia oraz domowy budżet. Coraz większe znaczenie zyskują także kwestie związane ze składem i procesem produkcji materiałów budowlanych.

Deweloperzy nie zrobią dużych promocji cen mieszkań na Black Friday. Ale nie będzie też pompowania cen przed obniżką. To skutki ustawy o jawności cen

- W dobie jawności cen nieruchomości, nie spodziewam się, by na rynku deweloperskim znacząco obniżano ceny na okoliczność Black Friday. Taka „szybka obniżka” później zostaje w historii ceny dostępnej dla konsumenta i będzie on kilka miesięcy później widzieć, że deweloper był w stanie zaproponować za nieruchomość znacznie niższą cenę – mówi Mirosław Król, ekspert rynku nieruchomości. – Spodziewam się, że deweloperzy wykorzystają czas promocji w inny sposób niż obniżając ceny nominalnie. Przykładem może być oferowanie darmowych elementów wyposażenia mieszkania czy np. obniżki ceny na garaż lub miejsce postojowe – dodaje ekspert.

Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Czy osoby pracujące w domu muszą zapłacić podatek według wyższej stawki? Organy podatkowe i sądy są zgodne

Siedziba działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach najmu, ale również korzystnie rozliczyć PIT i VAT. A co z podatkiem od nieruchomości? Czy w takim przypadku trzeba płacić go według najwyższej stawki?

REKLAMA

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

To koniec biurokratycznych uciążliwości dla właścicieli takich nieruchomości - Prezydent już podpisał nowelizację

Właściciele tego rodzaju nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP podpisał się pod nowelizacją ustawy, która ma za zadanie wyraźnie skrócić urzędniczą maszynerię. Znikają m. in. podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu rodzajach spraw wystarczy zgłoszenie i milcząca zgoda urzędnika. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli i jakich budynków dotyczy zmiana?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

REKLAMA

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA